[학위논문]달크로즈 교수법을 적용한 지적장애 청소년 음악활동의 효과에 관한 연구 A study on the effect of intellectual Disabilities youth music activity applying Dalcroze teaching method원문보기
지적장애 청소년은 어떠한 과제를 수행함에 있어 자존감부족으로 의사소통과 인지적 집중력 지속 시간이 부족하여 단순한 과제를 수행함에 있어서 과제에 집중하지 못하고 주어진 과제를 수행하지 못하고 있다. 이들은 좌절감을 느끼고 사회생활과 학교, 교우관계에 적응하는 데 한계가 있는 것이 사실이다. 음악활동이 청소년의 성장 발달에 나타 날 수 있는 다양한 사회적 문제점을 최소화시킬 수 있다는 맥락을 바탕으로 음악활동이 달크로즈 음악활동을 통해 다감각적으로 음악을 경험하는 것은 지적장애 청소년 발달의 정서적, 인지적, 신체적 발달과 심리적 향상으로 ...
지적장애 청소년은 어떠한 과제를 수행함에 있어 자존감부족으로 의사소통과 인지적 집중력 지속 시간이 부족하여 단순한 과제를 수행함에 있어서 과제에 집중하지 못하고 주어진 과제를 수행하지 못하고 있다. 이들은 좌절감을 느끼고 사회생활과 학교, 교우관계에 적응하는 데 한계가 있는 것이 사실이다. 음악활동이 청소년의 성장 발달에 나타 날 수 있는 다양한 사회적 문제점을 최소화시킬 수 있다는 맥락을 바탕으로 음악활동이 달크로즈 음악활동을 통해 다감각적으로 음악을 경험하는 것은 지적장애 청소년 발달의 정서적, 인지적, 신체적 발달과 심리적 향상으로 자아존중감, 사회성 의사소통, 교우관계 향상에 도움을 줄 수 있다. 따라서 본 연구는 집중력을 필요로 하는 지적장애 청소년들에게 효과적으로 달크로즈의 교수법에 의한 음악활동을 적용해 지적장애 청소년들의 정서적 발달과 심리적 효과에 기여하는데 목적을 두고 있다. 지적장애 청소년들은 음악을 선호하며 음악활동에 적극적이지만 언어적 지시에 무관심하며 주의를 기울이지 않던 모습이 음악적 지시나 음악활동에는 반응하고 있다. 그리고 언어적 표현이 어려운 지적장애 청소년들이 음악을 매체로 하여 자신의 감정을 표현하며 음악활동을 통하여 집중력에 도움을 주어 음악활동의 수업참여와 경험을 연구의 범위에 포함하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구문제를 다음과 같이 설정 하였다. 첫째, 지적장애 청소년 음악활동의 참여와 경험이 심리적 효과에 어떠한 관계를 가지고 있는가? 둘째, 지적장애 청소년 음악활동은 성장 단계별 발달효과에 어떠한 향상을 가지고 오는가? 셋째, 음악활동의 집단프로그램 합주와 개인적 성악과 플릇 연주는 음악활동의 효과와 심리적 효과에 어떠한 영향을 주는가? 본 연구는 음악활동이 지적장애 청소년의 성장과 의사소통에 미치는 영향에 관한 선행연구와 유사한 내용으로 양적연구를 보완하기 위해 질적 연구방법의 하나인 관찰방법을 적용하였다. 달크로즈 교수법을 적용하여 음악활동을 도입과정, 전개과정, 정리과정으로 구분하여 15회기의 교수학습 방안으로 작성하여 실시하였다. 달크로즈 교수법의 많은 리듬 요소들과 표현 방법들을 회기별로 발달과 효과를 관찰하고 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 도입과정에서는 음악활동에서 의미 있는 음악활동을 제공할 수 있는 동기력을 제공하였다. 도입과정의 자기 소개하기에서 활동발달로 학습태도, 교우관계, 신체적 리듬동작 발달이 관찰되고, 심리적으로 자아존중감, 자기표현 타인 이해 향상을 보였다. 음악 감상하기에서 정서적, 심리적 안정감과 공간 지각력 발달이 관찰되고, 상호적 교우관계와 타인에 대한 이해 향상을 보였다. 노래와 악기를 연주하며 행동으로 움직이기에서 심리적 안정과 정서발달이 관찰되고, 심리적으로 교우관계 회복과 자기표현 타인 이해 향상을 가져오는 효과를 보고 리듬표현과 합주는 청소년의 주의 집중력과 교우들과의 의사소통이 완만해 지는 것으로 분석되었다. 둘째, 전개과정 음악활동에서 연주 듣고 흉내 내기에서 인지적 사고와 공간 지각력 관악기와 현악기 쓰임새, 음정, 듣는 소리, 높낮이 등이 발달 관찰되고, 심리적으로 상호적 사회성 의사소통이 향상되었다. 노래 부르기에서 인지적 상호적 관계가 발달되고, 심리적으로 즉흥적 신체동작과 자아존중감 향상을 보였다. 좌·우 방향 인지하기의 교우관계와 완만한 관계형성이 이루어지는 것이 관찰되었으며, 심리적으로 그룹의 중요성과 타인을 존중하는 마음과 배려 향상으로 가져오는 효과가 관찰되고 청소년 자신의 음악활동이 연주와 음질의 수준을 미적 경험으로 가능한 높은 수준이 발달되고 있음이 관찰 되고 나타났다. 셋째, 정리과정에서는 자유로운 율동과 리듬 표현 연주에서 정서적 감정 표현과 심리적 의사소통 발달이 관찰되고, 심리적으로 교우관계와 심리적 자아존중감 향상을 보였으며, 언어로 묻고 표현하고 해방감 갖기에서 정서적 신체적 발달이 관찰되고 심리적으로 자기조절 능력과 사회성 의사소통이 상호적 향상으로 가져오며 음악활동의 표현적 리듬이 경험으로 효과가 높은 것으로 나타났다. 본 연구는 연구자가 직접 교육하면서 관찰한 내용을 토대로 분석한 분석결과를 토대로 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 정서적 발달 효과는 도입과정에서 지적장애 청소년들이 음악 감상하기 활동 속에서 심리적 안정감, 자유로운 감정표현이 향상되기 때문에 보고, 듣고, 말하고, 소통하는 관계형성의 교육을 보완하여야 한다. 또한 청소년들의 음악 감상하기는 듣고 소통할 수 있게 공감대를 지지해 주고 세션마다 부족한 부분을 지원하여 자신의 행동을 언어로 표현하는 과정으로 확대하여야 한다. 전개과정에서는 악기연주나 성악이 청소년들의 내면에 쌓여 있는 심리적 불안이나 공포를 줄일 수 있도록 가사를 전달하는 표현 방법을 확대하여야 한다. 정리과정에는 행동으로 옮길 수 있도록 신체 율동이나 동작을 노래로 자신을 표현하는 방법을 포함하여야 한다. 둘째, 인지적 발달 효과의 도입과정에서는 청소년 수업의 발성과 호흡 이론 학습위주로 수업을 진행하였던 것을 청소년들에게 표현의 자유를 주어야 하며 청소년 개인의 교습 흥미를 지원하여 이들이 반응하는 행동이 무엇인지를 친구들과 협력하여 이루어지는 과정으로 구성하는 것이 바람직하다. 전개과정에서는 노래 부르기에서 시간적 단계적 신체발달 향상을 위해 진행 속도를 생각하며 세션을 재구성 하여야 하며, 운동력이나 리듬과 동작 시간적 단계적 향상의 효능성 향상을 위하여 악기를 다루거나 노래를 할 때 자유로운 수업 진행을 확대하여야 한다. 정리과정에서는 자유로운 율동과 리듬표현 연주하기에 사용하는 이론적 규칙과 음악의 다이나믹함을 표현할 수 있는 방법을 도입하여야 한다. 셋째, 신체적 발달은 도입과정에서 청소년의 음악활동을 위한 동기로 자존감 회복으로 자아존중감이 향상되어 동기부여가 모두에게 이입되어 정서적 심리적 안정을 찾아가도록 지도교사가 안내자의 역할을 세심하게 하여야 한다. 전개과정에서는 언제든지 유동적인 자세로 청소년의 발달과정 안에서 순응하고 준비를 철저히 하여 갑자기 생기는 모든 요구들을 부응할 수 있게 음악활동을 이끌어야 한다. 정리과정은 청소년이 갇혀 자신의 내면세계를 표현할 줄 알고 음악활동의 경험으로 교우들과 의사소통의 어려움을 해결할 수 있도록 도입과정과 전개과정이 연계되도록 교육활동 내용을 구성하여야 한다. 넷째, 자아존중감은 도입과정에서 놀이를 하면서 타인을 배려하고 이해하는 과정의 효과가 상승되고 심리적 안정도 많이 향상 되었으나 악기 연습이나 성악 연습을 시간적 할애가 적어 이 부분이 효과적 적게 나타났다. 따라서 학습효과를 높이기 위하여 자신의 감정에 솔직하게 표현하고, 계이름으로 노래하며 위로를 받으며 발음하는 억양이 의사소통을 통해 자존감으로 승화될 수 있도록 활동방법에 변화를 주어야 한다. 다섯째, 사회성은 기초적인 음악교육을 하면서 악기를 다루게 하여 플랜이 타이트하게 수업진행을 진행하여 연주 듣고 흉내 내기와 노래 부르기에서 효과가 적은 것으로 나타났다. 이를 높이기 위하여 악기연주를 하며 소리를 흉내 내고 악기의 체험을 공감하고 공유하는 상호적 관계를 형성할 수 있도록 음악의 요소들을 사용하여 빠르게, 느리게, 음표, 박자 등 학습을 인지하도록 학습 방법의 다양화를 하여야 한다. 여섯째, 교우관계는 신뢰감 향상이 매우 요구되는 것으로 나타나 청소년들의 자유로운 언어나 표현하는 해방감이 적절히 사용되어지는 효과가 크게 나타나도록 심리적 안정감과 자신을 표현하는 욕구를 충분히 해소할 수 있도록 언어와 신체 동작을 실천할 수 있는 학습방법을 도입하여야 한다. 본 연구의 결론을 토대로 얻어진 제언은 다음과 같다. 첫째. 본 연구는 여섯 명의 지적장애 청소년 학생을 대상으로 하고 도입과정, 전개과정, 정리과정으로 구분하여 관찰 방법으로 연구하였기 때문에 그 결과를 일반화하는데 제한이 있다. 따라서 연구 결과의 일반화를 위해서 더 많은 학생을 대상으로 집단 연구와 지속가능성을 보장하기 위한 장기적인 연구가 이루어져야 할 것이다. 둘째, 본 연구는 달크로즈 교수법의 음악활동이 표현을 하고 리듬 동작으로 하는 신체적 활동 표현 등의 내용을 연구한 결과 또래 집단과 교우관계의 상호적 의사소통 작용에 큰 장점을 가지고 있는 것으로 나타나 음악활동이 치료적 적용에도 어떠한 영향을 미치는지에 관하여 다양한 연구가 이루어져야할 것이다. 셋째, 본 연구에서는 통제집단을 구성하지 못하여 연구의 실효성에 한계를 가지고 있어 지적장애 청소년과 비 장애 청소년이 소통할 수 있는 그룹 프로그램을 더 많이 개발하고 연구를 다각화하여야 할 것이다.
지적장애 청소년은 어떠한 과제를 수행함에 있어 자존감부족으로 의사소통과 인지적 집중력 지속 시간이 부족하여 단순한 과제를 수행함에 있어서 과제에 집중하지 못하고 주어진 과제를 수행하지 못하고 있다. 이들은 좌절감을 느끼고 사회생활과 학교, 교우관계에 적응하는 데 한계가 있는 것이 사실이다. 음악활동이 청소년의 성장 발달에 나타 날 수 있는 다양한 사회적 문제점을 최소화시킬 수 있다는 맥락을 바탕으로 음악활동이 달크로즈 음악활동을 통해 다감각적으로 음악을 경험하는 것은 지적장애 청소년 발달의 정서적, 인지적, 신체적 발달과 심리적 향상으로 자아존중감, 사회성 의사소통, 교우관계 향상에 도움을 줄 수 있다. 따라서 본 연구는 집중력을 필요로 하는 지적장애 청소년들에게 효과적으로 달크로즈의 교수법에 의한 음악활동을 적용해 지적장애 청소년들의 정서적 발달과 심리적 효과에 기여하는데 목적을 두고 있다. 지적장애 청소년들은 음악을 선호하며 음악활동에 적극적이지만 언어적 지시에 무관심하며 주의를 기울이지 않던 모습이 음악적 지시나 음악활동에는 반응하고 있다. 그리고 언어적 표현이 어려운 지적장애 청소년들이 음악을 매체로 하여 자신의 감정을 표현하며 음악활동을 통하여 집중력에 도움을 주어 음악활동의 수업참여와 경험을 연구의 범위에 포함하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구문제를 다음과 같이 설정 하였다. 첫째, 지적장애 청소년 음악활동의 참여와 경험이 심리적 효과에 어떠한 관계를 가지고 있는가? 둘째, 지적장애 청소년 음악활동은 성장 단계별 발달효과에 어떠한 향상을 가지고 오는가? 셋째, 음악활동의 집단프로그램 합주와 개인적 성악과 플릇 연주는 음악활동의 효과와 심리적 효과에 어떠한 영향을 주는가? 본 연구는 음악활동이 지적장애 청소년의 성장과 의사소통에 미치는 영향에 관한 선행연구와 유사한 내용으로 양적연구를 보완하기 위해 질적 연구방법의 하나인 관찰방법을 적용하였다. 달크로즈 교수법을 적용하여 음악활동을 도입과정, 전개과정, 정리과정으로 구분하여 15회기의 교수학습 방안으로 작성하여 실시하였다. 달크로즈 교수법의 많은 리듬 요소들과 표현 방법들을 회기별로 발달과 효과를 관찰하고 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 도입과정에서는 음악활동에서 의미 있는 음악활동을 제공할 수 있는 동기력을 제공하였다. 도입과정의 자기 소개하기에서 활동발달로 학습태도, 교우관계, 신체적 리듬동작 발달이 관찰되고, 심리적으로 자아존중감, 자기표현 타인 이해 향상을 보였다. 음악 감상하기에서 정서적, 심리적 안정감과 공간 지각력 발달이 관찰되고, 상호적 교우관계와 타인에 대한 이해 향상을 보였다. 노래와 악기를 연주하며 행동으로 움직이기에서 심리적 안정과 정서발달이 관찰되고, 심리적으로 교우관계 회복과 자기표현 타인 이해 향상을 가져오는 효과를 보고 리듬표현과 합주는 청소년의 주의 집중력과 교우들과의 의사소통이 완만해 지는 것으로 분석되었다. 둘째, 전개과정 음악활동에서 연주 듣고 흉내 내기에서 인지적 사고와 공간 지각력 관악기와 현악기 쓰임새, 음정, 듣는 소리, 높낮이 등이 발달 관찰되고, 심리적으로 상호적 사회성 의사소통이 향상되었다. 노래 부르기에서 인지적 상호적 관계가 발달되고, 심리적으로 즉흥적 신체동작과 자아존중감 향상을 보였다. 좌·우 방향 인지하기의 교우관계와 완만한 관계형성이 이루어지는 것이 관찰되었으며, 심리적으로 그룹의 중요성과 타인을 존중하는 마음과 배려 향상으로 가져오는 효과가 관찰되고 청소년 자신의 음악활동이 연주와 음질의 수준을 미적 경험으로 가능한 높은 수준이 발달되고 있음이 관찰 되고 나타났다. 셋째, 정리과정에서는 자유로운 율동과 리듬 표현 연주에서 정서적 감정 표현과 심리적 의사소통 발달이 관찰되고, 심리적으로 교우관계와 심리적 자아존중감 향상을 보였으며, 언어로 묻고 표현하고 해방감 갖기에서 정서적 신체적 발달이 관찰되고 심리적으로 자기조절 능력과 사회성 의사소통이 상호적 향상으로 가져오며 음악활동의 표현적 리듬이 경험으로 효과가 높은 것으로 나타났다. 본 연구는 연구자가 직접 교육하면서 관찰한 내용을 토대로 분석한 분석결과를 토대로 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 정서적 발달 효과는 도입과정에서 지적장애 청소년들이 음악 감상하기 활동 속에서 심리적 안정감, 자유로운 감정표현이 향상되기 때문에 보고, 듣고, 말하고, 소통하는 관계형성의 교육을 보완하여야 한다. 또한 청소년들의 음악 감상하기는 듣고 소통할 수 있게 공감대를 지지해 주고 세션마다 부족한 부분을 지원하여 자신의 행동을 언어로 표현하는 과정으로 확대하여야 한다. 전개과정에서는 악기연주나 성악이 청소년들의 내면에 쌓여 있는 심리적 불안이나 공포를 줄일 수 있도록 가사를 전달하는 표현 방법을 확대하여야 한다. 정리과정에는 행동으로 옮길 수 있도록 신체 율동이나 동작을 노래로 자신을 표현하는 방법을 포함하여야 한다. 둘째, 인지적 발달 효과의 도입과정에서는 청소년 수업의 발성과 호흡 이론 학습위주로 수업을 진행하였던 것을 청소년들에게 표현의 자유를 주어야 하며 청소년 개인의 교습 흥미를 지원하여 이들이 반응하는 행동이 무엇인지를 친구들과 협력하여 이루어지는 과정으로 구성하는 것이 바람직하다. 전개과정에서는 노래 부르기에서 시간적 단계적 신체발달 향상을 위해 진행 속도를 생각하며 세션을 재구성 하여야 하며, 운동력이나 리듬과 동작 시간적 단계적 향상의 효능성 향상을 위하여 악기를 다루거나 노래를 할 때 자유로운 수업 진행을 확대하여야 한다. 정리과정에서는 자유로운 율동과 리듬표현 연주하기에 사용하는 이론적 규칙과 음악의 다이나믹함을 표현할 수 있는 방법을 도입하여야 한다. 셋째, 신체적 발달은 도입과정에서 청소년의 음악활동을 위한 동기로 자존감 회복으로 자아존중감이 향상되어 동기부여가 모두에게 이입되어 정서적 심리적 안정을 찾아가도록 지도교사가 안내자의 역할을 세심하게 하여야 한다. 전개과정에서는 언제든지 유동적인 자세로 청소년의 발달과정 안에서 순응하고 준비를 철저히 하여 갑자기 생기는 모든 요구들을 부응할 수 있게 음악활동을 이끌어야 한다. 정리과정은 청소년이 갇혀 자신의 내면세계를 표현할 줄 알고 음악활동의 경험으로 교우들과 의사소통의 어려움을 해결할 수 있도록 도입과정과 전개과정이 연계되도록 교육활동 내용을 구성하여야 한다. 넷째, 자아존중감은 도입과정에서 놀이를 하면서 타인을 배려하고 이해하는 과정의 효과가 상승되고 심리적 안정도 많이 향상 되었으나 악기 연습이나 성악 연습을 시간적 할애가 적어 이 부분이 효과적 적게 나타났다. 따라서 학습효과를 높이기 위하여 자신의 감정에 솔직하게 표현하고, 계이름으로 노래하며 위로를 받으며 발음하는 억양이 의사소통을 통해 자존감으로 승화될 수 있도록 활동방법에 변화를 주어야 한다. 다섯째, 사회성은 기초적인 음악교육을 하면서 악기를 다루게 하여 플랜이 타이트하게 수업진행을 진행하여 연주 듣고 흉내 내기와 노래 부르기에서 효과가 적은 것으로 나타났다. 이를 높이기 위하여 악기연주를 하며 소리를 흉내 내고 악기의 체험을 공감하고 공유하는 상호적 관계를 형성할 수 있도록 음악의 요소들을 사용하여 빠르게, 느리게, 음표, 박자 등 학습을 인지하도록 학습 방법의 다양화를 하여야 한다. 여섯째, 교우관계는 신뢰감 향상이 매우 요구되는 것으로 나타나 청소년들의 자유로운 언어나 표현하는 해방감이 적절히 사용되어지는 효과가 크게 나타나도록 심리적 안정감과 자신을 표현하는 욕구를 충분히 해소할 수 있도록 언어와 신체 동작을 실천할 수 있는 학습방법을 도입하여야 한다. 본 연구의 결론을 토대로 얻어진 제언은 다음과 같다. 첫째. 본 연구는 여섯 명의 지적장애 청소년 학생을 대상으로 하고 도입과정, 전개과정, 정리과정으로 구분하여 관찰 방법으로 연구하였기 때문에 그 결과를 일반화하는데 제한이 있다. 따라서 연구 결과의 일반화를 위해서 더 많은 학생을 대상으로 집단 연구와 지속가능성을 보장하기 위한 장기적인 연구가 이루어져야 할 것이다. 둘째, 본 연구는 달크로즈 교수법의 음악활동이 표현을 하고 리듬 동작으로 하는 신체적 활동 표현 등의 내용을 연구한 결과 또래 집단과 교우관계의 상호적 의사소통 작용에 큰 장점을 가지고 있는 것으로 나타나 음악활동이 치료적 적용에도 어떠한 영향을 미치는지에 관하여 다양한 연구가 이루어져야할 것이다. 셋째, 본 연구에서는 통제집단을 구성하지 못하여 연구의 실효성에 한계를 가지고 있어 지적장애 청소년과 비 장애 청소년이 소통할 수 있는 그룹 프로그램을 더 많이 개발하고 연구를 다각화하여야 할 것이다.
Intellectual disabilities youth can perform a given task without focusing on the task in carrying out simple tasks, due to lack of self-esteem and lack of duration of communication and cognitive concentration ability in carrying out what task I am here. It is a fact that is a limit to adapting to so...
Intellectual disabilities youth can perform a given task without focusing on the task in carrying out simple tasks, due to lack of self-esteem and lack of duration of communication and cognitive concentration ability in carrying out what task I am here. It is a fact that is a limit to adapting to social life and school friendship by feeling these frustrations. Based on the point that musical activities can minimize various social problems that can be displayed in youth’s growth development, it is important for musical activities to experience Dalcroze musical activities by emotional sense of intellectual disabilities youth development, It can help to improve self-esteem, sociality, communication, and friendship in improving cognitive, physical development and psychological. Therefore, in this research, we aim to contribute to the emotional development and psychological effects of intellectual disabilities youth by applying effective music activity by Dalcroze teaching method to intellectual disabilities youth who need concentration. Intellectual disabilities youth’s I like music and are actively engaged in music activities, but they are indifferent to linguistic instructions and have not been paying attention to respond to music instructions and music activities. and with the intellectual disabilities youth music which is difficult to express linguistically, expressing one’s own emotion, it helped concentration by musical activities and included the class participation and experience of music activities within the scope of research. In this research, the research problem was set as follows to achieve the purpose. First of all, what relationship does the participation and experience of intellectually disabled youth music activity have on psychological effects? Second, what kind of improvements will the intellectually disabled youth music activities bring about the effects of growth stage development? Third, how does collective program ensemble of musical activities and individual vocal pluto perform on the effect and psychological effect of music activity? In this research, observation method which is one of qualitative research methods was applied to supplement qualitative research with the same contents as previous study on the influence of music activity on the growth and communication of mentally handicapped youth. By applying Dalcroze teaching method, music activity was classified into introduction course, development process and organization process, and it was created and carried out by teaching method of 15 sessions. The results of the observation and analysis of the development and effect of many rhythm elements and expression methods of the Dalcroze teaching method for each session are as follows. First of all, during the introduction process, it provided the same energy that can provide meaningful music activities in music activities. By self introduction the introduction process, learning attitudes, friendship relations, and body rhythm action development were observed in the development of activities, showing psychological self-esteem, self expression, and other people’s understanding. Emotional and psychological sense of stability and spatial sense development were observed by music and showed mutual friendship and improved understanding for others. Psychological stabilization and emotional development are observed as playing songs and musical instruments and actions are psychologically observed and psychological recovery of friendship relations and expression of self expression to improve others’ understanding Rhythm expression and ensemble are, It was analyzed that the attention concentration ability of youth and the communication with the brothers become moderate. Secondly, by listening to the performance in the music activity of the deployment process, imitation, cognitive thinking, spatial sense wind instruments and stringed instruments, development of intervals, listening sounds, high and low were developed and observed psychologically improving mutual sociality and communication. Cognition and social intercourse developed in songs, psychologically improving improvisation of body motion and self-esteem. It is observed that a relationship of friendship and loose relationship is formed in doing what is left-right direction, and psychologically observed the importance of the group, the effect of respecting other people and the effect of improving compassion, and the youth’s own It has been observed that music activities are developing at a high level that allows aesthetically empirically the level of performance and sound quality. Thirdly, in the process of organization, the emotional expression of emotion and the development of Psychological communication were observed with free rhythm and performance of rhythm expression, psychologically showed improvement in friendship and Psychological self-esteem, Emotional and physical development is observed by listening and expressing it, with the feeling of openness being observed, psychologically self-accommodating ability, social property, communication are acquired for mutual improvement, expressive rhythm of music activity is empirically effective. In this research, the conclusions obtained based on the analysis results analyzed based on the contents observed by researchers educating themselves are as follows. First, the effect of emotional development, in the process of introduction intellectual disabilities psychological sense of stability in the activities of youth music, because the expression of free emotion improves, listening, talking and communicating relationships We must complement education on formation. It also supports the empathy to listen to the music of the youth and supports empathy, and it must expand in the process of expressing your actions in the language by supporting the missing parts for each session. In the process of development, we must expand the expression method of transmitting lyrics so that musical instrument performance and vocal music can reduce the psychological anxiety and fears that are piled on the inside of youth. In order to be able to take action in the summary process, we must include a way to express ourselves in songs with body rhythm and movement. Second, during the process of introducing the effect of cognitive development, giving youth freedom of expression by voicing youth classes and advancing the main class of respiratory theory learning and supporting interest in youth individual lessons It is desirable to construct a course that cooperates with friends on what actions respond to these. In the development process, sessions must be reconstructed in consideration of the progressing speed in order to improve temporal, stepwise, physical development in songs, and rhythm and movement time, stepwise improvement In order to improve sex, when studying musical instruments or singing, we must expand free lessons progress. In the process of summarization, we must introduce a theoretical rule used to play free rhythm and rhythm expression and a way to express the dynamics of music. Thirdly, physical development, in the process of introduction, self-esteem as a motive for youth’s musical activities is improved in self-esteem and self-esteem is improved, stimulation is transferred to all and seeking emotional and psychological stability The teacher must make policing the roles of the guides. In the deployment process, you should be able to satisfy all the sudden needs that you can adapt and prepare thoroughly by adjusting your youth’s developmental process at any time with flexible attitude, and lead the music activity. The summary process cooperates with the introduction process and deployment process so that youth are confined and can express their inner world and solve the difficulty of communication with their brothers in the experience of music activities It is necessary to constitute the contents of educational activities so that. Fourth, self-esteem is playing in the process of introduction, considering others, the effect of the process of understanding rises, psychological stability, many improved practice of musical instruments and vocal music temporally absent There was little, this part became less effective effectively. Therefore, in order to enhance the learning effect, unless change is given to the way of activity that expressions obediently to your emotion, sings by sound name and receives pronunciation and accent that sublimates to self-esteem through communication It will not. Fifth, sociality proved to be less effective in songs by dealing with musical instruments while undertaking basic music education and plans to go through classes tightly and listen to performances and imitate them. In order to enhance this, imitate the sound, imitate the sound, sympathize the experience of the instrument, and to form a mutual relationship to share, using the element of music to rapidly and slowly learn notes, beat and so on The learning method must be diversified so as to recognize it. Sixth, friendship relationships are highly required to improve trust feeling clearly that youth’s free languages and feelings of openness expressed are appropriately used so that the effect of using them is displayed greatly, psychological sense of stability, We must introduce a learning method that can practice language and physical movement so that we can sufficiently overcome the desire to express ourselves. Recommendations based on the conclusion of this research are as follows. First of all, in research, we studied the observation method by classifying the introductory disabilities youth students of the six introductory process into the summary process of the introduction process, so there is limitation to generalize the result. Therefore, in order to generalize research results, long-term research should be conducted for more students, to ensure group research and sustain ability. Secondly, in this research, as a result of studying the contents such as expresses musical activities of the Dalcroze teaching method as rhythm actions, it has great advantage in mutual communication action of friends and friendships Various studies should be done on how the music activity will affect therapeutic applications as well. Thirdly, in this study, we did not construct a control group and had limitations on the effectiveness of the research, developed a group program that can interact with intellectual disabilities youth and non-disabled youth, It is desirable to diversify.
Intellectual disabilities youth can perform a given task without focusing on the task in carrying out simple tasks, due to lack of self-esteem and lack of duration of communication and cognitive concentration ability in carrying out what task I am here. It is a fact that is a limit to adapting to social life and school friendship by feeling these frustrations. Based on the point that musical activities can minimize various social problems that can be displayed in youth’s growth development, it is important for musical activities to experience Dalcroze musical activities by emotional sense of intellectual disabilities youth development, It can help to improve self-esteem, sociality, communication, and friendship in improving cognitive, physical development and psychological. Therefore, in this research, we aim to contribute to the emotional development and psychological effects of intellectual disabilities youth by applying effective music activity by Dalcroze teaching method to intellectual disabilities youth who need concentration. Intellectual disabilities youth’s I like music and are actively engaged in music activities, but they are indifferent to linguistic instructions and have not been paying attention to respond to music instructions and music activities. and with the intellectual disabilities youth music which is difficult to express linguistically, expressing one’s own emotion, it helped concentration by musical activities and included the class participation and experience of music activities within the scope of research. In this research, the research problem was set as follows to achieve the purpose. First of all, what relationship does the participation and experience of intellectually disabled youth music activity have on psychological effects? Second, what kind of improvements will the intellectually disabled youth music activities bring about the effects of growth stage development? Third, how does collective program ensemble of musical activities and individual vocal pluto perform on the effect and psychological effect of music activity? In this research, observation method which is one of qualitative research methods was applied to supplement qualitative research with the same contents as previous study on the influence of music activity on the growth and communication of mentally handicapped youth. By applying Dalcroze teaching method, music activity was classified into introduction course, development process and organization process, and it was created and carried out by teaching method of 15 sessions. The results of the observation and analysis of the development and effect of many rhythm elements and expression methods of the Dalcroze teaching method for each session are as follows. First of all, during the introduction process, it provided the same energy that can provide meaningful music activities in music activities. By self introduction the introduction process, learning attitudes, friendship relations, and body rhythm action development were observed in the development of activities, showing psychological self-esteem, self expression, and other people’s understanding. Emotional and psychological sense of stability and spatial sense development were observed by music and showed mutual friendship and improved understanding for others. Psychological stabilization and emotional development are observed as playing songs and musical instruments and actions are psychologically observed and psychological recovery of friendship relations and expression of self expression to improve others’ understanding Rhythm expression and ensemble are, It was analyzed that the attention concentration ability of youth and the communication with the brothers become moderate. Secondly, by listening to the performance in the music activity of the deployment process, imitation, cognitive thinking, spatial sense wind instruments and stringed instruments, development of intervals, listening sounds, high and low were developed and observed psychologically improving mutual sociality and communication. Cognition and social intercourse developed in songs, psychologically improving improvisation of body motion and self-esteem. It is observed that a relationship of friendship and loose relationship is formed in doing what is left-right direction, and psychologically observed the importance of the group, the effect of respecting other people and the effect of improving compassion, and the youth’s own It has been observed that music activities are developing at a high level that allows aesthetically empirically the level of performance and sound quality. Thirdly, in the process of organization, the emotional expression of emotion and the development of Psychological communication were observed with free rhythm and performance of rhythm expression, psychologically showed improvement in friendship and Psychological self-esteem, Emotional and physical development is observed by listening and expressing it, with the feeling of openness being observed, psychologically self-accommodating ability, social property, communication are acquired for mutual improvement, expressive rhythm of music activity is empirically effective. In this research, the conclusions obtained based on the analysis results analyzed based on the contents observed by researchers educating themselves are as follows. First, the effect of emotional development, in the process of introduction intellectual disabilities psychological sense of stability in the activities of youth music, because the expression of free emotion improves, listening, talking and communicating relationships We must complement education on formation. It also supports the empathy to listen to the music of the youth and supports empathy, and it must expand in the process of expressing your actions in the language by supporting the missing parts for each session. In the process of development, we must expand the expression method of transmitting lyrics so that musical instrument performance and vocal music can reduce the psychological anxiety and fears that are piled on the inside of youth. In order to be able to take action in the summary process, we must include a way to express ourselves in songs with body rhythm and movement. Second, during the process of introducing the effect of cognitive development, giving youth freedom of expression by voicing youth classes and advancing the main class of respiratory theory learning and supporting interest in youth individual lessons It is desirable to construct a course that cooperates with friends on what actions respond to these. In the development process, sessions must be reconstructed in consideration of the progressing speed in order to improve temporal, stepwise, physical development in songs, and rhythm and movement time, stepwise improvement In order to improve sex, when studying musical instruments or singing, we must expand free lessons progress. In the process of summarization, we must introduce a theoretical rule used to play free rhythm and rhythm expression and a way to express the dynamics of music. Thirdly, physical development, in the process of introduction, self-esteem as a motive for youth’s musical activities is improved in self-esteem and self-esteem is improved, stimulation is transferred to all and seeking emotional and psychological stability The teacher must make policing the roles of the guides. In the deployment process, you should be able to satisfy all the sudden needs that you can adapt and prepare thoroughly by adjusting your youth’s developmental process at any time with flexible attitude, and lead the music activity. The summary process cooperates with the introduction process and deployment process so that youth are confined and can express their inner world and solve the difficulty of communication with their brothers in the experience of music activities It is necessary to constitute the contents of educational activities so that. Fourth, self-esteem is playing in the process of introduction, considering others, the effect of the process of understanding rises, psychological stability, many improved practice of musical instruments and vocal music temporally absent There was little, this part became less effective effectively. Therefore, in order to enhance the learning effect, unless change is given to the way of activity that expressions obediently to your emotion, sings by sound name and receives pronunciation and accent that sublimates to self-esteem through communication It will not. Fifth, sociality proved to be less effective in songs by dealing with musical instruments while undertaking basic music education and plans to go through classes tightly and listen to performances and imitate them. In order to enhance this, imitate the sound, imitate the sound, sympathize the experience of the instrument, and to form a mutual relationship to share, using the element of music to rapidly and slowly learn notes, beat and so on The learning method must be diversified so as to recognize it. Sixth, friendship relationships are highly required to improve trust feeling clearly that youth’s free languages and feelings of openness expressed are appropriately used so that the effect of using them is displayed greatly, psychological sense of stability, We must introduce a learning method that can practice language and physical movement so that we can sufficiently overcome the desire to express ourselves. Recommendations based on the conclusion of this research are as follows. First of all, in research, we studied the observation method by classifying the introductory disabilities youth students of the six introductory process into the summary process of the introduction process, so there is limitation to generalize the result. Therefore, in order to generalize research results, long-term research should be conducted for more students, to ensure group research and sustain ability. Secondly, in this research, as a result of studying the contents such as expresses musical activities of the Dalcroze teaching method as rhythm actions, it has great advantage in mutual communication action of friends and friendships Various studies should be done on how the music activity will affect therapeutic applications as well. Thirdly, in this study, we did not construct a control group and had limitations on the effectiveness of the research, developed a group program that can interact with intellectual disabilities youth and non-disabled youth, It is desirable to diversify.
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