본 연구의 목적은 전통놀이가 어린이집 유아의 또래관계형성에 미치는 영향의 효과를 알아보는 것으로 연구 대상은 서울시 영등포구에 있는 A, B어린이집 2곳, 총 79명으로 구성하였다. 연구의 목적을 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
1. 전통놀이(팔씨름, 닭싸움, 투호놀이, 윷놀이, 제기차기, 비석치기, 강강수월래)가 유아의 또래형성관계에 어떠한 영향을 미치는가?
2. 전통놀이(팔씨름, 닭싸움, 투호놀이, 윷놀이, 제기차기, 비석치기, 강강수월래)가 또래관계 형성에 미치는 영향은 유아의 성별로 차이가 있는가?
3. 전통놀이(팔씨름, 닭싸움, 투호놀이, 윷놀이, 제기차기, 비석치기, 강강수월래)가 또래관계 형성에 미치는 영향은 유아의 연령별로 차이가 있는가?
위와 같은 연구문제를 알아보기 위한 유아의 또래관계형성 발달 측정도구는 유아의 협동성, 타인이해성, 자주성, 또래관계 상호작용의 4개 하위요인으로 구성되었다. ...
본 연구의 목적은 전통놀이가 어린이집 유아의 또래관계형성에 미치는 영향의 효과를 알아보는 것으로 연구 대상은 서울시 영등포구에 있는 A, B어린이집 2곳, 총 79명으로 구성하였다. 연구의 목적을 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
1. 전통놀이(팔씨름, 닭싸움, 투호놀이, 윷놀이, 제기차기, 비석치기, 강강수월래)가 유아의 또래형성관계에 어떠한 영향을 미치는가?
2. 전통놀이(팔씨름, 닭싸움, 투호놀이, 윷놀이, 제기차기, 비석치기, 강강수월래)가 또래관계 형성에 미치는 영향은 유아의 성별로 차이가 있는가?
3. 전통놀이(팔씨름, 닭싸움, 투호놀이, 윷놀이, 제기차기, 비석치기, 강강수월래)가 또래관계 형성에 미치는 영향은 유아의 연령별로 차이가 있는가?
위와 같은 연구문제를 알아보기 위한 유아의 또래관계형성 발달 측정도구는 유아의 협동성, 타인이해성, 자주성, 또래관계 상호작용의 4개 하위요인으로 구성되었다. 자료 분석은 실험집단과 통제집단의 평균과 표준편차를 t-검증으로 알아보았고 집단 간 유의미한 차이가 있는지를 알아보기 위해 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다. 통계적 분석은 SPSS Win 17.0 프로그램을 사용하였다.
본 연구 결과는 다음과 같다. 전통놀이(팔씨름, 닭싸움, 투호놀이, 윷놀이, 제기차기, 비석치기, 강강수월래)는 만 3~5세 어린이집 유아의 또래관계형성의 하위요인 즉, 협동성, 타인이해성, 자주성, 또래 간 상호작용 중 협동성 발달에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 유아 성별의 차이는 만 3~5세 남녀 유아 모두 유아의 또래관계형성 요인 중 협동성 발달에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 여아 유아에서 자주성과 또래관계 상호작용에 영향을 미치는 것으로 나타났다 연령별 비교 결과는 만 5세유아보다 만 3~4세 어린이집 유아에게 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 만 3~4세 유아는 협동성과 또래관계 상호작용에서 전통문화놀이를 경험한 실험집단과 경험하지 않은 통제집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 위와 같은 결과로 전통놀이 과정을 통한 유아의 또래관계 형성에 미치는 영향은 유아의 또래관계형성의 상호존중의 가치를 자연스럽게 깨달으며, 유아 간 협동적인 문제해결과정에서 공동체 의식이 형성되는 것으로 판단된다. 본 연구에서는 유아의 또래관계형성에 미치는 도구로 교사용 설문지만을 사용하였다. 그러나 후속연구에서는 비용과 시간이 많이 소요되는 단점이 있지만 좀 더 정확한 효과 검증을 위해서 아동, 부모들의 평가 분석을 밝히는 연구도 요구된다.
본 연구의 목적은 전통놀이가 어린이집 유아의 또래관계형성에 미치는 영향의 효과를 알아보는 것으로 연구 대상은 서울시 영등포구에 있는 A, B어린이집 2곳, 총 79명으로 구성하였다. 연구의 목적을 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
1. 전통놀이(팔씨름, 닭싸움, 투호놀이, 윷놀이, 제기차기, 비석치기, 강강수월래)가 유아의 또래형성관계에 어떠한 영향을 미치는가?
2. 전통놀이(팔씨름, 닭싸움, 투호놀이, 윷놀이, 제기차기, 비석치기, 강강수월래)가 또래관계 형성에 미치는 영향은 유아의 성별로 차이가 있는가?
3. 전통놀이(팔씨름, 닭싸움, 투호놀이, 윷놀이, 제기차기, 비석치기, 강강수월래)가 또래관계 형성에 미치는 영향은 유아의 연령별로 차이가 있는가?
위와 같은 연구문제를 알아보기 위한 유아의 또래관계형성 발달 측정도구는 유아의 협동성, 타인이해성, 자주성, 또래관계 상호작용의 4개 하위요인으로 구성되었다. 자료 분석은 실험집단과 통제집단의 평균과 표준편차를 t-검증으로 알아보았고 집단 간 유의미한 차이가 있는지를 알아보기 위해 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다. 통계적 분석은 SPSS Win 17.0 프로그램을 사용하였다.
본 연구 결과는 다음과 같다. 전통놀이(팔씨름, 닭싸움, 투호놀이, 윷놀이, 제기차기, 비석치기, 강강수월래)는 만 3~5세 어린이집 유아의 또래관계형성의 하위요인 즉, 협동성, 타인이해성, 자주성, 또래 간 상호작용 중 협동성 발달에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 유아 성별의 차이는 만 3~5세 남녀 유아 모두 유아의 또래관계형성 요인 중 협동성 발달에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 여아 유아에서 자주성과 또래관계 상호작용에 영향을 미치는 것으로 나타났다 연령별 비교 결과는 만 5세유아보다 만 3~4세 어린이집 유아에게 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 만 3~4세 유아는 협동성과 또래관계 상호작용에서 전통문화놀이를 경험한 실험집단과 경험하지 않은 통제집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 위와 같은 결과로 전통놀이 과정을 통한 유아의 또래관계 형성에 미치는 영향은 유아의 또래관계형성의 상호존중의 가치를 자연스럽게 깨달으며, 유아 간 협동적인 문제해결과정에서 공동체 의식이 형성되는 것으로 판단된다. 본 연구에서는 유아의 또래관계형성에 미치는 도구로 교사용 설문지만을 사용하였다. 그러나 후속연구에서는 비용과 시간이 많이 소요되는 단점이 있지만 좀 더 정확한 효과 검증을 위해서 아동, 부모들의 평가 분석을 밝히는 연구도 요구된다.
The purpose of this study was to examine the influence of traditional cultural plays upon the shaping of nursery school young children's peer relationship. Study subjects were 79 young children's teachers at A and B nursery schools in Yeongdeungpo-Gu, Seoul. Study questions were established as ...
The purpose of this study was to examine the influence of traditional cultural plays upon the shaping of nursery school young children's peer relationship. Study subjects were 79 young children's teachers at A and B nursery schools in Yeongdeungpo-Gu, Seoul. Study questions were established as follows: 1. What influence do traditional cultural plays (arm wrestling, cockfighting, tuho play, yut play, jegi kicking, biseok hitting and ganggangsulae) have upon the shaping of young children's peer relationship? 2. Is the influence of traditional cultural plays (arm wrestling, cockfighting, tuho play, yut play, jegi kicking, biseok hitting and ganggangsulae) upon the shaping of young children's peer relationship different by young children's genders? 3. Is the influence of traditional cultural plays (arm wrestling, cockfighting, tuho play, yut play, jegi kicking, biseok hitting and ganggangsulae) upon the shaping of young children's peer relationship different by young children's ages? The measuring tool of young children's peer relationship development in this study consisted of such four sub-factors as young children's cooperation, understanding of others, independence and peer relationship interaction. As for data analysis, the mean and standard deviation of both experiment and control groups were examined by t-test. In order to examine the significant difference of both groups, ANCOVA was carried out. Statistical analysis was carried out with the SPSS Win 17.0 program. Study findings are as follows: Traditional cultural plays (arm wrestling, cockfighting, tuho play, yut play, jegi kicking, biseok hitting and ganggangsulae) had a significant influence upon the development of 3~5 year old nursery school young children's cooperation―one of such four sub-factors of young children's shaping of peer relationship as cooperation, understanding of others, independence and peer relationship interaction. The gender of 3~5 year old young children, regardless of boy and girl, had a significant influence upon their development of cooperation, one of sub-factors of young children's shaping of peer relationship. In addition, the gender of young girl children had a significant influence upon their independence and peer relationship interaction. The result of comparison among ages presented the fact that age had more significant influence upon 3~4 year old nursery school young children than 5 year old counterparts. As for the cooperation and peer relationship interaction of 3~4 year old young children, there was a significant difference between the experiment group which experienced traditional cultural plays and the control group which did not experience it. In conclusion, the influence of traditional cultural plays upon the shaping of young children's peer relationship seemed to be related to the fact that young children naturally realized the value of mutual respect in the shaping of their peer relationship and the community consciousness was established in the course of cooperative problem-solving among them. In this study, the investigator only used a questionnaire for teachers as the measuring tool of influence of traditional cultural plays upon the shaping of young children's peer relationship. Although it seems to require much cost and time, the investigator hopes that following studies examine children and parents' response and evaluation in order to accurately and effectively verify the influence of traditional cultural plays upon the shaping of young children's peer relationship.
The purpose of this study was to examine the influence of traditional cultural plays upon the shaping of nursery school young children's peer relationship. Study subjects were 79 young children's teachers at A and B nursery schools in Yeongdeungpo-Gu, Seoul. Study questions were established as follows: 1. What influence do traditional cultural plays (arm wrestling, cockfighting, tuho play, yut play, jegi kicking, biseok hitting and ganggangsulae) have upon the shaping of young children's peer relationship? 2. Is the influence of traditional cultural plays (arm wrestling, cockfighting, tuho play, yut play, jegi kicking, biseok hitting and ganggangsulae) upon the shaping of young children's peer relationship different by young children's genders? 3. Is the influence of traditional cultural plays (arm wrestling, cockfighting, tuho play, yut play, jegi kicking, biseok hitting and ganggangsulae) upon the shaping of young children's peer relationship different by young children's ages? The measuring tool of young children's peer relationship development in this study consisted of such four sub-factors as young children's cooperation, understanding of others, independence and peer relationship interaction. As for data analysis, the mean and standard deviation of both experiment and control groups were examined by t-test. In order to examine the significant difference of both groups, ANCOVA was carried out. Statistical analysis was carried out with the SPSS Win 17.0 program. Study findings are as follows: Traditional cultural plays (arm wrestling, cockfighting, tuho play, yut play, jegi kicking, biseok hitting and ganggangsulae) had a significant influence upon the development of 3~5 year old nursery school young children's cooperation―one of such four sub-factors of young children's shaping of peer relationship as cooperation, understanding of others, independence and peer relationship interaction. The gender of 3~5 year old young children, regardless of boy and girl, had a significant influence upon their development of cooperation, one of sub-factors of young children's shaping of peer relationship. In addition, the gender of young girl children had a significant influence upon their independence and peer relationship interaction. The result of comparison among ages presented the fact that age had more significant influence upon 3~4 year old nursery school young children than 5 year old counterparts. As for the cooperation and peer relationship interaction of 3~4 year old young children, there was a significant difference between the experiment group which experienced traditional cultural plays and the control group which did not experience it. In conclusion, the influence of traditional cultural plays upon the shaping of young children's peer relationship seemed to be related to the fact that young children naturally realized the value of mutual respect in the shaping of their peer relationship and the community consciousness was established in the course of cooperative problem-solving among them. In this study, the investigator only used a questionnaire for teachers as the measuring tool of influence of traditional cultural plays upon the shaping of young children's peer relationship. Although it seems to require much cost and time, the investigator hopes that following studies examine children and parents' response and evaluation in order to accurately and effectively verify the influence of traditional cultural plays upon the shaping of young children's peer relationship.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.