본 연구는 체험활동을 통한 경제교육이 유아의 경제기본개념 및 구매행동에 미치는 영향을 알아보고, 이를 통해 유아교육기관에서의 경제교육의 실천적 근거로 제시되어 활용되고자한다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 1. 체험활동을 통한 경제교육이 유아의 경제기본개념에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 체험활동을 통한 경제교육이 유아의 구매행동에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 전남 Y시의 S어린이집 만 5세 유아 20명과 H어린이집 만 5세 유아 19명을 선정하여 실시하였다. 실험집단은 체험활동을 통한 경제교육을 주 2~3회씩...
본 연구는 체험활동을 통한 경제교육이 유아의 경제기본개념 및 구매행동에 미치는 영향을 알아보고, 이를 통해 유아교육기관에서의 경제교육의 실천적 근거로 제시되어 활용되고자한다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 1. 체험활동을 통한 경제교육이 유아의 경제기본개념에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 체험활동을 통한 경제교육이 유아의 구매행동에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 전남 Y시의 S어린이집 만 5세 유아 20명과 H어린이집 만 5세 유아 19명을 선정하여 실시하였다. 실험집단은 체험활동을 통한 경제교육을 주 2~3회씩 총 7주간 20회에 걸쳐 실시하였으며, 주 경제교육 활동으로 현장체험활동과정을 통해 유아들이 직접 경제관련 활동을 해보고 이와 연계하여 교실에서 다양한 활동들을 통합적으로 진행하였다. 통제집단은 연간교육계획안에 의한 교육활동을 진행하였다. 본 연구에서는 유아의 경제기본개념을 측정하기 위해서 ‘유아경제기본개념 검사’(박미자, 2008)를 사용하였으며, 유아의 구매행동의 변화를 측정하기 위해서는 ‘구매행동에 대한 검사’(김은아, 2009)를 사용하였다. 집단별로 사전·사후검사를 실시하여 차이를 비교하였으며, 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 체험활동을 통한 경제교육이 유아의 경제기본개념에 미치는 영향을 알아본 결과 실험집단과 통제집단 간에 경제기본개념의 하위내용인 ‘희소성과 선택 및 기회비용’ ‘소비’ ‘상품과 서비스’ ‘화폐’ ‘가격과 교환’ ‘시장’에서 유의한 차이를 나타내어 체험활동을 통한 경제교육이 유아의 경제기본개념을 증진시키는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 체험활동을 통한 경제교육이 유아의 구매행동에 미치는 영향을 알아본 결과 실험집단과 통제집단 간에 ‘구매 전 행동’ ‘구매 과정 행동’ ‘구매 후 행동’에서 유의한 차이를 나타내어 체험활동을 통한 경제교육이 유아의 구매행동에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 이러한 연구결과로 미루어 볼 때 체험활동을 통한 경제교육은 유아의 경제기본개념과 구매행동에 긍정적인 영향을 미치므로 유아교육기관에서 활용될 수 있음을 시사하고 있다.
본 연구는 체험활동을 통한 경제교육이 유아의 경제기본개념 및 구매행동에 미치는 영향을 알아보고, 이를 통해 유아교육기관에서의 경제교육의 실천적 근거로 제시되어 활용되고자한다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 1. 체험활동을 통한 경제교육이 유아의 경제기본개념에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 체험활동을 통한 경제교육이 유아의 구매행동에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 전남 Y시의 S어린이집 만 5세 유아 20명과 H어린이집 만 5세 유아 19명을 선정하여 실시하였다. 실험집단은 체험활동을 통한 경제교육을 주 2~3회씩 총 7주간 20회에 걸쳐 실시하였으며, 주 경제교육 활동으로 현장체험활동과정을 통해 유아들이 직접 경제관련 활동을 해보고 이와 연계하여 교실에서 다양한 활동들을 통합적으로 진행하였다. 통제집단은 연간교육계획안에 의한 교육활동을 진행하였다. 본 연구에서는 유아의 경제기본개념을 측정하기 위해서 ‘유아경제기본개념 검사’(박미자, 2008)를 사용하였으며, 유아의 구매행동의 변화를 측정하기 위해서는 ‘구매행동에 대한 검사’(김은아, 2009)를 사용하였다. 집단별로 사전·사후검사를 실시하여 차이를 비교하였으며, 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 체험활동을 통한 경제교육이 유아의 경제기본개념에 미치는 영향을 알아본 결과 실험집단과 통제집단 간에 경제기본개념의 하위내용인 ‘희소성과 선택 및 기회비용’ ‘소비’ ‘상품과 서비스’ ‘화폐’ ‘가격과 교환’ ‘시장’에서 유의한 차이를 나타내어 체험활동을 통한 경제교육이 유아의 경제기본개념을 증진시키는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 체험활동을 통한 경제교육이 유아의 구매행동에 미치는 영향을 알아본 결과 실험집단과 통제집단 간에 ‘구매 전 행동’ ‘구매 과정 행동’ ‘구매 후 행동’에서 유의한 차이를 나타내어 체험활동을 통한 경제교육이 유아의 구매행동에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 이러한 연구결과로 미루어 볼 때 체험활동을 통한 경제교육은 유아의 경제기본개념과 구매행동에 긍정적인 영향을 미치므로 유아교육기관에서 활용될 수 있음을 시사하고 있다.
The purpose of this study was to examine the effects of experienced-based economy education on young children's basic economy concepts and purchasing behaviors. Based on this purpose, two research questions were developed: 1. What were the effects of experienced-based economy education on basic econ...
The purpose of this study was to examine the effects of experienced-based economy education on young children's basic economy concepts and purchasing behaviors. Based on this purpose, two research questions were developed: 1. What were the effects of experienced-based economy education on basic economic concepts of young children? 2. What were the effects of experienced-based economy education on purchasing behaviors of young children? The participants of this study were 39 5-years-old young children at two kindergarten in Yeosu city. Young children in Experimental group received experienced-based economy education 2~3 times per week for 7 weeks while young children received education, based on annual education plan. 'Inventory for Basic Economy Concept of Young Children'(Park, Mi-ja, 2008) and 'Inventory for Purchasing Behaviors'(Kim, Eun-A, 2009) were used. Pre- and post test was used and the results were summarized as follows: First, experienced-based economy education improved young children's basic economy concepts. young children in experimental group received higher scores on 'scarcity, selection and opportunity cost, consumption, products and service, currency, price and exchange, and market' than young children in control group received. Second, experienced-based economy education improved young children's purchasing behaviors. Young children in experimental group received higher scores on 'before, during, and after purchasing behaviors' than young children in control group received. Based on the results, experienced-based economy education was effective to improve young children's basic economy concepts and purchasing behaviors.
The purpose of this study was to examine the effects of experienced-based economy education on young children's basic economy concepts and purchasing behaviors. Based on this purpose, two research questions were developed: 1. What were the effects of experienced-based economy education on basic economic concepts of young children? 2. What were the effects of experienced-based economy education on purchasing behaviors of young children? The participants of this study were 39 5-years-old young children at two kindergarten in Yeosu city. Young children in Experimental group received experienced-based economy education 2~3 times per week for 7 weeks while young children received education, based on annual education plan. 'Inventory for Basic Economy Concept of Young Children'(Park, Mi-ja, 2008) and 'Inventory for Purchasing Behaviors'(Kim, Eun-A, 2009) were used. Pre- and post test was used and the results were summarized as follows: First, experienced-based economy education improved young children's basic economy concepts. young children in experimental group received higher scores on 'scarcity, selection and opportunity cost, consumption, products and service, currency, price and exchange, and market' than young children in control group received. Second, experienced-based economy education improved young children's purchasing behaviors. Young children in experimental group received higher scores on 'before, during, and after purchasing behaviors' than young children in control group received. Based on the results, experienced-based economy education was effective to improve young children's basic economy concepts and purchasing behaviors.
주제어
#유아의 경제기본개념 체험활동
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