본 연구의 목적은 온라인 게임 중독의 유형을 발견하고 각각의 중독 유형에 관여하는 요인들을 밝혀내는 것이다. 이를 위해 탐색적 요인 분석을 통해 여덟 개의 중독 성향 요인을 발견하였으며, 이들은 다시 통제실패, 현실도피, 긍정경험이라는 세 개의 이차 요인으로 묶일 수 있음을 확인적 요인분석을 검증하였다. 본 연구는 자기결정성 이론의 세 요인인 자율성, 유능성, 관계성이 생활만족도에 영향을 미치고, 생활만족도는 다시 게임 중독의 세 가지 유형에 영향을 미친다는 모형을 구조방정식모형을 통해 검증하였다. 또한 잠재평균 분석(LMA)을 통해서 구인된 변인들 간에 남녀 집단간 차이를 살펴본 결과, 남학생들은 여학생들에 비해 관계성은 낮은 반면, 모든 중독 형태의 중독성향이 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 한편, 다집단분석을 실시한 결과, 남녀 모두 유능성이 낮을수록 생활만족도는 낮아지며, 낮은 수준의 생활만족도는 특히 현실도피 성향을 증가시키는 것으로 나타났다. 구인된 변인간의 구조적 관계는 남녀 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 이는 남녀학생들 간의 중독성향의 정도 차이에도 불구하고, 자기결정성 요인들의 증진을 통해 온라인 게임 중독 성향을 개선하려는 노력은 남녀 학생 모두에게 유효한 접근 방법이 되리라는 것을 시사한다.
본 연구의 목적은 온라인 게임 중독의 유형을 발견하고 각각의 중독 유형에 관여하는 요인들을 밝혀내는 것이다. 이를 위해 탐색적 요인 분석을 통해 여덟 개의 중독 성향 요인을 발견하였으며, 이들은 다시 통제실패, 현실도피, 긍정경험이라는 세 개의 이차 요인으로 묶일 수 있음을 확인적 요인분석을 검증하였다. 본 연구는 자기결정성 이론의 세 요인인 자율성, 유능성, 관계성이 생활만족도에 영향을 미치고, 생활만족도는 다시 게임 중독의 세 가지 유형에 영향을 미친다는 모형을 구조방정식모형을 통해 검증하였다. 또한 잠재평균 분석(LMA)을 통해서 구인된 변인들 간에 남녀 집단간 차이를 살펴본 결과, 남학생들은 여학생들에 비해 관계성은 낮은 반면, 모든 중독 형태의 중독성향이 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 한편, 다집단분석을 실시한 결과, 남녀 모두 유능성이 낮을수록 생활만족도는 낮아지며, 낮은 수준의 생활만족도는 특히 현실도피 성향을 증가시키는 것으로 나타났다. 구인된 변인간의 구조적 관계는 남녀 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 이는 남녀학생들 간의 중독성향의 정도 차이에도 불구하고, 자기결정성 요인들의 증진을 통해 온라인 게임 중독 성향을 개선하려는 노력은 남녀 학생 모두에게 유효한 접근 방법이 되리라는 것을 시사한다.
The purpose of this study is to examine factors and types of on-line game addiction. Using a series of multi-dimensional factor analyses, we identified three types of on-line game addiction: failure of self-control, escaping from the reality, positive evaluation of on-line experiences. Based on the ...
The purpose of this study is to examine factors and types of on-line game addiction. Using a series of multi-dimensional factor analyses, we identified three types of on-line game addiction: failure of self-control, escaping from the reality, positive evaluation of on-line experiences. Based on the self-determination theory(SDT), the authors analysed how these three factors of self-determinants affected the types of on-line game addiction. Using structural equation modeling, we examined the ways in which autonomy, competence, and relatedness influenced overall life satisfaction, which, in tern, affected each of the three types of on-line game addiction. The results reveal that competence affects overall life satisfaction and, overall life satisfaction affects escaping from the reality. Through latent mean analysis, gender differences of the constructs were also examined. The male students appeared to have higher levels of failure of self-control, escape from the reality, positive experience of on-line game than the female students. However, females appeared to have higher levels of relatedness than males.
The purpose of this study is to examine factors and types of on-line game addiction. Using a series of multi-dimensional factor analyses, we identified three types of on-line game addiction: failure of self-control, escaping from the reality, positive evaluation of on-line experiences. Based on the self-determination theory(SDT), the authors analysed how these three factors of self-determinants affected the types of on-line game addiction. Using structural equation modeling, we examined the ways in which autonomy, competence, and relatedness influenced overall life satisfaction, which, in tern, affected each of the three types of on-line game addiction. The results reveal that competence affects overall life satisfaction and, overall life satisfaction affects escaping from the reality. Through latent mean analysis, gender differences of the constructs were also examined. The male students appeared to have higher levels of failure of self-control, escape from the reality, positive experience of on-line game than the female students. However, females appeared to have higher levels of relatedness than males.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.