본 연구는 게임 놀이프로그램이 주의력 결핍 아동의 주의력에 미치는 영향을 알아보는데 목적을 두고 실시하였다. 연구대상은 C시 00지역 아동센터에 다니며 보육교사가 주의력이 부족하다고 의뢰한 아동 중에서 DSM-Ⅳ의 부주의 영역에서 6개 이상 항목에 해당하고 교사용 코너스 평정 척도에서 상위에 속하는 초등학교 2년생 2명이다. 연구문제는 첫째, 게임 놀이프로그램이 선택적 주의력 향상에 효과가 있는가? 둘째, 게임 놀이프로그램이 지속적 주의력 향상에 효과가 있는가? 셋째, 게임 놀이프로그램이 전체적 주의력 향상에 효과가 있는가? 이다. 프로그램 진행은 주 2회, 1회기 60분, 총 15회기로 실시되었으며, 한 회기에 이완활동(15분), 구조화된 게임 활동(25분), 토론(10분), 자유놀이(10분)로 구성 하여 실시하였다. 선택적, 지속적 주의력 향상은 사전·사후 ...
본 연구는 게임 놀이프로그램이 주의력 결핍 아동의 주의력에 미치는 영향을 알아보는데 목적을 두고 실시하였다. 연구대상은 C시 00지역 아동센터에 다니며 보육교사가 주의력이 부족하다고 의뢰한 아동 중에서 DSM-Ⅳ의 부주의 영역에서 6개 이상 항목에 해당하고 교사용 코너스 평정 척도에서 상위에 속하는 초등학교 2년생 2명이다. 연구문제는 첫째, 게임 놀이프로그램이 선택적 주의력 향상에 효과가 있는가? 둘째, 게임 놀이프로그램이 지속적 주의력 향상에 효과가 있는가? 셋째, 게임 놀이프로그램이 전체적 주의력 향상에 효과가 있는가? 이다. 프로그램 진행은 주 2회, 1회기 60분, 총 15회기로 실시되었으며, 한 회기에 이완활동(15분), 구조화된 게임 활동(25분), 토론(10분), 자유놀이(10분)로 구성 하여 실시하였다. 선택적, 지속적 주의력 향상은 사전·사후 FAIR 주의집중력 검사를 실시하여 비교하였으며, 선택적, 지속적 주의력 표적행동은 방과 후 수업상황에서 관찰 하였다. 전체적 주의력은 보육교사가 사전·사후 주의력 결핍 행동 검사(KISE)를 하였으며, 회기에서 관찰하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 게임 놀이프로그램은 FAIR 주의집중력 검사에서 선택적, 지속적 주의 점수를 증가시켰고, 선택적, 지속적 주의 표적 행동(주요·지시 표적 주목하기, 교사 바라보기, 주의 열중하기)을 모두 증가 시켰다. 둘째, 게임 놀이프로그램은 아동의 주의력 결핍 행동 검사 점수를 감소시켰으며, 전체적 주의 관찰 항목(자리이탈 하지 않기, 시선 고정하기, 활동과 관계되는 이야기하기, 연구자의 지시를 따르기)의 빈도를 증가 시켰다. 따라서 본 연구에서는 소수사례 연구로 일반화 하는데 제한 점은 있으나 게임 놀이프로그램이 주의력 결핍 아동의 주의력을 향상 시키는 데 효과적이었음을 알 수 있다.
본 연구는 게임 놀이프로그램이 주의력 결핍 아동의 주의력에 미치는 영향을 알아보는데 목적을 두고 실시하였다. 연구대상은 C시 00지역 아동센터에 다니며 보육교사가 주의력이 부족하다고 의뢰한 아동 중에서 DSM-Ⅳ의 부주의 영역에서 6개 이상 항목에 해당하고 교사용 코너스 평정 척도에서 상위에 속하는 초등학교 2년생 2명이다. 연구문제는 첫째, 게임 놀이프로그램이 선택적 주의력 향상에 효과가 있는가? 둘째, 게임 놀이프로그램이 지속적 주의력 향상에 효과가 있는가? 셋째, 게임 놀이프로그램이 전체적 주의력 향상에 효과가 있는가? 이다. 프로그램 진행은 주 2회, 1회기 60분, 총 15회기로 실시되었으며, 한 회기에 이완활동(15분), 구조화된 게임 활동(25분), 토론(10분), 자유놀이(10분)로 구성 하여 실시하였다. 선택적, 지속적 주의력 향상은 사전·사후 FAIR 주의집중력 검사를 실시하여 비교하였으며, 선택적, 지속적 주의력 표적행동은 방과 후 수업상황에서 관찰 하였다. 전체적 주의력은 보육교사가 사전·사후 주의력 결핍 행동 검사(KISE)를 하였으며, 회기에서 관찰하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 게임 놀이프로그램은 FAIR 주의집중력 검사에서 선택적, 지속적 주의 점수를 증가시켰고, 선택적, 지속적 주의 표적 행동(주요·지시 표적 주목하기, 교사 바라보기, 주의 열중하기)을 모두 증가 시켰다. 둘째, 게임 놀이프로그램은 아동의 주의력 결핍 행동 검사 점수를 감소시켰으며, 전체적 주의 관찰 항목(자리이탈 하지 않기, 시선 고정하기, 활동과 관계되는 이야기하기, 연구자의 지시를 따르기)의 빈도를 증가 시켰다. 따라서 본 연구에서는 소수사례 연구로 일반화 하는데 제한 점은 있으나 게임 놀이프로그램이 주의력 결핍 아동의 주의력을 향상 시키는 데 효과적이었음을 알 수 있다.
This study was carried out with the aim of examining the influence of game play program upon attention of children with attention deficit disorder. The research subjects are 2 elementary school students in the 2nd grade who correspond to over 6 items in the inattention sphere of DSM-Ⅳ and who belong...
This study was carried out with the aim of examining the influence of game play program upon attention of children with attention deficit disorder. The research subjects are 2 elementary school students in the 2nd grade who correspond to over 6 items in the inattention sphere of DSM-Ⅳ and who belong to the high rank in CTRS(Conners Teacher Rating Scale), among children commissioned by a child care teacher due to being lacking in attention, who attend a child center in 00 region of C city. The research problems include, first, is game play program effective for enhancing selective attention? second, is game play program effective for enhancing sustained attention? and third, is game play program effective for enhancing the whole attention? The progression of program was carried out over totally 15 sessions with twice a week and 60 minutes per one session. One session was carried out by being composed of relaxation activity(15 minutes), structured game activity(25 minutes), discussion(10 minutes), and free play(10 minutes). The enhancement in selective and sustained attention was compared by carrying out pre-post FAIR attention test. The selective & sustained attention target behavior was observed in a teaching situation after school. The whole attention was performed the pre-post attention deficit behavior test(KISE) by a chid care teacher, and was observed in session. The results of this study are as follows. First, the game play program increased the score of selective & sustained attention in the FAIR attention test. The selective & sustained attention target behavior(paying attention to main target, looking at teacher, being absorbed in something) was all increased. Second, the game play program reduced the score of children's attention deficit behavior test. It increased frequency in the whole attention observation items(not leaving a seat, fixing own sight, and having conversation related to activity, following researcher's instruction). Accordingly, this study has limitation in generalizing owing to be a minor-case study. However, the game play program can be known to be effective for enhancing attention of children with attention deficit order.
This study was carried out with the aim of examining the influence of game play program upon attention of children with attention deficit disorder. The research subjects are 2 elementary school students in the 2nd grade who correspond to over 6 items in the inattention sphere of DSM-Ⅳ and who belong to the high rank in CTRS(Conners Teacher Rating Scale), among children commissioned by a child care teacher due to being lacking in attention, who attend a child center in 00 region of C city. The research problems include, first, is game play program effective for enhancing selective attention? second, is game play program effective for enhancing sustained attention? and third, is game play program effective for enhancing the whole attention? The progression of program was carried out over totally 15 sessions with twice a week and 60 minutes per one session. One session was carried out by being composed of relaxation activity(15 minutes), structured game activity(25 minutes), discussion(10 minutes), and free play(10 minutes). The enhancement in selective and sustained attention was compared by carrying out pre-post FAIR attention test. The selective & sustained attention target behavior was observed in a teaching situation after school. The whole attention was performed the pre-post attention deficit behavior test(KISE) by a chid care teacher, and was observed in session. The results of this study are as follows. First, the game play program increased the score of selective & sustained attention in the FAIR attention test. The selective & sustained attention target behavior(paying attention to main target, looking at teacher, being absorbed in something) was all increased. Second, the game play program reduced the score of children's attention deficit behavior test. It increased frequency in the whole attention observation items(not leaving a seat, fixing own sight, and having conversation related to activity, following researcher's instruction). Accordingly, this study has limitation in generalizing owing to be a minor-case study. However, the game play program can be known to be effective for enhancing attention of children with attention deficit order.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.