본 연구는 자기결정성 이론에 대한 중요한 변수들의 내재적 동기인 몰입과 만족이 충성도에 영향을 미치는 요인들에 대한 인과관계를 실증 연구하고자 한다. 지금까지의 온라인 게임 연구들은 내재적 동기인 Flow가 만족과 충성도에 미치는 연구들이 주를 이루어 왔을 뿐, Flow에 미치는 영향변수에 대한 연구는 미비하였다. 본 연구에서는 내재적 동기에 영향을 주는 요인들을 연구한 자기결정성 이론을 바탕으로, ...
본 연구는 자기결정성 이론에 대한 중요한 변수들의 내재적 동기인 몰입과 만족이 충성도에 영향을 미치는 요인들에 대한 인과관계를 실증 연구하고자 한다. 지금까지의 온라인 게임 연구들은 내재적 동기인 Flow가 만족과 충성도에 미치는 연구들이 주를 이루어 왔을 뿐, Flow에 미치는 영향변수에 대한 연구는 미비하였다. 본 연구에서는 내재적 동기에 영향을 주는 요인들을 연구한 자기결정성 이론을 바탕으로, 자기결정성의 요인인 자율성 , 유능성 , 관계성이 몰입과 만족 , 충성도에 미치는 인과관계를 연구하고자 한다. 결과를 분석해 보면, 몰입에 영향을 주는 변수로는 유능성 , 관계성이며, 만족에 영향을 주는 변수로는 자율성으로 나타났다. 이를 구체적으로 살펴보면, 첫째, 자율성이 만족에만 영향을 미치고 몰입에 유의하게 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 자율적인 사람은 스스로 게임을 통제하면서 즐거움을 찾게 되고, 자기 마음대로 온라인 게임을 통제했다는 점에서 만족감을 얻게 된다. 온라인 게임에 중독된 사람은 스스로를 통제하지 못하고 밤을 새우면서 게임을 지속하더라도, 게임 중독자는 게임을 통제하지 못했기 때문에 불만족하게 된다. 둘째, 유능성은 몰입에만 유의하게 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 만족에는 직접적인 영향을 미치지 않고 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 온라인 게임 사용자들은 미션을 수행하면서 어려움을 겪게 되는데, 이를 극복하면서 자신이 유능하다고 생각하게 되고, 온라인 게임에 대해 흥미와 재미를 느낀다. 이는 다시 최적의 성공경험 및 즐거움을 체험하게 되고, 이는 만족감으로 이어지고, 온라인 게임을 지속적으로 이용할 수 있게 된다. 셋째, 관계성은 몰입에만 유의하게 영향을 미치는 것을 나타났으며, 만족에는 직접적인 영향을 미치지 않고 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 온라인 게임을 하면서 마음이 맞는 사람들끼리 친구를 맺고, 친구들끼리 서로 정보를 공유하고, 공동미션을 수행하면서 갈등이나 문제들을 해결에 나갈 수 있다. 이를 통해 친구들과의 지속적인 상호작용을 함으로써 스스로의 즐거움을 느끼고 만족감을 얻을 수 있게 된다. 추가적으로 몰입은 만족에 영향을 주었으며, 충성도는 몰입과 만족을 통하여 직/간접적으로 영향을 받는 것으로 나타났다.
본 연구는 자기결정성 이론에 대한 중요한 변수들의 내재적 동기인 몰입과 만족이 충성도에 영향을 미치는 요인들에 대한 인과관계를 실증 연구하고자 한다. 지금까지의 온라인 게임 연구들은 내재적 동기인 Flow가 만족과 충성도에 미치는 연구들이 주를 이루어 왔을 뿐, Flow에 미치는 영향변수에 대한 연구는 미비하였다. 본 연구에서는 내재적 동기에 영향을 주는 요인들을 연구한 자기결정성 이론을 바탕으로, 자기결정성의 요인인 자율성 , 유능성 , 관계성이 몰입과 만족 , 충성도에 미치는 인과관계를 연구하고자 한다. 결과를 분석해 보면, 몰입에 영향을 주는 변수로는 유능성 , 관계성이며, 만족에 영향을 주는 변수로는 자율성으로 나타났다. 이를 구체적으로 살펴보면, 첫째, 자율성이 만족에만 영향을 미치고 몰입에 유의하게 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 자율적인 사람은 스스로 게임을 통제하면서 즐거움을 찾게 되고, 자기 마음대로 온라인 게임을 통제했다는 점에서 만족감을 얻게 된다. 온라인 게임에 중독된 사람은 스스로를 통제하지 못하고 밤을 새우면서 게임을 지속하더라도, 게임 중독자는 게임을 통제하지 못했기 때문에 불만족하게 된다. 둘째, 유능성은 몰입에만 유의하게 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 만족에는 직접적인 영향을 미치지 않고 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 온라인 게임 사용자들은 미션을 수행하면서 어려움을 겪게 되는데, 이를 극복하면서 자신이 유능하다고 생각하게 되고, 온라인 게임에 대해 흥미와 재미를 느낀다. 이는 다시 최적의 성공경험 및 즐거움을 체험하게 되고, 이는 만족감으로 이어지고, 온라인 게임을 지속적으로 이용할 수 있게 된다. 셋째, 관계성은 몰입에만 유의하게 영향을 미치는 것을 나타났으며, 만족에는 직접적인 영향을 미치지 않고 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 온라인 게임을 하면서 마음이 맞는 사람들끼리 친구를 맺고, 친구들끼리 서로 정보를 공유하고, 공동미션을 수행하면서 갈등이나 문제들을 해결에 나갈 수 있다. 이를 통해 친구들과의 지속적인 상호작용을 함으로써 스스로의 즐거움을 느끼고 만족감을 얻을 수 있게 된다. 추가적으로 몰입은 만족에 영향을 주었으며, 충성도는 몰입과 만족을 통하여 직/간접적으로 영향을 받는 것으로 나타났다.
In this paper, we empirically studied casualties that Self-determination influences flow, satisfaction and loyalty which is intrinsic motivation of online game. There are many studies on flow, is intrinsic motivation, influencing satisfaction and loyalty, but there are little studies which variables...
In this paper, we empirically studied casualties that Self-determination influences flow, satisfaction and loyalty which is intrinsic motivation of online game. There are many studies on flow, is intrinsic motivation, influencing satisfaction and loyalty, but there are little studies which variables influences flow.In this paper, we explore causality of autonomy, competence, relatedness which are major variables of self-determination theory that studied factors effecting intrinsic motivation influencing flow, satisfaction, and loyalty. In results, we found that competence and relatedness positively influence flow and that autonomy positively influences satisfaction. Autonomy significantly influences satisfaction and doesn’t significantly influence flow. This result show that autonomous person get enjoyment with self-controlling game, and get satisfaction that self-controlled game. Addicted People who play online game all through the night are dissatisfied with it due to no self-control. Secondly, upper results showed that competence significantly influenced flow and indirectly influenced satisfaction. This showed that online game users had difficulties in doing mission and thought themselves competent through overcoming them and felt interest and enjoyment to online game. This results explained that successful experience and enjoyment influenced satisfaction and there people participated continuously online game due to it. Secondly, upper results showed that relatedness significantly influenced flow and indirectly influenced satisfaction. This result showed that online gammer make friends, share information on online game, and can solve confiscation and problems through doing common mission. And they feel enjoyment and get satisfaction through continuous interaction with online game friends. Also, upper results showed that flow influenced satisfaction, and flow and satisfaction directly and indirectly influenced loyalty.
In this paper, we empirically studied casualties that Self-determination influences flow, satisfaction and loyalty which is intrinsic motivation of online game. There are many studies on flow, is intrinsic motivation, influencing satisfaction and loyalty, but there are little studies which variables influences flow.In this paper, we explore causality of autonomy, competence, relatedness which are major variables of self-determination theory that studied factors effecting intrinsic motivation influencing flow, satisfaction, and loyalty. In results, we found that competence and relatedness positively influence flow and that autonomy positively influences satisfaction. Autonomy significantly influences satisfaction and doesn’t significantly influence flow. This result show that autonomous person get enjoyment with self-controlling game, and get satisfaction that self-controlled game. Addicted People who play online game all through the night are dissatisfied with it due to no self-control. Secondly, upper results showed that competence significantly influenced flow and indirectly influenced satisfaction. This showed that online game users had difficulties in doing mission and thought themselves competent through overcoming them and felt interest and enjoyment to online game. This results explained that successful experience and enjoyment influenced satisfaction and there people participated continuously online game due to it. Secondly, upper results showed that relatedness significantly influenced flow and indirectly influenced satisfaction. This result showed that online gammer make friends, share information on online game, and can solve confiscation and problems through doing common mission. And they feel enjoyment and get satisfaction through continuous interaction with online game friends. Also, upper results showed that flow influenced satisfaction, and flow and satisfaction directly and indirectly influenced loyalty.
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