오피스빌딩의 꾸준한 공급으로 인하여 건물관리 시장은 태동기를 지나 성장단계로 접어들고 있으며 건물관리시장 규모도 점차 커지고 있는 실정이다. 그러나 이와 같은 양적 발전에 뒤따라야 할 전문적이고 효율적인 관리기법과 과학적 관리에 필요한 체계적인 법ㆍ제도의 부재로 인하여 안전사고 및 건물의 내용연수 단축과 같은 경제적 손실 등의 문제가 빈번하게 발생하고 있다. 또한 법ㆍ제도적 측면에서 건물 이해당사자간의 고질적인 문제가 끊임없이 제기되고 있다. 본 연구는 건물관리와 관련된 기존 문헌조사를 통하여 건물관리의 필요성과 문제점을 분석하고 효율적인 개선방향을 연구하였다. 건물관리회사의 증가로 인하여 전문성과 기술력이 부족한 영세한 회사가 늘어나면서 낮은 서비스 질, 덤핑수주 등의 문제가 계속 발생하고 있다. 이러한 문제점에 대한 건물관리회사의 개선방향을 제시하였고 건물유지관리제도에 대한 문제점과 개선방향을 살펴보았다. 또한 건물 관리방식별 만족도 조사를 위해 ...
오피스빌딩의 꾸준한 공급으로 인하여 건물관리 시장은 태동기를 지나 성장단계로 접어들고 있으며 건물관리시장 규모도 점차 커지고 있는 실정이다. 그러나 이와 같은 양적 발전에 뒤따라야 할 전문적이고 효율적인 관리기법과 과학적 관리에 필요한 체계적인 법ㆍ제도의 부재로 인하여 안전사고 및 건물의 내용연수 단축과 같은 경제적 손실 등의 문제가 빈번하게 발생하고 있다. 또한 법ㆍ제도적 측면에서 건물 이해당사자간의 고질적인 문제가 끊임없이 제기되고 있다. 본 연구는 건물관리와 관련된 기존 문헌조사를 통하여 건물관리의 필요성과 문제점을 분석하고 효율적인 개선방향을 연구하였다. 건물관리회사의 증가로 인하여 전문성과 기술력이 부족한 영세한 회사가 늘어나면서 낮은 서비스 질, 덤핑수주 등의 문제가 계속 발생하고 있다. 이러한 문제점에 대한 건물관리회사의 개선방향을 제시하였고 건물유지관리제도에 대한 문제점과 개선방향을 살펴보았다. 또한 건물 관리방식별 만족도 조사를 위해 연면적 6,611㎡(2,000평)이상의 중대형 오피스빌딩의 자가관리 건물주 및 위탁관리 건물주를 상대로 설문조사를 실시하였고, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 위탁관리 건물주의 만족도가 자가관리 건물주보다 높음을 알 수 있었다. 특히 임대관리나 자산관리 등 PM성격의 질문에서는 대부분의 항목에서 위탁관리의 만족도가 높았다. 또한 청소, 주차, 경비, 시설물, 유지보수 등 FM성격의 항목에서도 위탁관리의 만족도가 자가관리보다 높게 나타났다. 또한 자가관리 건물주들은 건물관리에 애로가 있어 건물관리만족도가 낮아 향후 자가관리 건물주들이 위탁관리로 전환할 가능성이 높을 것으로 사료된다. 하지만 위탁관리 시에 관리비가 증가할 것을 우려하며, 위탁관리회사의 업무전문성에 대한 신뢰가 낮다 보니 쉽게 위탁관리를 하지 못하고 있었다. 상기의 설문결과 및 시사점을 바탕으로 효율적인 건물관리 방안을 살펴보면 첫째, 전문인력을 양성해야 한다. 건물관리의 핵심인 임대관리와 자산관리에 대한 실무중심의 교육제도를 마련하여 전문인력을 양성하여 양질의 서비스를 제공하고 인력 이동이 발생하더라도 적시에 채용할 수 있는 인력시장이 형성되도록 해야 할 것이다. 그래서 인력이동에 따른 업무공백을 막고 위탁관리시장 확대에도 기여할 수 있을 것이다. 둘째, 건물관리회사들은 건물주가 가장 관심을 가지고 있는 공실해소 및 우량 임차인유치를 통한 수익성확보와 자산가치 향상을 위해 이 부분에 대한 업무역량을 집중하고 효율적 예산편성을 통해 비용절감을 할 수 있도록 해야 할 것이다. 불필요한 공사는 자제하고 수익적 지출 공사 감리를 통한 합리적인 비용집행이 될 수 있도록 통제해야 할 것이다. 셋째, 시설관리를 비롯하여 임대관리, 회계관리는 물론이고 부동산 수익성 분석, 적정매각가치 산정, 부동산시장 및 부동산정책에 대한 조언, 세무 및 법률 관련 서비스 등 건물관리회사가 부동산에 대한 종합토탈 서비스를 제공할 수 있어야한다. 넷째, 전문성이 있는 관리인을 채용하고 지속적인 교육을 통해 관리인의 친절도를 향상시켜 인물이미지를 향상시키고 적절한 보상을 통해 근무태만과 이직을 방지함으로써 관리인이 책임감을 가지고 성실하게 업무을 수행할 수 있도록 해야 한다. 또한 시설물 유지관리에 대한 관리 매뉴얼을 만들어 수시로 점검 및 보완하여 시설물이 최적의 상태로 유지될 수 있도록 해야 할 것이다. 다섯째, 건물관리 만족도 요인분석을 통하여 건물주의 건물관리 만족도에 미치는 중요한 영향으로 임대관리, 청소관리, 시설물유지보수관리, 주차관리, 경비ㆍ안내관리가 도출되었다. 건물관리회사들은 위의 5가지 요인들을 충족시킬 때 건물주의 건물관리 만족도가 높아진다는 점을 참고하여야 할 것이다. 본 연구에서는 건물관리 수요자이자 건물관리회사 결정자인 건물주 상대로 설문조사를 함으로써 실질적으로 소유주가 느끼는 애로사항과 만족도를 파악하였다. 자가관리보다는 위탁관리가 만족도가 높았으며, 건물관리회사가 어떤 부분에 집중해서 건물관리를 해야 하는지에 대한 답안을 제시한 점에 의의가 있다. 또한 위탁관리 건물주들의 만족도가 높아 추후 자가관리 건물주들이 위탁관리회사에 건물을 위탁하는 사례가 증가할 것으로 예상되므로 향후 위탁관리시장의 성장가능성은 높을 것으로 사료된다.
오피스빌딩의 꾸준한 공급으로 인하여 건물관리 시장은 태동기를 지나 성장단계로 접어들고 있으며 건물관리시장 규모도 점차 커지고 있는 실정이다. 그러나 이와 같은 양적 발전에 뒤따라야 할 전문적이고 효율적인 관리기법과 과학적 관리에 필요한 체계적인 법ㆍ제도의 부재로 인하여 안전사고 및 건물의 내용연수 단축과 같은 경제적 손실 등의 문제가 빈번하게 발생하고 있다. 또한 법ㆍ제도적 측면에서 건물 이해당사자간의 고질적인 문제가 끊임없이 제기되고 있다. 본 연구는 건물관리와 관련된 기존 문헌조사를 통하여 건물관리의 필요성과 문제점을 분석하고 효율적인 개선방향을 연구하였다. 건물관리회사의 증가로 인하여 전문성과 기술력이 부족한 영세한 회사가 늘어나면서 낮은 서비스 질, 덤핑수주 등의 문제가 계속 발생하고 있다. 이러한 문제점에 대한 건물관리회사의 개선방향을 제시하였고 건물유지관리제도에 대한 문제점과 개선방향을 살펴보았다. 또한 건물 관리방식별 만족도 조사를 위해 연면적 6,611㎡(2,000평)이상의 중대형 오피스빌딩의 자가관리 건물주 및 위탁관리 건물주를 상대로 설문조사를 실시하였고, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 위탁관리 건물주의 만족도가 자가관리 건물주보다 높음을 알 수 있었다. 특히 임대관리나 자산관리 등 PM성격의 질문에서는 대부분의 항목에서 위탁관리의 만족도가 높았다. 또한 청소, 주차, 경비, 시설물, 유지보수 등 FM성격의 항목에서도 위탁관리의 만족도가 자가관리보다 높게 나타났다. 또한 자가관리 건물주들은 건물관리에 애로가 있어 건물관리만족도가 낮아 향후 자가관리 건물주들이 위탁관리로 전환할 가능성이 높을 것으로 사료된다. 하지만 위탁관리 시에 관리비가 증가할 것을 우려하며, 위탁관리회사의 업무전문성에 대한 신뢰가 낮다 보니 쉽게 위탁관리를 하지 못하고 있었다. 상기의 설문결과 및 시사점을 바탕으로 효율적인 건물관리 방안을 살펴보면 첫째, 전문인력을 양성해야 한다. 건물관리의 핵심인 임대관리와 자산관리에 대한 실무중심의 교육제도를 마련하여 전문인력을 양성하여 양질의 서비스를 제공하고 인력 이동이 발생하더라도 적시에 채용할 수 있는 인력시장이 형성되도록 해야 할 것이다. 그래서 인력이동에 따른 업무공백을 막고 위탁관리시장 확대에도 기여할 수 있을 것이다. 둘째, 건물관리회사들은 건물주가 가장 관심을 가지고 있는 공실해소 및 우량 임차인유치를 통한 수익성확보와 자산가치 향상을 위해 이 부분에 대한 업무역량을 집중하고 효율적 예산편성을 통해 비용절감을 할 수 있도록 해야 할 것이다. 불필요한 공사는 자제하고 수익적 지출 공사 감리를 통한 합리적인 비용집행이 될 수 있도록 통제해야 할 것이다. 셋째, 시설관리를 비롯하여 임대관리, 회계관리는 물론이고 부동산 수익성 분석, 적정매각가치 산정, 부동산시장 및 부동산정책에 대한 조언, 세무 및 법률 관련 서비스 등 건물관리회사가 부동산에 대한 종합토탈 서비스를 제공할 수 있어야한다. 넷째, 전문성이 있는 관리인을 채용하고 지속적인 교육을 통해 관리인의 친절도를 향상시켜 인물이미지를 향상시키고 적절한 보상을 통해 근무태만과 이직을 방지함으로써 관리인이 책임감을 가지고 성실하게 업무을 수행할 수 있도록 해야 한다. 또한 시설물 유지관리에 대한 관리 매뉴얼을 만들어 수시로 점검 및 보완하여 시설물이 최적의 상태로 유지될 수 있도록 해야 할 것이다. 다섯째, 건물관리 만족도 요인분석을 통하여 건물주의 건물관리 만족도에 미치는 중요한 영향으로 임대관리, 청소관리, 시설물유지보수관리, 주차관리, 경비ㆍ안내관리가 도출되었다. 건물관리회사들은 위의 5가지 요인들을 충족시킬 때 건물주의 건물관리 만족도가 높아진다는 점을 참고하여야 할 것이다. 본 연구에서는 건물관리 수요자이자 건물관리회사 결정자인 건물주 상대로 설문조사를 함으로써 실질적으로 소유주가 느끼는 애로사항과 만족도를 파악하였다. 자가관리보다는 위탁관리가 만족도가 높았으며, 건물관리회사가 어떤 부분에 집중해서 건물관리를 해야 하는지에 대한 답안을 제시한 점에 의의가 있다. 또한 위탁관리 건물주들의 만족도가 높아 추후 자가관리 건물주들이 위탁관리회사에 건물을 위탁하는 사례가 증가할 것으로 예상되므로 향후 위탁관리시장의 성장가능성은 높을 것으로 사료된다.
With continuous supplying of office buildings, the building management market is actually heading towards growth stage going through embryonic stage, and the scale of the building management market is growing large accordingly. Nonetheless, due to the lack of effective and professional management te...
With continuous supplying of office buildings, the building management market is actually heading towards growth stage going through embryonic stage, and the scale of the building management market is growing large accordingly. Nonetheless, due to the lack of effective and professional management techniques which are should be necessarily accompanied by quantitative development and necessary systematic law and institution for scientific management, economic losses caused by safety accidents and the shortening of durable years are frequently happening. And also, in terms of law and institution, chronic conflicts between the building stakeholders are continuously raised. The necessity of the building management and problems were analyzed through existing documentary investigations related to building management, and also effective improvements were examined in this study. By increase of the number of the building management company, the numbers of small-scale enterprises which were insufficient expertise and technology have been being increased rapidly so that some issues such as low service-quality and dumping-order has been continuously raised. Therefore, the improvements were suggested for the building management company and the problems and improvements for the building management system were also reviewed in this study. In addition, to examine the satisfaction by the building management type, questionnaire survey was conducted to the office building owners in self-management type and in consignment management type who had medium and large size building over 6,611㎡(2,000 pyung), and the conclusions were obtained as below. The satisfaction of the building owners in consignment management type turned out to be higher than one of building owners in self-management type. Particularly, to the questions of PM nature such as lease administration or property management, the satisfaction of the building owners in consignment management type turned out to be higher in most of items. And even in FM-natured items including cleaning, car parking, security guards, facilities, and maintenance, the satisfaction of the building owners in consignment management type appeared to be higher than one of the building owners in self-management. Furthermore, the satisfaction of the owners in self-management type has some difficulties in building management so that the possibility of conversion to consignment of management type will be highly expected to be high. However, they worried that maintenance expenses will be increased and also they had low trust to the consignment management company’s expertise, so that they seemed not to easily decide consignment management. When we consider the effective building management methods based on the questionnaire results and implications, first, experts should be cultivated. Practical affairs-focused education system regarding lease management and property management which was respectively the core of the building management should be prepared to cultivate experts to provide good quality service, and also job market should be well formed and operated to hire experts in time when they were needed. By doing so, work blank caused by labor transfer can be prevented in advance and also it can contribute to the expansion of the consignment management market. Second, the building management companies should not only concentrate their full capacity on settlement of empty rooms which is the most concern of building owners, the guarantee of profitability, and the improvements of property value through contracts with fine lessees but also accomplish cost savings through efficient budgeting. Unnecessary works should be forbidden and they should be controlled to become reasonable execution of expenses through work supervision for revenue expenditures. Third, the building management companies should provide building owners with total care service for real estate such as real estate profitability analysis, optimal estimation of the sale value, advice on real estate market and relevant policies, and tax and other law-related services as well as lease management and accounting management including facilities managements. Fourth, building management companies should hire qualified administrators who are well equipped with relevant expertise and cultivate them to be full of kindness through continuous education and training to improve their image, and also the companies should prevent them from negligence and separation through proper compensations so that they can sincerely perform their job duties with responsibility. In addition to this, the companies should prepare management manual for facilities maintenance so that administrators can check and complement facilities from time to time to keep them in optimal condition all the time. Fifth, through the analysis of satisfaction factors for the building management, lease management, cleaning management, facility maintenance and management, car parking management, and security and information management were extracted as key factors for the satisfaction of the building owners. The building management companies should recognize the fact that the satisfaction of the building management of the owners will be improved only when these 5 factors will be satisfied. Practical difficulties and satisfaction which the building owners has felt were examined and analyzed by questionnaire survey towards the building owners who are the demanders of the building management at the same time the decision-maker for the building management company. The satisfaction of consignment management turned out to be higher than self management, and this study is significant by suggesting solutions about on what field the building management company should concentrate in managing the building. Eventually, the satisfaction of the building owners in consignment management type appeared to be high. Accordingly, the cases that the building owners in self-management type will increasingly consign their building to the consignment management company will be expected to be highly increased so the growth possibility of consignment management market will be estimated to be remarkably high.
With continuous supplying of office buildings, the building management market is actually heading towards growth stage going through embryonic stage, and the scale of the building management market is growing large accordingly. Nonetheless, due to the lack of effective and professional management techniques which are should be necessarily accompanied by quantitative development and necessary systematic law and institution for scientific management, economic losses caused by safety accidents and the shortening of durable years are frequently happening. And also, in terms of law and institution, chronic conflicts between the building stakeholders are continuously raised. The necessity of the building management and problems were analyzed through existing documentary investigations related to building management, and also effective improvements were examined in this study. By increase of the number of the building management company, the numbers of small-scale enterprises which were insufficient expertise and technology have been being increased rapidly so that some issues such as low service-quality and dumping-order has been continuously raised. Therefore, the improvements were suggested for the building management company and the problems and improvements for the building management system were also reviewed in this study. In addition, to examine the satisfaction by the building management type, questionnaire survey was conducted to the office building owners in self-management type and in consignment management type who had medium and large size building over 6,611㎡(2,000 pyung), and the conclusions were obtained as below. The satisfaction of the building owners in consignment management type turned out to be higher than one of building owners in self-management type. Particularly, to the questions of PM nature such as lease administration or property management, the satisfaction of the building owners in consignment management type turned out to be higher in most of items. And even in FM-natured items including cleaning, car parking, security guards, facilities, and maintenance, the satisfaction of the building owners in consignment management type appeared to be higher than one of the building owners in self-management. Furthermore, the satisfaction of the owners in self-management type has some difficulties in building management so that the possibility of conversion to consignment of management type will be highly expected to be high. However, they worried that maintenance expenses will be increased and also they had low trust to the consignment management company’s expertise, so that they seemed not to easily decide consignment management. When we consider the effective building management methods based on the questionnaire results and implications, first, experts should be cultivated. Practical affairs-focused education system regarding lease management and property management which was respectively the core of the building management should be prepared to cultivate experts to provide good quality service, and also job market should be well formed and operated to hire experts in time when they were needed. By doing so, work blank caused by labor transfer can be prevented in advance and also it can contribute to the expansion of the consignment management market. Second, the building management companies should not only concentrate their full capacity on settlement of empty rooms which is the most concern of building owners, the guarantee of profitability, and the improvements of property value through contracts with fine lessees but also accomplish cost savings through efficient budgeting. Unnecessary works should be forbidden and they should be controlled to become reasonable execution of expenses through work supervision for revenue expenditures. Third, the building management companies should provide building owners with total care service for real estate such as real estate profitability analysis, optimal estimation of the sale value, advice on real estate market and relevant policies, and tax and other law-related services as well as lease management and accounting management including facilities managements. Fourth, building management companies should hire qualified administrators who are well equipped with relevant expertise and cultivate them to be full of kindness through continuous education and training to improve their image, and also the companies should prevent them from negligence and separation through proper compensations so that they can sincerely perform their job duties with responsibility. In addition to this, the companies should prepare management manual for facilities maintenance so that administrators can check and complement facilities from time to time to keep them in optimal condition all the time. Fifth, through the analysis of satisfaction factors for the building management, lease management, cleaning management, facility maintenance and management, car parking management, and security and information management were extracted as key factors for the satisfaction of the building owners. The building management companies should recognize the fact that the satisfaction of the building management of the owners will be improved only when these 5 factors will be satisfied. Practical difficulties and satisfaction which the building owners has felt were examined and analyzed by questionnaire survey towards the building owners who are the demanders of the building management at the same time the decision-maker for the building management company. The satisfaction of consignment management turned out to be higher than self management, and this study is significant by suggesting solutions about on what field the building management company should concentrate in managing the building. Eventually, the satisfaction of the building owners in consignment management type appeared to be high. Accordingly, the cases that the building owners in self-management type will increasingly consign their building to the consignment management company will be expected to be highly increased so the growth possibility of consignment management market will be estimated to be remarkably high.
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