관광산업은 지속적인 발전과 다양성으로 전 세계에서 가장 크고 빠르게 성장하는 경제 부문의 하나로 각광받고 있으며, 세계 각 국은 외래 관광객 유치를 위해 치열하게 경쟁하고 있다. 불안정한 세계 경제에 따른 불확실성 속에서 한국 관광은 2009년 양호한 실적을 보였으나 향후 불투명한 관광 시장을 주도할 수 있는 과학적이고 체계적인 시장 전략 수립이 시급히 요구되는 시점에 와 있다(한국관광공사, 2010). 한국 방문은 꾸준히 증가하고 있는 추세에 있는데, 한국관광공사의 통계 자료에 의하면 2000년도 약 5백3십만 명에서 2008년도는 6백8십만 명으로 연평균 약 4%의 성장세를 보이고 있다. 한국을 방문하는 외래 관광객들 중 일본 관광객 비중이 여전히 가장 크게 차지하고 있지만 중국 단체 관광객, 북미와 유럽의 개별 여행자 등 다양한 국적의 관광객들도 꾸준히 증가하고 있다(한국관광공사, 2009). 한국관광공사에 따르면 ...
관광산업은 지속적인 발전과 다양성으로 전 세계에서 가장 크고 빠르게 성장하는 경제 부문의 하나로 각광받고 있으며, 세계 각 국은 외래 관광객 유치를 위해 치열하게 경쟁하고 있다. 불안정한 세계 경제에 따른 불확실성 속에서 한국 관광은 2009년 양호한 실적을 보였으나 향후 불투명한 관광 시장을 주도할 수 있는 과학적이고 체계적인 시장 전략 수립이 시급히 요구되는 시점에 와 있다(한국관광공사, 2010). 한국 방문은 꾸준히 증가하고 있는 추세에 있는데, 한국관광공사의 통계 자료에 의하면 2000년도 약 5백3십만 명에서 2008년도는 6백8십만 명으로 연평균 약 4%의 성장세를 보이고 있다. 한국을 방문하는 외래 관광객들 중 일본 관광객 비중이 여전히 가장 크게 차지하고 있지만 중국 단체 관광객, 북미와 유럽의 개별 여행자 등 다양한 국적의 관광객들도 꾸준히 증가하고 있다(한국관광공사, 2009). 한국관광공사에 따르면 중앙아시아 국가에서도 한국을 방문한 관광객들의 수는 매년 늘어나고 있다. 본 연구에서는 중앙아시아 관광객의 관광지 매력성은 관광시장에서 잠재적 시장의 발달이나 중요성으로 볼 때 중앙아시아 관광객들이 관광 목적지 매력성의 이해는 관광지를 개발하고 마케팅 도구로 중요한 정보가 될 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 기존의 선행연구에 대한 한국내외 서적, 논문, 온라인 자료, 기타 간행물 및 중앙아시아 관광객을 대상으로 설문조사를 이용한 실증적인 조사방법을 사용하였다. 실증연구에서는 선행연구를 통해서 도출된 변수들을 설문지 구성에 적용하여 2010년 11월 1일부터 11월 15일까지로 설문조사를 실시하여, 총 200부를 배포하였고 수집된 조사자료 중 응답이 부실한 것과 응답의 신뢰도가 떨어지는 3부를 제외한 최종 유효표본은 197부로 확정하여 실증분석에 사용하였다. 자료 분석은 SPSS 15.0 통계 프로그램을 이용하였으며, 조사 대상자의 일반적 특성을 살펴보기 위하여 빈도 분석을 실시하였고, 각 변수들에 대한 타당성 및 신뢰성을 분석하기 위하여 요인분석과 신뢰도 분석 크론바하 알파계수 (Cronbach's α)를 실시하였다. 또한 중앙아시아 관광객들의 관광 만족에 영향을 주는 한국 관광지 매력이 어떠한 것인지를 알아보고, 한국관광지에 대한 관광 만족은 행동의도(재방문 의도 및 추천 의도)에 영향을 주는지 검증하고자 다중 회귀분석과 단순 회귀분석 등 회귀분석을 실시하였다. 이를 통해 얻은 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 관광 목적지로서 한국의 매력은 한국의 ‘고유성’(destination feature), 편리성’(convenient factor), ‘비용성’(financial factor), ‘여흥성’ (enjoying), ‘환대성’ (hospitalities)과 ‘관광활동’ (tourism activity)이며, 이 요소들은 모두 중앙아시아 관광객들의 만족에 긍정적인 영향을 미친다는 결과가 나왔다. 둘째, 관광객들의 관광 만족도가 관광객 재방문 의도 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 즉 중앙아시아 관광객들은 한국 매력 속성에 대한 만족도를 느끼면 한국을 다시 방문하고 관광활동을 하는 것으로 나타났다. 셋째, ‘관광객들의 관광 만족도가 관광객 추천 의도에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 즉 중앙아시아 관광객들은 한국 매력 속성에 대한 만족도를 느끼면 한국을 관광 목적지로 추천한 것으로 나타났다. 본 연구에서도 다음과 같은 한계점을 가지고 있으며, 이와 관련하여 미래 연구를 위한 방향을 제시하고자 한다. 첫째, 실증분석의 표본대상으로서 유학생만을 표본으로 하였다는 점에서 표본의 대표성 문제가 제기될 수 있다. 앞으로 한국을 방문하는 중앙아시아 사업가들, 노동자들과 일반 관광객들을 대상으로 한 연구도 필요하다. 둘째, 본 연구에서 관광 목적지로서 관광 후 한국 매력 속성이 만족도에 어떠한 영향을 미치는지에 대해서만 연구를 하였을 뿐, 방문하기 전 한국의 매력과 방문 후 매력에 대한 차이에 대한 연구는 수행하지 않았다. 따라서 향후 관광객들이 한국 방문 전 매력도에 대하여 인지, 동기, 기대 등의 상황 변수들을 포괄하는 선행 연구를 바탕으로 한 연구가 필요할 것으로 보인다.
관광산업은 지속적인 발전과 다양성으로 전 세계에서 가장 크고 빠르게 성장하는 경제 부문의 하나로 각광받고 있으며, 세계 각 국은 외래 관광객 유치를 위해 치열하게 경쟁하고 있다. 불안정한 세계 경제에 따른 불확실성 속에서 한국 관광은 2009년 양호한 실적을 보였으나 향후 불투명한 관광 시장을 주도할 수 있는 과학적이고 체계적인 시장 전략 수립이 시급히 요구되는 시점에 와 있다(한국관광공사, 2010). 한국 방문은 꾸준히 증가하고 있는 추세에 있는데, 한국관광공사의 통계 자료에 의하면 2000년도 약 5백3십만 명에서 2008년도는 6백8십만 명으로 연평균 약 4%의 성장세를 보이고 있다. 한국을 방문하는 외래 관광객들 중 일본 관광객 비중이 여전히 가장 크게 차지하고 있지만 중국 단체 관광객, 북미와 유럽의 개별 여행자 등 다양한 국적의 관광객들도 꾸준히 증가하고 있다(한국관광공사, 2009). 한국관광공사에 따르면 중앙아시아 국가에서도 한국을 방문한 관광객들의 수는 매년 늘어나고 있다. 본 연구에서는 중앙아시아 관광객의 관광지 매력성은 관광시장에서 잠재적 시장의 발달이나 중요성으로 볼 때 중앙아시아 관광객들이 관광 목적지 매력성의 이해는 관광지를 개발하고 마케팅 도구로 중요한 정보가 될 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 기존의 선행연구에 대한 한국내외 서적, 논문, 온라인 자료, 기타 간행물 및 중앙아시아 관광객을 대상으로 설문조사를 이용한 실증적인 조사방법을 사용하였다. 실증연구에서는 선행연구를 통해서 도출된 변수들을 설문지 구성에 적용하여 2010년 11월 1일부터 11월 15일까지로 설문조사를 실시하여, 총 200부를 배포하였고 수집된 조사자료 중 응답이 부실한 것과 응답의 신뢰도가 떨어지는 3부를 제외한 최종 유효표본은 197부로 확정하여 실증분석에 사용하였다. 자료 분석은 SPSS 15.0 통계 프로그램을 이용하였으며, 조사 대상자의 일반적 특성을 살펴보기 위하여 빈도 분석을 실시하였고, 각 변수들에 대한 타당성 및 신뢰성을 분석하기 위하여 요인분석과 신뢰도 분석 크론바하 알파계수 (Cronbach's α)를 실시하였다. 또한 중앙아시아 관광객들의 관광 만족에 영향을 주는 한국 관광지 매력이 어떠한 것인지를 알아보고, 한국관광지에 대한 관광 만족은 행동의도(재방문 의도 및 추천 의도)에 영향을 주는지 검증하고자 다중 회귀분석과 단순 회귀분석 등 회귀분석을 실시하였다. 이를 통해 얻은 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 관광 목적지로서 한국의 매력은 한국의 ‘고유성’(destination feature), 편리성’(convenient factor), ‘비용성’(financial factor), ‘여흥성’ (enjoying), ‘환대성’ (hospitalities)과 ‘관광활동’ (tourism activity)이며, 이 요소들은 모두 중앙아시아 관광객들의 만족에 긍정적인 영향을 미친다는 결과가 나왔다. 둘째, 관광객들의 관광 만족도가 관광객 재방문 의도 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 즉 중앙아시아 관광객들은 한국 매력 속성에 대한 만족도를 느끼면 한국을 다시 방문하고 관광활동을 하는 것으로 나타났다. 셋째, ‘관광객들의 관광 만족도가 관광객 추천 의도에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 즉 중앙아시아 관광객들은 한국 매력 속성에 대한 만족도를 느끼면 한국을 관광 목적지로 추천한 것으로 나타났다. 본 연구에서도 다음과 같은 한계점을 가지고 있으며, 이와 관련하여 미래 연구를 위한 방향을 제시하고자 한다. 첫째, 실증분석의 표본대상으로서 유학생만을 표본으로 하였다는 점에서 표본의 대표성 문제가 제기될 수 있다. 앞으로 한국을 방문하는 중앙아시아 사업가들, 노동자들과 일반 관광객들을 대상으로 한 연구도 필요하다. 둘째, 본 연구에서 관광 목적지로서 관광 후 한국 매력 속성이 만족도에 어떠한 영향을 미치는지에 대해서만 연구를 하였을 뿐, 방문하기 전 한국의 매력과 방문 후 매력에 대한 차이에 대한 연구는 수행하지 않았다. 따라서 향후 관광객들이 한국 방문 전 매력도에 대하여 인지, 동기, 기대 등의 상황 변수들을 포괄하는 선행 연구를 바탕으로 한 연구가 필요할 것으로 보인다.
Tourism industry because of its sustainable development and variety is considered one of the biggest and fast growing sectors of economy and every country around the world in order to attract foreign tourists are competing fiercely. According to results Korea Tourism Organization 2010, in spite of c...
Tourism industry because of its sustainable development and variety is considered one of the biggest and fast growing sectors of economy and every country around the world in order to attract foreign tourists are competing fiercely. According to results Korea Tourism Organization 2010, in spite of crisis tourism of Korea showed a good performance. Consequently, it is necessary to create tourism market strategies based on systematic and scientific foundation. Amount of tourists of visiting Korea are steadily growing. According to statistics from Korea Tourism Organization showed that approximately 5.3 million people visited Korea in 2000 but in 2008 about 6.8 million people -an increase of 4% annually. Japanese tourists remain the most significant and frequent portion of the tourists who visit South Korea, but chinese group of tourists such as individual travelers of various nationalities from North America and Europe has steadily increased(Korea Tourism Organization, 2009). According to the Korea Tourism Organization in the Central Asian countries the number of tourists visited South Korea has been increasing every year as well based on records. In order to achieve the purpose of the study, books, papers, online articles, other publications were used and a survey was collected from a visitors of Central Asia using the empirical method. In the study through the empirical research the questionnaire was applied from November 1 of 2010 and ended on November 15. Total 200 surveys were distributed, but except 3 copies the rest 197 valid copies were used for the empirical analysis. Using the SPSS 15.0 statistical program, it conducted frequency analysis for respondent's general characteristics and in order to determine reliability and validity factor analysis was carried out, also Cronbach Alfa coefficients (Cronbach's α ) was carried out as well. It also carried out how destination attractiveness of South Korea affected on visitor's satisfaction from Central Asia, how it affected on behavioral intentions (revisit and recommendations) in order to verify the affect of multiple regression analysis and simple regression analysis. The research findings were as follows: This research has been done to find out what value tourists from Central Asia feel on visiting Korea, how the value factors affects their satisfaction and in turn, how the satisfaction can have a positive effect on revisit intention and recommendation. First, this study generated 14 measurement items of perceived value from the previous research. A factor analysis delineated 3 underlying dimensions of value. These factors were named overall value, emotional value and functional value. Second, a regression analysis is done to figure out how the value affects satisfaction. Results showed all proved out that the perceived value influence the satisfaction of Central Asian tourists positively. Third, a regression analysis is conducted to figure out if satisfaction has a positive effect in revisit and recommendation intention. Consequently, it proves true. In other words, as the satisfaction of Central Asian's tourists increases, they tend to revisit Korea and also their recommendation intention goes up. In addition, the satisfaction level of tourists is determined by their perceived value formed while and/or after visiting Korea and if it reaches or exceeds a certain level, it is more likely for them to revisit and to recommend to others. The managers should fully comprehend it and make every effort to make travels that people want to talk about and to revisit. In this study, the following limitations and directions for future research are presented: First, empirical analysis was made only among students in which there is a lack of study and it's desirable to make a research also among businessmen, workers and tourists. Second, in this study, there is not the research in the difference of destination attractiveness of Korea before visiting and after visiting South Korea. There is only the research about influence of destination attractiveness of Korea on tourist's satisfaction after tour. Therefore, it is necessary hereafter to conduct a research based on preceding researches which explain how variables such as cognition, motive, expectation affect destination attractiveness of Korea before visiting South Korea by tourists.
Tourism industry because of its sustainable development and variety is considered one of the biggest and fast growing sectors of economy and every country around the world in order to attract foreign tourists are competing fiercely. According to results Korea Tourism Organization 2010, in spite of crisis tourism of Korea showed a good performance. Consequently, it is necessary to create tourism market strategies based on systematic and scientific foundation. Amount of tourists of visiting Korea are steadily growing. According to statistics from Korea Tourism Organization showed that approximately 5.3 million people visited Korea in 2000 but in 2008 about 6.8 million people -an increase of 4% annually. Japanese tourists remain the most significant and frequent portion of the tourists who visit South Korea, but chinese group of tourists such as individual travelers of various nationalities from North America and Europe has steadily increased(Korea Tourism Organization, 2009). According to the Korea Tourism Organization in the Central Asian countries the number of tourists visited South Korea has been increasing every year as well based on records. In order to achieve the purpose of the study, books, papers, online articles, other publications were used and a survey was collected from a visitors of Central Asia using the empirical method. In the study through the empirical research the questionnaire was applied from November 1 of 2010 and ended on November 15. Total 200 surveys were distributed, but except 3 copies the rest 197 valid copies were used for the empirical analysis. Using the SPSS 15.0 statistical program, it conducted frequency analysis for respondent's general characteristics and in order to determine reliability and validity factor analysis was carried out, also Cronbach Alfa coefficients (Cronbach's α ) was carried out as well. It also carried out how destination attractiveness of South Korea affected on visitor's satisfaction from Central Asia, how it affected on behavioral intentions (revisit and recommendations) in order to verify the affect of multiple regression analysis and simple regression analysis. The research findings were as follows: This research has been done to find out what value tourists from Central Asia feel on visiting Korea, how the value factors affects their satisfaction and in turn, how the satisfaction can have a positive effect on revisit intention and recommendation. First, this study generated 14 measurement items of perceived value from the previous research. A factor analysis delineated 3 underlying dimensions of value. These factors were named overall value, emotional value and functional value. Second, a regression analysis is done to figure out how the value affects satisfaction. Results showed all proved out that the perceived value influence the satisfaction of Central Asian tourists positively. Third, a regression analysis is conducted to figure out if satisfaction has a positive effect in revisit and recommendation intention. Consequently, it proves true. In other words, as the satisfaction of Central Asian's tourists increases, they tend to revisit Korea and also their recommendation intention goes up. In addition, the satisfaction level of tourists is determined by their perceived value formed while and/or after visiting Korea and if it reaches or exceeds a certain level, it is more likely for them to revisit and to recommend to others. The managers should fully comprehend it and make every effort to make travels that people want to talk about and to revisit. In this study, the following limitations and directions for future research are presented: First, empirical analysis was made only among students in which there is a lack of study and it's desirable to make a research also among businessmen, workers and tourists. Second, in this study, there is not the research in the difference of destination attractiveness of Korea before visiting and after visiting South Korea. There is only the research about influence of destination attractiveness of Korea on tourist's satisfaction after tour. Therefore, it is necessary hereafter to conduct a research based on preceding researches which explain how variables such as cognition, motive, expectation affect destination attractiveness of Korea before visiting South Korea by tourists.
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