논 문 개 요 본 연구는 ‘우수수업’으로 선정된 초등학교 음악수업의 실태를 양적 분석법으로 관찰․분석하여 어떤 수업이 우수한 수업으로 선정되었는지 알아보고 앞으로 교사들이 어떤 방법으로 수업을 진행하면 바람직한지 논의하는데 연구의 목적이 있다. 본 연구에서는 수업실천을 분석하기 위해 한국교육학술정보원(KERIS)이 운영하는 에듀넷-중앙교수학습센터(http://www.edunet4u.net)에서 ‘우수수업’으로 분류하여 관리하는 ‘수업실제(수업동영상)’를 연구 대상으로 하였다. 초등학교 음악수업의 ‘우수수업 동영상’은 에듀넷에 총 23개가 등록되어 있었다. 그 중에서 초등학교 5학년과 6학년의 음악수업은 5학년 11개, 6학년 5개가 등록되어 있었으며 본 연구는 5학년과 6학년의 수업을 대상으로 하였다. 초등학교 수업은 교육과정에 40분으로 규정되어 있다. 본 연구에서도 ‘우수수업 동영상’ 중에서 40분에 가깝게 등록된 수업 중 5학년 수업 4개, 6학년 수업 4개를 선정하였다. 또한 에듀넷에 등록되어 있는 ‘우수수업’들은 각각의 수업모형별로 등록되어 있었다. 본 연구는 각각의 수업모형별로 분석하기 위해 8개의 수업 중 가창중심수업 3개, 기악중심수업 2개, 감상중심수업 1개, 창작중심수업 2개를 선정하여 분석하였다. 음악수업을 크게 교사활동중심시간과 학생활동중심시간으로 나눈 후, 교사중심활동시간은 다시 언어적 교수행동과 비언어적 교수행동으로 나누어 분석하였고 학생활동중심시간은 수업요인과 언어요인으로 나누어 분석하였다. 연구 결과 교사활동중심시간 중에서는 8개 수업 모두 교사의 언어적 교수행동이 비언어적 교수행동보다 전체수업에서 차지하는 비율이 높았다. 교사의 언어적 교수행동 중 활동유형은 가창중심수업Ⅰ,Ⅱ,Ⅲ에서는 ‘명령 또는 지시’의 비율이 높게 나타났으며, 기악중심수업Ⅳ,Ⅴ에서는 ‘강의’가 높은 비율을 나타냈다. 감상중심수업Ⅵ은 ‘강의’가 높은 비율을 나타냈고 창작중심수업Ⅶ은 ‘명령 또는 지시’가 창작중심수업Ⅷ은 ‘강의’가 높은 비율을 나타냈다. 수업모형에 따라 많이 사용되는 언어의 유형이 차이를 보이기는 했으나 8개 수업모두 교사의 지시적인 말이 비지시적인 말보다 높은 비율을 나타냈다. 교사의 비언어적 교수행동은 ‘가창’과 ‘기악’만이 나타났으며, 기악중심수업Ⅳ, 창작중심수업Ⅶ,Ⅷ에서는 비언어적 교수행동이 나타나지 않았다. 학생활동중심시간 중 수업요인의 활동유형은 가창중심수업Ⅰ,Ⅱ,Ⅲ에서는 ‘가창’이 가장 높게 나타났고 기악중심수업Ⅵ,Ⅴ에서는 ‘기악’이 가장 높은 비율을 나타냈다. 감상중심수업Ⅵ에서는 ‘감상’이 가장 높은 비율을 나타냈고 창작중심수업Ⅶ은 ‘기악’이 ‘창작’보다 약간 높은 비율을 나타냈고 창작중심수업Ⅷ은 ‘창작’이 높은 비율을 나타냈다. 학생활동중심시간 중 언어요인은 8개 수업 모두 ‘자발적인 발언이나 답변’이 ‘단순 반응적인 대답’보다 높은 비율을 나타냈다. 자료 준비나 제시로 인해 생기는 공백․침묵․소란의 시간은 8개 수업 모두에서 나타났으나 비교적 낮은 비율을 나타냈다. 본 연구는 ‘우수수업’을 대상으로 하였다. 8개 수업 내용을 살펴보면 좋은 수업이 가져야 할 여러 가지 요건들을 포함하고 있었다. 동기유발단계에서는 교사가 언어로 설명하기 보다는 다양한 방법을 활용하였으며 교사가 학습문제를 제시하지 않고 다양한 방법을 통하여 학생들이 스스로 학습문제를 찾게 하였다. 수업활동에 대해서는 자세히 설명하였고 수업 전개에서는 체계적인 순서에 의해 수업이 진행되었다. 수업 중간에는 학생들 스스로를 평가해보는 시간을 가졌으며 질문을 통하여 학생들이 발표를 많이 하도록 유도 하였다. 마지막으로 수업 정리 단계에서 수업 활동 내용을 ...
논 문 개 요 본 연구는 ‘우수수업’으로 선정된 초등학교 음악수업의 실태를 양적 분석법으로 관찰․분석하여 어떤 수업이 우수한 수업으로 선정되었는지 알아보고 앞으로 교사들이 어떤 방법으로 수업을 진행하면 바람직한지 논의하는데 연구의 목적이 있다. 본 연구에서는 수업실천을 분석하기 위해 한국교육학술정보원(KERIS)이 운영하는 에듀넷-중앙교수학습센터(http://www.edunet4u.net)에서 ‘우수수업’으로 분류하여 관리하는 ‘수업실제(수업동영상)’를 연구 대상으로 하였다. 초등학교 음악수업의 ‘우수수업 동영상’은 에듀넷에 총 23개가 등록되어 있었다. 그 중에서 초등학교 5학년과 6학년의 음악수업은 5학년 11개, 6학년 5개가 등록되어 있었으며 본 연구는 5학년과 6학년의 수업을 대상으로 하였다. 초등학교 수업은 교육과정에 40분으로 규정되어 있다. 본 연구에서도 ‘우수수업 동영상’ 중에서 40분에 가깝게 등록된 수업 중 5학년 수업 4개, 6학년 수업 4개를 선정하였다. 또한 에듀넷에 등록되어 있는 ‘우수수업’들은 각각의 수업모형별로 등록되어 있었다. 본 연구는 각각의 수업모형별로 분석하기 위해 8개의 수업 중 가창중심수업 3개, 기악중심수업 2개, 감상중심수업 1개, 창작중심수업 2개를 선정하여 분석하였다. 음악수업을 크게 교사활동중심시간과 학생활동중심시간으로 나눈 후, 교사중심활동시간은 다시 언어적 교수행동과 비언어적 교수행동으로 나누어 분석하였고 학생활동중심시간은 수업요인과 언어요인으로 나누어 분석하였다. 연구 결과 교사활동중심시간 중에서는 8개 수업 모두 교사의 언어적 교수행동이 비언어적 교수행동보다 전체수업에서 차지하는 비율이 높았다. 교사의 언어적 교수행동 중 활동유형은 가창중심수업Ⅰ,Ⅱ,Ⅲ에서는 ‘명령 또는 지시’의 비율이 높게 나타났으며, 기악중심수업Ⅳ,Ⅴ에서는 ‘강의’가 높은 비율을 나타냈다. 감상중심수업Ⅵ은 ‘강의’가 높은 비율을 나타냈고 창작중심수업Ⅶ은 ‘명령 또는 지시’가 창작중심수업Ⅷ은 ‘강의’가 높은 비율을 나타냈다. 수업모형에 따라 많이 사용되는 언어의 유형이 차이를 보이기는 했으나 8개 수업모두 교사의 지시적인 말이 비지시적인 말보다 높은 비율을 나타냈다. 교사의 비언어적 교수행동은 ‘가창’과 ‘기악’만이 나타났으며, 기악중심수업Ⅳ, 창작중심수업Ⅶ,Ⅷ에서는 비언어적 교수행동이 나타나지 않았다. 학생활동중심시간 중 수업요인의 활동유형은 가창중심수업Ⅰ,Ⅱ,Ⅲ에서는 ‘가창’이 가장 높게 나타났고 기악중심수업Ⅵ,Ⅴ에서는 ‘기악’이 가장 높은 비율을 나타냈다. 감상중심수업Ⅵ에서는 ‘감상’이 가장 높은 비율을 나타냈고 창작중심수업Ⅶ은 ‘기악’이 ‘창작’보다 약간 높은 비율을 나타냈고 창작중심수업Ⅷ은 ‘창작’이 높은 비율을 나타냈다. 학생활동중심시간 중 언어요인은 8개 수업 모두 ‘자발적인 발언이나 답변’이 ‘단순 반응적인 대답’보다 높은 비율을 나타냈다. 자료 준비나 제시로 인해 생기는 공백․침묵․소란의 시간은 8개 수업 모두에서 나타났으나 비교적 낮은 비율을 나타냈다. 본 연구는 ‘우수수업’을 대상으로 하였다. 8개 수업 내용을 살펴보면 좋은 수업이 가져야 할 여러 가지 요건들을 포함하고 있었다. 동기유발단계에서는 교사가 언어로 설명하기 보다는 다양한 방법을 활용하였으며 교사가 학습문제를 제시하지 않고 다양한 방법을 통하여 학생들이 스스로 학습문제를 찾게 하였다. 수업활동에 대해서는 자세히 설명하였고 수업 전개에서는 체계적인 순서에 의해 수업이 진행되었다. 수업 중간에는 학생들 스스로를 평가해보는 시간을 가졌으며 질문을 통하여 학생들이 발표를 많이 하도록 유도 하였다. 마지막으로 수업 정리 단계에서 수업 활동 내용을 캠코더로 촬영해서 학생들이 모두 함께 보거나 발표회의 형식을 통하여 서로 평가해보는 시간을 가졌다. 이러한 점들은 좋은 수업이 가져야할 바람직한 방향이다.
논 문 개 요 본 연구는 ‘우수수업’으로 선정된 초등학교 음악수업의 실태를 양적 분석법으로 관찰․분석하여 어떤 수업이 우수한 수업으로 선정되었는지 알아보고 앞으로 교사들이 어떤 방법으로 수업을 진행하면 바람직한지 논의하는데 연구의 목적이 있다. 본 연구에서는 수업실천을 분석하기 위해 한국교육학술정보원(KERIS)이 운영하는 에듀넷-중앙교수학습센터(http://www.edunet4u.net)에서 ‘우수수업’으로 분류하여 관리하는 ‘수업실제(수업동영상)’를 연구 대상으로 하였다. 초등학교 음악수업의 ‘우수수업 동영상’은 에듀넷에 총 23개가 등록되어 있었다. 그 중에서 초등학교 5학년과 6학년의 음악수업은 5학년 11개, 6학년 5개가 등록되어 있었으며 본 연구는 5학년과 6학년의 수업을 대상으로 하였다. 초등학교 수업은 교육과정에 40분으로 규정되어 있다. 본 연구에서도 ‘우수수업 동영상’ 중에서 40분에 가깝게 등록된 수업 중 5학년 수업 4개, 6학년 수업 4개를 선정하였다. 또한 에듀넷에 등록되어 있는 ‘우수수업’들은 각각의 수업모형별로 등록되어 있었다. 본 연구는 각각의 수업모형별로 분석하기 위해 8개의 수업 중 가창중심수업 3개, 기악중심수업 2개, 감상중심수업 1개, 창작중심수업 2개를 선정하여 분석하였다. 음악수업을 크게 교사활동중심시간과 학생활동중심시간으로 나눈 후, 교사중심활동시간은 다시 언어적 교수행동과 비언어적 교수행동으로 나누어 분석하였고 학생활동중심시간은 수업요인과 언어요인으로 나누어 분석하였다. 연구 결과 교사활동중심시간 중에서는 8개 수업 모두 교사의 언어적 교수행동이 비언어적 교수행동보다 전체수업에서 차지하는 비율이 높았다. 교사의 언어적 교수행동 중 활동유형은 가창중심수업Ⅰ,Ⅱ,Ⅲ에서는 ‘명령 또는 지시’의 비율이 높게 나타났으며, 기악중심수업Ⅳ,Ⅴ에서는 ‘강의’가 높은 비율을 나타냈다. 감상중심수업Ⅵ은 ‘강의’가 높은 비율을 나타냈고 창작중심수업Ⅶ은 ‘명령 또는 지시’가 창작중심수업Ⅷ은 ‘강의’가 높은 비율을 나타냈다. 수업모형에 따라 많이 사용되는 언어의 유형이 차이를 보이기는 했으나 8개 수업모두 교사의 지시적인 말이 비지시적인 말보다 높은 비율을 나타냈다. 교사의 비언어적 교수행동은 ‘가창’과 ‘기악’만이 나타났으며, 기악중심수업Ⅳ, 창작중심수업Ⅶ,Ⅷ에서는 비언어적 교수행동이 나타나지 않았다. 학생활동중심시간 중 수업요인의 활동유형은 가창중심수업Ⅰ,Ⅱ,Ⅲ에서는 ‘가창’이 가장 높게 나타났고 기악중심수업Ⅵ,Ⅴ에서는 ‘기악’이 가장 높은 비율을 나타냈다. 감상중심수업Ⅵ에서는 ‘감상’이 가장 높은 비율을 나타냈고 창작중심수업Ⅶ은 ‘기악’이 ‘창작’보다 약간 높은 비율을 나타냈고 창작중심수업Ⅷ은 ‘창작’이 높은 비율을 나타냈다. 학생활동중심시간 중 언어요인은 8개 수업 모두 ‘자발적인 발언이나 답변’이 ‘단순 반응적인 대답’보다 높은 비율을 나타냈다. 자료 준비나 제시로 인해 생기는 공백․침묵․소란의 시간은 8개 수업 모두에서 나타났으나 비교적 낮은 비율을 나타냈다. 본 연구는 ‘우수수업’을 대상으로 하였다. 8개 수업 내용을 살펴보면 좋은 수업이 가져야 할 여러 가지 요건들을 포함하고 있었다. 동기유발단계에서는 교사가 언어로 설명하기 보다는 다양한 방법을 활용하였으며 교사가 학습문제를 제시하지 않고 다양한 방법을 통하여 학생들이 스스로 학습문제를 찾게 하였다. 수업활동에 대해서는 자세히 설명하였고 수업 전개에서는 체계적인 순서에 의해 수업이 진행되었다. 수업 중간에는 학생들 스스로를 평가해보는 시간을 가졌으며 질문을 통하여 학생들이 발표를 많이 하도록 유도 하였다. 마지막으로 수업 정리 단계에서 수업 활동 내용을 캠코더로 촬영해서 학생들이 모두 함께 보거나 발표회의 형식을 통하여 서로 평가해보는 시간을 가졌다. 이러한 점들은 좋은 수업이 가져야할 바람직한 방향이다.
ABSTRACT An analytical research on theExcellent Classof Music of elementary school Soo Kyung , Rha Major in Music Education Graduate School of Education Sung Shin Woman's University The purpose of this research is to observe/analyze the elementary school music class status which wa...
ABSTRACT An analytical research on theExcellent Classof Music of elementary school Soo Kyung , Rha Major in Music Education Graduate School of Education Sung Shin Woman's University The purpose of this research is to observe/analyze the elementary school music class status which was selected as “outstanding class” through use of quantitative analysis, discover which class was selected as outstanding class, and discuss what appropriate methods teachers could use to proceed their classes in the future. In order to analyze the class practice, the ‘class reality(class video)’ which manages and classifies into ’outstanding class’ by Edunet-Joongang teaching study center (http://www.edunet4u.net), operated by Korea Education and Research Information System (KERIS)was chosen as the subject for research. A total of 23 elementary music class ’outstanding class videos’ are registered in Edunet. Amongst these, there were 11 fifth grade and 5 sixth grade music classes registered and this research used fifth grade and sixth grade music classes as the subject for study. Elementary school classes are regulated to 40 minutes education process. Therefore in this research also, 4 classes from fifth grade and 4 classes from sixth grade which were registered to be close to 40 minutes in the ’outstanding class video’ were selected. Additionally, the ’outstanding classes’ registered in edunet were each registered per class model type. In order to analyze per class model type, from the 8 classes, 3 vocal classes, 2 instrumental classes, 1 listening class, 2 composition classes were selected and analyzed. After largely dividing the music classes into teacher activity centered time and student activity centered time, the teacher activity centered time was again divided into linguistic teacher behavior and non-linguistic teacher behavior and analyzed. Student activity centered time was divided into class factor and language factor and analyzed. The results of the research showed that in all of the 8 classes from the teaching activity centered time, the teacher’s linguistic teaching behavior took up a larger percentage of overall classes than non-linguistic teaching behavior. Amongst the teacher’s linguistic teaching behavior, the ratio of ‘orders or instructions’ in vocal centered class Ⅰ,Ⅱ,Ⅲ was the highest under activity type. The highest activity type in Instrument centered class IV,Ⅴ was ‘lecturing’. The highest activity in listening class VI, composition class VII, and composition class VIII was ‘lecturing’, ‘orders or instructions’, and ‘lecturing’ respectively in that order. Depending on the class model type, there were differences in the language pattern that was used most, however, in all 8 classes, the teacher’s instructive words showed a higher ratio than non-instructive words. The teacher’s non-linguistic teaching behavior only showed under ‘vocal’ and ‘instrumental’. Non-linguistic teaching behavior did not show under Instrumental class Ⅳ and Composition classⅦ,Ⅷ. Amongst the student activity centered time, ‘singing’ in Vocal class I, II, III was the highest under activity type, and in Instrumental class VI,V, ‘Instrument’ had the highest ratio. In the listening class VI, ‘listening’ had the high ratio, and ‘Instrumental’ had a higher ratio than ‘composition’ under composition class Ⅶ. ‘Composition’ had the highest ratio under composition class VIII. Amongst the student activity centered time, language factors showed voluntary statement or response’ to have a higher ratio than ‘simple responsive answer’ in all 8 classes. A period of blanks, silence, and noise due to preparation or presentation of documents was shown in all 8 classes, however the ratio was relatively low. This research was based on ‘outstanding classes’. All 8 classes contain various factors that a good class should have. At the motivation level, teachers used various methods rather than explain verbally and enabled students to independently find study questions through various methods rather than directly providing study questions. Teachers explained class activities in detail and class proceeded through a systematic order from the start of class. During class, a self-evaluation period was held for students and teachers encouraged students to give many presentations through by asking questions. Near the end of class, the class activity details were recorded by using a camcorder and time was spent evaluating each other by watching the camcorder and holding presentations. These areas are directions that a good class should take.
ABSTRACT An analytical research on theExcellent Classof Music of elementary school Soo Kyung , Rha Major in Music Education Graduate School of Education Sung Shin Woman's University The purpose of this research is to observe/analyze the elementary school music class status which was selected as “outstanding class” through use of quantitative analysis, discover which class was selected as outstanding class, and discuss what appropriate methods teachers could use to proceed their classes in the future. In order to analyze the class practice, the ‘class reality(class video)’ which manages and classifies into ’outstanding class’ by Edunet-Joongang teaching study center (http://www.edunet4u.net), operated by Korea Education and Research Information System (KERIS)was chosen as the subject for research. A total of 23 elementary music class ’outstanding class videos’ are registered in Edunet. Amongst these, there were 11 fifth grade and 5 sixth grade music classes registered and this research used fifth grade and sixth grade music classes as the subject for study. Elementary school classes are regulated to 40 minutes education process. Therefore in this research also, 4 classes from fifth grade and 4 classes from sixth grade which were registered to be close to 40 minutes in the ’outstanding class video’ were selected. Additionally, the ’outstanding classes’ registered in edunet were each registered per class model type. In order to analyze per class model type, from the 8 classes, 3 vocal classes, 2 instrumental classes, 1 listening class, 2 composition classes were selected and analyzed. After largely dividing the music classes into teacher activity centered time and student activity centered time, the teacher activity centered time was again divided into linguistic teacher behavior and non-linguistic teacher behavior and analyzed. Student activity centered time was divided into class factor and language factor and analyzed. The results of the research showed that in all of the 8 classes from the teaching activity centered time, the teacher’s linguistic teaching behavior took up a larger percentage of overall classes than non-linguistic teaching behavior. Amongst the teacher’s linguistic teaching behavior, the ratio of ‘orders or instructions’ in vocal centered class Ⅰ,Ⅱ,Ⅲ was the highest under activity type. The highest activity type in Instrument centered class IV,Ⅴ was ‘lecturing’. The highest activity in listening class VI, composition class VII, and composition class VIII was ‘lecturing’, ‘orders or instructions’, and ‘lecturing’ respectively in that order. Depending on the class model type, there were differences in the language pattern that was used most, however, in all 8 classes, the teacher’s instructive words showed a higher ratio than non-instructive words. The teacher’s non-linguistic teaching behavior only showed under ‘vocal’ and ‘instrumental’. Non-linguistic teaching behavior did not show under Instrumental class Ⅳ and Composition classⅦ,Ⅷ. Amongst the student activity centered time, ‘singing’ in Vocal class I, II, III was the highest under activity type, and in Instrumental class VI,V, ‘Instrument’ had the highest ratio. In the listening class VI, ‘listening’ had the high ratio, and ‘Instrumental’ had a higher ratio than ‘composition’ under composition class Ⅶ. ‘Composition’ had the highest ratio under composition class VIII. Amongst the student activity centered time, language factors showed voluntary statement or response’ to have a higher ratio than ‘simple responsive answer’ in all 8 classes. A period of blanks, silence, and noise due to preparation or presentation of documents was shown in all 8 classes, however the ratio was relatively low. This research was based on ‘outstanding classes’. All 8 classes contain various factors that a good class should have. At the motivation level, teachers used various methods rather than explain verbally and enabled students to independently find study questions through various methods rather than directly providing study questions. Teachers explained class activities in detail and class proceeded through a systematic order from the start of class. During class, a self-evaluation period was held for students and teachers encouraged students to give many presentations through by asking questions. Near the end of class, the class activity details were recorded by using a camcorder and time was spent evaluating each other by watching the camcorder and holding presentations. These areas are directions that a good class should take.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.