[학위논문]통합예술치료가 지적장애아동의 적응행동과 부적응행동에 미치는 영향 Effects of Integrated Art Therapy on Adjustment and Maladjustment Behaviors of the Children with Intellectual Disabilities원문보기
본 연구는 지적장애아동에게 통합예술치료를 적용해 적응행동과 부적응행동에 미치는 영향에 대하여 알아보고자 한 것이다.
본 연구의 진행은 2010년 5월 3일부터 9월 14일에 걸쳐 대상자 구상, 대상자 선정, 사전검사, 오리엔테이션, 통합예술치료프로그램 실시 및 적용, 사후검사, 자료처리의 순으로 이루어졌다.
본 연구의 대상은 K시에 소재한 L어린이집 방과 후 활동을 다니는 초등학교 장애아동 20명과 D초등학교 특수반 아동 15명으로 총 35명이다. 실험집단은 L어린이집 장애아동 20명 중 적응행동검사(K-ABS : Korean-Adaptive Behavior Scale)와 한국판 아동·청소년 행동평가척도(...
본 연구는 지적장애아동에게 통합예술치료를 적용해 적응행동과 부적응행동에 미치는 영향에 대하여 알아보고자 한 것이다.
본 연구의 진행은 2010년 5월 3일부터 9월 14일에 걸쳐 대상자 구상, 대상자 선정, 사전검사, 오리엔테이션, 통합예술치료프로그램 실시 및 적용, 사후검사, 자료처리의 순으로 이루어졌다.
본 연구의 대상은 K시에 소재한 L어린이집 방과 후 활동을 다니는 초등학교 장애아동 20명과 D초등학교 특수반 아동 15명으로 총 35명이다. 실험집단은 L어린이집 장애아동 20명 중 적응행동검사(K-ABS : Korean-Adaptive Behavior Scale)와 한국판 아동·청소년 행동평가척도(K-CBCL :Korean-Child
Behavior Checklist)를 담당 교사가 평가하여 평가결과 통합예술치료 활동이 가능하고 적응행동이 낮으며 부적응행동이 높은 지적장애아동 10명을 실험집단으로 선정하였다. 통제집단은 D초등학교 특수반 아동 15명 중 동질한 집단 10명을 통제집단으로 선정하였다.
본 연구에서 적응행동을 K-ABS의 하위영역인 제 1부의 영역1 독립기능, 영역2 신체발달, 영역4 언어발달, 영역6 직업전활동, 영역7 자기관리, 영역8 책임, 영역9 사회화만을 검사도구로 사용하였고, 부적응행동을 K-CBCL의 하위영역 중 위축, 우울·불안, 사회적미성숙, 사고의 문제, 주의집중문제, 비행, 공격성만을 부적응행동으로 규정하여 검사도구로 사용하였다.
본 연구를 위한 프로그램은 다양한 문헌 및 선행연구를 참고로 지도교수님과 연구자가 구성하여 진행했으며, 방학기간을 이용하여 주 2회 70여분 22회기에 걸쳐 실시하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 실험집단과 통제집단에 사전·사후로 K-ABS와 K-CBCL을 평가하여 통계처리 하였다.
이에 본 연구에서 밝혀진 결과를 요약하면 다음과 같다.
통합예술치료는 지적장애아동의 적응행동을 향상시켜주며 부적응행동을 감소시켜주는 변화에 긍정적 영향을 미쳤다.
첫째, 실험집단에 통합예술치료 프로그램을 실시한 후 적응행동검사의 전체점수가 실험집단이 M=140.90이고, 통제집단이 M=105.60으로 통합예술치료를 실시한 실험집단이 통제집단보다 유의한 차이가 Z=+2.70(p<.05)으로 나타났다. 이와같이 통계적으로 유의미한 차이를 보여 적응행동이 향상됨을 보였다. 적응행동의 하위영역 별로 보면 사전·사후 검증 결과 독립기능, 언어발달, 자기관리, 책임, 사회화가 실험집단과 통제집단에 유의한 차이가 나타났지만 신체발달, 직업전활동은 유의한 차이가 나타나지 않았다.
둘째, 실험집단에 통합예술치료 프로그램을 실시한 후 부적응행동검사의 전체점수가 실험집단이 M=31.30이고, 통제집단이 M=58.4로 통합예술치료를 실시한 실험집단이 통제집단보다 유의한 차이가 Z=-2.31(p<.05)로 나타났다. 이와같이 통계적으로 유의미한 차이를 보여 부적응행동이 감소됨을 보였다. 부적응행동의 하위영역 별로 보면 사전·사후 검증 결과 위축, 사회적미성숙, 사고의 문제, 주위집중문제, 공격성은 유의한 차이가 나타났지만 우울·불안, 비행에는 유의한 차이가 나타나지 않았다.
또한 집단별 유의미한 차이가 나타나지 않았던 적응행동의 하위영역인 신체발달, 직업전활동과 부적응행동의 하위영역인 우울·불안, 비행의 영역은 실험집단의 사전·사후 전체 점수 검사결과 유의미한 차이가 나타났다는 것을 확인하였다. 이러한 연구결과는 통합예술치료에 참여한 지적장애아동의 적응행동이 향상되고 부적응행동이 감소하는데 긍정적인 영향을 끼쳤다는 것을 알 수 있었다. 따라서 지적장애아동에게 다양한 예술치료 활동을 경험함으로써 자기와 타인을 인식하고 상호작용 개방과 유대관계를 향상시킴으로써 자신감을 갖고 적응행동이 향상되고 부적응행동 감소에 긍정적인 영향을 미칠 가능성을 제시하였다. 지속적으로 지적장애아동의 적응행동 향상과 부적응행동 감소를 위한 다양한 통합예술치료 프로그램이 개발되어야 할 것이다.
본 연구는 지적장애아동에게 통합예술치료를 적용해 적응행동과 부적응행동에 미치는 영향에 대하여 알아보고자 한 것이다.
본 연구의 진행은 2010년 5월 3일부터 9월 14일에 걸쳐 대상자 구상, 대상자 선정, 사전검사, 오리엔테이션, 통합예술치료프로그램 실시 및 적용, 사후검사, 자료처리의 순으로 이루어졌다.
본 연구의 대상은 K시에 소재한 L어린이집 방과 후 활동을 다니는 초등학교 장애아동 20명과 D초등학교 특수반 아동 15명으로 총 35명이다. 실험집단은 L어린이집 장애아동 20명 중 적응행동검사(K-ABS : Korean-Adaptive Behavior Scale)와 한국판 아동·청소년 행동평가척도(K-CBCL :Korean-Child
Behavior Checklist)를 담당 교사가 평가하여 평가결과 통합예술치료 활동이 가능하고 적응행동이 낮으며 부적응행동이 높은 지적장애아동 10명을 실험집단으로 선정하였다. 통제집단은 D초등학교 특수반 아동 15명 중 동질한 집단 10명을 통제집단으로 선정하였다.
본 연구에서 적응행동을 K-ABS의 하위영역인 제 1부의 영역1 독립기능, 영역2 신체발달, 영역4 언어발달, 영역6 직업전활동, 영역7 자기관리, 영역8 책임, 영역9 사회화만을 검사도구로 사용하였고, 부적응행동을 K-CBCL의 하위영역 중 위축, 우울·불안, 사회적미성숙, 사고의 문제, 주의집중문제, 비행, 공격성만을 부적응행동으로 규정하여 검사도구로 사용하였다.
본 연구를 위한 프로그램은 다양한 문헌 및 선행연구를 참고로 지도교수님과 연구자가 구성하여 진행했으며, 방학기간을 이용하여 주 2회 70여분 22회기에 걸쳐 실시하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 실험집단과 통제집단에 사전·사후로 K-ABS와 K-CBCL을 평가하여 통계처리 하였다.
이에 본 연구에서 밝혀진 결과를 요약하면 다음과 같다.
통합예술치료는 지적장애아동의 적응행동을 향상시켜주며 부적응행동을 감소시켜주는 변화에 긍정적 영향을 미쳤다.
첫째, 실험집단에 통합예술치료 프로그램을 실시한 후 적응행동검사의 전체점수가 실험집단이 M=140.90이고, 통제집단이 M=105.60으로 통합예술치료를 실시한 실험집단이 통제집단보다 유의한 차이가 Z=+2.70(p<.05)으로 나타났다. 이와같이 통계적으로 유의미한 차이를 보여 적응행동이 향상됨을 보였다. 적응행동의 하위영역 별로 보면 사전·사후 검증 결과 독립기능, 언어발달, 자기관리, 책임, 사회화가 실험집단과 통제집단에 유의한 차이가 나타났지만 신체발달, 직업전활동은 유의한 차이가 나타나지 않았다.
둘째, 실험집단에 통합예술치료 프로그램을 실시한 후 부적응행동검사의 전체점수가 실험집단이 M=31.30이고, 통제집단이 M=58.4로 통합예술치료를 실시한 실험집단이 통제집단보다 유의한 차이가 Z=-2.31(p<.05)로 나타났다. 이와같이 통계적으로 유의미한 차이를 보여 부적응행동이 감소됨을 보였다. 부적응행동의 하위영역 별로 보면 사전·사후 검증 결과 위축, 사회적미성숙, 사고의 문제, 주위집중문제, 공격성은 유의한 차이가 나타났지만 우울·불안, 비행에는 유의한 차이가 나타나지 않았다.
또한 집단별 유의미한 차이가 나타나지 않았던 적응행동의 하위영역인 신체발달, 직업전활동과 부적응행동의 하위영역인 우울·불안, 비행의 영역은 실험집단의 사전·사후 전체 점수 검사결과 유의미한 차이가 나타났다는 것을 확인하였다. 이러한 연구결과는 통합예술치료에 참여한 지적장애아동의 적응행동이 향상되고 부적응행동이 감소하는데 긍정적인 영향을 끼쳤다는 것을 알 수 있었다. 따라서 지적장애아동에게 다양한 예술치료 활동을 경험함으로써 자기와 타인을 인식하고 상호작용 개방과 유대관계를 향상시킴으로써 자신감을 갖고 적응행동이 향상되고 부적응행동 감소에 긍정적인 영향을 미칠 가능성을 제시하였다. 지속적으로 지적장애아동의 적응행동 향상과 부적응행동 감소를 위한 다양한 통합예술치료 프로그램이 개발되어야 할 것이다.
The present study is aimed at investigating effects of the integrated art therapy on adjustment and maladjustment behaviors of the children with intellectual disabilities.
For this aim, a survey was conducted from May 3 to Sep. 14, 2010, beginning with plots for and selection of subjects followed ...
The present study is aimed at investigating effects of the integrated art therapy on adjustment and maladjustment behaviors of the children with intellectual disabilities.
For this aim, a survey was conducted from May 3 to Sep. 14, 2010, beginning with plots for and selection of subjects followed by pre-test, orientation, implementation and application of integrated art therapy, post-test and data processing. in order.
The subjects of this study were 35 in total including 20 children with disability enrolled in L Day Care Center after elementary school class and 15 from the special class of D Elementary School. The homeroom teachers of L Day Care Center assessed 20 children with disabilities by using K-ABS (Korean-Adaptive Behavior Scale) and K-CBCL (Korean-Child Behavior Checklist), and, according to the assessment, 10 with intellectual disabilities were selected and assigned to the experimental group as they were found to be eligible for the integrated art therapy with low adjustment behavior and high maladjustment behavior. For the control group, 10 homogenous children were selected out of 15 enrolled in the special class of D Elementary School.
In this study, adjustment behaviors were assessed only by the test tools assorted in the first division of K-ABS, sub-areas such as area 1: independence function, area 2: physical development, area 4: language development, area 6: pre-vocational activities, area 7: self-control, area 8: responsibility; and area 9: socialization. Maladjustment behaviors were defined to be characterized by sub-areas of K-CBCL such as contraction, depression, anxiety, social immaturity, thinking problems, concentration, delinquency and aggressiveness which were used as test tools for these areas.
The program for this study was constructed by the writer with reference to various literature and previous studies as well as under the guidance of the advisory professor and was implemented 2 times a week, for 70 minutes each time in a total of 22 sessions during vacations. To verify the effects of the program on K-ABS and K-CBCL, pre- and post-assessments were performed to the control group and experimental group, respectively, and processed statistically.
The outcomes of the study may be summed up as follows: the integrated art therapy can exert favorable influence on the children with intellectual disabilities by promoting their adjustment behaviors as well as reducing their maladjustment behaviors.
First, a significant difference of Z=+2.70 (p<.05) was found in the experimental group which was treated with the integrated art therapy with overall scores of M-140.90 compared to the control group which scored M-105.60. Such statistically significant difference might mean that adjustment behaviors were improved. The pre- and post-test by sub-area of adjustment behaviors showed significant difference in independence function, language development, self-control, responsibility and socialization by both experimental and control groups but featured no significant difference in physical development and pre-vocational activities.
Second, the overall scores of the maladjustment behavior test for the experimental group were M=31.30 and those for the control group were M=58.4, yielding a significant difference of Z=-2.31 (p<.05) in favor of the experimental group which underwent the integrated art therapy. Such statistically significant difference might be a proof of reduction in maladjustment behaviors. By sub-areas of maladjustment behaviors after the post- and pre-verification, there was significant difference in contraction, social immaturity, thinking problems, concentration and aggressiveness but no significant difference was revealed in depression, anxiety and delinquency.
Besides, a significant difference was confirmed from the pre- and post-test of overall scores for the experimental group in physical development and pre-vocational activities, all sub-areas of adjustment behaviors, as well as depression, anxiety and delinquency, all sub-areas of maladjustment behaviors, which produced no difference between both groups.
These findings indicated that participation of the children with intellectual disabilities in the integrated art therapy had positive influence by encouraging their adjustment behaviors and discouraging their maladjustment behaviors.
The results of the study definitely suggested possibility of positive effects in that the children with intellectual disabilities could be stimulated to recognize themselves and others, open themselves for interaction with others, intensify their self-confidence, enhance adjustment behaviors and reduce maladjustment behaviors, as they experience variety of art therapy activities. It is therefore requested to continue to develop various programs for the integrated art therapy in order to prompt adjustment behaviors of the children with intellectual disabilities as well as to drop their maladjustment behaviors.
The present study is aimed at investigating effects of the integrated art therapy on adjustment and maladjustment behaviors of the children with intellectual disabilities.
For this aim, a survey was conducted from May 3 to Sep. 14, 2010, beginning with plots for and selection of subjects followed by pre-test, orientation, implementation and application of integrated art therapy, post-test and data processing. in order.
The subjects of this study were 35 in total including 20 children with disability enrolled in L Day Care Center after elementary school class and 15 from the special class of D Elementary School. The homeroom teachers of L Day Care Center assessed 20 children with disabilities by using K-ABS (Korean-Adaptive Behavior Scale) and K-CBCL (Korean-Child Behavior Checklist), and, according to the assessment, 10 with intellectual disabilities were selected and assigned to the experimental group as they were found to be eligible for the integrated art therapy with low adjustment behavior and high maladjustment behavior. For the control group, 10 homogenous children were selected out of 15 enrolled in the special class of D Elementary School.
In this study, adjustment behaviors were assessed only by the test tools assorted in the first division of K-ABS, sub-areas such as area 1: independence function, area 2: physical development, area 4: language development, area 6: pre-vocational activities, area 7: self-control, area 8: responsibility; and area 9: socialization. Maladjustment behaviors were defined to be characterized by sub-areas of K-CBCL such as contraction, depression, anxiety, social immaturity, thinking problems, concentration, delinquency and aggressiveness which were used as test tools for these areas.
The program for this study was constructed by the writer with reference to various literature and previous studies as well as under the guidance of the advisory professor and was implemented 2 times a week, for 70 minutes each time in a total of 22 sessions during vacations. To verify the effects of the program on K-ABS and K-CBCL, pre- and post-assessments were performed to the control group and experimental group, respectively, and processed statistically.
The outcomes of the study may be summed up as follows: the integrated art therapy can exert favorable influence on the children with intellectual disabilities by promoting their adjustment behaviors as well as reducing their maladjustment behaviors.
First, a significant difference of Z=+2.70 (p<.05) was found in the experimental group which was treated with the integrated art therapy with overall scores of M-140.90 compared to the control group which scored M-105.60. Such statistically significant difference might mean that adjustment behaviors were improved. The pre- and post-test by sub-area of adjustment behaviors showed significant difference in independence function, language development, self-control, responsibility and socialization by both experimental and control groups but featured no significant difference in physical development and pre-vocational activities.
Second, the overall scores of the maladjustment behavior test for the experimental group were M=31.30 and those for the control group were M=58.4, yielding a significant difference of Z=-2.31 (p<.05) in favor of the experimental group which underwent the integrated art therapy. Such statistically significant difference might be a proof of reduction in maladjustment behaviors. By sub-areas of maladjustment behaviors after the post- and pre-verification, there was significant difference in contraction, social immaturity, thinking problems, concentration and aggressiveness but no significant difference was revealed in depression, anxiety and delinquency.
Besides, a significant difference was confirmed from the pre- and post-test of overall scores for the experimental group in physical development and pre-vocational activities, all sub-areas of adjustment behaviors, as well as depression, anxiety and delinquency, all sub-areas of maladjustment behaviors, which produced no difference between both groups.
These findings indicated that participation of the children with intellectual disabilities in the integrated art therapy had positive influence by encouraging their adjustment behaviors and discouraging their maladjustment behaviors.
The results of the study definitely suggested possibility of positive effects in that the children with intellectual disabilities could be stimulated to recognize themselves and others, open themselves for interaction with others, intensify their self-confidence, enhance adjustment behaviors and reduce maladjustment behaviors, as they experience variety of art therapy activities. It is therefore requested to continue to develop various programs for the integrated art therapy in order to prompt adjustment behaviors of the children with intellectual disabilities as well as to drop their maladjustment behaviors.
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