본 연구는 몬테소리 평화교육 활동이 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다. 위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 몬테소리 평화 교육활동 경험에 따라 유아의 정서지능에 차이가 있을 것인 가? 연구대상은 서울 G구에 소재한 몬테소리 유치원 2곳에 재원 중인 만 4․5세 유아 50명이다. 이 유아들은 평화교육 활동을 제공한 실험집단 25명, 통제집단 25명으로 구성되었다. 실험집단과 통제집단 모두 정서지능 사전 검사를 실시하였고 실험집단에 2010년 4월 1일부터 5월 27일까지 8주동안 주 2회씩 총 16회의 평화교육 활동을 진행한 후 통제집단과 함께 사후검사를 실시하였다. 측정도구로는 Salovey와 Mayer(1997)가 제시한 정서지능의 모형을 근거로 이병래(1997)가 제작한 유아 정서지능 검사지(만 5세용)를 사용하였다. 몬테소리 평화교육 활동이 유아의 정서 지능에 미치는 영향을 검증하기 위해 SPSSWIN(version 15.0)을 이용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 몬테소리 평화교육 활동을 경험한 유아가 그렇지 않은 유아에 비해 정서 지능의 하위 영역인 ...
본 연구는 몬테소리 평화교육 활동이 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다. 위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 몬테소리 평화 교육활동 경험에 따라 유아의 정서지능에 차이가 있을 것인 가? 연구대상은 서울 G구에 소재한 몬테소리 유치원 2곳에 재원 중인 만 4․5세 유아 50명이다. 이 유아들은 평화교육 활동을 제공한 실험집단 25명, 통제집단 25명으로 구성되었다. 실험집단과 통제집단 모두 정서지능 사전 검사를 실시하였고 실험집단에 2010년 4월 1일부터 5월 27일까지 8주동안 주 2회씩 총 16회의 평화교육 활동을 진행한 후 통제집단과 함께 사후검사를 실시하였다. 측정도구로는 Salovey와 Mayer(1997)가 제시한 정서지능의 모형을 근거로 이병래(1997)가 제작한 유아 정서지능 검사지(만 5세용)를 사용하였다. 몬테소리 평화교육 활동이 유아의 정서 지능에 미치는 영향을 검증하기 위해 SPSSWIN(version 15.0)을 이용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 몬테소리 평화교육 활동을 경험한 유아가 그렇지 않은 유아에 비해 정서 지능의 하위 영역인 자기인식 및 표현능력이 향상되었다. 둘째, 몬테소리 평화교육 활동을 경험한 유아가 그렇지 않은 유아에 비해 정서 지능의 하위 영역인 자기조절능력이 향상되었다. 셋째, 몬테소리 평화교육 활동을 경험한 유아가 그렇지 않은 유아에 비해 정서 지능의 하위 영역인 타인인식능력이 향상되었다. 넷째, 몬테소리 평화교육 활동을 경험한 유아가 그렇지 않은 유아에 비해 정서 지능의 하위 영역인 타인조절 능력이 향상되었다. 이러한 결과는 유아교육 현장에서 몬테소리 평화교육 활동이 정서지능 발달을 위한 활동으로 활용될 수 있음을 시사하고 있다.
본 연구는 몬테소리 평화교육 활동이 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다. 위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 몬테소리 평화 교육활동 경험에 따라 유아의 정서지능에 차이가 있을 것인 가? 연구대상은 서울 G구에 소재한 몬테소리 유치원 2곳에 재원 중인 만 4․5세 유아 50명이다. 이 유아들은 평화교육 활동을 제공한 실험집단 25명, 통제집단 25명으로 구성되었다. 실험집단과 통제집단 모두 정서지능 사전 검사를 실시하였고 실험집단에 2010년 4월 1일부터 5월 27일까지 8주동안 주 2회씩 총 16회의 평화교육 활동을 진행한 후 통제집단과 함께 사후검사를 실시하였다. 측정도구로는 Salovey와 Mayer(1997)가 제시한 정서지능의 모형을 근거로 이병래(1997)가 제작한 유아 정서지능 검사지(만 5세용)를 사용하였다. 몬테소리 평화교육 활동이 유아의 정서 지능에 미치는 영향을 검증하기 위해 SPSSWIN(version 15.0)을 이용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 몬테소리 평화교육 활동을 경험한 유아가 그렇지 않은 유아에 비해 정서 지능의 하위 영역인 자기인식 및 표현능력이 향상되었다. 둘째, 몬테소리 평화교육 활동을 경험한 유아가 그렇지 않은 유아에 비해 정서 지능의 하위 영역인 자기조절능력이 향상되었다. 셋째, 몬테소리 평화교육 활동을 경험한 유아가 그렇지 않은 유아에 비해 정서 지능의 하위 영역인 타인인식능력이 향상되었다. 넷째, 몬테소리 평화교육 활동을 경험한 유아가 그렇지 않은 유아에 비해 정서 지능의 하위 영역인 타인조절 능력이 향상되었다. 이러한 결과는 유아교육 현장에서 몬테소리 평화교육 활동이 정서지능 발달을 위한 활동으로 활용될 수 있음을 시사하고 있다.
The purpose of the study is to see how the peace education by Montessori affect emotional intelligence of a preschooler. The followings are the areas that have been dealt by the study. 1. Does preschoolers who experience the Montessori peace education show any differences as to the emotional intelli...
The purpose of the study is to see how the peace education by Montessori affect emotional intelligence of a preschooler. The followings are the areas that have been dealt by the study. 1. Does preschoolers who experience the Montessori peace education show any differences as to the emotional intelligence compared to the preschoolers who do not go through the education? The subjects of the study were 50 preschoolers with the age of 4 and 5 who go to Montessori kindergartens in G district of Seoul. The subjects were divided into two group of 25 each which were the experimental group and the control group. A preliminary examination on emotional intelligence was conducted to both of the groups and the experimental group has been offered with the total number of 16 peace education activities for twice a week for 8 weeks from April 1 to May 27, 2010. Afterwards, the group took a post-examination with the control group. As a measuring instrument, the test on preschoolers' emotional intelligence (for age 5) invented by Byeong-rae Lee (1997), based on the model of emotional intelligence suggested by Salovey and Mayer (1997). SPSS WINE (version 15.0) was applied to verify the influences of Montessori peace education on emotional intelligence of preschoolers. The results of the study are summarized as follows. First, self-cognition and expression ability, the subdivisions of emotional intelligence, of the preschoolers with Montessori peace education have been improved more than those of the control group. Second, the experimental group with Montessori peace education was more capable of self-control than the control group which did not experience the education. Third, another subdivision of emotional intelligence, the cognition ability towards other people has been developed more in the experimental group than in the control group. Fourth, the preschoolers gone through Montessori peace education seemed to have more improved ability of recognizing other people than those who were not provided with the education. The outcomes imply that the peace education by Montessory is likely to be applied to the early childhood education for development of emotional intelligence.
The purpose of the study is to see how the peace education by Montessori affect emotional intelligence of a preschooler. The followings are the areas that have been dealt by the study. 1. Does preschoolers who experience the Montessori peace education show any differences as to the emotional intelligence compared to the preschoolers who do not go through the education? The subjects of the study were 50 preschoolers with the age of 4 and 5 who go to Montessori kindergartens in G district of Seoul. The subjects were divided into two group of 25 each which were the experimental group and the control group. A preliminary examination on emotional intelligence was conducted to both of the groups and the experimental group has been offered with the total number of 16 peace education activities for twice a week for 8 weeks from April 1 to May 27, 2010. Afterwards, the group took a post-examination with the control group. As a measuring instrument, the test on preschoolers' emotional intelligence (for age 5) invented by Byeong-rae Lee (1997), based on the model of emotional intelligence suggested by Salovey and Mayer (1997). SPSS WINE (version 15.0) was applied to verify the influences of Montessori peace education on emotional intelligence of preschoolers. The results of the study are summarized as follows. First, self-cognition and expression ability, the subdivisions of emotional intelligence, of the preschoolers with Montessori peace education have been improved more than those of the control group. Second, the experimental group with Montessori peace education was more capable of self-control than the control group which did not experience the education. Third, another subdivision of emotional intelligence, the cognition ability towards other people has been developed more in the experimental group than in the control group. Fourth, the preschoolers gone through Montessori peace education seemed to have more improved ability of recognizing other people than those who were not provided with the education. The outcomes imply that the peace education by Montessory is likely to be applied to the early childhood education for development of emotional intelligence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.