국문초록 영아보육교사의 직무 스트레스 유형과 직무스트레스 대처방안 분석 유아교육전공 신 경 주 지 도 교 수 이 경 화 본 연구는 영아보육교사의 일반적 특성에 따른 직무스트레스 수준과 직무스트레스에 대한 영아보육교사의 대처방안을 알아보고, 그 영향은 어느 정도인지 살펴봄으로써 유아교육의 질적 수월성을 제고하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 위해 연구문제를 다음과 같이 설정하여 이를 확인하였다. 연구문제 1. 영아보육교사의 직무스트레스 유형과 대처방안은 어떠한가? 연구문제 2. 영아보육교사의 배경변인에 따른 직무스트레스에는 차이가 있는 가? 연구문제 3. 영아보육교사의 배경변인에 따른 직무스트레스 대처방안에는 차 이가 있는가? 연구대상은 서울시와 경기도 광명시에 소재한 민간, 가정, 국공립 보육시설에 근무하고 있는 만 2세 이하 영아보육교사 195명으로 무작위 선택하였다. 영아보육교사의 직무스트레스를 측정하기 위하여 김지현(1995)과 김유진(2003)이 D'Arienzo와 그의 동료들(1982)이 제작한 「영아교사의 직무스트레스 요인 문항」을 토대로 수정․보완한 질문지를 사용하였으며, 직무스트레스 대처방안은 Latack(1986)의 연구를 토대로 전택수(1992)가 개발한 질문지를 김혜영(2007)이 수정・보완한 질문지를 사용하였다. 수집된 자료는 통계프로그램인 SPSS/WIN 12.0을 이용하여 통계처리 하였으며, 영아보육교사의 배경변인에 따른 직무스트레스 유형과 직무스트레스 대처방안의 차이는 ...
국문초록 영아보육교사의 직무 스트레스 유형과 직무스트레스 대처방안 분석 유아교육전공 신 경 주 지 도 교 수 이 경 화 본 연구는 영아보육교사의 일반적 특성에 따른 직무스트레스 수준과 직무스트레스에 대한 영아보육교사의 대처방안을 알아보고, 그 영향은 어느 정도인지 살펴봄으로써 유아교육의 질적 수월성을 제고하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 위해 연구문제를 다음과 같이 설정하여 이를 확인하였다. 연구문제 1. 영아보육교사의 직무스트레스 유형과 대처방안은 어떠한가? 연구문제 2. 영아보육교사의 배경변인에 따른 직무스트레스에는 차이가 있는 가? 연구문제 3. 영아보육교사의 배경변인에 따른 직무스트레스 대처방안에는 차 이가 있는가? 연구대상은 서울시와 경기도 광명시에 소재한 민간, 가정, 국공립 보육시설에 근무하고 있는 만 2세 이하 영아보육교사 195명으로 무작위 선택하였다. 영아보육교사의 직무스트레스를 측정하기 위하여 김지현(1995)과 김유진(2003)이 D'Arienzo와 그의 동료들(1982)이 제작한 「영아교사의 직무스트레스 요인 문항」을 토대로 수정․보완한 질문지를 사용하였으며, 직무스트레스 대처방안은 Latack(1986)의 연구를 토대로 전택수(1992)가 개발한 질문지를 김혜영(2007)이 수정・보완한 질문지를 사용하였다. 수집된 자료는 통계프로그램인 SPSS/WIN 12.0을 이용하여 통계처리 하였으며, 영아보육교사의 배경변인에 따른 직무스트레스 유형과 직무스트레스 대처방안의 차이는 t-test 및 일원분산분석(one-way ANOVA)을 실시하여 그 유의도를 검증하였다. 본 연구에서 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영아보육교사의 직무스트레스 유형은 경제적 안정에서 가장 높았고, 직무스트레스 대처방안으로는 통제방법을 가장 선호하는 것으로 나타났다. 둘째, 영아보육교사의 배경변인에 따른 직무스트레스는 영아보육교사의 연령, 학력, 경력, 원아수에 따라 커다란 차이가 없는 것으로 나타났으나, 결혼유무와 시설유형에 따라서는 차이가 있다고 나타났다. 셋째, 영아보육교사의 배경변인에 따라 직무스트레스 대처방안은 영아보육교사의 연령과 결혼유무, 학력과 시설유형에 따라서는 증상관리방법에서 차이가 있는 것으로 나타났으나 경력과 원아수에 따라서는 커다란 차이가 없는 것으로 나타났다. 이상으로 본 연구를 통해 영아보육교사의 직무스트레스는 낮은 임금과 많은 업무를 통하여 스트레스가 쌓이게 되었으며, 대처방안으로는 적극적이고 진취적인 자기 통제방법을 선호하였으나, 소극적인 대처방안으로 자신의 건강뿐만 아니라 영아에게도 악영향을 미치는 것으로 확인되었다. 따라서 영아보육교사의 직무스트레스 해소를 위하여 사회적 인식 변화와 제도적 지원으로 인한 영아보육교사의 처우가 개선되어야 할 필요가 있다고 본다.
국문초록 영아보육교사의 직무 스트레스 유형과 직무스트레스 대처방안 분석 유아교육전공 신 경 주 지 도 교 수 이 경 화 본 연구는 영아보육교사의 일반적 특성에 따른 직무스트레스 수준과 직무스트레스에 대한 영아보육교사의 대처방안을 알아보고, 그 영향은 어느 정도인지 살펴봄으로써 유아교육의 질적 수월성을 제고하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 위해 연구문제를 다음과 같이 설정하여 이를 확인하였다. 연구문제 1. 영아보육교사의 직무스트레스 유형과 대처방안은 어떠한가? 연구문제 2. 영아보육교사의 배경변인에 따른 직무스트레스에는 차이가 있는 가? 연구문제 3. 영아보육교사의 배경변인에 따른 직무스트레스 대처방안에는 차 이가 있는가? 연구대상은 서울시와 경기도 광명시에 소재한 민간, 가정, 국공립 보육시설에 근무하고 있는 만 2세 이하 영아보육교사 195명으로 무작위 선택하였다. 영아보육교사의 직무스트레스를 측정하기 위하여 김지현(1995)과 김유진(2003)이 D'Arienzo와 그의 동료들(1982)이 제작한 「영아교사의 직무스트레스 요인 문항」을 토대로 수정․보완한 질문지를 사용하였으며, 직무스트레스 대처방안은 Latack(1986)의 연구를 토대로 전택수(1992)가 개발한 질문지를 김혜영(2007)이 수정・보완한 질문지를 사용하였다. 수집된 자료는 통계프로그램인 SPSS/WIN 12.0을 이용하여 통계처리 하였으며, 영아보육교사의 배경변인에 따른 직무스트레스 유형과 직무스트레스 대처방안의 차이는 t-test 및 일원분산분석(one-way ANOVA)을 실시하여 그 유의도를 검증하였다. 본 연구에서 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영아보육교사의 직무스트레스 유형은 경제적 안정에서 가장 높았고, 직무스트레스 대처방안으로는 통제방법을 가장 선호하는 것으로 나타났다. 둘째, 영아보육교사의 배경변인에 따른 직무스트레스는 영아보육교사의 연령, 학력, 경력, 원아수에 따라 커다란 차이가 없는 것으로 나타났으나, 결혼유무와 시설유형에 따라서는 차이가 있다고 나타났다. 셋째, 영아보육교사의 배경변인에 따라 직무스트레스 대처방안은 영아보육교사의 연령과 결혼유무, 학력과 시설유형에 따라서는 증상관리방법에서 차이가 있는 것으로 나타났으나 경력과 원아수에 따라서는 커다란 차이가 없는 것으로 나타났다. 이상으로 본 연구를 통해 영아보육교사의 직무스트레스는 낮은 임금과 많은 업무를 통하여 스트레스가 쌓이게 되었으며, 대처방안으로는 적극적이고 진취적인 자기 통제방법을 선호하였으나, 소극적인 대처방안으로 자신의 건강뿐만 아니라 영아에게도 악영향을 미치는 것으로 확인되었다. 따라서 영아보육교사의 직무스트레스 해소를 위하여 사회적 인식 변화와 제도적 지원으로 인한 영아보육교사의 처우가 개선되어야 할 필요가 있다고 본다.
ABSTRACT Research on the Infant Nursing Teacher's Job-stress Type and Coping Strategies Shin, Kyoung Jou Major in Early Childhood Education Graduate School of Education Soongsil University The purpose of this study was to find out the level of ordinary job-stress of infantile childcare teachers and ...
ABSTRACT Research on the Infant Nursing Teacher's Job-stress Type and Coping Strategies Shin, Kyoung Jou Major in Early Childhood Education Graduate School of Education Soongsil University The purpose of this study was to find out the level of ordinary job-stress of infantile childcare teachers and responsive attitude of them to such stress to consider qualitative easiness of childcare education. To conduct such a research, I have established research problems as follows and confirmed them. Research problem 1. What are infantile childcare teachers' types of job-stress and responsive method? Research problem 2. What are differences of job-stress depending upon background factors of infantile childcare teachers? Research problem 3. Is there any difference between job-stress responsive methods according to background factors of infantile childcare teachers? The subjects of research were randomly-chosen 195 childcare teachers who were in charge of infants aged under two and worked for civil, household, national or public childcare facilities located in Seoul City and Kwangmyung City, Gyeonggi-do, Korea. To measure the job-stress of infantile childcare teachers, 「Infantile teachers' job-stress factor questionaries」 were used whose version was originally produced by D'Arienzo and her colleagues(1982) and that was modified and supplemented by Kim Ji-hyun(1995) and Kim Yu-jin(2003) and. As for the job-stress responsive method, the version was edited and supplemented by Kim Hye-young(2007) which was originally was made by Latack(1986) and whose questionaries were developed by Jun Taek-soo(1992). The collected materials were processed through statistical program of SPSS/WIN 12.0. The difference between types of job-stress and job-stress responsive method according to background factors of infantile childcare teachers was verified regarding its significance by conducting t-test and one-way ANOVA. These are conclusions of the result carried out on this study. First, infantile childcare teachers' types of job-stress marked highest in the field of economic stability, while control type was most preferred in the field of job-stress responsive method. Second, as for job-stress depending upon background factors of infantile childcare teachers showed no such a big difference depending upon age, academic career, number of infants of infantile childcare teachers, but it was otherwise in the case of marital status and type of facilities. Third, as for the job-stress responsive method depending upon background factors of infantile childcare teachers showed significant difference in the field of symptom management method depending upon age, marital status, academic career, and type of facilities of infantile childcare teachers, but it was otherwise in the case of career and number of infants. As a result of above research, it has proved that the job-stress of infantile childcare teachers have increased due to low pay and harder workload, they preferred progressive and affirmative self control type as far as responsive method is concerned, while passive responsive method led himself or herself to have a poor health and give a bad effect on infants. Accordingly, to relieve infantile childcare teachers from the job-stress, social recognition, I assume, shall be changed and systematic support shall be made to poor present conditions of infantile childcare teachers.
ABSTRACT Research on the Infant Nursing Teacher's Job-stress Type and Coping Strategies Shin, Kyoung Jou Major in Early Childhood Education Graduate School of Education Soongsil University The purpose of this study was to find out the level of ordinary job-stress of infantile childcare teachers and responsive attitude of them to such stress to consider qualitative easiness of childcare education. To conduct such a research, I have established research problems as follows and confirmed them. Research problem 1. What are infantile childcare teachers' types of job-stress and responsive method? Research problem 2. What are differences of job-stress depending upon background factors of infantile childcare teachers? Research problem 3. Is there any difference between job-stress responsive methods according to background factors of infantile childcare teachers? The subjects of research were randomly-chosen 195 childcare teachers who were in charge of infants aged under two and worked for civil, household, national or public childcare facilities located in Seoul City and Kwangmyung City, Gyeonggi-do, Korea. To measure the job-stress of infantile childcare teachers, 「Infantile teachers' job-stress factor questionaries」 were used whose version was originally produced by D'Arienzo and her colleagues(1982) and that was modified and supplemented by Kim Ji-hyun(1995) and Kim Yu-jin(2003) and. As for the job-stress responsive method, the version was edited and supplemented by Kim Hye-young(2007) which was originally was made by Latack(1986) and whose questionaries were developed by Jun Taek-soo(1992). The collected materials were processed through statistical program of SPSS/WIN 12.0. The difference between types of job-stress and job-stress responsive method according to background factors of infantile childcare teachers was verified regarding its significance by conducting t-test and one-way ANOVA. These are conclusions of the result carried out on this study. First, infantile childcare teachers' types of job-stress marked highest in the field of economic stability, while control type was most preferred in the field of job-stress responsive method. Second, as for job-stress depending upon background factors of infantile childcare teachers showed no such a big difference depending upon age, academic career, number of infants of infantile childcare teachers, but it was otherwise in the case of marital status and type of facilities. Third, as for the job-stress responsive method depending upon background factors of infantile childcare teachers showed significant difference in the field of symptom management method depending upon age, marital status, academic career, and type of facilities of infantile childcare teachers, but it was otherwise in the case of career and number of infants. As a result of above research, it has proved that the job-stress of infantile childcare teachers have increased due to low pay and harder workload, they preferred progressive and affirmative self control type as far as responsive method is concerned, while passive responsive method led himself or herself to have a poor health and give a bad effect on infants. Accordingly, to relieve infantile childcare teachers from the job-stress, social recognition, I assume, shall be changed and systematic support shall be made to poor present conditions of infantile childcare teachers.
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