본 연구의 목적은 어린이집 유아반 교사의 과학에 대한 태도와 과학교육에 대한 인식이 어떠하며 이는 교사의 배경 변인에 따라 어떠한 차이가 있는지를 알아보고자 한다. 이와 같은 연구 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
(1) 어린이집 유아반 교사의 과학에 대한 태도는 어떠한가? 이는 배경 변인(경력, 학력, 과학 관련 경험)에 따라 차이가 있는가?
(2) 어린이집 유아반 교사의 유아과학교육에 대한 인식은 어떠한가? 이는 배경 변인(경력, 학력, 과학 관련 경험, 과학에 대한 태도)에 따라 차이가 있는가?
연구의 대상은 충청남도에 소재한 어린이집 유아반 교사 중 무선표집한 교사 210명이며, 연구에 사용된 도구는 과학에 대한 태도 검사도구, 과학 관련 경험 검사도구, 유아과학교육에 대한 인식 검사 도구를 사용하였다. 과학에 대한 태도 검사 도구는 양정임(2006)이 사용한 도구를 유아교육 전문가와 협의를 통해 어린이집 교사의 실정에 맞게 수정한 뒤 타당도와 신뢰도를 거쳐 사용하였다. 자료처리는 연구문제 1의 어린이집 유아반 교사의 과학에 대한 태도를 알아보기 위하여 평균과 ...
본 연구의 목적은 어린이집 유아반 교사의 과학에 대한 태도와 과학교육에 대한 인식이 어떠하며 이는 교사의 배경 변인에 따라 어떠한 차이가 있는지를 알아보고자 한다. 이와 같은 연구 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
(1) 어린이집 유아반 교사의 과학에 대한 태도는 어떠한가? 이는 배경 변인(경력, 학력, 과학 관련 경험)에 따라 차이가 있는가?
(2) 어린이집 유아반 교사의 유아과학교육에 대한 인식은 어떠한가? 이는 배경 변인(경력, 학력, 과학 관련 경험, 과학에 대한 태도)에 따라 차이가 있는가?
연구의 대상은 충청남도에 소재한 어린이집 유아반 교사 중 무선표집한 교사 210명이며, 연구에 사용된 도구는 과학에 대한 태도 검사도구, 과학 관련 경험 검사도구, 유아과학교육에 대한 인식 검사 도구를 사용하였다. 과학에 대한 태도 검사 도구는 양정임(2006)이 사용한 도구를 유아교육 전문가와 협의를 통해 어린이집 교사의 실정에 맞게 수정한 뒤 타당도와 신뢰도를 거쳐 사용하였다. 자료처리는 연구문제 1의 어린이집 유아반 교사의 과학에 대한 태도를 알아보기 위하여 평균과 표준 편차를 구한 후, 배경 변인에 따른 집단 간 차이를 알아보기 위하여 F 검증과 Scheffé검증을 실시하였다. 연구문제 2의 어린이집 유아반 교사의 유아과학교육에 대한 인식을 알아보기 위하여 빈도, 백분율을 구한 후, 배경 변인에 따른 집단 간 차이를 알아보기 위하여 X²검증을 실시하였다. 본 연구의 모든 통계 처리는 SPSS 17.0 for Window 프로그램을 이용하였다.
본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다.
첫째, 어린이집 교사의 과학에 대한 태도의 정도는 보통보다 약간 높은 것으로 나타났다. 하위요인별로는 과학의 사회적 가치, 과학에 대한 흥미, 과학 및 과학자에 대한 인식의 순으로 나타났다. 어린이집 교사의 과학에 대한 태도는 경력 및 과학 관련 경험에 따라서는 유의미한 차이가 있었으나 학력에 따른 차이는 없는 것으로 나타났다. 어린이집교사 중에서도 경력이 6년 이상의 집단이 과학에 대한 태도가 긍정적으로 나타났으며, 과학에 대한 경험이 높은 집단일수록 과학에 대한 태도가 긍정적으로 나타났다.
둘째, 어린이집 교사의 유아과학교육에 대한 인식을 살펴보면, 유아과학교육의 중요성에 대해 긍정적인 반응을 보였으며, 과학교육에 대한 태도 집단에서 과학에 대한 태도가 높을수록 상대적으로 ‘매우 중요하다’는 응답을 보였으며 경력, 학력, 과학 관련 경험에 따라서는 집단 간 차이가 나타나지 않았다. 유아과학교육의 목표로 ‘지속적으로 탐구하는 태도 기르기’를 가장 중요하게 인식하였으며, 유아과학 교육의 내용에서 ‘탐구하는 태도’를 가장 중요하게 인식하였다. 이는 경력, 학력, 과학 관련 경험, 과학에 대한 태도에 따라서는 집단 간 차이가 나타나지 않았다. 유아과학교육의 방법은 ‘활동발견 접근법’을 가장 적절한 방법으로 인식하였으며, 유아과학교육에서의 교사의 역할을 ‘자료 제공자’의 역할을 가장 바람직한 역할로 인식하였다. 이는 경력, 학력, 과학 관련 경험, 과학에 대한 태도에 따라서는 집단 간 차이가 나타나지 않았다. 유아과학교육의 평가내용은 ‘유아의 발달’을 가장 적절하다고 인식하였으며, 유아과학교육의 유아평가방법으로는 ‘유아 관찰’을 가장 바람직한 방법으로 인식하였다. 또한 유아과학교육의 유아평가주기를 ‘학기 마다’에 가장 적절한 평가 주기로 인식하였으며 이는 경력, 학력, 과학 관련 경험, 과학에 대한 태도에 따라서는 집단 간 차이가 나타나지 않았다. 유아과학교육을 실시하기 어려운 이유를 ‘학급당 많은 원아 수’에 가장 높은 반응을 보였으며 이는 경력, 학력, 과학 관련 경험, 과학에 대한 태도에 따라서는 집단 간 차이가 나타나지 않았다.
본 연구의 목적은 어린이집 유아반 교사의 과학에 대한 태도와 과학교육에 대한 인식이 어떠하며 이는 교사의 배경 변인에 따라 어떠한 차이가 있는지를 알아보고자 한다. 이와 같은 연구 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
(1) 어린이집 유아반 교사의 과학에 대한 태도는 어떠한가? 이는 배경 변인(경력, 학력, 과학 관련 경험)에 따라 차이가 있는가?
(2) 어린이집 유아반 교사의 유아과학교육에 대한 인식은 어떠한가? 이는 배경 변인(경력, 학력, 과학 관련 경험, 과학에 대한 태도)에 따라 차이가 있는가?
연구의 대상은 충청남도에 소재한 어린이집 유아반 교사 중 무선표집한 교사 210명이며, 연구에 사용된 도구는 과학에 대한 태도 검사도구, 과학 관련 경험 검사도구, 유아과학교육에 대한 인식 검사 도구를 사용하였다. 과학에 대한 태도 검사 도구는 양정임(2006)이 사용한 도구를 유아교육 전문가와 협의를 통해 어린이집 교사의 실정에 맞게 수정한 뒤 타당도와 신뢰도를 거쳐 사용하였다. 자료처리는 연구문제 1의 어린이집 유아반 교사의 과학에 대한 태도를 알아보기 위하여 평균과 표준 편차를 구한 후, 배경 변인에 따른 집단 간 차이를 알아보기 위하여 F 검증과 Scheffé검증을 실시하였다. 연구문제 2의 어린이집 유아반 교사의 유아과학교육에 대한 인식을 알아보기 위하여 빈도, 백분율을 구한 후, 배경 변인에 따른 집단 간 차이를 알아보기 위하여 X²검증을 실시하였다. 본 연구의 모든 통계 처리는 SPSS 17.0 for Window 프로그램을 이용하였다.
본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다.
첫째, 어린이집 교사의 과학에 대한 태도의 정도는 보통보다 약간 높은 것으로 나타났다. 하위요인별로는 과학의 사회적 가치, 과학에 대한 흥미, 과학 및 과학자에 대한 인식의 순으로 나타났다. 어린이집 교사의 과학에 대한 태도는 경력 및 과학 관련 경험에 따라서는 유의미한 차이가 있었으나 학력에 따른 차이는 없는 것으로 나타났다. 어린이집교사 중에서도 경력이 6년 이상의 집단이 과학에 대한 태도가 긍정적으로 나타났으며, 과학에 대한 경험이 높은 집단일수록 과학에 대한 태도가 긍정적으로 나타났다.
둘째, 어린이집 교사의 유아과학교육에 대한 인식을 살펴보면, 유아과학교육의 중요성에 대해 긍정적인 반응을 보였으며, 과학교육에 대한 태도 집단에서 과학에 대한 태도가 높을수록 상대적으로 ‘매우 중요하다’는 응답을 보였으며 경력, 학력, 과학 관련 경험에 따라서는 집단 간 차이가 나타나지 않았다. 유아과학교육의 목표로 ‘지속적으로 탐구하는 태도 기르기’를 가장 중요하게 인식하였으며, 유아과학 교육의 내용에서 ‘탐구하는 태도’를 가장 중요하게 인식하였다. 이는 경력, 학력, 과학 관련 경험, 과학에 대한 태도에 따라서는 집단 간 차이가 나타나지 않았다. 유아과학교육의 방법은 ‘활동발견 접근법’을 가장 적절한 방법으로 인식하였으며, 유아과학교육에서의 교사의 역할을 ‘자료 제공자’의 역할을 가장 바람직한 역할로 인식하였다. 이는 경력, 학력, 과학 관련 경험, 과학에 대한 태도에 따라서는 집단 간 차이가 나타나지 않았다. 유아과학교육의 평가내용은 ‘유아의 발달’을 가장 적절하다고 인식하였으며, 유아과학교육의 유아평가방법으로는 ‘유아 관찰’을 가장 바람직한 방법으로 인식하였다. 또한 유아과학교육의 유아평가주기를 ‘학기 마다’에 가장 적절한 평가 주기로 인식하였으며 이는 경력, 학력, 과학 관련 경험, 과학에 대한 태도에 따라서는 집단 간 차이가 나타나지 않았다. 유아과학교육을 실시하기 어려운 이유를 ‘학급당 많은 원아 수’에 가장 높은 반응을 보였으며 이는 경력, 학력, 과학 관련 경험, 과학에 대한 태도에 따라서는 집단 간 차이가 나타나지 않았다.
The purpose of this study is to investigate what child care center teacher's attitude to science and perception of early childhood science education, it also investigates the differentiated teacher's variable factor of background.
For this purpose, the following questions set.
1) What is the child c...
The purpose of this study is to investigate what child care center teacher's attitude to science and perception of early childhood science education, it also investigates the differentiated teacher's variable factor of background.
For this purpose, the following questions set.
1) What is the child care center teacher's attitude to science?
Is this differentiated by their variable factor of background(career, education level, career on science)?
2) What is the perception on science education of the child care center teacher? Is this differentiated by their variable factor of background(experience, education, experience on science)?
This study conducted with 210 teachers who were working at child care centers in Choong-Nam province. The measuring tools used in this study were the ‘Scale of Attitude Toward Science’, ‘Science-related Experience Scale’, and the ‘Scale of perception on Science Education’. The ‘Scale of Attitude Toward Science’ was composed of questions about attitude toward Science used by Yang Jung-Im(2006) modified as per child care center teacher's actual situation after validity and reliability test based on the discussion with experts in early childhood education ;
As for data processing, the mean and standard deviation were estimated to determine Research Question #1, daycare center teacher's science-related experience and attitude toward science, along with F-Test and Scheffe post test to determine differences by background variables. To investigate Research Question #2, the perception on Science education of child care center teacher's, produced frequency by Munching and percentage, and executed re-verification to search difference among the groups of background variables. Data processing of singularity handled by SPSS 17.0 for windows.
Program Result of study are as follows,
First, the level of child care center teacher's attitude to science was slightly higher than the average. As for sub-factors, the social value of science, interest in science, regard science and scientist. There were significant differences in science-related experience of daycare center teacher's, but no differences by academic career. Among the child care center teacher's, the group who taught more than 6 years had a positive attitude on science, but the group who have more science-related experience had a more positive attitude on science.
Second, a look at the child care center teacher's perception of early childhood science education, the child care teacher's showed a positive response to early childhood science education. The higher attitude on science education from the group of attitude on science relatively response as ‘very important’, and there were no differences among the group of experience, academic career, and science-related career. The child care center teacher's consider ‘the attitude of continuous research’ as the most important factor for goal of early childhood science education. There were no differences among the group of experience, academic career, and science-related career. The child care center teacher's understood that ‘the approach to activity discovery’ is the most suitable way of early childhood science education, ‘the material supplier’ is the most desirable factor of teacher's on early childhood science education. There were no differences among the group of experience, academic career, and science-related career. The child care center teacher's recognized that the ‘Development of childhood’ is the most suitable for evaluation context of early childhood science education. They also recognized that ‘the childhood observation’ is the most suitable evaluation method. Also they recognized that the ‘semester’ is most suitable evaluation period. There were no differences among the group of experience, academic career, and science-related career. The child care center teacher's response to the biggest reason on difficulty to implement early childhood science education is ‘too many members in each class’. There were no differences among the group of experience, academic career, and science-related career.
The purpose of this study is to investigate what child care center teacher's attitude to science and perception of early childhood science education, it also investigates the differentiated teacher's variable factor of background.
For this purpose, the following questions set.
1) What is the child care center teacher's attitude to science?
Is this differentiated by their variable factor of background(career, education level, career on science)?
2) What is the perception on science education of the child care center teacher? Is this differentiated by their variable factor of background(experience, education, experience on science)?
This study conducted with 210 teachers who were working at child care centers in Choong-Nam province. The measuring tools used in this study were the ‘Scale of Attitude Toward Science’, ‘Science-related Experience Scale’, and the ‘Scale of perception on Science Education’. The ‘Scale of Attitude Toward Science’ was composed of questions about attitude toward Science used by Yang Jung-Im(2006) modified as per child care center teacher's actual situation after validity and reliability test based on the discussion with experts in early childhood education ;
As for data processing, the mean and standard deviation were estimated to determine Research Question #1, daycare center teacher's science-related experience and attitude toward science, along with F-Test and Scheffe post test to determine differences by background variables. To investigate Research Question #2, the perception on Science education of child care center teacher's, produced frequency by Munching and percentage, and executed re-verification to search difference among the groups of background variables. Data processing of singularity handled by SPSS 17.0 for windows.
Program Result of study are as follows,
First, the level of child care center teacher's attitude to science was slightly higher than the average. As for sub-factors, the social value of science, interest in science, regard science and scientist. There were significant differences in science-related experience of daycare center teacher's, but no differences by academic career. Among the child care center teacher's, the group who taught more than 6 years had a positive attitude on science, but the group who have more science-related experience had a more positive attitude on science.
Second, a look at the child care center teacher's perception of early childhood science education, the child care teacher's showed a positive response to early childhood science education. The higher attitude on science education from the group of attitude on science relatively response as ‘very important’, and there were no differences among the group of experience, academic career, and science-related career. The child care center teacher's consider ‘the attitude of continuous research’ as the most important factor for goal of early childhood science education. There were no differences among the group of experience, academic career, and science-related career. The child care center teacher's understood that ‘the approach to activity discovery’ is the most suitable way of early childhood science education, ‘the material supplier’ is the most desirable factor of teacher's on early childhood science education. There were no differences among the group of experience, academic career, and science-related career. The child care center teacher's recognized that the ‘Development of childhood’ is the most suitable for evaluation context of early childhood science education. They also recognized that ‘the childhood observation’ is the most suitable evaluation method. Also they recognized that the ‘semester’ is most suitable evaluation period. There were no differences among the group of experience, academic career, and science-related career. The child care center teacher's response to the biggest reason on difficulty to implement early childhood science education is ‘too many members in each class’. There were no differences among the group of experience, academic career, and science-related career.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.