사교육의 근본적 취지는 학교교육을 보완하며 학교에서 교육되고 있지 않거나 소홀히 다루어지는 분야의 특기 개발과 취미 활동이다. 그러나 우리나라의 사교육은 대부분 학교교육을 보완하며, 학생들의 특기 및 취미의 개발을 위한 사교육인 경우가 대부분이다. 이러한 사교육은 정상적인 학교 교육에 다양한 문제를 발생시켰다. 정부는 사교육의 문제를 해결하기 위해 나름대로의 여러 정책을 시행하여 왔지만, 긍정적인 효과를 거두지 못하였고 오히려 여러 부작용을 초래하여 교육의 방향을 상실하고 교사·학생·학부모등에게 혼란을 겪게 하는 결과를 낳았다. ...
사교육의 근본적 취지는 학교교육을 보완하며 학교에서 교육되고 있지 않거나 소홀히 다루어지는 분야의 특기 개발과 취미 활동이다. 그러나 우리나라의 사교육은 대부분 학교교육을 보완하며, 학생들의 특기 및 취미의 개발을 위한 사교육인 경우가 대부분이다. 이러한 사교육은 정상적인 학교 교육에 다양한 문제를 발생시켰다. 정부는 사교육의 문제를 해결하기 위해 나름대로의 여러 정책을 시행하여 왔지만, 긍정적인 효과를 거두지 못하였고 오히려 여러 부작용을 초래하여 교육의 방향을 상실하고 교사·학생·학부모등에게 혼란을 겪게 하는 결과를 낳았다. 본 연구에서는 교육의 질적 향상과 학교 교육의 정상화를 위한 실증적 자료를 제공하기 위하여 다음과 같이 연구문제를 제시하였다. 첫째, 사교육의 실태는 어떠한가? 둘째, 사교육에 대한 학부모의 인식은 어떠한가? 셋째, 사교육의 개선 방안은 무엇인가? 경기도 양주시에 있는 초등학교와, 서울강북 지역의 초등학교의 학부모를 대상으로 설문지를 통하여 얻어진 자료를 분석하였다. 이상의 과정을 통하여 얻어진 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 사교육 참여실태는 서울지역이 더 높았으며, 사교육의 형태로 학원수강을 가장 선호하는 것으로 나타났다. 경제적인 면에서 볼 때 학부모들은 사교육비가 다소 가계에 부담이 되며 학원비를 비싼 편으로 인식하고 있었다. 둘째, 사교육에 대한 인식을 조사한 결과, 학부모들은 우리나라의 교육실정상 사교육이 상당히 필요하다고 인식하고 있었고, 학부모들은 자녀들이 학교 수업을 따라하지 못하고 학교에서 보다 더 높은 수준의 공부를 위해서 사교육을 시키고 있는 것으로 나타났다. 그리고 고액과외에 대한 질의는 50만원 이상을 고액과외라고 인식하고 있었다. 셋째, 사교육 개선방안을 조사한 결과, 학부모들은 앞으로 교육에서 사교육이 차지하는 비중이 더 늘어날 것이라는 의견이 많았으며, 학부모가 인식한 사교육 문제의 심각성 정도는 매우 높게 나타났으며 사교육비 증가의 원인은 학부모들은 현재 인류대학에 들어가고 좋은 학벌을 가져야 평가를 받는 사회 분위기가 사교육비 증가의 가장 큰 원인이 됨을 지적하고 있었다. 그리고 사교육이 지역간, 계층간의 위화감을 조성한다는 문제가 된다는 지적이 있었고, 사교육의 문제가 매우 심각하다고 인식하고 있음을 알 수 있었다. 우리나라 교육현실에서 사교육은 더욱더 활발해질 전망이며, 사교육비는 계속 증가할 것이다. 이런 사교육 문제를 해결하는 방법으로 국가 정책의 변화나 개선으로는 한계가 있음을 보여주는 것이다. 따라서 이 문제를 해결하는 방안으로 사교육의 심각성을 인식하고, 개선하여야 하겠다는 사회의식구조의 변화만이 이 어려운 사교육문제를 해결할 수 있는 방안이라고 제안한다.
사교육의 근본적 취지는 학교교육을 보완하며 학교에서 교육되고 있지 않거나 소홀히 다루어지는 분야의 특기 개발과 취미 활동이다. 그러나 우리나라의 사교육은 대부분 학교교육을 보완하며, 학생들의 특기 및 취미의 개발을 위한 사교육인 경우가 대부분이다. 이러한 사교육은 정상적인 학교 교육에 다양한 문제를 발생시켰다. 정부는 사교육의 문제를 해결하기 위해 나름대로의 여러 정책을 시행하여 왔지만, 긍정적인 효과를 거두지 못하였고 오히려 여러 부작용을 초래하여 교육의 방향을 상실하고 교사·학생·학부모등에게 혼란을 겪게 하는 결과를 낳았다. 본 연구에서는 교육의 질적 향상과 학교 교육의 정상화를 위한 실증적 자료를 제공하기 위하여 다음과 같이 연구문제를 제시하였다. 첫째, 사교육의 실태는 어떠한가? 둘째, 사교육에 대한 학부모의 인식은 어떠한가? 셋째, 사교육의 개선 방안은 무엇인가? 경기도 양주시에 있는 초등학교와, 서울강북 지역의 초등학교의 학부모를 대상으로 설문지를 통하여 얻어진 자료를 분석하였다. 이상의 과정을 통하여 얻어진 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 사교육 참여실태는 서울지역이 더 높았으며, 사교육의 형태로 학원수강을 가장 선호하는 것으로 나타났다. 경제적인 면에서 볼 때 학부모들은 사교육비가 다소 가계에 부담이 되며 학원비를 비싼 편으로 인식하고 있었다. 둘째, 사교육에 대한 인식을 조사한 결과, 학부모들은 우리나라의 교육실정상 사교육이 상당히 필요하다고 인식하고 있었고, 학부모들은 자녀들이 학교 수업을 따라하지 못하고 학교에서 보다 더 높은 수준의 공부를 위해서 사교육을 시키고 있는 것으로 나타났다. 그리고 고액과외에 대한 질의는 50만원 이상을 고액과외라고 인식하고 있었다. 셋째, 사교육 개선방안을 조사한 결과, 학부모들은 앞으로 교육에서 사교육이 차지하는 비중이 더 늘어날 것이라는 의견이 많았으며, 학부모가 인식한 사교육 문제의 심각성 정도는 매우 높게 나타났으며 사교육비 증가의 원인은 학부모들은 현재 인류대학에 들어가고 좋은 학벌을 가져야 평가를 받는 사회 분위기가 사교육비 증가의 가장 큰 원인이 됨을 지적하고 있었다. 그리고 사교육이 지역간, 계층간의 위화감을 조성한다는 문제가 된다는 지적이 있었고, 사교육의 문제가 매우 심각하다고 인식하고 있음을 알 수 있었다. 우리나라 교육현실에서 사교육은 더욱더 활발해질 전망이며, 사교육비는 계속 증가할 것이다. 이런 사교육 문제를 해결하는 방법으로 국가 정책의 변화나 개선으로는 한계가 있음을 보여주는 것이다. 따라서 이 문제를 해결하는 방안으로 사교육의 심각성을 인식하고, 개선하여야 하겠다는 사회의식구조의 변화만이 이 어려운 사교육문제를 해결할 수 있는 방안이라고 제안한다.
Essentially the purpose of private schooling and school education in complementary and not neglected or covered area is a skill development and recreational activities. However, most of Korea's private school education complements the students' skills and interests for the development of most cases ...
Essentially the purpose of private schooling and school education in complementary and not neglected or covered area is a skill development and recreational activities. However, most of Korea's private school education complements the students' skills and interests for the development of most cases is sagyoyukin. These private schools in a variety of normal and this caused the problem. Government to solve the problem of private education policies in a number of its own, but, rather than a positive effect was not withhold the education of many side effects and loss of direction and confusion for teachers, students and parents to suffer the results of gave birth. In this study, the quality of education for the improvement and normalization of school education in order to provide empirical data to suggest the following research questions. First, what about the status of private education? Second, what about the recognition of their parents for private education? Third, what is the improvement of private education? Gyeonggi Province and Yangzhou City Elementary School, in northern Seoul to target parents of elementary data obtained through questionnaires were analyzed. Or obtained through the process follows the conclusion of the study. First, the status of private participation were higher in Seoul, in the form of private schools were the most preferred of course. In terms of private education affordable to parents and the educational community rather an expensive burden on the household side, had been recognized. Second, an awareness survey on private tutoring, parent education room of the country need to recognize the top was quite private, and parents teaching their children to school, not the school of higher level study and private tutoring in order to respectively. And for high-quality tutoring to more than 500,000 won a Major was recognized as tutoring. Third, improvements to private survey, parents in the future private education will increase the proportion of more frequent feedback, and parents recognize the severity of the problem of private education were very high increase in private education parents are the cause of the current Anthropology at the University have entered a hakbeol under evaluation by the social atmosphere, that, the main cause of increase in private education were pointed out. Regional and private education, class composition between the feeling and point out that that was the problem, a very serious issue of private education was found to be made aware. Education system in the country are expected to invigorate the more private, private education will continue to grow. Private tutoring as a way to solve this problem, change and improvement of national policies to include in the limit will be shown. Therefore, a solution to solve this problem, recognize the seriousness of the private and should be improved, only saying structural changes in the social consciousness to solve difficult problems of private education as a method is proposed.
Essentially the purpose of private schooling and school education in complementary and not neglected or covered area is a skill development and recreational activities. However, most of Korea's private school education complements the students' skills and interests for the development of most cases is sagyoyukin. These private schools in a variety of normal and this caused the problem. Government to solve the problem of private education policies in a number of its own, but, rather than a positive effect was not withhold the education of many side effects and loss of direction and confusion for teachers, students and parents to suffer the results of gave birth. In this study, the quality of education for the improvement and normalization of school education in order to provide empirical data to suggest the following research questions. First, what about the status of private education? Second, what about the recognition of their parents for private education? Third, what is the improvement of private education? Gyeonggi Province and Yangzhou City Elementary School, in northern Seoul to target parents of elementary data obtained through questionnaires were analyzed. Or obtained through the process follows the conclusion of the study. First, the status of private participation were higher in Seoul, in the form of private schools were the most preferred of course. In terms of private education affordable to parents and the educational community rather an expensive burden on the household side, had been recognized. Second, an awareness survey on private tutoring, parent education room of the country need to recognize the top was quite private, and parents teaching their children to school, not the school of higher level study and private tutoring in order to respectively. And for high-quality tutoring to more than 500,000 won a Major was recognized as tutoring. Third, improvements to private survey, parents in the future private education will increase the proportion of more frequent feedback, and parents recognize the severity of the problem of private education were very high increase in private education parents are the cause of the current Anthropology at the University have entered a hakbeol under evaluation by the social atmosphere, that, the main cause of increase in private education were pointed out. Regional and private education, class composition between the feeling and point out that that was the problem, a very serious issue of private education was found to be made aware. Education system in the country are expected to invigorate the more private, private education will continue to grow. Private tutoring as a way to solve this problem, change and improvement of national policies to include in the limit will be shown. Therefore, a solution to solve this problem, recognize the seriousness of the private and should be improved, only saying structural changes in the social consciousness to solve difficult problems of private education as a method is proposed.
주제어
#초등학교 사교육현황 학부모의 인식 사교육 필요성 사교육 투자효과 학부모의 심리적 이유 사교육을 시키는 이유 사교육 개선방안
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.