[학위논문]자연체험활동에서 나타나는 유아의 사회·정서행동의 양상 A Study on the Patterns of Young Children's Social and Emotional Behavior through the Nature Experience Activities원문보기
본 연구는 자연체험활동에서 나타나는 유아의 사회·정서행동의 양상을 살펴보고자 참여관찰, 면담을 주축으로 하는 질적 연구를 통하여 기술하였으며 연구문제는 다음과 같다. 연구문제. 자연체험활동을 통해 나타나는 유아의 사회·정서행동은 어떤 양상을 보이는가? 연구 참여자는 경상남도 창원시 N읍에 위치한 K유치원의 유아 25명(만 5세아 남 14명, 여 11명)과 교사 2명으로 2010년 3월 29일부터 6월 18일까지 주 3회 총 30회 동안 자연체험활동을 실시한 것을 바탕으로 하였다. 수집 자료는 유아의 자연체험활동에 대한 녹화 자료 및 전사자료, 면담자료, 교사저널, 관찰기록과 현장노트 등을 수집하였다. ...
본 연구는 자연체험활동에서 나타나는 유아의 사회·정서행동의 양상을 살펴보고자 참여관찰, 면담을 주축으로 하는 질적 연구를 통하여 기술하였으며 연구문제는 다음과 같다. 연구문제. 자연체험활동을 통해 나타나는 유아의 사회·정서행동은 어떤 양상을 보이는가? 연구 참여자는 경상남도 창원시 N읍에 위치한 K유치원의 유아 25명(만 5세아 남 14명, 여 11명)과 교사 2명으로 2010년 3월 29일부터 6월 18일까지 주 3회 총 30회 동안 자연체험활동을 실시한 것을 바탕으로 하였다. 수집 자료는 유아의 자연체험활동에 대한 녹화 자료 및 전사자료, 면담자료, 교사저널, 관찰기록과 현장노트 등을 수집하였다. 자료 분석은 수집된 자료를 바탕으로 질적 연구의 주제 분석에 따라 주의 깊게 읽고 범주화되는 과정을 거쳤으며 객관성과 신뢰성을 높이기 위해 ‘삼각측정법’을 사용하였다. 연구결과 자연체험활동을 통하여 나타나는 유아의 사회·정서행동은 ‘자연 속에서의 존재감 인식하기’, ‘친구와 자연에 대해 공감하기’, ‘즐거움과 심미적 감성 갖기’로 3개의 범주화가 이루어졌으며, 하위영역으로 ‘마음 조절하기’, ‘생명에 관심 갖기’, ‘자연이 만들어 주는 관계 형성하기’, ‘호기심 가지기’, ‘즐겁게 유치원 생활하기’, ‘아름다운 마음으로 바라보기’로 유목화 되었다. 유아들은 자연체험활동을 통하여 자신의 내면을 다스리고 자연, 친구와 교감하면서 적극적인 상호작용으로 사회적 능력을 신장시킬 수 있었다. 또한 자연은 주변 환경과 사물에 대한 호기심을 충족시킬 수 있는 학습 현장으로서의 역할을 하였다. 그리고 자연을 통해 유아는 안정감과 즐거운 경험을 가질 수 있었으며 자연은 심미적 감성을 기를 수 있는 자연스러운 환경이 되었다.
본 연구는 자연체험활동에서 나타나는 유아의 사회·정서행동의 양상을 살펴보고자 참여관찰, 면담을 주축으로 하는 질적 연구를 통하여 기술하였으며 연구문제는 다음과 같다. 연구문제. 자연체험활동을 통해 나타나는 유아의 사회·정서행동은 어떤 양상을 보이는가? 연구 참여자는 경상남도 창원시 N읍에 위치한 K유치원의 유아 25명(만 5세아 남 14명, 여 11명)과 교사 2명으로 2010년 3월 29일부터 6월 18일까지 주 3회 총 30회 동안 자연체험활동을 실시한 것을 바탕으로 하였다. 수집 자료는 유아의 자연체험활동에 대한 녹화 자료 및 전사자료, 면담자료, 교사저널, 관찰기록과 현장노트 등을 수집하였다. 자료 분석은 수집된 자료를 바탕으로 질적 연구의 주제 분석에 따라 주의 깊게 읽고 범주화되는 과정을 거쳤으며 객관성과 신뢰성을 높이기 위해 ‘삼각측정법’을 사용하였다. 연구결과 자연체험활동을 통하여 나타나는 유아의 사회·정서행동은 ‘자연 속에서의 존재감 인식하기’, ‘친구와 자연에 대해 공감하기’, ‘즐거움과 심미적 감성 갖기’로 3개의 범주화가 이루어졌으며, 하위영역으로 ‘마음 조절하기’, ‘생명에 관심 갖기’, ‘자연이 만들어 주는 관계 형성하기’, ‘호기심 가지기’, ‘즐겁게 유치원 생활하기’, ‘아름다운 마음으로 바라보기’로 유목화 되었다. 유아들은 자연체험활동을 통하여 자신의 내면을 다스리고 자연, 친구와 교감하면서 적극적인 상호작용으로 사회적 능력을 신장시킬 수 있었다. 또한 자연은 주변 환경과 사물에 대한 호기심을 충족시킬 수 있는 학습 현장으로서의 역할을 하였다. 그리고 자연을 통해 유아는 안정감과 즐거운 경험을 가질 수 있었으며 자연은 심미적 감성을 기를 수 있는 자연스러운 환경이 되었다.
This study set out to understand the state of young children's social and emotional behavior in nature experience activities. For that purpose, it was conducted a qualitative research with participant observation and interview and was set the following research questions: Research Question : Wha...
This study set out to understand the state of young children's social and emotional behavior in nature experience activities. For that purpose, it was conducted a qualitative research with participant observation and interview and was set the following research questions: Research Question : What are the state of young children's social and emotional behavior through the nature experience activities? The participants of research were two teachers and 25 young children(14 five-year-old boys and 11 five-year-old girls) of K kindergarten in Changwon, Gyeongsangnam Province. They participated in total 30 sessions of nature experience activities, three times per week from March 29 to June 18, 2010. Collected data include the recorded video film of the young children's nature experience activities and the transcripts, interviews, the teachers' journals, observation notes, and field notes. Data analysis were involved careful reading according to the topic analysis of the qualitative research and categorization based on the collected data. The "triangulation method" was employed to increase objectivity and reliability. As a result, the young children's social and emotional behavior through the nature experience activities were categorized into three categories, which were "realizing the sense of existence in nature," "sympathizing with friends and nature," and "developing pleasure and aesthetic sentiments." The subareas include "adjusting the mind," "taking interest in life," "forming relationships developed by nature," "developing curiosity," "leading a happy kindergarten life," and "looking at things with a beautiful mind." Through the nature experience activities, the young children were able to control their inside, interact with their friends, and improve their social skills through active interactions. Nature served as the educational field for them to fulfill their curiosity about surrounding and objects. The young children had stability and pleasant experiences through nature, which became a natural environment for them to develop an aesthetic sentiment.
This study set out to understand the state of young children's social and emotional behavior in nature experience activities. For that purpose, it was conducted a qualitative research with participant observation and interview and was set the following research questions: Research Question : What are the state of young children's social and emotional behavior through the nature experience activities? The participants of research were two teachers and 25 young children(14 five-year-old boys and 11 five-year-old girls) of K kindergarten in Changwon, Gyeongsangnam Province. They participated in total 30 sessions of nature experience activities, three times per week from March 29 to June 18, 2010. Collected data include the recorded video film of the young children's nature experience activities and the transcripts, interviews, the teachers' journals, observation notes, and field notes. Data analysis were involved careful reading according to the topic analysis of the qualitative research and categorization based on the collected data. The "triangulation method" was employed to increase objectivity and reliability. As a result, the young children's social and emotional behavior through the nature experience activities were categorized into three categories, which were "realizing the sense of existence in nature," "sympathizing with friends and nature," and "developing pleasure and aesthetic sentiments." The subareas include "adjusting the mind," "taking interest in life," "forming relationships developed by nature," "developing curiosity," "leading a happy kindergarten life," and "looking at things with a beautiful mind." Through the nature experience activities, the young children were able to control their inside, interact with their friends, and improve their social skills through active interactions. Nature served as the educational field for them to fulfill their curiosity about surrounding and objects. The young children had stability and pleasant experiences through nature, which became a natural environment for them to develop an aesthetic sentiment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.