<국문요약> 본 연구의 목적은 학교체제의 병리 현상이 빚어내는 학교부적응 문제를 바로잡을 수 있는 가능성을 타진하고 학교사회복지사가 학교부적응자를 잘 선도하여 학교에 적응시키고 나아가 사회에 이바지할 수 있도록 학교사회복지의 바람직한 활성화 방안을 문헌고찰을 통해 분석․연구하고자 하였다. 학교사회복지의 활성화를 위한 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 사회복지제도 법제화를 위한 전략적 접근을 들 수 있다. 법제도화를 위한 직접적인 활동도 중요하지만 학교사회복지의 필요성에 대한 전방위적인 계몽적 차원의 홍보와 학교...
<국문요약> 본 연구의 목적은 학교체제의 병리 현상이 빚어내는 학교부적응 문제를 바로잡을 수 있는 가능성을 타진하고 학교사회복지사가 학교부적응자를 잘 선도하여 학교에 적응시키고 나아가 사회에 이바지할 수 있도록 학교사회복지의 바람직한 활성화 방안을 문헌고찰을 통해 분석․연구하고자 하였다. 학교사회복지의 활성화를 위한 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 사회복지제도 법제화를 위한 전략적 접근을 들 수 있다. 법제도화를 위한 직접적인 활동도 중요하지만 학교사회복지의 필요성에 대한 전방위적인 계몽적 차원의 홍보와 학교사회복지사의 전문성 확보 및 학교사회복지의 재원 확보 그리고 관련 부서와의 연계성 강화 등의 기초 여건들이 마련되어져야 한다. 둘째, 학교사회복지의 학교 내 환경조성이 필요하다. 학교사회복지의 환경적 요인에 해당하는 학교와 학교조직이라는 특수성을 이해하고 학교환경체계에 대한 이해가 있어야 한다. 또한 과도한 행정업무에 대한 간소화도 학교사회복지사의 중요한 환경요소의 하나로 적극 검토되어야 한다. 셋째, 학교사회복지사의 역할 문제로서, 학생-학교-지역사회와의 연계 효과를 지속적으로 유지하기 위해서 가장 우선되어야 할 조건은 무엇보다도 학교사회복지사의 전임제 근무라고 할 수 있다. 이를 바탕으로 연구자는 학교사회복지의 바람직한 방향을 제시하고자 한다. 첫째, 오늘날 학교교육체제의 병리현상이 어디서 비롯된 것인지를 공론화하여 학교교육체제의 변혁에 대한 담론을 활성화시킨다. 이는 문제를 해결하기에 앞서 무엇이 과연 문제인지를 정확히 진단하기 위함이다. 둘째, 학교사회복지계는 여러 단체와 연대하여 학생을 에워싸고 있는 어두운 환경 문제들(학교문제, 가정문제, 지역사회문제)을 해결하기 위해 다각도의 척결 운동을 전개하여 밝은 환경 유지에 앞장선다. 셋째, 학교사회복지 제도의 필요성에 대한 사회저변의 공감대를 확대시키기 위해 시민강좌, 거리홍보, 캠페인, 시민운동 등 홍보와 계몽에 힘써야 한다. 넷째, 학교사회복지제도를 조속히 법으로 정착시키기 위해 관련 기관과 단체가 서로 연대하여 학교사회복지제도 도입의 법적 근거를 마련하는데 총력을 기울여야한다. 오늘날 한국 교육의 현실은 학교와 학생의 복지와는 거리가 많다. 다양한 학생문제에 깊이 있게 접근하고 문제를 사전에 예방하며, 모든 학생들의 복지를 개선할 수 있는 방안으로 학교사회복지의 역할과 중요성이 커지고 있다. 학교사회복지의 실현이라는 맥락 속에서 학교사회복지사의 위상 그리고 책임과 역할의 필요성 및 정당성은 확고하다고 할 수 있다. 조속한 법제도의 후원을 전제로 학교사회복지사의 전방위적인 역할은 우리 사회의 교육환경에 신선한 활력소가 될 것이다.
<국문요약> 본 연구의 목적은 학교체제의 병리 현상이 빚어내는 학교부적응 문제를 바로잡을 수 있는 가능성을 타진하고 학교사회복지사가 학교부적응자를 잘 선도하여 학교에 적응시키고 나아가 사회에 이바지할 수 있도록 학교사회복지의 바람직한 활성화 방안을 문헌고찰을 통해 분석․연구하고자 하였다. 학교사회복지의 활성화를 위한 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 사회복지제도 법제화를 위한 전략적 접근을 들 수 있다. 법제도화를 위한 직접적인 활동도 중요하지만 학교사회복지의 필요성에 대한 전방위적인 계몽적 차원의 홍보와 학교사회복지사의 전문성 확보 및 학교사회복지의 재원 확보 그리고 관련 부서와의 연계성 강화 등의 기초 여건들이 마련되어져야 한다. 둘째, 학교사회복지의 학교 내 환경조성이 필요하다. 학교사회복지의 환경적 요인에 해당하는 학교와 학교조직이라는 특수성을 이해하고 학교환경체계에 대한 이해가 있어야 한다. 또한 과도한 행정업무에 대한 간소화도 학교사회복지사의 중요한 환경요소의 하나로 적극 검토되어야 한다. 셋째, 학교사회복지사의 역할 문제로서, 학생-학교-지역사회와의 연계 효과를 지속적으로 유지하기 위해서 가장 우선되어야 할 조건은 무엇보다도 학교사회복지사의 전임제 근무라고 할 수 있다. 이를 바탕으로 연구자는 학교사회복지의 바람직한 방향을 제시하고자 한다. 첫째, 오늘날 학교교육체제의 병리현상이 어디서 비롯된 것인지를 공론화하여 학교교육체제의 변혁에 대한 담론을 활성화시킨다. 이는 문제를 해결하기에 앞서 무엇이 과연 문제인지를 정확히 진단하기 위함이다. 둘째, 학교사회복지계는 여러 단체와 연대하여 학생을 에워싸고 있는 어두운 환경 문제들(학교문제, 가정문제, 지역사회문제)을 해결하기 위해 다각도의 척결 운동을 전개하여 밝은 환경 유지에 앞장선다. 셋째, 학교사회복지 제도의 필요성에 대한 사회저변의 공감대를 확대시키기 위해 시민강좌, 거리홍보, 캠페인, 시민운동 등 홍보와 계몽에 힘써야 한다. 넷째, 학교사회복지제도를 조속히 법으로 정착시키기 위해 관련 기관과 단체가 서로 연대하여 학교사회복지제도 도입의 법적 근거를 마련하는데 총력을 기울여야한다. 오늘날 한국 교육의 현실은 학교와 학생의 복지와는 거리가 많다. 다양한 학생문제에 깊이 있게 접근하고 문제를 사전에 예방하며, 모든 학생들의 복지를 개선할 수 있는 방안으로 학교사회복지의 역할과 중요성이 커지고 있다. 학교사회복지의 실현이라는 맥락 속에서 학교사회복지사의 위상 그리고 책임과 역할의 필요성 및 정당성은 확고하다고 할 수 있다. 조속한 법제도의 후원을 전제로 학교사회복지사의 전방위적인 역할은 우리 사회의 교육환경에 신선한 활력소가 될 것이다.
ABSTRACT The purpose of this research is to study the problems caused by educational ills in school systems in Korea so as to redress the maladjustment of some students in school by social workers' help to prevent their delinquent behaviors in advance. The result of this study for the activation of ...
ABSTRACT The purpose of this research is to study the problems caused by educational ills in school systems in Korea so as to redress the maladjustment of some students in school by social workers' help to prevent their delinquent behaviors in advance. The result of this study for the activation of school social welfare is as follows. First, the strategic approach is needed to legislate for social welfare system. The direct activities for the legislation of social welfare system is important, but above all the fundamental foundation is prepared in advance such as the illuminating publicity on the need of school social welfare, the construction of specialties of school social workers, securing a source of resource on school social welfare, and the reinforcement of connectivity with the related departments. Secondly, to create the environment of school social welfere in school context is significant. It should be preceded that we understand the characteristics of school and school system as well as school environment systems. The simplification of excessive administrative duties is also considered actively as an environmental requirement of school social worker. Finally, the most preferential condition to maintain the effect of connection within student, school, and community is that school social worker should be a full-time instructor in school system. Based on these results on the above, this study suggests some desirable ways on school social welfare below. To begin with, the reason why the problems of school education system is derived should be referred an issue to public opinion in order to activate the discussion on the revolution of school education system. Secondly, jointing with social organizations, the department of school social welfare in government ought to take the lead in the construction of desirable environment in school through the campaigns for solving the various problems with students in school, home, and community. Thirdly, to form a social consensus on the need of school social welfare systems, various activities like open lectures for citizen, promotional tours, campaigns, and civic movements have to be followed. Lastly, to legislate for school social welfare systems as soon as possible, the organizations and associations related to educational administration must concentrate on preparing a legal basis on the introduction of social welfare systems in school. The reality of education in Korea today has gone far beyond the welfare of school and students. Thus, as part of the improvement of student welfare, the role and the significance of school social welfare is being increased to prevent various problems with students in advance. In context of the realization of school social welfare, the role and the status of school social workers as well as their responsibility has its legitimacy. With the definite support of the legal system, the role of school social workers in various fields would be a good energizer for the current educational environment in Korean society.
ABSTRACT The purpose of this research is to study the problems caused by educational ills in school systems in Korea so as to redress the maladjustment of some students in school by social workers' help to prevent their delinquent behaviors in advance. The result of this study for the activation of school social welfare is as follows. First, the strategic approach is needed to legislate for social welfare system. The direct activities for the legislation of social welfare system is important, but above all the fundamental foundation is prepared in advance such as the illuminating publicity on the need of school social welfare, the construction of specialties of school social workers, securing a source of resource on school social welfare, and the reinforcement of connectivity with the related departments. Secondly, to create the environment of school social welfere in school context is significant. It should be preceded that we understand the characteristics of school and school system as well as school environment systems. The simplification of excessive administrative duties is also considered actively as an environmental requirement of school social worker. Finally, the most preferential condition to maintain the effect of connection within student, school, and community is that school social worker should be a full-time instructor in school system. Based on these results on the above, this study suggests some desirable ways on school social welfare below. To begin with, the reason why the problems of school education system is derived should be referred an issue to public opinion in order to activate the discussion on the revolution of school education system. Secondly, jointing with social organizations, the department of school social welfare in government ought to take the lead in the construction of desirable environment in school through the campaigns for solving the various problems with students in school, home, and community. Thirdly, to form a social consensus on the need of school social welfare systems, various activities like open lectures for citizen, promotional tours, campaigns, and civic movements have to be followed. Lastly, to legislate for school social welfare systems as soon as possible, the organizations and associations related to educational administration must concentrate on preparing a legal basis on the introduction of social welfare systems in school. The reality of education in Korea today has gone far beyond the welfare of school and students. Thus, as part of the improvement of student welfare, the role and the significance of school social welfare is being increased to prevent various problems with students in advance. In context of the realization of school social welfare, the role and the status of school social workers as well as their responsibility has its legitimacy. With the definite support of the legal system, the role of school social workers in various fields would be a good energizer for the current educational environment in Korean society.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.