단서색칠하기를 적용한 그림상황이야기 중재가 지적장애아동의 언어문제해결력에 미치는 효과 The effect of picture social story engagement using coloring clues on verbal problem solving ability of children who has intellectual disability원문보기
언어문제해결력은 상황이해능력, 인과관계 파악능력, 의문사 ‘왜, 어떻게’를 이해하는 능력, 해결방안을 찾아내는 능력, 단서를 추측하는 능력과 관련이 있다. 지적장애아동의 경우 인지적 결함으로 인한 언어능력의 저하로 일상생활에서 겪는 문제를 해결하는데 어려움을 겪으며 언어문제해결력 또한 낮다. 따라서 본 연구는 단서색칠하기를 적용한 그림상황이야기 중재가 지적장애아동의 언어문제해결력에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 본 연구를 위하여 초등학교 3, 4학년 지적장애아동 30명을 선정하여 각 10명씩 단서색칠하기 중재집단, 생각말하기 중재집단, 통제집단으로 나누어 두 중재 집단에게는 연구자가 제작한 그림상황이야기를 이용하여 주 1회씩, 총 21회기 중재를 실시하였다. 중재의 효과를 알아보기 위해 제작한 검사지를 이용하여 사전, 사후, 유지검사를 하였으며, 반복측정 ...
언어문제해결력은 상황이해능력, 인과관계 파악능력, 의문사 ‘왜, 어떻게’를 이해하는 능력, 해결방안을 찾아내는 능력, 단서를 추측하는 능력과 관련이 있다. 지적장애아동의 경우 인지적 결함으로 인한 언어능력의 저하로 일상생활에서 겪는 문제를 해결하는데 어려움을 겪으며 언어문제해결력 또한 낮다. 따라서 본 연구는 단서색칠하기를 적용한 그림상황이야기 중재가 지적장애아동의 언어문제해결력에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 본 연구를 위하여 초등학교 3, 4학년 지적장애아동 30명을 선정하여 각 10명씩 단서색칠하기 중재집단, 생각말하기 중재집단, 통제집단으로 나누어 두 중재 집단에게는 연구자가 제작한 그림상황이야기를 이용하여 주 1회씩, 총 21회기 중재를 실시하였다. 중재의 효과를 알아보기 위해 제작한 검사지를 이용하여 사전, 사후, 유지검사를 하였으며, 반복측정 분산분석으로 통계처리 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 단서색칠하기 집단과 생각말하기 집단으로 나누어 중재를 실시한 결과 두 중재집단이 통재집단보다 원인·이유, 해결·추론, 단서·추측에 대한 질문에 대답하기 능력이 유의미하게 향상되었으며, 그 효과가 유지되는데 도움이 되는 것으로 나타났다. 중재 집단별로 나누어 살펴본 결과 단서색칠하기 중재 집단이 생각말하기 중재 집단보다 더 많이 향상되었음을 알 수 있었다. 연구 결과 지적장애아동에게 단서색칠하기를 적용한 그림상황이야기 중재가 논리적 사고력을 필요로 하는 언어문제해결력과 같은 상위언어능력 향상에 효과가 있음을 알 수 있었다.
언어문제해결력은 상황이해능력, 인과관계 파악능력, 의문사 ‘왜, 어떻게’를 이해하는 능력, 해결방안을 찾아내는 능력, 단서를 추측하는 능력과 관련이 있다. 지적장애아동의 경우 인지적 결함으로 인한 언어능력의 저하로 일상생활에서 겪는 문제를 해결하는데 어려움을 겪으며 언어문제해결력 또한 낮다. 따라서 본 연구는 단서색칠하기를 적용한 그림상황이야기 중재가 지적장애아동의 언어문제해결력에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 본 연구를 위하여 초등학교 3, 4학년 지적장애아동 30명을 선정하여 각 10명씩 단서색칠하기 중재집단, 생각말하기 중재집단, 통제집단으로 나누어 두 중재 집단에게는 연구자가 제작한 그림상황이야기를 이용하여 주 1회씩, 총 21회기 중재를 실시하였다. 중재의 효과를 알아보기 위해 제작한 검사지를 이용하여 사전, 사후, 유지검사를 하였으며, 반복측정 분산분석으로 통계처리 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 단서색칠하기 집단과 생각말하기 집단으로 나누어 중재를 실시한 결과 두 중재집단이 통재집단보다 원인·이유, 해결·추론, 단서·추측에 대한 질문에 대답하기 능력이 유의미하게 향상되었으며, 그 효과가 유지되는데 도움이 되는 것으로 나타났다. 중재 집단별로 나누어 살펴본 결과 단서색칠하기 중재 집단이 생각말하기 중재 집단보다 더 많이 향상되었음을 알 수 있었다. 연구 결과 지적장애아동에게 단서색칠하기를 적용한 그림상황이야기 중재가 논리적 사고력을 필요로 하는 언어문제해결력과 같은 상위언어능력 향상에 효과가 있음을 알 수 있었다.
The verbal problem solving ability consist of ability to understand the situation, Ability to identify causal relationships, ability to grasp interrogative such as 'why' and 'how', ability to find solution, and ability to guess clues. But the children who has intellectual disability have difficulty ...
The verbal problem solving ability consist of ability to understand the situation, Ability to identify causal relationships, ability to grasp interrogative such as 'why' and 'how', ability to find solution, and ability to guess clues. But the children who has intellectual disability have difficulty on solving daily problem due to cognitive defects and also have low verbal problem solving ability. Therefore the purpose of the study was to examine the effects of picture social story engagement using coloring clues on verbal problem solving ability of children who has intellectual disability. For this purpose, the study selected 30 children who are 3, 4 grade in elementary schools and has intellectual disability and divided these children into 3 groups which are group of picture social story engagement using coloring clue, group of picture social story engagement, and controlled group. Then the study carried out picture social story engagement total 21 times(once a week) except controlled group to research effect of engagement. To measure verbal problem solving ability, the study carried out pre-, post-test with questionnaires made by researcher and test result was treated with a repeated measures ANOVA. The results of the study were as follows. As a result of this study to research the effect of picture social story engagement using coloring clues, both group which are with the picture social story engagement showed positive influence on answering questions about cause·reason, solving inference, and clue guessing compared to controlled group. Also the group with coloring clue showed more positive influence than without it. And the picture social story engagement showed more positive influence than controlled group and coloring clues help children to maintain this positive influence. In addition, the study showed that picture social story using coloring clue had an effect on improving metalinguistic ability of children with intellectual disability such as verbal problem solving ability which include ability to reason.
The verbal problem solving ability consist of ability to understand the situation, Ability to identify causal relationships, ability to grasp interrogative such as 'why' and 'how', ability to find solution, and ability to guess clues. But the children who has intellectual disability have difficulty on solving daily problem due to cognitive defects and also have low verbal problem solving ability. Therefore the purpose of the study was to examine the effects of picture social story engagement using coloring clues on verbal problem solving ability of children who has intellectual disability. For this purpose, the study selected 30 children who are 3, 4 grade in elementary schools and has intellectual disability and divided these children into 3 groups which are group of picture social story engagement using coloring clue, group of picture social story engagement, and controlled group. Then the study carried out picture social story engagement total 21 times(once a week) except controlled group to research effect of engagement. To measure verbal problem solving ability, the study carried out pre-, post-test with questionnaires made by researcher and test result was treated with a repeated measures ANOVA. The results of the study were as follows. As a result of this study to research the effect of picture social story engagement using coloring clues, both group which are with the picture social story engagement showed positive influence on answering questions about cause·reason, solving inference, and clue guessing compared to controlled group. Also the group with coloring clue showed more positive influence than without it. And the picture social story engagement showed more positive influence than controlled group and coloring clues help children to maintain this positive influence. In addition, the study showed that picture social story using coloring clue had an effect on improving metalinguistic ability of children with intellectual disability such as verbal problem solving ability which include ability to reason.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.