음악은 누구나 즐기며 추구하는 특성을 지니고 있는 매체이며 우리의 일상생활을 윤택하게 해주고 즐거움을 줄 뿐만 아니라 우리의 사고방식을 형성하고 구체화시키는 기능을 가지고 있다. 더불어 특수아동에 있어서 음악은 말이나 행동으로 표현할 수 없는 내적인 감정과 느낌 등을 전달하는 자기표현의 수단으로서의 기능을 하고 있으며 음악교육을 통하여 사회성 발달뿐만 아니라 문제행동의 교정에 긍정적인 효과를 가져 올 수 있기 때문에 그 중요성이 더욱 강조된다. 이런 상황 속에서 우리나라 사람들의 정서와 문화를 내포하는 음악적 치료의 필요성이 커지고 있으며 자신에게 주어진 환경과 가장 유사한 정서를 담은 민속 음악은 환자는 물론 일반인들에게도 치료 효과가 높다고 하겠다. 이에 본 연구자는 특수아동 학교를 매주 주기적으로 방문하여 우리의 정서와 문화가 담긴 음악, 즉 사물놀이와 민요를 특수아동들에게 교습하고 그것이 특수아동의 문제행동에 미치는 영향을 연구하였다 본 연구의 범위는 경남 통영시 북신동에 있는 장애인 주간보호시설인 민들레집 아동 중 장애의 종류 및 정도가 다른 아동 6명에 한정하여 연구하였다. 이 아동들의 선정기준은 ...
음악은 누구나 즐기며 추구하는 특성을 지니고 있는 매체이며 우리의 일상생활을 윤택하게 해주고 즐거움을 줄 뿐만 아니라 우리의 사고방식을 형성하고 구체화시키는 기능을 가지고 있다. 더불어 특수아동에 있어서 음악은 말이나 행동으로 표현할 수 없는 내적인 감정과 느낌 등을 전달하는 자기표현의 수단으로서의 기능을 하고 있으며 음악교육을 통하여 사회성 발달뿐만 아니라 문제행동의 교정에 긍정적인 효과를 가져 올 수 있기 때문에 그 중요성이 더욱 강조된다. 이런 상황 속에서 우리나라 사람들의 정서와 문화를 내포하는 음악적 치료의 필요성이 커지고 있으며 자신에게 주어진 환경과 가장 유사한 정서를 담은 민속 음악은 환자는 물론 일반인들에게도 치료 효과가 높다고 하겠다. 이에 본 연구자는 특수아동 학교를 매주 주기적으로 방문하여 우리의 정서와 문화가 담긴 음악, 즉 사물놀이와 민요를 특수아동들에게 교습하고 그것이 특수아동의 문제행동에 미치는 영향을 연구하였다 본 연구의 범위는 경남 통영시 북신동에 있는 장애인 주간보호시설인 민들레집 아동 중 장애의 종류 및 정도가 다른 아동 6명에 한정하여 연구하였다. 이 아동들의 선정기준은 자폐증, 다운증후군, 정신지체 등 장애종류가 각각 다르며 기본적으로 수업을 이해 할 수 있고 수업진행이 가능한 최소한의 지적 능력을 갖춘 아동들로 선정하였고 2010년 4월부터 2010년 7월까지 4개월간 연구가 이루어졌으며 매주 1회(50분)의 국악수업을 진행하였다. 연구방법은 민요와 사물놀이 교육이 특수아동의 문제행동 중 품행문제와 학업기술상의 문제에 긍정적인 영향을 줄 수 있는가를 알아보기 위해 연구집단을 설정하고 사전사후 검사를 실시하였다. 사전검사는 실험시작 직전인 2010년 2월부터 3월까지 2개월간의 구연동화수업을 매주 1회 참관하여 학생의 수업 중 품행문제, 학업기술상의 문제 등을 관찰하여 작성하였으며 사후검사는 2010년 4월부터 2010년 7월까지 4개월간 연구자의 지도방법을 적용하여 17차시의 수업을 진행한 후 매 차시 마다 관찰결과를 기록하였다. 사전사후 검사는 연구자외 사회복지사 1명이 수업을 참관하며 학생들의 문제행동을 관찰하고 그 결과를 바탕으로 학습평가지를 작성하였으며 학습평가지는 특수아동의 문제행동 중 ‘품행문제와 학업기술상의 문제’ 두 부분으로 나누어 작성하였다. 특수아동을 대상으로 신체적 표현과 언어적 표현에 중점을 두고 민요와 사물놀이 수업을 하여 그들이 가지고 있는 품행문제와 학업기술상의 문제에 미치는 효과에 대해 도출한 연구결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째 ‘품행문제’의 변화에 있어 실험전과 실험후의 변화 정도를 비교하여 보면 큰소리로 떠드는 횟수는 29.4%, 자리를 맘대로 이탈하는 횟수는 38.4%, 친구와 다투는 횟수는 32.5% 가 줄었다. 이것은 4개월 이라는 짧은 교육기간 동안 특수아동들의 품행에 많은 변화가 있었다는 것을 의미하며 수업이 진행 될수록 그 변화의 정도가 더욱 눈에 띄었다. 둘째 ‘학업기술상의 문제’의 변화에 있어 쉽고 재미있는 사물놀이와 흥겨운 가락이 있는 민요수업을 통해 학생이 수업에 집중할 수 있도록 유도하여 수업과 관계없는 산만한 행동을 하는 횟수가 19.8%가 감소되는 결과를 얻을 수 있었다. 또한 흥겹고 재미있는 수업은 학생들이 교사의 지시에 잘 따르는 변화를 이끌어 낼 수 있었고, 순응도를 측정한 결과 학생들의 평균점수가 실험전에는 2.2점(그렇지 않다)에서 실험후에는 3.7점(그렇다)으로 많이 증가하였다. 그리고 수업 중 발표를 시켰을 때 발표력도 증가하여 학생들의 평균점수가 실험전에는 1.3점(매우 그렇지 않다)에서 실험후에는 2.5점(그렇다와 그렇지않다의 중간영역)으로 증가하여 학생들이 자기 생각을 표현할 수 있는 능력이 향상되었음을 알 수 있었다. 결론적으로 6명의 학생들을 대상으로 17회의 수업을 진행한 결과 수업이 진행될수록 대부분의 학생들의 품행문제와 학업기술상의 문제가 개선되어감을 알 수 있었고 이는 특수아동들에게 민요와 사물놀이 수업이 매우 의미 있음을 보여주는 것이다. 연구자는 본 연구를 마무리 하면서 연구를 통해 얻은 시사점과 노력해야 할 두 가지 부분을 다음과 같이 제언을 하고자한다. 첫째 민요의 특징은 여러 가지로 다양하고 주위에서 많이 들었던 노래라 특수아동들이 쉽게 흥미를 느끼고 빠져 들 수 있다는 것을 본 연구에서 보여주었다. 그러므로 지역의 특성에 맞는 다양하고 재미있는 민요가 더욱 더 널리 보급되었으면 한다. 둘째 사물놀이나 민요가 특수아동에게 효과적임이 최근 여러 연구를 통해서 밝혀지고 있다. 하지만 학교현장에서 활용할 수 있는 실제적인 지도방법에 대한 연구가 더욱 더 활발히 이루어져야 하겠다. 즉 효과적인 국악수업을 위해 교과서와 교사용 지도서 외에 동영상 자료, 소리 자료 등 다양한 국악지도 자료가 개발 되어야겠다. 아울러 특수아동에 대한 교육이 오랜 역사를 가지지 않았고 특히 국악교육은 더욱 그러하지만 특수아동에게 국악교육을 함으로써 우리 전통문화를 제대로 배울 수 있는 계기가 되고, 문화가 경쟁력인 이 시대에 더욱 더 우리 예술에 흥미를 느낄 수 있도록 특수아동에 대한 국악교육 방법이 더욱 더 발전되기를 바라며 본 연구가 특수아동교육에 작은 보탬이 되기를 바란다.
음악은 누구나 즐기며 추구하는 특성을 지니고 있는 매체이며 우리의 일상생활을 윤택하게 해주고 즐거움을 줄 뿐만 아니라 우리의 사고방식을 형성하고 구체화시키는 기능을 가지고 있다. 더불어 특수아동에 있어서 음악은 말이나 행동으로 표현할 수 없는 내적인 감정과 느낌 등을 전달하는 자기표현의 수단으로서의 기능을 하고 있으며 음악교육을 통하여 사회성 발달뿐만 아니라 문제행동의 교정에 긍정적인 효과를 가져 올 수 있기 때문에 그 중요성이 더욱 강조된다. 이런 상황 속에서 우리나라 사람들의 정서와 문화를 내포하는 음악적 치료의 필요성이 커지고 있으며 자신에게 주어진 환경과 가장 유사한 정서를 담은 민속 음악은 환자는 물론 일반인들에게도 치료 효과가 높다고 하겠다. 이에 본 연구자는 특수아동 학교를 매주 주기적으로 방문하여 우리의 정서와 문화가 담긴 음악, 즉 사물놀이와 민요를 특수아동들에게 교습하고 그것이 특수아동의 문제행동에 미치는 영향을 연구하였다 본 연구의 범위는 경남 통영시 북신동에 있는 장애인 주간보호시설인 민들레집 아동 중 장애의 종류 및 정도가 다른 아동 6명에 한정하여 연구하였다. 이 아동들의 선정기준은 자폐증, 다운증후군, 정신지체 등 장애종류가 각각 다르며 기본적으로 수업을 이해 할 수 있고 수업진행이 가능한 최소한의 지적 능력을 갖춘 아동들로 선정하였고 2010년 4월부터 2010년 7월까지 4개월간 연구가 이루어졌으며 매주 1회(50분)의 국악수업을 진행하였다. 연구방법은 민요와 사물놀이 교육이 특수아동의 문제행동 중 품행문제와 학업기술상의 문제에 긍정적인 영향을 줄 수 있는가를 알아보기 위해 연구집단을 설정하고 사전사후 검사를 실시하였다. 사전검사는 실험시작 직전인 2010년 2월부터 3월까지 2개월간의 구연동화수업을 매주 1회 참관하여 학생의 수업 중 품행문제, 학업기술상의 문제 등을 관찰하여 작성하였으며 사후검사는 2010년 4월부터 2010년 7월까지 4개월간 연구자의 지도방법을 적용하여 17차시의 수업을 진행한 후 매 차시 마다 관찰결과를 기록하였다. 사전사후 검사는 연구자외 사회복지사 1명이 수업을 참관하며 학생들의 문제행동을 관찰하고 그 결과를 바탕으로 학습평가지를 작성하였으며 학습평가지는 특수아동의 문제행동 중 ‘품행문제와 학업기술상의 문제’ 두 부분으로 나누어 작성하였다. 특수아동을 대상으로 신체적 표현과 언어적 표현에 중점을 두고 민요와 사물놀이 수업을 하여 그들이 가지고 있는 품행문제와 학업기술상의 문제에 미치는 효과에 대해 도출한 연구결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째 ‘품행문제’의 변화에 있어 실험전과 실험후의 변화 정도를 비교하여 보면 큰소리로 떠드는 횟수는 29.4%, 자리를 맘대로 이탈하는 횟수는 38.4%, 친구와 다투는 횟수는 32.5% 가 줄었다. 이것은 4개월 이라는 짧은 교육기간 동안 특수아동들의 품행에 많은 변화가 있었다는 것을 의미하며 수업이 진행 될수록 그 변화의 정도가 더욱 눈에 띄었다. 둘째 ‘학업기술상의 문제’의 변화에 있어 쉽고 재미있는 사물놀이와 흥겨운 가락이 있는 민요수업을 통해 학생이 수업에 집중할 수 있도록 유도하여 수업과 관계없는 산만한 행동을 하는 횟수가 19.8%가 감소되는 결과를 얻을 수 있었다. 또한 흥겹고 재미있는 수업은 학생들이 교사의 지시에 잘 따르는 변화를 이끌어 낼 수 있었고, 순응도를 측정한 결과 학생들의 평균점수가 실험전에는 2.2점(그렇지 않다)에서 실험후에는 3.7점(그렇다)으로 많이 증가하였다. 그리고 수업 중 발표를 시켰을 때 발표력도 증가하여 학생들의 평균점수가 실험전에는 1.3점(매우 그렇지 않다)에서 실험후에는 2.5점(그렇다와 그렇지않다의 중간영역)으로 증가하여 학생들이 자기 생각을 표현할 수 있는 능력이 향상되었음을 알 수 있었다. 결론적으로 6명의 학생들을 대상으로 17회의 수업을 진행한 결과 수업이 진행될수록 대부분의 학생들의 품행문제와 학업기술상의 문제가 개선되어감을 알 수 있었고 이는 특수아동들에게 민요와 사물놀이 수업이 매우 의미 있음을 보여주는 것이다. 연구자는 본 연구를 마무리 하면서 연구를 통해 얻은 시사점과 노력해야 할 두 가지 부분을 다음과 같이 제언을 하고자한다. 첫째 민요의 특징은 여러 가지로 다양하고 주위에서 많이 들었던 노래라 특수아동들이 쉽게 흥미를 느끼고 빠져 들 수 있다는 것을 본 연구에서 보여주었다. 그러므로 지역의 특성에 맞는 다양하고 재미있는 민요가 더욱 더 널리 보급되었으면 한다. 둘째 사물놀이나 민요가 특수아동에게 효과적임이 최근 여러 연구를 통해서 밝혀지고 있다. 하지만 학교현장에서 활용할 수 있는 실제적인 지도방법에 대한 연구가 더욱 더 활발히 이루어져야 하겠다. 즉 효과적인 국악수업을 위해 교과서와 교사용 지도서 외에 동영상 자료, 소리 자료 등 다양한 국악지도 자료가 개발 되어야겠다. 아울러 특수아동에 대한 교육이 오랜 역사를 가지지 않았고 특히 국악교육은 더욱 그러하지만 특수아동에게 국악교육을 함으로써 우리 전통문화를 제대로 배울 수 있는 계기가 되고, 문화가 경쟁력인 이 시대에 더욱 더 우리 예술에 흥미를 느낄 수 있도록 특수아동에 대한 국악교육 방법이 더욱 더 발전되기를 바라며 본 연구가 특수아동교육에 작은 보탬이 되기를 바란다.
Music is a medium with the features that everybody enjoys and pursues, and it enriches our daily lives, as well as giving pleasure to us and has functions to form and embody our way of thinking. In addition, for the special children, music functions as a way of self-expression to deliver inner feeli...
Music is a medium with the features that everybody enjoys and pursues, and it enriches our daily lives, as well as giving pleasure to us and has functions to form and embody our way of thinking. In addition, for the special children, music functions as a way of self-expression to deliver inner feeling and emotion that cannot be presented by words or behaviors. Positive effects can be brought to the correction of problematic behaviors and social development through music education, so the importance is more emphasized. In this circumstance, the need for musical treatment that contains our emotion and culture is growing and the remedial value of folk music that contains emotion the most similar to the given environment, is very high not only to the patients but also to ordinary people. Therefore, in this study, Samulnori(Korean traditional percussion quartet) and folk songs, the music that contain our culture and emotion were taught to the special children through periodic visits to the school for the special children and its effects on the problematic behaviors of the special children have been studied. The scope of the study is limited to 6 children with different types and degrees of disability among children from Dandelion house in Buksin-Dong, Tongyoung-Si, Kyungnam. Selection criteria is the varied disabilities such as autism, Down syndrome, mental retardation, disability, etc and the children who has the minimum intellectual capacity to be able to understand the classes. Studies have been performed for 4 months from Apr 2007 till Jul 2010 and 1 traditional music lesson per week has been conducted. In order to find out whether the education of folk songs and Samulnori can positively affect the problems of behavior and academic skills among the problems of the special children, the target study group was established accordingly and then the preliminary and post test were performed. The preliminary test was conducted in a way that the problems of behavior and academic skills among the problems of the special children were observed and drawn up by witnessing the class of oral narration of fairy tales once a week from Feb 2010 till Mar 2010, just before the test and for the post-test, 17 session classes were conducted by applying of the teaching method of the researcher for 4 months from Apr 2010 till Jul 2010 and then the observation results from each session were recorded. For the preliminary and post test, besides the researcher, one social worker witnessed the class and observed the problematic behaviors of the students and drawn up a learning assessment paper and the learning assessment paper consists of two parts, 'behavioral problems and problems of academic skills' among the problematic special children. As a result of the study on the effect that the class of folk songs and Samulnori gave on the problems of behaviors and academic skills of the special children, based on their physical and verbal expression by targeting the special children, following conclusion have been reached. Firstly, with respect to the change of 'behavioral problems', when the changes before and after test were compared, the frequency of making loud noise, the frequency of vacating of the seats as they were pleased and the frequency of fighting with their friends were reduced by 29.4%, 38.4% and 32.5% respectively. This implied that there have been many changes during short period of class for 4 months, and the degree of the change became significant as the class went on further. Secondly, with respect to 'problems of academic skills', the students were induced to concentrate on the class through easy and interesting Samulnori and folk songs with exciting rhythms, the frequency of distracted behavior has been reduced by 19.8%. Also, joyful and interesting class has changed the students to follow the instructions from teachers and as a result of measuring of compliance of the students, the mean value before test was 2.2(No, it is not like that) but it has increased to 3.7(Yes, it is like that). And, when they were asked for presentation during class, their presentation capability also increased. The mean value of the students was 1.3 before test(Very far from that) but it has increased to 2.5(Between 'Yes, it is like that' and 'No, it is not like that'). This implied that the expressional capability of the students has been improved. In conclusion, as a result of the implementation of 17 session classes for 6 students, it was found that as the classes progressed, the problems of the students' behaviors and academic skill have been improved and this showed that the class of folk songs and Samulnori for the special children were meaningful. Researcher intends to suggest followings with regard to the implication of studies and the efforts we should make, by finishing this study. Firstly, the feature of folk songs is that the special children are likely to have the interests and engaged in because it is the songs that they often listened to around themselves, as shown in this study. Therefore, researcher wishes that more various and interesting folk songs corresponding with regional features would be widely distributed. Secondly, the effect of folk songs and Samunori on the special children has been found through various recent studies. However, the studies on real teaching methods which can be applied to the educational fields, should be more vigorously performed. In other words, for the efficient traditional music class, various teaching materials including video and sound materials as well as test book and instruction materials for teachers, should be developed. In addition, the history of teaching for the special children is not that long, and especially traditional music class is more as such, but through the education of traditional music for the special children, the special will have the opportunities to learn our traditional culture and become more interested in our arts in the times when the culture is our competence. In this perspective, researcher wishes the teaching method of traditional music for the special children would develop further and this study would contribute to the teaching of the special children even if it is a small portion.
Music is a medium with the features that everybody enjoys and pursues, and it enriches our daily lives, as well as giving pleasure to us and has functions to form and embody our way of thinking. In addition, for the special children, music functions as a way of self-expression to deliver inner feeling and emotion that cannot be presented by words or behaviors. Positive effects can be brought to the correction of problematic behaviors and social development through music education, so the importance is more emphasized. In this circumstance, the need for musical treatment that contains our emotion and culture is growing and the remedial value of folk music that contains emotion the most similar to the given environment, is very high not only to the patients but also to ordinary people. Therefore, in this study, Samulnori(Korean traditional percussion quartet) and folk songs, the music that contain our culture and emotion were taught to the special children through periodic visits to the school for the special children and its effects on the problematic behaviors of the special children have been studied. The scope of the study is limited to 6 children with different types and degrees of disability among children from Dandelion house in Buksin-Dong, Tongyoung-Si, Kyungnam. Selection criteria is the varied disabilities such as autism, Down syndrome, mental retardation, disability, etc and the children who has the minimum intellectual capacity to be able to understand the classes. Studies have been performed for 4 months from Apr 2007 till Jul 2010 and 1 traditional music lesson per week has been conducted. In order to find out whether the education of folk songs and Samulnori can positively affect the problems of behavior and academic skills among the problems of the special children, the target study group was established accordingly and then the preliminary and post test were performed. The preliminary test was conducted in a way that the problems of behavior and academic skills among the problems of the special children were observed and drawn up by witnessing the class of oral narration of fairy tales once a week from Feb 2010 till Mar 2010, just before the test and for the post-test, 17 session classes were conducted by applying of the teaching method of the researcher for 4 months from Apr 2010 till Jul 2010 and then the observation results from each session were recorded. For the preliminary and post test, besides the researcher, one social worker witnessed the class and observed the problematic behaviors of the students and drawn up a learning assessment paper and the learning assessment paper consists of two parts, 'behavioral problems and problems of academic skills' among the problematic special children. As a result of the study on the effect that the class of folk songs and Samulnori gave on the problems of behaviors and academic skills of the special children, based on their physical and verbal expression by targeting the special children, following conclusion have been reached. Firstly, with respect to the change of 'behavioral problems', when the changes before and after test were compared, the frequency of making loud noise, the frequency of vacating of the seats as they were pleased and the frequency of fighting with their friends were reduced by 29.4%, 38.4% and 32.5% respectively. This implied that there have been many changes during short period of class for 4 months, and the degree of the change became significant as the class went on further. Secondly, with respect to 'problems of academic skills', the students were induced to concentrate on the class through easy and interesting Samulnori and folk songs with exciting rhythms, the frequency of distracted behavior has been reduced by 19.8%. Also, joyful and interesting class has changed the students to follow the instructions from teachers and as a result of measuring of compliance of the students, the mean value before test was 2.2(No, it is not like that) but it has increased to 3.7(Yes, it is like that). And, when they were asked for presentation during class, their presentation capability also increased. The mean value of the students was 1.3 before test(Very far from that) but it has increased to 2.5(Between 'Yes, it is like that' and 'No, it is not like that'). This implied that the expressional capability of the students has been improved. In conclusion, as a result of the implementation of 17 session classes for 6 students, it was found that as the classes progressed, the problems of the students' behaviors and academic skill have been improved and this showed that the class of folk songs and Samulnori for the special children were meaningful. Researcher intends to suggest followings with regard to the implication of studies and the efforts we should make, by finishing this study. Firstly, the feature of folk songs is that the special children are likely to have the interests and engaged in because it is the songs that they often listened to around themselves, as shown in this study. Therefore, researcher wishes that more various and interesting folk songs corresponding with regional features would be widely distributed. Secondly, the effect of folk songs and Samunori on the special children has been found through various recent studies. However, the studies on real teaching methods which can be applied to the educational fields, should be more vigorously performed. In other words, for the efficient traditional music class, various teaching materials including video and sound materials as well as test book and instruction materials for teachers, should be developed. In addition, the history of teaching for the special children is not that long, and especially traditional music class is more as such, but through the education of traditional music for the special children, the special will have the opportunities to learn our traditional culture and become more interested in our arts in the times when the culture is our competence. In this perspective, researcher wishes the teaching method of traditional music for the special children would develop further and this study would contribute to the teaching of the special children even if it is a small portion.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.