자폐아동의 부모는 자녀를 양육하며 사회성 결함에 무력감을 느끼는 일이 많다. 본 연구에서는 자폐아동의 사회적 상호작용 능력을 향상시키고자 Gray의 새로운 사회상황 이야기에 근거한 중재 프로그램을 가정에서 어머니가 개발하고 실행하였다. 중재는 자폐아동의 자기조절과 관련된 긍정적 목표행동을 격려하는데 초점을 두었고 구체적으로는 사회상황 이야기 중재가 사회적 상호작용을 위한 반응하기와 시작하기 및 회피하기 행동에 미치는 효과를 분석하였다. 중재 과정에서 가족은 자폐아동의 특성을 이해하고 사회적 상호작용 행동을 지원할 수 있는 긍정적인 방법을 찾아갈 수 있었고, 유치원 특수교사와 가정이 협력을 통해 자폐아동의 변화에 민감하게 대처할 수 있었다. 연구 결과, 중재 후 반응하기 행동이 크게 향상되고, 회피하기 행동이 급격히 감소했을 뿐만 아니라 또래에 대한 시작하기 행동이 향상되었다. 유지 기간에는 자폐아동이 통합학급 또래와 지내고 싶어 하는 놀라운 변화가 있었다. 또한, 사회적 상황을 회피하지 않게 된 자폐아동에게 또래의 상호작용 시도가 증가하는 결과가 나타났다. 이에 따라 가정에서 실행한 사회상황 이야기 중재는 자폐아동의 사회적 상호작용 향상에 효과적이라고 결론지을 수 있었다. 또한 중재를 통한 행동 변화는 자폐아동에 대한 또래의 관심과 태도의 향상을 이끌었고 나아가 완전통합교육의 성공가능성을 예견하게 하였다. 무엇보다 사회상황 이야기 중재 과정을 통해 앞으로 당면할 사회적 통합 상황에 대한 ...
자폐아동의 부모는 자녀를 양육하며 사회성 결함에 무력감을 느끼는 일이 많다. 본 연구에서는 자폐아동의 사회적 상호작용 능력을 향상시키고자 Gray의 새로운 사회상황 이야기에 근거한 중재 프로그램을 가정에서 어머니가 개발하고 실행하였다. 중재는 자폐아동의 자기조절과 관련된 긍정적 목표행동을 격려하는데 초점을 두었고 구체적으로는 사회상황 이야기 중재가 사회적 상호작용을 위한 반응하기와 시작하기 및 회피하기 행동에 미치는 효과를 분석하였다. 중재 과정에서 가족은 자폐아동의 특성을 이해하고 사회적 상호작용 행동을 지원할 수 있는 긍정적인 방법을 찾아갈 수 있었고, 유치원 특수교사와 가정이 협력을 통해 자폐아동의 변화에 민감하게 대처할 수 있었다. 연구 결과, 중재 후 반응하기 행동이 크게 향상되고, 회피하기 행동이 급격히 감소했을 뿐만 아니라 또래에 대한 시작하기 행동이 향상되었다. 유지 기간에는 자폐아동이 통합학급 또래와 지내고 싶어 하는 놀라운 변화가 있었다. 또한, 사회적 상황을 회피하지 않게 된 자폐아동에게 또래의 상호작용 시도가 증가하는 결과가 나타났다. 이에 따라 가정에서 실행한 사회상황 이야기 중재는 자폐아동의 사회적 상호작용 향상에 효과적이라고 결론지을 수 있었다. 또한 중재를 통한 행동 변화는 자폐아동에 대한 또래의 관심과 태도의 향상을 이끌었고 나아가 완전통합교육의 성공가능성을 예견하게 하였다. 무엇보다 사회상황 이야기 중재 과정을 통해 앞으로 당면할 사회적 통합 상황에 대한 해결 방안을 모색할 수 있어 자폐아동 양육의 불안감이 해소되는 경험을 할 수 있었다.
자폐아동의 부모는 자녀를 양육하며 사회성 결함에 무력감을 느끼는 일이 많다. 본 연구에서는 자폐아동의 사회적 상호작용 능력을 향상시키고자 Gray의 새로운 사회상황 이야기에 근거한 중재 프로그램을 가정에서 어머니가 개발하고 실행하였다. 중재는 자폐아동의 자기조절과 관련된 긍정적 목표행동을 격려하는데 초점을 두었고 구체적으로는 사회상황 이야기 중재가 사회적 상호작용을 위한 반응하기와 시작하기 및 회피하기 행동에 미치는 효과를 분석하였다. 중재 과정에서 가족은 자폐아동의 특성을 이해하고 사회적 상호작용 행동을 지원할 수 있는 긍정적인 방법을 찾아갈 수 있었고, 유치원 특수교사와 가정이 협력을 통해 자폐아동의 변화에 민감하게 대처할 수 있었다. 연구 결과, 중재 후 반응하기 행동이 크게 향상되고, 회피하기 행동이 급격히 감소했을 뿐만 아니라 또래에 대한 시작하기 행동이 향상되었다. 유지 기간에는 자폐아동이 통합학급 또래와 지내고 싶어 하는 놀라운 변화가 있었다. 또한, 사회적 상황을 회피하지 않게 된 자폐아동에게 또래의 상호작용 시도가 증가하는 결과가 나타났다. 이에 따라 가정에서 실행한 사회상황 이야기 중재는 자폐아동의 사회적 상호작용 향상에 효과적이라고 결론지을 수 있었다. 또한 중재를 통한 행동 변화는 자폐아동에 대한 또래의 관심과 태도의 향상을 이끌었고 나아가 완전통합교육의 성공가능성을 예견하게 하였다. 무엇보다 사회상황 이야기 중재 과정을 통해 앞으로 당면할 사회적 통합 상황에 대한 해결 방안을 모색할 수 있어 자폐아동 양육의 불안감이 해소되는 경험을 할 수 있었다.
While parenting a child with ASD, many parents frequently experience depression due to the lack of the social skill of the child. In this research, the intervention program, based on the New Social Story invented by Carol Gray, was developed and performed by the mother at home so as to improve the s...
While parenting a child with ASD, many parents frequently experience depression due to the lack of the social skill of the child. In this research, the intervention program, based on the New Social Story invented by Carol Gray, was developed and performed by the mother at home so as to improve the social interaction skill. The intervention was focused on encouraging the positively intended behavior related to self-regulation of the child with ASD, and the effect of the social story intervention on the response, initiation and the avoidance for the social interaction is investigated. During the intervention process, the family was able to understand the nature of child with ASD and to find positive ways to support the social interaction of the child. Furthermore, through the cooperation between kindergarten special teacher and the family, they were able to handle the changes of the child’s behavior sensitively. After the intervention, the number of the response increased enormously, the avoidance decreased rapidly and the initiation into peers increased. During the generalization condition, the child with ASD showed surprising change to express the desire to get along with peers of the integrated class. Also the peers tried to interact more frequently with the child who did not avoid the social situations anymore. As a result, we conclude that the social story intervention performed at home is highly effect on improving the social interaction skill of the child with ASD. Moreover the change of the child’s attitude by the intervention led the peers to improve the interest and the attitude to the child, which enabled us to expect the success of the fully integrated education. Most of all, parents could prepare the child for the potential difficulties of the social situations by the social story intervention and this removed the anxiety of parenting the child with ASD.
While parenting a child with ASD, many parents frequently experience depression due to the lack of the social skill of the child. In this research, the intervention program, based on the New Social Story invented by Carol Gray, was developed and performed by the mother at home so as to improve the social interaction skill. The intervention was focused on encouraging the positively intended behavior related to self-regulation of the child with ASD, and the effect of the social story intervention on the response, initiation and the avoidance for the social interaction is investigated. During the intervention process, the family was able to understand the nature of child with ASD and to find positive ways to support the social interaction of the child. Furthermore, through the cooperation between kindergarten special teacher and the family, they were able to handle the changes of the child’s behavior sensitively. After the intervention, the number of the response increased enormously, the avoidance decreased rapidly and the initiation into peers increased. During the generalization condition, the child with ASD showed surprising change to express the desire to get along with peers of the integrated class. Also the peers tried to interact more frequently with the child who did not avoid the social situations anymore. As a result, we conclude that the social story intervention performed at home is highly effect on improving the social interaction skill of the child with ASD. Moreover the change of the child’s attitude by the intervention led the peers to improve the interest and the attitude to the child, which enabled us to expect the success of the fully integrated education. Most of all, parents could prepare the child for the potential difficulties of the social situations by the social story intervention and this removed the anxiety of parenting the child with ASD.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.