초등학교 아동들은 자기중심성으로부터 점차 탈피하고 사회성이 왕성하게 발전하여 사회생활에 필요한 여러 가지 기본적인 태도와 자질을 학습하게 되는 시기이다. 아동은 학교에서 또래와 상호작용하는 방법을 배우고, 사회적 행동을 익히게 되며, 타인의 감정이나 조망을 마치 자신의 것처럼 이해하고 수용하는 태도를 배우게 된다. 이러한 공감능력과 사회적 능력의 발달은 청소년기의 또래 관계 뿐 아니라 이후 성인기의 건강한 대인관계에서도 중요하기 때문에 큰 의미를 가진다. 또한 아동의 학교생활 중 학업성적이 중요한 부분을 차지한다고 생각하여 학업성취도와의 관계를 살펴봄으로써 학교생활적응을 좀 더 효과적으로 이해하고자 한다. 이에 본 연구는 아동의 공감능력과 사회적 능력이 학교생활적응과 학업성취도에 어떠한 영향을 미치며 각 영역간의 설명력은 어떠한지를 알아보는 데 목적을 두었다. 본 연구에서는 경기도 구리시에 소재하는 G초등학교 5학년 아동 122명, 6학년 아동 133명을 대상으로 하였다. 그리고 아동의 공감능력을 측정하기 위해 Davis(1980)의 ...
초등학교 아동들은 자기중심성으로부터 점차 탈피하고 사회성이 왕성하게 발전하여 사회생활에 필요한 여러 가지 기본적인 태도와 자질을 학습하게 되는 시기이다. 아동은 학교에서 또래와 상호작용하는 방법을 배우고, 사회적 행동을 익히게 되며, 타인의 감정이나 조망을 마치 자신의 것처럼 이해하고 수용하는 태도를 배우게 된다. 이러한 공감능력과 사회적 능력의 발달은 청소년기의 또래 관계 뿐 아니라 이후 성인기의 건강한 대인관계에서도 중요하기 때문에 큰 의미를 가진다. 또한 아동의 학교생활 중 학업성적이 중요한 부분을 차지한다고 생각하여 학업성취도와의 관계를 살펴봄으로써 학교생활적응을 좀 더 효과적으로 이해하고자 한다. 이에 본 연구는 아동의 공감능력과 사회적 능력이 학교생활적응과 학업성취도에 어떠한 영향을 미치며 각 영역간의 설명력은 어떠한지를 알아보는 데 목적을 두었다. 본 연구에서는 경기도 구리시에 소재하는 G초등학교 5학년 아동 122명, 6학년 아동 133명을 대상으로 하였다. 그리고 아동의 공감능력을 측정하기 위해 Davis(1980)의 IRI(조망취하기, 상상하기, 공감적 관심)와 Bryant(1982)의 공감적 각성 검사를 박성희(1997)가 번안하고 수정․보완한 공감능력 검사지를 사용하였으며, 사회적 능력을 측정하기 위해 박금옥(1998)이 개발한 청소년용 사회적 능력 질문지를 초등학생에 맞도록 재구성하여 사용한 한미현(2005)의 척도를 사용하였다. 또한, 학교생활적응의 정도를 측정하기 위해 문은식(2001)의 학교생활적응행동 검사, 김용래(1993)의 학교적응 척도, Epstein(1976)의 학교생활 질 척도, Garlongton(1984)의 학교생활적응척도 등을 참조하여 김택호(2004)가 수정․보완한 학교생활적응 검사를 사용하였으며, 학업성취도는 2010년 4월에 실시한 중간 성취도평가 결과를 사용하였다. 연구결과를 분석하기 위해 SPSS/WIN(version 16.0)을 사용하였다. 아동의 배경변인에 따른 공감능력, 사회적 능력, 학교생활적응, 학업성취도의 평균과 표준편차를 구하고 독립변인 t-검증을 실시하였으며 공감능력, 사회적 능력, 학교생활적응, 학업성취도간의 관련성을 분석하기 위하여 상관관계 분석을 사용하였다. 또한 공감능력, 사회적 능력, 학교생활적응, 학업성취도간에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위해 중다회귀분석을 하였다. 이와 같은 과정을 통해 다음과 같은 결과가 도출되었다. 첫째, 배경 변인으로 학년에 따른 공감능력과 사회적 능력은 크게 차이를 보이지 않은 반면, 학교생활적응과 학업성취도에서는 6학년이 더 높아 유의미한 차이를 보였다. 성별에 따른 공감능력은 여자가 남자보다 높게 나타났으나 사회적 능력과 학교생활적응, 학업성취도는 유의한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 아동의 공감능력과 학교생활적응은 정적으로 유의한 상관을 나타내었다. 특히 조망취하기는 수업참여, 학습노력, 학습의 지속성, 학습행동 통제, 교우관계, 교사관계, 규칙준수, 환경적응, 일반적응과 정적 상관을 나타내었다. 셋째, 아동의 공감능력 전체와 학업성취도간에 정적으로 유의한 상관을 나타내었으며 독립변수 중 유의한 영향을 미치는 변수는 상상하기로 나타났다. 즉 상상하기가 높을수록 학업성취도는 높아짐을 알 수 있다. 넷째, 아동의 사회적 능력과 학교생활적응은 정적으로 유의한 상관을 나타내었다. 대인적응성이 수업참여, 학습노력, 학습의 지속성, 학습행동 통제,교사관계, 규칙준수, 일반적응과 정적 상관을 나타내었고 주도성은 수업참여, 학습노력, 학습의 지속성, 교우관계와 정적 상관을 나타내었으며 사회 참여도는 교우관계, 교사관계, 환경적응, 일반적응에 영향을 주는 것으로 나타났다. 다섯째, 아동의 사회적 능력 전체와 학업성취도간에 정적으로 유의한 상관을 나타내었으며 독립변수 중 사교성, 대인적응성, 사회참여도, 주도성, 인기도가 높을수록 학업성취도가 높게 나타났다. 본 연구에서 아동의 공감능력과 사회적 능력은 학교생활적응과 학업성취도에 긍정적인 영향을 미친다는 결과를 통해 학교생활 적응에 필요한 공감능력과 사회적 능력의 발달을 위해 가정과 학교, 사회에서 다양한 프로그램이 개발, 보급되어져야 함을 시사하고 있다. 그리고 본 연구 결과는 아동의 학교생활적응을 높이고 공감능력 및 사회적 능력의 향상을 위한 자료로도 활용할 수 있을 것으로 기대한다.
초등학교 아동들은 자기중심성으로부터 점차 탈피하고 사회성이 왕성하게 발전하여 사회생활에 필요한 여러 가지 기본적인 태도와 자질을 학습하게 되는 시기이다. 아동은 학교에서 또래와 상호작용하는 방법을 배우고, 사회적 행동을 익히게 되며, 타인의 감정이나 조망을 마치 자신의 것처럼 이해하고 수용하는 태도를 배우게 된다. 이러한 공감능력과 사회적 능력의 발달은 청소년기의 또래 관계 뿐 아니라 이후 성인기의 건강한 대인관계에서도 중요하기 때문에 큰 의미를 가진다. 또한 아동의 학교생활 중 학업성적이 중요한 부분을 차지한다고 생각하여 학업성취도와의 관계를 살펴봄으로써 학교생활적응을 좀 더 효과적으로 이해하고자 한다. 이에 본 연구는 아동의 공감능력과 사회적 능력이 학교생활적응과 학업성취도에 어떠한 영향을 미치며 각 영역간의 설명력은 어떠한지를 알아보는 데 목적을 두었다. 본 연구에서는 경기도 구리시에 소재하는 G초등학교 5학년 아동 122명, 6학년 아동 133명을 대상으로 하였다. 그리고 아동의 공감능력을 측정하기 위해 Davis(1980)의 IRI(조망취하기, 상상하기, 공감적 관심)와 Bryant(1982)의 공감적 각성 검사를 박성희(1997)가 번안하고 수정․보완한 공감능력 검사지를 사용하였으며, 사회적 능력을 측정하기 위해 박금옥(1998)이 개발한 청소년용 사회적 능력 질문지를 초등학생에 맞도록 재구성하여 사용한 한미현(2005)의 척도를 사용하였다. 또한, 학교생활적응의 정도를 측정하기 위해 문은식(2001)의 학교생활적응행동 검사, 김용래(1993)의 학교적응 척도, Epstein(1976)의 학교생활 질 척도, Garlongton(1984)의 학교생활적응척도 등을 참조하여 김택호(2004)가 수정․보완한 학교생활적응 검사를 사용하였으며, 학업성취도는 2010년 4월에 실시한 중간 성취도평가 결과를 사용하였다. 연구결과를 분석하기 위해 SPSS/WIN(version 16.0)을 사용하였다. 아동의 배경변인에 따른 공감능력, 사회적 능력, 학교생활적응, 학업성취도의 평균과 표준편차를 구하고 독립변인 t-검증을 실시하였으며 공감능력, 사회적 능력, 학교생활적응, 학업성취도간의 관련성을 분석하기 위하여 상관관계 분석을 사용하였다. 또한 공감능력, 사회적 능력, 학교생활적응, 학업성취도간에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위해 중다회귀분석을 하였다. 이와 같은 과정을 통해 다음과 같은 결과가 도출되었다. 첫째, 배경 변인으로 학년에 따른 공감능력과 사회적 능력은 크게 차이를 보이지 않은 반면, 학교생활적응과 학업성취도에서는 6학년이 더 높아 유의미한 차이를 보였다. 성별에 따른 공감능력은 여자가 남자보다 높게 나타났으나 사회적 능력과 학교생활적응, 학업성취도는 유의한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 아동의 공감능력과 학교생활적응은 정적으로 유의한 상관을 나타내었다. 특히 조망취하기는 수업참여, 학습노력, 학습의 지속성, 학습행동 통제, 교우관계, 교사관계, 규칙준수, 환경적응, 일반적응과 정적 상관을 나타내었다. 셋째, 아동의 공감능력 전체와 학업성취도간에 정적으로 유의한 상관을 나타내었으며 독립변수 중 유의한 영향을 미치는 변수는 상상하기로 나타났다. 즉 상상하기가 높을수록 학업성취도는 높아짐을 알 수 있다. 넷째, 아동의 사회적 능력과 학교생활적응은 정적으로 유의한 상관을 나타내었다. 대인적응성이 수업참여, 학습노력, 학습의 지속성, 학습행동 통제,교사관계, 규칙준수, 일반적응과 정적 상관을 나타내었고 주도성은 수업참여, 학습노력, 학습의 지속성, 교우관계와 정적 상관을 나타내었으며 사회 참여도는 교우관계, 교사관계, 환경적응, 일반적응에 영향을 주는 것으로 나타났다. 다섯째, 아동의 사회적 능력 전체와 학업성취도간에 정적으로 유의한 상관을 나타내었으며 독립변수 중 사교성, 대인적응성, 사회참여도, 주도성, 인기도가 높을수록 학업성취도가 높게 나타났다. 본 연구에서 아동의 공감능력과 사회적 능력은 학교생활적응과 학업성취도에 긍정적인 영향을 미친다는 결과를 통해 학교생활 적응에 필요한 공감능력과 사회적 능력의 발달을 위해 가정과 학교, 사회에서 다양한 프로그램이 개발, 보급되어져야 함을 시사하고 있다. 그리고 본 연구 결과는 아동의 학교생활적응을 높이고 공감능력 및 사회적 능력의 향상을 위한 자료로도 활용할 수 있을 것으로 기대한다.
Elementary school students are at the time of learning a variety of principal attitudes and talents that are necessary for social life by vigorously improved sociality and escaping from self-centeredness. The children learn a method of interaction with peers in school, social behavior, and understan...
Elementary school students are at the time of learning a variety of principal attitudes and talents that are necessary for social life by vigorously improved sociality and escaping from self-centeredness. The children learn a method of interaction with peers in school, social behavior, and understandable and acceptable attitude as if others' emotion and view are theirs. Such an improvement in empathic and social ability has a great meaning because it is significant in peer relationship during an adolescent period and a healthy interpersonal relationship in adulthood. Besides, as the academic achievement takes an important part in school life, strived to more effectively understand school life adaptation by observing relationship with the academic achievement. As a result, a purpose of this study is to identify what effects empathic and social ability have on school life adaptation and academic achievement and descriptive power in each of scopes. The study was conducted toward 122 students of the 5th grade and 133 students of the 6th grade at G elementary school in Guri, Gyeonggi-do. To measure the children's empathic ability, used an empathic ability questionnaire that was David's IRI(viewing, imaginization, empathic concern) and Bryant's Empathy Awareness Test modified and supplemented by Park, Sung Hui and to measure social ability, used Han, Mi Hyeon's scale that was the re-constituted questionnaire developed by Park, Geum Ok(1998) of social ability for the adolescent. Besides, to achieve the degree of school life adaptation, used of School Life Adaptation Test modified and supplemented by Kim, Taek Ho(2004) by referring to School Life Adaptation Behavior for school life developed by Mun, Eun Sik(2001), School Adaptation Scale developed by Kim, Young Rae(1993), School Life Quality Scale developed by Epstein(1976) and Adaptation Scale developed by Garlongton(1984). Used the results of mid-achievement test in April, 2010. To analyze the results of this study, used SPSS WIN(version 16.0) program, sought empathic and social ability, school life adaptation, and average and standard-deviation of academic achievement, and conducted independent variable t-test. To analyze a relationship among empathic and social ability, school life adaptation, and academic achievement, used Correlation Analysis. Besides, used Multiple Moderating Regression to identify what effects the empathic and social ability, school life adaptation, and academic achievement have on each other. The following results derived through such the process. First, empathic and social ability by the grade showed a big gap grade, on the other hand, the 6th grade students showed a high academic achievement so it shoed a meaningful difference. Empathic ability by gender was shown more highly in woman than in man so it showed the meaningful difference in social ability, school life adaptation and academic achievement. Second, empathic ability had the positive correlation with school life adaptation, in particular, viewing had the positive correlation with class participation, learning effort, learning continuity, leaning behavior control, peer relationship, teacher relationship, rule observance, environmental adaptation and general adaptation. Third, entire children's empathic ability had the positive correlation with academic achievement and the variable that had a meaningful effect out of independent variables was "imaginization", namely, it was found that the higher imaginization, the higher academic achievement. Fourth, social ability had the positive correlation with school life adaptation. Interpersonal adaptability had the positive correlation with lass participation, learning effort, learning continuity, leaning behavior control, teacher relationship, rule observance and general adaptation. Proactivity had the positive correlation with class participation, learning effort, learning continuity, peer relationship. Social participation had an effect on peer relationship, teacher relationship, environmental adaptation and general adaptation. Fifth, entire children's social ability had the positive correlation with academic achievement. the higher sociality, interpersonal adaptation, social participation, proactivity and popularity out of independent variables, the higher academic achievement. In this study, as children's empathic and social ability had the positive effect on school life adaptation and academic achievement, a variety of programs at home, school and society should be developed and distributed for improving empathic and social ability. It is expected that the study will be used as the resource data for raising children's school life adaptation and improving empathic and social ability.
Elementary school students are at the time of learning a variety of principal attitudes and talents that are necessary for social life by vigorously improved sociality and escaping from self-centeredness. The children learn a method of interaction with peers in school, social behavior, and understandable and acceptable attitude as if others' emotion and view are theirs. Such an improvement in empathic and social ability has a great meaning because it is significant in peer relationship during an adolescent period and a healthy interpersonal relationship in adulthood. Besides, as the academic achievement takes an important part in school life, strived to more effectively understand school life adaptation by observing relationship with the academic achievement. As a result, a purpose of this study is to identify what effects empathic and social ability have on school life adaptation and academic achievement and descriptive power in each of scopes. The study was conducted toward 122 students of the 5th grade and 133 students of the 6th grade at G elementary school in Guri, Gyeonggi-do. To measure the children's empathic ability, used an empathic ability questionnaire that was David's IRI(viewing, imaginization, empathic concern) and Bryant's Empathy Awareness Test modified and supplemented by Park, Sung Hui and to measure social ability, used Han, Mi Hyeon's scale that was the re-constituted questionnaire developed by Park, Geum Ok(1998) of social ability for the adolescent. Besides, to achieve the degree of school life adaptation, used of School Life Adaptation Test modified and supplemented by Kim, Taek Ho(2004) by referring to School Life Adaptation Behavior for school life developed by Mun, Eun Sik(2001), School Adaptation Scale developed by Kim, Young Rae(1993), School Life Quality Scale developed by Epstein(1976) and Adaptation Scale developed by Garlongton(1984). Used the results of mid-achievement test in April, 2010. To analyze the results of this study, used SPSS WIN(version 16.0) program, sought empathic and social ability, school life adaptation, and average and standard-deviation of academic achievement, and conducted independent variable t-test. To analyze a relationship among empathic and social ability, school life adaptation, and academic achievement, used Correlation Analysis. Besides, used Multiple Moderating Regression to identify what effects the empathic and social ability, school life adaptation, and academic achievement have on each other. The following results derived through such the process. First, empathic and social ability by the grade showed a big gap grade, on the other hand, the 6th grade students showed a high academic achievement so it shoed a meaningful difference. Empathic ability by gender was shown more highly in woman than in man so it showed the meaningful difference in social ability, school life adaptation and academic achievement. Second, empathic ability had the positive correlation with school life adaptation, in particular, viewing had the positive correlation with class participation, learning effort, learning continuity, leaning behavior control, peer relationship, teacher relationship, rule observance, environmental adaptation and general adaptation. Third, entire children's empathic ability had the positive correlation with academic achievement and the variable that had a meaningful effect out of independent variables was "imaginization", namely, it was found that the higher imaginization, the higher academic achievement. Fourth, social ability had the positive correlation with school life adaptation. Interpersonal adaptability had the positive correlation with lass participation, learning effort, learning continuity, leaning behavior control, teacher relationship, rule observance and general adaptation. Proactivity had the positive correlation with class participation, learning effort, learning continuity, peer relationship. Social participation had an effect on peer relationship, teacher relationship, environmental adaptation and general adaptation. Fifth, entire children's social ability had the positive correlation with academic achievement. the higher sociality, interpersonal adaptation, social participation, proactivity and popularity out of independent variables, the higher academic achievement. In this study, as children's empathic and social ability had the positive effect on school life adaptation and academic achievement, a variety of programs at home, school and society should be developed and distributed for improving empathic and social ability. It is expected that the study will be used as the resource data for raising children's school life adaptation and improving empathic and social ability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.