본 연구에서는 세븐 밸 리 아울렛 을 이용하는 이용자들의 방문목적과 실질적인 이용 장소, 지출 장소에 따른 집 객 효과를 조사하였다. 대구광역시 아울렛 중 판매시설, 영화관, F&B시설을 동시에 갖춘 북구 동천 동 세븐 밸 리 아울렛 을 연구 대상지로 선정하고, 이용자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사를 통해 얻어진 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 아울 렛 시설을 이용 목적 별로 분류하면, 단일 목적이용과 복합목적 이용으로 분류할 수 있다. 본 조사에서는 복합 목적이용보다 단일 목적이용자가 차지하는 비중이 높은 것으로 나타났으며, 단일 목적이용자는 주로 판매시설을 쇼핑하는 것으로 나타났다. 둘째, 아울 렛 의 이용자는 방문 목적장소 보다 실제로 방문하여 지출하는 장소가 적은 것으로 분석되었다. 예상보다 실제 지출 장소가 적은 이유는 판매시설, 영화관, F&B시설 중 판매시설 이용자들이 선호하는 브랜드의 만족도가 낮기 때문인 것으로 추측된다. 셋째, 방문 목적장소 보다 실제 지출장소의 상관관계 분석결과에 의하면 단일 시설을 목적으로 방문하였으나 복합시설 이용으로 실제로 비용을 지출한 이용자의 비율이 약 34%(134명)로 비교적 높게 나타났다. 본 연구의 분석결과에 의하면, 세븐밸리 아울 렛 의 집 객 효과를 유발하는 3가지 핵심시설은 판매시설, 영화관, F&B시설이며, 이들은 상호 보완적인 쇼핑환경을 제공 함으로서 방문객의 집 객 효과를 증가시키는 것으로 추측된다. 본 연구의 결과는 아울렛을 개발하거나 운영하는 기업들은 영업 활성화를 위하여 아래의 4가지 요소를 복합적으로 반영해야 한다는 점을 시사한다. 첫째, 넓은 지역으로부터 방문객을 유도하는 ...
본 연구에서는 세븐 밸 리 아울렛 을 이용하는 이용자들의 방문목적과 실질적인 이용 장소, 지출 장소에 따른 집 객 효과를 조사하였다. 대구광역시 아울렛 중 판매시설, 영화관, F&B시설을 동시에 갖춘 북구 동천 동 세븐 밸 리 아울렛 을 연구 대상지로 선정하고, 이용자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사를 통해 얻어진 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 아울 렛 시설을 이용 목적 별로 분류하면, 단일 목적이용과 복합목적 이용으로 분류할 수 있다. 본 조사에서는 복합 목적이용보다 단일 목적이용자가 차지하는 비중이 높은 것으로 나타났으며, 단일 목적이용자는 주로 판매시설을 쇼핑하는 것으로 나타났다. 둘째, 아울 렛 의 이용자는 방문 목적장소 보다 실제로 방문하여 지출하는 장소가 적은 것으로 분석되었다. 예상보다 실제 지출 장소가 적은 이유는 판매시설, 영화관, F&B시설 중 판매시설 이용자들이 선호하는 브랜드의 만족도가 낮기 때문인 것으로 추측된다. 셋째, 방문 목적장소 보다 실제 지출장소의 상관관계 분석결과에 의하면 단일 시설을 목적으로 방문하였으나 복합시설 이용으로 실제로 비용을 지출한 이용자의 비율이 약 34%(134명)로 비교적 높게 나타났다. 본 연구의 분석결과에 의하면, 세븐밸리 아울 렛 의 집 객 효과를 유발하는 3가지 핵심시설은 판매시설, 영화관, F&B시설이며, 이들은 상호 보완적인 쇼핑환경을 제공 함으로서 방문객의 집 객 효과를 증가시키는 것으로 추측된다. 본 연구의 결과는 아울렛을 개발하거나 운영하는 기업들은 영업 활성화를 위하여 아래의 4가지 요소를 복합적으로 반영해야 한다는 점을 시사한다. 첫째, 넓은 지역으로부터 방문객을 유도하는 멀티플렉스 영화관 같은 앵커테넌트 들을 확보하는 것이다. 둘째, 이용자들의 참여 및 재방문을 장려하는 다양한 이벤트가 필요하다. 셋째, 다양한 이용자들의 방문과 다양한 계층에게 어필할 수 있는 차별화된 시설 확보가 필요하다. 넷째, 이용자들의 니즈(Needs)를 반영하고 상업 시설들을 전문적으로 관리할 수 있는 유통 전문인 또는 유통 전문 관리회사가 필요하다. 아울 렛 의 개발이 다양한 주체와 형태로 개발 사업의 한 분야로서 자리를 잡아가고 있는 과정에 있고, 이런 변화에 따라 아울 렛 개발의 필요성에 대한 재인식이 확산되고 있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 아울 렛 개발 사업 시 고려해야 할 사항 중 하나인 이용자의 쇼핑패턴에 대한 분석을 통하여, 아울 렛 이용자의 쇼핑 행태적 특징을 파악하였다. 본 연구에서 규명된 아울 렛 이용자의 쇼핑패턴을 반영한 개발전략을 수립할 필요가 있다. 즉, 다양한 집 객 시설이 이용자들을 전체시설로 유인하고, 전체시설로 유인된 이용자들로 하여금 더 많은 시간과 지출을 유도하여 복합 시설의 이용을 목적으로 방문을 유도하는 MD개발이 필요하며, 이는 궁극적으로 영업매출 및 임대료 상승에 긍정적으로 기여할 것으로 추정된다.
본 연구에서는 세븐 밸 리 아울렛 을 이용하는 이용자들의 방문목적과 실질적인 이용 장소, 지출 장소에 따른 집 객 효과를 조사하였다. 대구광역시 아울렛 중 판매시설, 영화관, F&B시설을 동시에 갖춘 북구 동천 동 세븐 밸 리 아울렛 을 연구 대상지로 선정하고, 이용자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사를 통해 얻어진 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 아울 렛 시설을 이용 목적 별로 분류하면, 단일 목적이용과 복합목적 이용으로 분류할 수 있다. 본 조사에서는 복합 목적이용보다 단일 목적이용자가 차지하는 비중이 높은 것으로 나타났으며, 단일 목적이용자는 주로 판매시설을 쇼핑하는 것으로 나타났다. 둘째, 아울 렛 의 이용자는 방문 목적장소 보다 실제로 방문하여 지출하는 장소가 적은 것으로 분석되었다. 예상보다 실제 지출 장소가 적은 이유는 판매시설, 영화관, F&B시설 중 판매시설 이용자들이 선호하는 브랜드의 만족도가 낮기 때문인 것으로 추측된다. 셋째, 방문 목적장소 보다 실제 지출장소의 상관관계 분석결과에 의하면 단일 시설을 목적으로 방문하였으나 복합시설 이용으로 실제로 비용을 지출한 이용자의 비율이 약 34%(134명)로 비교적 높게 나타났다. 본 연구의 분석결과에 의하면, 세븐밸리 아울 렛 의 집 객 효과를 유발하는 3가지 핵심시설은 판매시설, 영화관, F&B시설이며, 이들은 상호 보완적인 쇼핑환경을 제공 함으로서 방문객의 집 객 효과를 증가시키는 것으로 추측된다. 본 연구의 결과는 아울렛을 개발하거나 운영하는 기업들은 영업 활성화를 위하여 아래의 4가지 요소를 복합적으로 반영해야 한다는 점을 시사한다. 첫째, 넓은 지역으로부터 방문객을 유도하는 멀티플렉스 영화관 같은 앵커테넌트 들을 확보하는 것이다. 둘째, 이용자들의 참여 및 재방문을 장려하는 다양한 이벤트가 필요하다. 셋째, 다양한 이용자들의 방문과 다양한 계층에게 어필할 수 있는 차별화된 시설 확보가 필요하다. 넷째, 이용자들의 니즈(Needs)를 반영하고 상업 시설들을 전문적으로 관리할 수 있는 유통 전문인 또는 유통 전문 관리회사가 필요하다. 아울 렛 의 개발이 다양한 주체와 형태로 개발 사업의 한 분야로서 자리를 잡아가고 있는 과정에 있고, 이런 변화에 따라 아울 렛 개발의 필요성에 대한 재인식이 확산되고 있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 아울 렛 개발 사업 시 고려해야 할 사항 중 하나인 이용자의 쇼핑패턴에 대한 분석을 통하여, 아울 렛 이용자의 쇼핑 행태적 특징을 파악하였다. 본 연구에서 규명된 아울 렛 이용자의 쇼핑패턴을 반영한 개발전략을 수립할 필요가 있다. 즉, 다양한 집 객 시설이 이용자들을 전체시설로 유인하고, 전체시설로 유인된 이용자들로 하여금 더 많은 시간과 지출을 유도하여 복합 시설의 이용을 목적으로 방문을 유도하는 MD개발이 필요하며, 이는 궁극적으로 영업매출 및 임대료 상승에 긍정적으로 기여할 것으로 추정된다.
The outlet mall is still a new concept of marketing facility in Korea. Many new outlet mall is underconstruction or is in the process of construction. A new outlet mall must refects the pattern of customer's shopping activities. For those who is planing to operate or develop the outlet mall, it is v...
The outlet mall is still a new concept of marketing facility in Korea. Many new outlet mall is underconstruction or is in the process of construction. A new outlet mall must refects the pattern of customer's shopping activities. For those who is planing to operate or develop the outlet mall, it is very important to understand the characteristics of customer's shopping behaviors. The purpose of this study is to understand the pattern of shopping trip of outlet mall customers. To accomplish this, Seven Valley outlet mall which is located in the city of Daegu, is selected as an empirical study site. the empirical Data such as shopping purpose, the amount and place of spending and the linkage of activity are collected by the interview using questionnaire. the following findings are obtained from the analysis of the empirical data. First, a single purpose shopper is tends to visit person sales facilities. However, the multi-purpose shoppers are likely to link several shopping activities in shopping mall environment. Second, considerable number of shoppers actually spend less than they intended before visiting. Third, from the correlation analysis between the intended spending place and the actual spending place, 36% of single purpose shoppers are convered into the multi-purpose shopper during the shopping in the outlet mall. A variety of differentiated facility gather people, they give visitors to spend more time and more expenditure. We need to make merchandise plan to bring consumers. Thus, this way is boosting up total sales and raising rent fee ultimately. From the results of this study, it is found that the sales facilities, movie theater and F&B is main facilities to collect customers into the Saven Valley outlet mall. Based on the findings of this study, it is recommended to apply the following four strategies combined for someone who want to develop and operate the outlet mall. First, it is necessary to attract an anchor tenant such as multiplex to collect more customers into the mall from the background market area. Second, it is desirable to perform various events to encourage the costumers to visit again. Third, it is necessary to differentiate the facility to appeal the targeted customer. Fourth, It is recommended to employ a professional marketing manager who is capable of satisfying customer's needs.
The outlet mall is still a new concept of marketing facility in Korea. Many new outlet mall is underconstruction or is in the process of construction. A new outlet mall must refects the pattern of customer's shopping activities. For those who is planing to operate or develop the outlet mall, it is very important to understand the characteristics of customer's shopping behaviors. The purpose of this study is to understand the pattern of shopping trip of outlet mall customers. To accomplish this, Seven Valley outlet mall which is located in the city of Daegu, is selected as an empirical study site. the empirical Data such as shopping purpose, the amount and place of spending and the linkage of activity are collected by the interview using questionnaire. the following findings are obtained from the analysis of the empirical data. First, a single purpose shopper is tends to visit person sales facilities. However, the multi-purpose shoppers are likely to link several shopping activities in shopping mall environment. Second, considerable number of shoppers actually spend less than they intended before visiting. Third, from the correlation analysis between the intended spending place and the actual spending place, 36% of single purpose shoppers are convered into the multi-purpose shopper during the shopping in the outlet mall. A variety of differentiated facility gather people, they give visitors to spend more time and more expenditure. We need to make merchandise plan to bring consumers. Thus, this way is boosting up total sales and raising rent fee ultimately. From the results of this study, it is found that the sales facilities, movie theater and F&B is main facilities to collect customers into the Saven Valley outlet mall. Based on the findings of this study, it is recommended to apply the following four strategies combined for someone who want to develop and operate the outlet mall. First, it is necessary to attract an anchor tenant such as multiplex to collect more customers into the mall from the background market area. Second, it is desirable to perform various events to encourage the costumers to visit again. Third, it is necessary to differentiate the facility to appeal the targeted customer. Fourth, It is recommended to employ a professional marketing manager who is capable of satisfying customer's needs.
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