본 연구의 목적은 경제동화를 활용한 가정 연계 경제교육 활동이 유아의 경제개념 및 유아와 부모의 소비행동에 미치는 영향을 밝히는 데 있다. 이에 따라 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 경제동화를 활용한 가정 연계 경제교육 활동이 유아의 경제개념 향상에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 경제동화를 활용한 가정 연계 경제교육 활동이 유아의 소비행동에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 경제동화를 활용한 가정 연계 경제교육 활동이 부모의 소비행동에 어떠한 영향을 미치는가?
이 연구를 위하여 경기도 화성시에 위치한 B 유치원의 만 5세 유아 50명과 그의 부모 50명을 연구 대상으로 하였다. B 유치원의 지혜반 유아 25명과 그의 부모 25명을 실험 집단으로, 슬기반 유아 25명과 그의 부모 25명을 비교 집단으로 하였다. 유아의 경제개념을 측정하기 위한 검사도구로는 Laney(1995)가 제작한 유아 경제개념 검사도구를 사용하였으며 소비행동을 측정하기 위한 검사도구로는 변길희(2006)가 작성한 유아 소비행동 검사도구를 사용하였다. 또한 부모의 소비행동을 측정하기 위한 검사도구로는 고화정(2007)이 작성한 검사도구를 사용하였다. 실험은 2010년 9월 05일~11월 05일까지 진행되었으며, 총 14회 가정 연계 경제교육 활동을 실시하였다. 실험 집단과 비교 집단 모두 유치원에서 교사와 함께 경제동화를 읽는 활동을 진행하였고, 실험 집단은 경제동화를 활용한 경제교육 활동을 위한 활동지 및 부모 활동 지침서를 가정으로 가져가 부모의 주도하에 활동을 진행하였다. 실험 처치의 효과를 알아보기 위해 유아의 경제개념 및 소비행동, 부모의 소비행동에 대한 동일한 사전 검사와 사후 검사를 실시하였고, 수집된 자료는 ...
본 연구의 목적은 경제동화를 활용한 가정 연계 경제교육 활동이 유아의 경제개념 및 유아와 부모의 소비행동에 미치는 영향을 밝히는 데 있다. 이에 따라 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 경제동화를 활용한 가정 연계 경제교육 활동이 유아의 경제개념 향상에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 경제동화를 활용한 가정 연계 경제교육 활동이 유아의 소비행동에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 경제동화를 활용한 가정 연계 경제교육 활동이 부모의 소비행동에 어떠한 영향을 미치는가?
이 연구를 위하여 경기도 화성시에 위치한 B 유치원의 만 5세 유아 50명과 그의 부모 50명을 연구 대상으로 하였다. B 유치원의 지혜반 유아 25명과 그의 부모 25명을 실험 집단으로, 슬기반 유아 25명과 그의 부모 25명을 비교 집단으로 하였다. 유아의 경제개념을 측정하기 위한 검사도구로는 Laney(1995)가 제작한 유아 경제개념 검사도구를 사용하였으며 소비행동을 측정하기 위한 검사도구로는 변길희(2006)가 작성한 유아 소비행동 검사도구를 사용하였다. 또한 부모의 소비행동을 측정하기 위한 검사도구로는 고화정(2007)이 작성한 검사도구를 사용하였다. 실험은 2010년 9월 05일~11월 05일까지 진행되었으며, 총 14회 가정 연계 경제교육 활동을 실시하였다. 실험 집단과 비교 집단 모두 유치원에서 교사와 함께 경제동화를 읽는 활동을 진행하였고, 실험 집단은 경제동화를 활용한 경제교육 활동을 위한 활동지 및 부모 활동 지침서를 가정으로 가져가 부모의 주도하에 활동을 진행하였다. 실험 처치의 효과를 알아보기 위해 유아의 경제개념 및 소비행동, 부모의 소비행동에 대한 동일한 사전 검사와 사후 검사를 실시하였고, 수집된 자료는 SPSS 18.0 통계프로그램을 사용하여 통계처리하였다. 실험 집단과 비교 집단의 평균점수와 표준편차를 산출하고, 두 집단 간 차이를 t-검증하였다. 그에 따른 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 경제동화를 활용한 가정 연계 경제교육 활동을 경험한 유아들은 그렇지 않은 유아들보다 경제개념에 유의미한 향상을 보였다. 하위 영역별로 살펴보면 희소성 개념과 보충과 대안 개념에서 통계적으로 유의미한 향상을 보였다. 둘째, 경제동화를 활용한 가정 연계 경제교육 활동을 경험한 유아들은 그렇지 않은 유아들보다 소비행동에 유의미한 향상을 보였다. 하위 영역별로 살펴보면 소비 가치관, 합리적 구매 행동에서 통계적으로 유의미한 향상을 보였다. 셋째, 경제동화를 활용한 가정 연계 경제교육 활동을 경험한 부모들은 그렇지 않은 부모들보다 소비행동에 유의미한 향상을 보였다. 하위 영역별로 살펴보면 구매 행동과 사용 행동에서 통계적으로 유의미한 향상을 보였다.
이와 같은 결과는 경제동화를 활용한 가정 연계 경제교육 활동은 유아의 경제개념 및 소비행동, 부모의 소비행동의 증진에 효과적인 방법임을 나타내는 것이다.
본 연구의 목적은 경제동화를 활용한 가정 연계 경제교육 활동이 유아의 경제개념 및 유아와 부모의 소비행동에 미치는 영향을 밝히는 데 있다. 이에 따라 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 경제동화를 활용한 가정 연계 경제교육 활동이 유아의 경제개념 향상에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 경제동화를 활용한 가정 연계 경제교육 활동이 유아의 소비행동에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 경제동화를 활용한 가정 연계 경제교육 활동이 부모의 소비행동에 어떠한 영향을 미치는가?
이 연구를 위하여 경기도 화성시에 위치한 B 유치원의 만 5세 유아 50명과 그의 부모 50명을 연구 대상으로 하였다. B 유치원의 지혜반 유아 25명과 그의 부모 25명을 실험 집단으로, 슬기반 유아 25명과 그의 부모 25명을 비교 집단으로 하였다. 유아의 경제개념을 측정하기 위한 검사도구로는 Laney(1995)가 제작한 유아 경제개념 검사도구를 사용하였으며 소비행동을 측정하기 위한 검사도구로는 변길희(2006)가 작성한 유아 소비행동 검사도구를 사용하였다. 또한 부모의 소비행동을 측정하기 위한 검사도구로는 고화정(2007)이 작성한 검사도구를 사용하였다. 실험은 2010년 9월 05일~11월 05일까지 진행되었으며, 총 14회 가정 연계 경제교육 활동을 실시하였다. 실험 집단과 비교 집단 모두 유치원에서 교사와 함께 경제동화를 읽는 활동을 진행하였고, 실험 집단은 경제동화를 활용한 경제교육 활동을 위한 활동지 및 부모 활동 지침서를 가정으로 가져가 부모의 주도하에 활동을 진행하였다. 실험 처치의 효과를 알아보기 위해 유아의 경제개념 및 소비행동, 부모의 소비행동에 대한 동일한 사전 검사와 사후 검사를 실시하였고, 수집된 자료는 SPSS 18.0 통계프로그램을 사용하여 통계처리하였다. 실험 집단과 비교 집단의 평균점수와 표준편차를 산출하고, 두 집단 간 차이를 t-검증하였다. 그에 따른 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 경제동화를 활용한 가정 연계 경제교육 활동을 경험한 유아들은 그렇지 않은 유아들보다 경제개념에 유의미한 향상을 보였다. 하위 영역별로 살펴보면 희소성 개념과 보충과 대안 개념에서 통계적으로 유의미한 향상을 보였다. 둘째, 경제동화를 활용한 가정 연계 경제교육 활동을 경험한 유아들은 그렇지 않은 유아들보다 소비행동에 유의미한 향상을 보였다. 하위 영역별로 살펴보면 소비 가치관, 합리적 구매 행동에서 통계적으로 유의미한 향상을 보였다. 셋째, 경제동화를 활용한 가정 연계 경제교육 활동을 경험한 부모들은 그렇지 않은 부모들보다 소비행동에 유의미한 향상을 보였다. 하위 영역별로 살펴보면 구매 행동과 사용 행동에서 통계적으로 유의미한 향상을 보였다.
이와 같은 결과는 경제동화를 활용한 가정 연계 경제교육 활동은 유아의 경제개념 및 소비행동, 부모의 소비행동의 증진에 효과적인 방법임을 나타내는 것이다.
The purpose of this study was to examine the effects of home-based economic education activity through use of economic storybooks on young children’s economic concept, consumer behavior and parent’s consumer behavior. The major research questions of this study are as the following.
1. ...
The purpose of this study was to examine the effects of home-based economic education activity through use of economic storybooks on young children’s economic concept, consumer behavior and parent’s consumer behavior. The major research questions of this study are as the following.
1. How does the home-based economic education activity through use of economic storybooks affect young children’s economic concept improvement? 2. How does the home-based economic education activity through use of economic storybooks affect young children’s consumer behavior? 3. How does the home-based economic education activity through use of economic storybooks affect young parent’s consumer behavior? For this study 50 five-year-old children and 50 their parents from kindergarten located at Gyunggi-do, Hwaseong-si were participated in this study. From B kindergarten, 25 children of Jihye class and 25 their parents were in experimental group, 25 children of Seulgi class and 25 their parents were in comparison group. The experiment was held 05th of September to 05th November on 14 home-based economic education activities. Both experimental and comparison group were read the economic story book at kindergarten with teacher. For experimental group, the economic education activities use of economic story books progressed by the parents with the work sheet and parent’s activity guidebook. After all the experiments, to determine the effectiveness of experimental treatment, the children’s economic concepts, consumer behavior and parent’s consumer behavior pre-test and post-test was conducted. After the test, the collected data was statistically processed using statistical program SPSS 18.0. Average score and calculated standard deviation for both experimental and comparison groups and the difference between the two groups were verified. Results of this study are as follows.
First, the children who experienced the home-based economic education activity use of economic storybooks showed a significant improvement of economic concepts than the children who did not experienced. According to the result of lower divisions, scarcity, complement and substitute concept showed the statistically significant improvement. Second, the children who experienced the home-based economic education activity use of economic storybooks showed a significant improvement of consumer behavior than the children who did not experienced. According to the result of lower divisions, consumer values, rational purchase behavior, showed the statistically significant improvement. Third, the parents who experienced the home-based economic education activity use of economic storybooks showed a significant improvement of consumer behavior than the parents who did not experienced. According to the result of lower divisions, purchase behavior, use behavior, showed the statistically significant improvement. Those results imply that home-based economic education activity through use of economic storybooks is effective way to improve young children’s economic concepts, consumer behavior and their parent’s consumer behavior.
The purpose of this study was to examine the effects of home-based economic education activity through use of economic storybooks on young children’s economic concept, consumer behavior and parent’s consumer behavior. The major research questions of this study are as the following.
1. How does the home-based economic education activity through use of economic storybooks affect young children’s economic concept improvement? 2. How does the home-based economic education activity through use of economic storybooks affect young children’s consumer behavior? 3. How does the home-based economic education activity through use of economic storybooks affect young parent’s consumer behavior? For this study 50 five-year-old children and 50 their parents from kindergarten located at Gyunggi-do, Hwaseong-si were participated in this study. From B kindergarten, 25 children of Jihye class and 25 their parents were in experimental group, 25 children of Seulgi class and 25 their parents were in comparison group. The experiment was held 05th of September to 05th November on 14 home-based economic education activities. Both experimental and comparison group were read the economic story book at kindergarten with teacher. For experimental group, the economic education activities use of economic story books progressed by the parents with the work sheet and parent’s activity guidebook. After all the experiments, to determine the effectiveness of experimental treatment, the children’s economic concepts, consumer behavior and parent’s consumer behavior pre-test and post-test was conducted. After the test, the collected data was statistically processed using statistical program SPSS 18.0. Average score and calculated standard deviation for both experimental and comparison groups and the difference between the two groups were verified. Results of this study are as follows.
First, the children who experienced the home-based economic education activity use of economic storybooks showed a significant improvement of economic concepts than the children who did not experienced. According to the result of lower divisions, scarcity, complement and substitute concept showed the statistically significant improvement. Second, the children who experienced the home-based economic education activity use of economic storybooks showed a significant improvement of consumer behavior than the children who did not experienced. According to the result of lower divisions, consumer values, rational purchase behavior, showed the statistically significant improvement. Third, the parents who experienced the home-based economic education activity use of economic storybooks showed a significant improvement of consumer behavior than the parents who did not experienced. According to the result of lower divisions, purchase behavior, use behavior, showed the statistically significant improvement. Those results imply that home-based economic education activity through use of economic storybooks is effective way to improve young children’s economic concepts, consumer behavior and their parent’s consumer behavior.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.