본 연구의 목적은 웹 기반 협동학습 환경에서 마이크로블로깅 활용이 문제해결 성취도, 문제해결 과정, 상호작용에 어떤 영향을 미치는지를 알아보는 것이다. 이러한 연구의 목적을 위해 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
1. 웹 기반 협동학습 환경에서 마이크로블로깅 제공 여부는 문제해결 성취도에 어떤 영향을 미치는가? 2. 웹 기반 협동학습 환경에서 마이크로블로깅 제공 여부는 문제해결 과정에 어떤 영향을 미치는가? 3. 웹 기반 협동학습 환경에서 마이크로블로깅 제공 여부는 상호작용에 어떤 영향을 미치는가?
이에 따른 하위 연구문제는 다음과 같다.
웹 기반 협동학습 환경에서 마이크로블로깅 활용한 집단과 그렇지 않은 집단 간에 문제해결 성취도 중 과제에 대한 이해, 해결안의 완성도, 해결방법의 현실성, 근거의 타당성, 근거의 설득성에서, 집단간의 문제해결 과정 중 의사소통의 이해, 논증지원 도구, 과제 해결 과정, 집단의 토론 과정, 집단의 문제해결 성과, 집단의 ...
본 연구의 목적은 웹 기반 협동학습 환경에서 마이크로블로깅 활용이 문제해결 성취도, 문제해결 과정, 상호작용에 어떤 영향을 미치는지를 알아보는 것이다. 이러한 연구의 목적을 위해 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
1. 웹 기반 협동학습 환경에서 마이크로블로깅 제공 여부는 문제해결 성취도에 어떤 영향을 미치는가? 2. 웹 기반 협동학습 환경에서 마이크로블로깅 제공 여부는 문제해결 과정에 어떤 영향을 미치는가? 3. 웹 기반 협동학습 환경에서 마이크로블로깅 제공 여부는 상호작용에 어떤 영향을 미치는가?
이에 따른 하위 연구문제는 다음과 같다.
웹 기반 협동학습 환경에서 마이크로블로깅 활용한 집단과 그렇지 않은 집단 간에 문제해결 성취도 중 과제에 대한 이해, 해결안의 완성도, 해결방법의 현실성, 근거의 타당성, 근거의 설득성에서, 집단간의 문제해결 과정 중 의사소통의 이해, 논증지원 도구, 과제 해결 과정, 집단의 토론 과정, 집단의 문제해결 성과, 집단의 응집성에서, 상호작용 과정 중 정보의 공유, 불일치의 발견/탐색, 의미 절충/지식의 공동구성, 새로운 종합의견의 평가와 수정, 새롭게 구성된 지식에의 동의나 응용에서 유의미한 차이가 있는가?
본 연구는 경기도에 소재한 S대학 교직과목 수강중인 3학년 학생을 대상으로 하였다. 연구의 대상은 실험집단 36명, 통제집단 36명으로 총 72명이었다. 실험집단 36명의 학생들에게는 주어진 과제를 해결하기 위해 온라인게시판, 마이크로블로깅을 사용할 수 있도록 학습환경을 마련해주었고, 통제집단은 온라인게시판만 제공하였다. 연구절차는 사전검사, 3주간의 웹 기반 협동학습 그리고 사후 검사의 순서로 진행되었다.
본 연구에서는 사전검사로는 하동환(2005)에 의해 개발된 컴퓨터활용능력검사를 사후 검사로는 집단간 문제해결 성취도는 손수정(2007)에 의해 개발된 루브릭을 문제해결과정 검사는 조규락(2002)에 개발된 검사 도구를 상호작용 분석은 Gunawardena(1997)이 개발한 메시지 분석 모델을 사용하였고, 사후 검사에서 나타난 실험집단과 통제집단의 차이를 확인하기 위해 t-검증을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 웹 기반 협동학습 환경에서 마이크로블로깅을 제공 받은 집단과 그렇지 않은 집단은 문제해결 성취도에서 유의미한 차이가 없었다. 둘째, 웹 기반 협동학습 환경에서 마이크로블로깅을 제공 받은 집단은 과제를 해결하는 과정 즉 의사소통의 이해, 과제 해결 과정, 집단의 토론과정, 집단의 문제해결 성과, 집단의 응집성에서 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 웹 기반 협동학습 환경에서 마이크로블로깅을 제공 받은 집단은 문제를 해결하는 과정 중 의미 있는 새로운 지식을 구성하는 상호작용에서 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구의 목적은 웹 기반 협동학습 환경에서 마이크로블로깅 활용이 문제해결 성취도, 문제해결 과정, 상호작용에 어떤 영향을 미치는지를 알아보는 것이다. 이러한 연구의 목적을 위해 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
1. 웹 기반 협동학습 환경에서 마이크로블로깅 제공 여부는 문제해결 성취도에 어떤 영향을 미치는가? 2. 웹 기반 협동학습 환경에서 마이크로블로깅 제공 여부는 문제해결 과정에 어떤 영향을 미치는가? 3. 웹 기반 협동학습 환경에서 마이크로블로깅 제공 여부는 상호작용에 어떤 영향을 미치는가?
이에 따른 하위 연구문제는 다음과 같다.
웹 기반 협동학습 환경에서 마이크로블로깅 활용한 집단과 그렇지 않은 집단 간에 문제해결 성취도 중 과제에 대한 이해, 해결안의 완성도, 해결방법의 현실성, 근거의 타당성, 근거의 설득성에서, 집단간의 문제해결 과정 중 의사소통의 이해, 논증지원 도구, 과제 해결 과정, 집단의 토론 과정, 집단의 문제해결 성과, 집단의 응집성에서, 상호작용 과정 중 정보의 공유, 불일치의 발견/탐색, 의미 절충/지식의 공동구성, 새로운 종합의견의 평가와 수정, 새롭게 구성된 지식에의 동의나 응용에서 유의미한 차이가 있는가?
본 연구는 경기도에 소재한 S대학 교직과목 수강중인 3학년 학생을 대상으로 하였다. 연구의 대상은 실험집단 36명, 통제집단 36명으로 총 72명이었다. 실험집단 36명의 학생들에게는 주어진 과제를 해결하기 위해 온라인게시판, 마이크로블로깅을 사용할 수 있도록 학습환경을 마련해주었고, 통제집단은 온라인게시판만 제공하였다. 연구절차는 사전검사, 3주간의 웹 기반 협동학습 그리고 사후 검사의 순서로 진행되었다.
본 연구에서는 사전검사로는 하동환(2005)에 의해 개발된 컴퓨터활용능력검사를 사후 검사로는 집단간 문제해결 성취도는 손수정(2007)에 의해 개발된 루브릭을 문제해결과정 검사는 조규락(2002)에 개발된 검사 도구를 상호작용 분석은 Gunawardena(1997)이 개발한 메시지 분석 모델을 사용하였고, 사후 검사에서 나타난 실험집단과 통제집단의 차이를 확인하기 위해 t-검증을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 웹 기반 협동학습 환경에서 마이크로블로깅을 제공 받은 집단과 그렇지 않은 집단은 문제해결 성취도에서 유의미한 차이가 없었다. 둘째, 웹 기반 협동학습 환경에서 마이크로블로깅을 제공 받은 집단은 과제를 해결하는 과정 즉 의사소통의 이해, 과제 해결 과정, 집단의 토론과정, 집단의 문제해결 성과, 집단의 응집성에서 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 웹 기반 협동학습 환경에서 마이크로블로깅을 제공 받은 집단은 문제를 해결하는 과정 중 의미 있는 새로운 지식을 구성하는 상호작용에서 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The objective of this research is that using microblogging in a Web-based cooperative learning environment effects on the problem solving ability, problem solving process and interaction. For this purpose, detail research problem is as follows;
1. Does providing microblogging effect on prob...
The objective of this research is that using microblogging in a Web-based cooperative learning environment effects on the problem solving ability, problem solving process and interaction. For this purpose, detail research problem is as follows;
1. Does providing microblogging effect on problem solving ability in a Web-based cooperative learning environment? 2. Does providing microblogging effect on problem solving process in a Web-based cooperative learning environment? 3. Does providing microblogging effect on interaction in a Web-based cooperative learning environment?
Subordinate research problems are as follows;
Are there meaningful differences between group who is using microblogging and group who is not using microblogging in a Web-based cooperative learning environment in problem solving ability; understanding of problem, execution of solution, reality of solution, logicality of reason, persuasion of reason? And also, are there meaningful differences among same groups in problem solving process; communication understanding, proof assistance tool, process of solving problem, discussion process and problem solving outcome? Are there meaningful differences among same groups in a interaction; sharing of information, discovery and exploration of dissonance or inconsistency among ideas, negotiation of meaning/co-construction of knowledge, testing and modification of proposed synthesis or co-construction, and agreement statement/application of newly constructed meaning?
In this research, we had set two groups of 3rd grade of certain college in Gyunggido, Korea. Research objects are 36 students of experimental group and 36 students of control group, total 72 students are participated 36 students of experimental group are provided online bulletin board and microblogging for solving problem and 36 students of control group are provided only online bulletin board. Research procedure is as follows; preliminary inspection, 3 weeks of a Web-based cooperative learning, and post inspection.
In this research, computer application ability test which is proposed by Donghwan Ha (2005) is used for preliminary inspection. For post inspection, RUBLIC which is proposed by Sujung Son(2007) is used for problem solving ability, test tool which is proposed by Gyulak Cho(2002) is used for problem solving process, message analysis model which is proposed by Gunawardena(1997) is used for interaction, and using t-test is used for confirming difference between experimental group and control group.
Result of this research can be summarized as follows First, there is no difference between group provided microblogging and group unprovided microblogging in a Web-based cooperative learning environment in problem solving ability. Second, there is a meaningful difference between group provided microblogging and group unprovided microblogging in a Web-based cooperative learning environment in problem solving process which includes communication understanding, process of solving problem, discussion process, problem solving outcome, and group coherence. Third, there is a meaningful difference between group provided microblogging and group unprovided microblogging in a Web-based cooperative learning environment in interaction which compose new knowledge during solving problem.
The objective of this research is that using microblogging in a Web-based cooperative learning environment effects on the problem solving ability, problem solving process and interaction. For this purpose, detail research problem is as follows;
1. Does providing microblogging effect on problem solving ability in a Web-based cooperative learning environment? 2. Does providing microblogging effect on problem solving process in a Web-based cooperative learning environment? 3. Does providing microblogging effect on interaction in a Web-based cooperative learning environment?
Subordinate research problems are as follows;
Are there meaningful differences between group who is using microblogging and group who is not using microblogging in a Web-based cooperative learning environment in problem solving ability; understanding of problem, execution of solution, reality of solution, logicality of reason, persuasion of reason? And also, are there meaningful differences among same groups in problem solving process; communication understanding, proof assistance tool, process of solving problem, discussion process and problem solving outcome? Are there meaningful differences among same groups in a interaction; sharing of information, discovery and exploration of dissonance or inconsistency among ideas, negotiation of meaning/co-construction of knowledge, testing and modification of proposed synthesis or co-construction, and agreement statement/application of newly constructed meaning?
In this research, we had set two groups of 3rd grade of certain college in Gyunggido, Korea. Research objects are 36 students of experimental group and 36 students of control group, total 72 students are participated 36 students of experimental group are provided online bulletin board and microblogging for solving problem and 36 students of control group are provided only online bulletin board. Research procedure is as follows; preliminary inspection, 3 weeks of a Web-based cooperative learning, and post inspection.
In this research, computer application ability test which is proposed by Donghwan Ha (2005) is used for preliminary inspection. For post inspection, RUBLIC which is proposed by Sujung Son(2007) is used for problem solving ability, test tool which is proposed by Gyulak Cho(2002) is used for problem solving process, message analysis model which is proposed by Gunawardena(1997) is used for interaction, and using t-test is used for confirming difference between experimental group and control group.
Result of this research can be summarized as follows First, there is no difference between group provided microblogging and group unprovided microblogging in a Web-based cooperative learning environment in problem solving ability. Second, there is a meaningful difference between group provided microblogging and group unprovided microblogging in a Web-based cooperative learning environment in problem solving process which includes communication understanding, process of solving problem, discussion process, problem solving outcome, and group coherence. Third, there is a meaningful difference between group provided microblogging and group unprovided microblogging in a Web-based cooperative learning environment in interaction which compose new knowledge during solving problem.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.