한국은 불과 한 세대 전만 하더라도 고출산국이었으나 2000년 이후 최저 출산국이 되었다. 한국의 합계출산율은 1960년 6.0에서 1984년 인구대체수준인 2.1이하로 떨어진 후 계속된 출산감소로 2005년 1.08을 기록 하였다. 1세기에 걸친 유럽국가의 출산율 감소 현상과는 달리, 세계에서 가장 낮은 출산율과 인구고령화가 유례없이 빠르게 진행되어 지대한 경제·사회적 파급효과가 우려된다. 출산관련 분야는 가족, 복지, 여성, 노인, 이민, ...
한국은 불과 한 세대 전만 하더라도 고출산국이었으나 2000년 이후 최저 출산국이 되었다. 한국의 합계출산율은 1960년 6.0에서 1984년 인구대체수준인 2.1이하로 떨어진 후 계속된 출산감소로 2005년 1.08을 기록 하였다. 1세기에 걸친 유럽국가의 출산율 감소 현상과는 달리, 세계에서 가장 낮은 출산율과 인구고령화가 유례없이 빠르게 진행되어 지대한 경제·사회적 파급효과가 우려된다. 출산관련 분야는 가족, 복지, 여성, 노인, 이민, 노동, 경제, 보건 등을 망라하고 있어, 정책의 실효성을 높이기 위한 명확한 원인 규명이 필요하며 원인에 대한 철저한 분석을 통해서만 정책대상 파악 및 정책수요 진단을 통한 비용효과적인 정책의 수립이 가능 하다.
이러한 출산율 감소는 급속한 사회경제적인 변화와 함께 1960년대 초부터 실시되었던 정부의 적극적인 출산억제 정책, 여성의 교육수준 향상, 여성취업, 결혼가치관, 자녀가치관 등의 변화 때문에 비롯되었다. 한국의 출산율 감소는 세계에서 유례를 찾을 수 없을 정도로 빠르게 진행되었다. 2002년 일본(1.32) 프랑스(1.89), 스웨덴(1.56)의 합계출산보다 현저히 낮은 한국의 합계출산율은 커다란 충격이 아닐 수 없다. 이는 선진국에서 150년~200여 년이 소요되었던 것과 비교할 수 없을 만큼 25년 단기간에 나타난 결과로서 출산율이 급속도로 낮아지고 있는 현상에 대해 최근 우리 사회의 커다란 사회적 관심사가 되고 있다.
따라서 본 연구는 한국의 급격한 출산율 저하로 인한 우선 출산지원을 위해 무엇을 정책 목표로 삼고 어떠한 정책수단을 사용해야 하는가에 답하기 위해 최근 출산율 변동의 원인이 무엇인가를 분석한다. 다음 단계로, 정부가 출산율 제고를 목표로 하는 출산지원 정책을 시행해야 하는 정당성이 어디에 있는가를 규범적인(normative) 질문을 살펴보고, 2자녀 이상의 가정에 근로소득세 절감, 셋째아이보육비 지원이나 출산비 지원 등 여러 가지 대안을 확대하며 한국의 급격한 출산율 저하로 인한 인구 고령화, 노동력부족, 국가경쟁력 약화 등과 같은 여러 가지 부작용이 파생됨에 따라 저출산 실태와 요인을 분석해보고, 출산장려책의 현황과 문제점을 살펴보고자 한다.
또한 저출산을 미리 경험한 선진 국가(OECD)들의 정책을 비교 분석하여 한국 정책의 문제점을 도출해 보며 이러한 분석들을 토대로 한국의 저출산 장려정책의 개선방안을 제시하고자 한다.
한국은 불과 한 세대 전만 하더라도 고출산국이었으나 2000년 이후 최저 출산국이 되었다. 한국의 합계출산율은 1960년 6.0에서 1984년 인구대체수준인 2.1이하로 떨어진 후 계속된 출산감소로 2005년 1.08을 기록 하였다. 1세기에 걸친 유럽국가의 출산율 감소 현상과는 달리, 세계에서 가장 낮은 출산율과 인구고령화가 유례없이 빠르게 진행되어 지대한 경제·사회적 파급효과가 우려된다. 출산관련 분야는 가족, 복지, 여성, 노인, 이민, 노동, 경제, 보건 등을 망라하고 있어, 정책의 실효성을 높이기 위한 명확한 원인 규명이 필요하며 원인에 대한 철저한 분석을 통해서만 정책대상 파악 및 정책수요 진단을 통한 비용효과적인 정책의 수립이 가능 하다.
이러한 출산율 감소는 급속한 사회경제적인 변화와 함께 1960년대 초부터 실시되었던 정부의 적극적인 출산억제 정책, 여성의 교육수준 향상, 여성취업, 결혼가치관, 자녀가치관 등의 변화 때문에 비롯되었다. 한국의 출산율 감소는 세계에서 유례를 찾을 수 없을 정도로 빠르게 진행되었다. 2002년 일본(1.32) 프랑스(1.89), 스웨덴(1.56)의 합계출산보다 현저히 낮은 한국의 합계출산율은 커다란 충격이 아닐 수 없다. 이는 선진국에서 150년~200여 년이 소요되었던 것과 비교할 수 없을 만큼 25년 단기간에 나타난 결과로서 출산율이 급속도로 낮아지고 있는 현상에 대해 최근 우리 사회의 커다란 사회적 관심사가 되고 있다.
따라서 본 연구는 한국의 급격한 출산율 저하로 인한 우선 출산지원을 위해 무엇을 정책 목표로 삼고 어떠한 정책수단을 사용해야 하는가에 답하기 위해 최근 출산율 변동의 원인이 무엇인가를 분석한다. 다음 단계로, 정부가 출산율 제고를 목표로 하는 출산지원 정책을 시행해야 하는 정당성이 어디에 있는가를 규범적인(normative) 질문을 살펴보고, 2자녀 이상의 가정에 근로소득세 절감, 셋째아이보육비 지원이나 출산비 지원 등 여러 가지 대안을 확대하며 한국의 급격한 출산율 저하로 인한 인구 고령화, 노동력부족, 국가경쟁력 약화 등과 같은 여러 가지 부작용이 파생됨에 따라 저출산 실태와 요인을 분석해보고, 출산장려책의 현황과 문제점을 살펴보고자 한다.
또한 저출산을 미리 경험한 선진 국가(OECD)들의 정책을 비교 분석하여 한국 정책의 문제점을 도출해 보며 이러한 분석들을 토대로 한국의 저출산 장려정책의 개선방안을 제시하고자 한다.
Korea meets the lowest birth country after 2000, escaping from the highest birth county only a generation ago.
Korea's total rate of birth was 1.08 in 2005 due to continuous reduction of the rate of birth, after it lowered to 6.0 in 1960, and 2.1 1984, the level of replacement of population.
Apart f...
Korea meets the lowest birth country after 2000, escaping from the highest birth county only a generation ago.
Korea's total rate of birth was 1.08 in 2005 due to continuous reduction of the rate of birth, after it lowered to 6.0 in 1960, and 2.1 1984, the level of replacement of population.
Apart from reduction phenomena of Europe's rate of birth continuing for a century. Korea meets the lowest rate of birth and the highest rate of aging rapidly which makes us worry over reflection effect on economy and society. The areas related with birth cover family, welfare, women, elders, emigration, labor, economy, health etc. So, effective policy needs clear reason, and through thorough analysis, cost-effective policy can be established by grasping policy objectives and diagnosing policy demand.
Reduced rate of birth originates from, together with rapid social and economic change, positive birth restriction policy by the government, women's promoted level of education, women's employment, value on marriage, and value on children. Korea's reduction in birth rate is so rapid that the similar case is not found in the world. Korea's rate of birth, so lower than a total of birth rate of Japan (1.32), France (1.89), and Sweden (1.56) in 2002, cannot but be shocking. It is the result from a period of only 25 years, compared with 150~200 years in advanced countries, which is a big issue in our country, for the rate of birth becoming lower rapidly. So, this thesis analyzes the reason of recent changed rate of birth to answer for what policy has to be aimed and what policy has to be used for the purpose of helping birth to prepare for low rate of birth in Korea. As for the next step, this thesis looks into a normative questions, 'Has the government to carry out birth assisting policy in order to promote rate of birth?'. In addition this thesis expands countermeasures such as reduction of labor income tax in homes with more than two kids and assistance of birth expense or upbringing expense for homes which give a birth of the third kid.. Korea meets many side-effects such as aging population, insufficient labor power, and weak competition. So, this thesis looks into a real actuality and factors of low rate of birth and also looks into the current status and problems of the policy to persuade birth. In addition, this thesis draws out problems of Korea's policy by comparing and analyzing policies of OECD which already experienced low birth and suggests improvements for persuading birth, basing on the analyses.
Korea meets the lowest birth country after 2000, escaping from the highest birth county only a generation ago.
Korea's total rate of birth was 1.08 in 2005 due to continuous reduction of the rate of birth, after it lowered to 6.0 in 1960, and 2.1 1984, the level of replacement of population.
Apart from reduction phenomena of Europe's rate of birth continuing for a century. Korea meets the lowest rate of birth and the highest rate of aging rapidly which makes us worry over reflection effect on economy and society. The areas related with birth cover family, welfare, women, elders, emigration, labor, economy, health etc. So, effective policy needs clear reason, and through thorough analysis, cost-effective policy can be established by grasping policy objectives and diagnosing policy demand.
Reduced rate of birth originates from, together with rapid social and economic change, positive birth restriction policy by the government, women's promoted level of education, women's employment, value on marriage, and value on children. Korea's reduction in birth rate is so rapid that the similar case is not found in the world. Korea's rate of birth, so lower than a total of birth rate of Japan (1.32), France (1.89), and Sweden (1.56) in 2002, cannot but be shocking. It is the result from a period of only 25 years, compared with 150~200 years in advanced countries, which is a big issue in our country, for the rate of birth becoming lower rapidly. So, this thesis analyzes the reason of recent changed rate of birth to answer for what policy has to be aimed and what policy has to be used for the purpose of helping birth to prepare for low rate of birth in Korea. As for the next step, this thesis looks into a normative questions, 'Has the government to carry out birth assisting policy in order to promote rate of birth?'. In addition this thesis expands countermeasures such as reduction of labor income tax in homes with more than two kids and assistance of birth expense or upbringing expense for homes which give a birth of the third kid.. Korea meets many side-effects such as aging population, insufficient labor power, and weak competition. So, this thesis looks into a real actuality and factors of low rate of birth and also looks into the current status and problems of the policy to persuade birth. In addition, this thesis draws out problems of Korea's policy by comparing and analyzing policies of OECD which already experienced low birth and suggests improvements for persuading birth, basing on the analyses.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.