오늘날 미술관을 비롯한 문화 환경이 처한 주변 환경이 빠르게 변화하고 있다. 변화의 가장 큰 요소는 세계화와 정보화라 할 수 있다. 세계화와 정보화로 인해 지식기반 산업화 시대의 도래, 다원화되고 민주화된 사회, 삶의 질에 대한 가치 증대, 국제교류의 일상화 등 많은 변화가 일어나고 있다. 또한 문화영역의 범위를 확장시키고 문화 교류 자체를 시장의 논리를 포함시키고 문화 마케팅을 활성화 시키고 있다. 문화소비재인 미술관의 경우 문화 환경의 변화로 미술관의 사회적 역할이 증대되었다. 미술관 활동을 통한 문화 지식과 정보의 창출이라는 역할과 미술관의 다양한 활동을 매개로 한 다각적인 교류의 증대로 국제적인 미술관의 경쟁력을 키워야 하는 문화산업적 역할이 기대되고 있다. 하지만 급변하는 환경에 비해 미술관의 운영환경은 이전의 방식을 유지하는 보수적인 성격으로 대체로 악화되고 있는 실정이다. 우리나라의 경우 영화를 비롯한 대중문화는 활발한 마케팅으로 이미 산업화가 깊숙이 진행되었지만 미술관의 경우는 마케팅에 대한 중요성을 인식하지 못하여 대중문화에 자리를 점차 빼앗기고 있다. 소비자는 제한되어 있는 여가시간에 다양한 상품들을 놓고 선택을 해야 한다. 그 동안 미술관이 자신의 자리를 시키고 머물러 있는 동안 다른 매력적인 상품들이 소비자의 곁으로 다가와 시간을 빼앗아 가고 있다. 이제 미술관도 대중을 사로잡기 위한 다양한 노력을 하지 않으면 안 되는 시점에 와 있다. 미술관은 이제까지 단순히 확보한 작품을 사람들에게 보여주고 소장품을 보존하였던 운영을 하였다면 이제는 미술관 그 자체가 무한한 부가가치를 발생시키는 대상으로 효율성과 시장 접근 성을 고려하는 경영이 필요한 것이다. 따라서 미술관은 기업들이 구사해오던 ...
오늘날 미술관을 비롯한 문화 환경이 처한 주변 환경이 빠르게 변화하고 있다. 변화의 가장 큰 요소는 세계화와 정보화라 할 수 있다. 세계화와 정보화로 인해 지식기반 산업화 시대의 도래, 다원화되고 민주화된 사회, 삶의 질에 대한 가치 증대, 국제교류의 일상화 등 많은 변화가 일어나고 있다. 또한 문화영역의 범위를 확장시키고 문화 교류 자체를 시장의 논리를 포함시키고 문화 마케팅을 활성화 시키고 있다. 문화소비재인 미술관의 경우 문화 환경의 변화로 미술관의 사회적 역할이 증대되었다. 미술관 활동을 통한 문화 지식과 정보의 창출이라는 역할과 미술관의 다양한 활동을 매개로 한 다각적인 교류의 증대로 국제적인 미술관의 경쟁력을 키워야 하는 문화산업적 역할이 기대되고 있다. 하지만 급변하는 환경에 비해 미술관의 운영환경은 이전의 방식을 유지하는 보수적인 성격으로 대체로 악화되고 있는 실정이다. 우리나라의 경우 영화를 비롯한 대중문화는 활발한 마케팅으로 이미 산업화가 깊숙이 진행되었지만 미술관의 경우는 마케팅에 대한 중요성을 인식하지 못하여 대중문화에 자리를 점차 빼앗기고 있다. 소비자는 제한되어 있는 여가시간에 다양한 상품들을 놓고 선택을 해야 한다. 그 동안 미술관이 자신의 자리를 시키고 머물러 있는 동안 다른 매력적인 상품들이 소비자의 곁으로 다가와 시간을 빼앗아 가고 있다. 이제 미술관도 대중을 사로잡기 위한 다양한 노력을 하지 않으면 안 되는 시점에 와 있다. 미술관은 이제까지 단순히 확보한 작품을 사람들에게 보여주고 소장품을 보존하였던 운영을 하였다면 이제는 미술관 그 자체가 무한한 부가가치를 발생시키는 대상으로 효율성과 시장 접근 성을 고려하는 경영이 필요한 것이다. 따라서 미술관은 기업들이 구사해오던 마케팅 전략과 기법을 배우고 적용하여 미술관을 활성화시켜 대중에게 다가설 수 있어야 한다. 미술관 고유의 전시활동과 교육활동과 더불어 문화 서비스 개념을 강화시켜서 미술관 활동을 통한 대중의 문화향수의 충족과 창의적인 미술문화를 파급하기 위해서는 비영리적 경영방식에서 영리적인 운영 방식인 마케팅이 불가피 하게 되었다. 모든 마케팅은 소비자에 대한 이해에서 시작한다 할 수 있다. 따라서 진정한 미술관 마케팅은 모든 경영 활동의 주체인 관람객의 입장에서 접근함으로써 다양한 관람객 계층을 확보하고 잠재적인 기회를 파악하여 비영리기관으로서 설립취지와 목표에 손상이 가지 않고 재정적인 자생력 등의 효과적 이득을 취하는 것이다. 또한 미술관은 시장이라는 경쟁 환경에 존재함을 인식하고 마케팅을 통하여 대중문화뿐만 아니라 다른 미술관과 경쟁할 수 있는 경쟁력을 갖추어야 한다. 오랜 역사를 가진 해외 유수의 많은 미술관들 역시 많은 시행착오를 겪으면서 미술관 마다 고유한 특성으로 국제적인 입지를 다질 수 있었다. 국내 미술관이 21세기 미술관으로 나아가기 위해서는 미술관 운영환경을 정확히 진단하고, 이를 토대로 마케팅 전략 수립을 하여 앞으로 나아가야 할 비전을 제시하고 활성화 방안을 계획하여 실천하여야 할 것이다. 따라서 이 논문에서는 미술관의 사회적 역할을 살펴보고 미술관 마케팅의 개념과 미술관 마케팅의 전략수립을 이해하고 미술관 마케팅 국내·외 적용 사례를 통해 미술관 마케팅 활성화 방안을 제시하고자 한다.
오늘날 미술관을 비롯한 문화 환경이 처한 주변 환경이 빠르게 변화하고 있다. 변화의 가장 큰 요소는 세계화와 정보화라 할 수 있다. 세계화와 정보화로 인해 지식기반 산업화 시대의 도래, 다원화되고 민주화된 사회, 삶의 질에 대한 가치 증대, 국제교류의 일상화 등 많은 변화가 일어나고 있다. 또한 문화영역의 범위를 확장시키고 문화 교류 자체를 시장의 논리를 포함시키고 문화 마케팅을 활성화 시키고 있다. 문화소비재인 미술관의 경우 문화 환경의 변화로 미술관의 사회적 역할이 증대되었다. 미술관 활동을 통한 문화 지식과 정보의 창출이라는 역할과 미술관의 다양한 활동을 매개로 한 다각적인 교류의 증대로 국제적인 미술관의 경쟁력을 키워야 하는 문화산업적 역할이 기대되고 있다. 하지만 급변하는 환경에 비해 미술관의 운영환경은 이전의 방식을 유지하는 보수적인 성격으로 대체로 악화되고 있는 실정이다. 우리나라의 경우 영화를 비롯한 대중문화는 활발한 마케팅으로 이미 산업화가 깊숙이 진행되었지만 미술관의 경우는 마케팅에 대한 중요성을 인식하지 못하여 대중문화에 자리를 점차 빼앗기고 있다. 소비자는 제한되어 있는 여가시간에 다양한 상품들을 놓고 선택을 해야 한다. 그 동안 미술관이 자신의 자리를 시키고 머물러 있는 동안 다른 매력적인 상품들이 소비자의 곁으로 다가와 시간을 빼앗아 가고 있다. 이제 미술관도 대중을 사로잡기 위한 다양한 노력을 하지 않으면 안 되는 시점에 와 있다. 미술관은 이제까지 단순히 확보한 작품을 사람들에게 보여주고 소장품을 보존하였던 운영을 하였다면 이제는 미술관 그 자체가 무한한 부가가치를 발생시키는 대상으로 효율성과 시장 접근 성을 고려하는 경영이 필요한 것이다. 따라서 미술관은 기업들이 구사해오던 마케팅 전략과 기법을 배우고 적용하여 미술관을 활성화시켜 대중에게 다가설 수 있어야 한다. 미술관 고유의 전시활동과 교육활동과 더불어 문화 서비스 개념을 강화시켜서 미술관 활동을 통한 대중의 문화향수의 충족과 창의적인 미술문화를 파급하기 위해서는 비영리적 경영방식에서 영리적인 운영 방식인 마케팅이 불가피 하게 되었다. 모든 마케팅은 소비자에 대한 이해에서 시작한다 할 수 있다. 따라서 진정한 미술관 마케팅은 모든 경영 활동의 주체인 관람객의 입장에서 접근함으로써 다양한 관람객 계층을 확보하고 잠재적인 기회를 파악하여 비영리기관으로서 설립취지와 목표에 손상이 가지 않고 재정적인 자생력 등의 효과적 이득을 취하는 것이다. 또한 미술관은 시장이라는 경쟁 환경에 존재함을 인식하고 마케팅을 통하여 대중문화뿐만 아니라 다른 미술관과 경쟁할 수 있는 경쟁력을 갖추어야 한다. 오랜 역사를 가진 해외 유수의 많은 미술관들 역시 많은 시행착오를 겪으면서 미술관 마다 고유한 특성으로 국제적인 입지를 다질 수 있었다. 국내 미술관이 21세기 미술관으로 나아가기 위해서는 미술관 운영환경을 정확히 진단하고, 이를 토대로 마케팅 전략 수립을 하여 앞으로 나아가야 할 비전을 제시하고 활성화 방안을 계획하여 실천하여야 할 것이다. 따라서 이 논문에서는 미술관의 사회적 역할을 살펴보고 미술관 마케팅의 개념과 미술관 마케팅의 전략수립을 이해하고 미술관 마케팅 국내·외 적용 사례를 통해 미술관 마케팅 활성화 방안을 제시하고자 한다.
Today, environments of culture including that of art museum have been changing rapidly. The biggest factor of that change is globalization and information age. Due to globalization and information age, many changes are happening including arrival of industrialization age based on knowledge, diversif...
Today, environments of culture including that of art museum have been changing rapidly. The biggest factor of that change is globalization and information age. Due to globalization and information age, many changes are happening including arrival of industrialization age based on knowledge, diversified and democratic society, increase of value on the quality of life and institutionalized international exchange. Also, those changes are expanding the range of cultural area, including cultural exchange itself into market-oriented and vitalizing cultural marketing. As for art museum, which is cultural customer goods, its social role has been increased due to change of cultural environment. It is expected that art museum can play a culture industrial role of creating cultural knowledge and information through activities in art museum and increasing international museum's competitiveness based on the increase of multilateral exchange by using museum's various activities. But, compared with rapidly-changed environment, operating environment of art museum is only getting worse due to conservative trend which sticks to existing methods. In case of Korea, though popular culture including movies has already industrialized deeply thanks to active marketing, art museum cannot recognize the importance of marketing, losing ground to popular culture. Customers should select among various products for their limited leisure time. While art museum still remains in its own place, other attractive products are taking customers' time by approaching them. Now, it is time for art museum to make all kinds of efforts to attract the public. While until now, art museum has performed the operation where it shows works of art to people which it has, it is needed to manage the museums considering efficiency and market accessibility as a main agent which generates infinite added value. Accordingly, art museum should approach the public by learning and applying market strategies and techniques which companies have been making use of and by revitalizing museums. In order to satisfy the public's cultural nostalgia and to spread creative art culture through activities in the museums by strengthening its own display activities and educational activities as well as the concept of cultural service, marketing is inevitable, which is a profit-making operation strategy. All marketing can be said to start from the understanding of customers. Accordingly, true marketing for art museum is to derive effective benefits such as financial ability to survive without damage to the purpose of establishment and the goals as a nonprofit organization by approaching the public from a spectator's position who is a main agent of all management activities and then by securing various groups of spectators and figuring out potential opportunities. Besides, it should recognize that it exists in the competitive environment, market, and should be equipped with competitiveness which enables it to compete with other museums aswell as popular cultures through marketing. The world's most prominent museums with long history can also establish a solid foothold with their unique feature by undergoing trial and error. In order for art museums in Korea to become 21th century museums, they should make a prognosis of operating environment, establish a marketing strategy based on that prognosis, suggest the vision for the future and put a plan for vitalizing marketing in practice. Therefore, this paper aims to examine a social role of art museum, understand the concept of museum marketing and establishment of museum marketing strategy and suggest revitalization plan for museum marketing through application cases of museum marketing in Korea and abroad.
Today, environments of culture including that of art museum have been changing rapidly. The biggest factor of that change is globalization and information age. Due to globalization and information age, many changes are happening including arrival of industrialization age based on knowledge, diversified and democratic society, increase of value on the quality of life and institutionalized international exchange. Also, those changes are expanding the range of cultural area, including cultural exchange itself into market-oriented and vitalizing cultural marketing. As for art museum, which is cultural customer goods, its social role has been increased due to change of cultural environment. It is expected that art museum can play a culture industrial role of creating cultural knowledge and information through activities in art museum and increasing international museum's competitiveness based on the increase of multilateral exchange by using museum's various activities. But, compared with rapidly-changed environment, operating environment of art museum is only getting worse due to conservative trend which sticks to existing methods. In case of Korea, though popular culture including movies has already industrialized deeply thanks to active marketing, art museum cannot recognize the importance of marketing, losing ground to popular culture. Customers should select among various products for their limited leisure time. While art museum still remains in its own place, other attractive products are taking customers' time by approaching them. Now, it is time for art museum to make all kinds of efforts to attract the public. While until now, art museum has performed the operation where it shows works of art to people which it has, it is needed to manage the museums considering efficiency and market accessibility as a main agent which generates infinite added value. Accordingly, art museum should approach the public by learning and applying market strategies and techniques which companies have been making use of and by revitalizing museums. In order to satisfy the public's cultural nostalgia and to spread creative art culture through activities in the museums by strengthening its own display activities and educational activities as well as the concept of cultural service, marketing is inevitable, which is a profit-making operation strategy. All marketing can be said to start from the understanding of customers. Accordingly, true marketing for art museum is to derive effective benefits such as financial ability to survive without damage to the purpose of establishment and the goals as a nonprofit organization by approaching the public from a spectator's position who is a main agent of all management activities and then by securing various groups of spectators and figuring out potential opportunities. Besides, it should recognize that it exists in the competitive environment, market, and should be equipped with competitiveness which enables it to compete with other museums aswell as popular cultures through marketing. The world's most prominent museums with long history can also establish a solid foothold with their unique feature by undergoing trial and error. In order for art museums in Korea to become 21th century museums, they should make a prognosis of operating environment, establish a marketing strategy based on that prognosis, suggest the vision for the future and put a plan for vitalizing marketing in practice. Therefore, this paper aims to examine a social role of art museum, understand the concept of museum marketing and establishment of museum marketing strategy and suggest revitalization plan for museum marketing through application cases of museum marketing in Korea and abroad.
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