스마트 폰의 등장 이후 인터넷 접속에 시간과 공간의 제약이 사라지면서 트위터와 페이스 북 등 소셜미디어의 영향력이 커지고 있다. 기존의 마케팅 수단에 비해 그 파급 속도와 영향력이 막강해진만큼 이러한 소셜미디어를 통한 마케팅은 기업의 필수 요소로 자리잡고 있다. 마케팅의 대상이 되는 소비자들이 주어지는 정보를 그대로 습득하는 수동적인 대상에서 탈피해 컨텐츠를 만들고 소비하는 능동적인 소비자로 발전함에 따라 소비자들이 곧 마케팅의 주도자가 되는 동시에 안티 세력이 되고 있다. 언제 어디서든 자신의 의견을 자유롭게 개진하는 능동적인 ...
스마트 폰의 등장 이후 인터넷 접속에 시간과 공간의 제약이 사라지면서 트위터와 페이스 북 등 소셜미디어의 영향력이 커지고 있다. 기존의 마케팅 수단에 비해 그 파급 속도와 영향력이 막강해진만큼 이러한 소셜미디어를 통한 마케팅은 기업의 필수 요소로 자리잡고 있다. 마케팅의 대상이 되는 소비자들이 주어지는 정보를 그대로 습득하는 수동적인 대상에서 탈피해 컨텐츠를 만들고 소비하는 능동적인 소비자로 발전함에 따라 소비자들이 곧 마케팅의 주도자가 되는 동시에 안티 세력이 되고 있다. 언제 어디서든 자신의 의견을 자유롭게 개진하는 능동적인 프로슈머의 파워가 갈수록 커짐에 따라 기업은 이러한 소비자들에게 어떻게 대응하느냐에 따라 앞으로의 마케팅 결과가 좌우될 수 밖에 없다. 기업이 아무리 세심하게 기획하고 다듬은 메시지라 하더라도 소비자들에게 의도한 대로 전달되지 못하고 복잡하고 예측 가능한 군중들의 대화를 거치며 수정되어 버린다. 이 와중에 수많은 소비자들이 그들의 의견을 불특정 다수에게 적극적으로 확산시키는 것이다. 소셜미디어 시대에는 기업은 회사가 아닌 살아있는 개인처럼 인격을 갖고 고객과 더불어 말하고 공감하며 소통하는 살아있는 캐릭터로 발전, 친근한 이미지로 소비자에게 다가서야 한다. 또한 소비자들의 부정적인 의견에 대해서도 정직하고 재빠른 대처를 통해 기업의 신뢰도를 증진시켜나가는 것이 중요하다. 본 논문에서는 이러한 시대적 변화를 이끌고 있는 대표적인 소셜미디어를 분석하고 이들을 이용한 마케팅 성공과 실패 사례를 심층적으로 연구해 봤다. 그리고 성공적인 마케팅 결과를 도출하기 위해 기업들은 어떠한 자세로 접근해야 할지에 대해 논의했다. 감성과 정직으로 소비자들에게 믿음을 주고, 동시에 매스미디어와 소셜미디어의 통합적인 마케팅이 적극적으로 활용하되, 소비자들이 자발적으로 기업에 우호적인 컨텐츠를 만들어 배포할 수 있는 분위기를 만들어 낸다면 기업에게 소셜미디어는 큰 힘을 실어줄 수 있을 것이다. 이번 연구는 이러한 의미에서 국내 기업의 마케팅 블루오션으로 자리할 소셜미디어에 대해 심층 연구하고 앞으로의 발전방향을 모색했다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 다만 소셜미디어를 비롯한 온라인마케팅 기법들의 발전속도가 매우 빠른 만큼 이후의 변화에 맞는 후속 연구도 계속 이어져야 할 것이다.
스마트 폰의 등장 이후 인터넷 접속에 시간과 공간의 제약이 사라지면서 트위터와 페이스 북 등 소셜미디어의 영향력이 커지고 있다. 기존의 마케팅 수단에 비해 그 파급 속도와 영향력이 막강해진만큼 이러한 소셜미디어를 통한 마케팅은 기업의 필수 요소로 자리잡고 있다. 마케팅의 대상이 되는 소비자들이 주어지는 정보를 그대로 습득하는 수동적인 대상에서 탈피해 컨텐츠를 만들고 소비하는 능동적인 소비자로 발전함에 따라 소비자들이 곧 마케팅의 주도자가 되는 동시에 안티 세력이 되고 있다. 언제 어디서든 자신의 의견을 자유롭게 개진하는 능동적인 프로슈머의 파워가 갈수록 커짐에 따라 기업은 이러한 소비자들에게 어떻게 대응하느냐에 따라 앞으로의 마케팅 결과가 좌우될 수 밖에 없다. 기업이 아무리 세심하게 기획하고 다듬은 메시지라 하더라도 소비자들에게 의도한 대로 전달되지 못하고 복잡하고 예측 가능한 군중들의 대화를 거치며 수정되어 버린다. 이 와중에 수많은 소비자들이 그들의 의견을 불특정 다수에게 적극적으로 확산시키는 것이다. 소셜미디어 시대에는 기업은 회사가 아닌 살아있는 개인처럼 인격을 갖고 고객과 더불어 말하고 공감하며 소통하는 살아있는 캐릭터로 발전, 친근한 이미지로 소비자에게 다가서야 한다. 또한 소비자들의 부정적인 의견에 대해서도 정직하고 재빠른 대처를 통해 기업의 신뢰도를 증진시켜나가는 것이 중요하다. 본 논문에서는 이러한 시대적 변화를 이끌고 있는 대표적인 소셜미디어를 분석하고 이들을 이용한 마케팅 성공과 실패 사례를 심층적으로 연구해 봤다. 그리고 성공적인 마케팅 결과를 도출하기 위해 기업들은 어떠한 자세로 접근해야 할지에 대해 논의했다. 감성과 정직으로 소비자들에게 믿음을 주고, 동시에 매스미디어와 소셜미디어의 통합적인 마케팅이 적극적으로 활용하되, 소비자들이 자발적으로 기업에 우호적인 컨텐츠를 만들어 배포할 수 있는 분위기를 만들어 낸다면 기업에게 소셜미디어는 큰 힘을 실어줄 수 있을 것이다. 이번 연구는 이러한 의미에서 국내 기업의 마케팅 블루오션으로 자리할 소셜미디어에 대해 심층 연구하고 앞으로의 발전방향을 모색했다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 다만 소셜미디어를 비롯한 온라인마케팅 기법들의 발전속도가 매우 빠른 만큼 이후의 변화에 맞는 후속 연구도 계속 이어져야 할 것이다.
With the advent of smart phone, the connection with the Internet has no restriction of time and place and therefore, the influence of such social media as twitter and facebook increases. Comparing to conventional means of marketing, the speed and influence of social media's ripple effect are vast. S...
With the advent of smart phone, the connection with the Internet has no restriction of time and place and therefore, the influence of such social media as twitter and facebook increases. Comparing to conventional means of marketing, the speed and influence of social media's ripple effect are vast. So, social media-oriented business marketing became an essential factor for business entities. As consumers―the objects of marketing―develop into active ones by getting out of passive receivers of information given and then making and consuming contents, they become the leaders of marketing as well as the anti-forces. As the power of active prosumer who expresses their viewpoints freely anywhere, anytime increases day after day, business entities' positive reaction to these consumers will have a great influence upon their achievement of marketing. However carefully business entities plan and refine their message, it is not delivered to consumers as they expected and rather modified in the course of complex and predictable masses' conversation. In this course, numberless consumers diffuse their viewpoints actively to many and unspecified persons. In the era of social media, business entities must have the personality of living organism like individuals, share emotions with customers, communicate with consumers, and develop into living characters, thus approaching consumers with a friendly image. In addition, even to the consumers' negative viewpoints, they must react honestly and promptly, thus increasing their reliability. The purpose of this study was to examine representative social media which taking the lead the change of times and then look into the successful and unsuccessful examples of social media-used marketing intensively, together with the discussion on business entities' approaches to draw out successful marketing results. When business entities give consumers reliability with emotion and honesty, use the convergence marketing of mass media and social media actively, and create a mood for consumers to voluntarily make and distribute friendly contents for business entities, social media will achieve great results for business entities. This study seems to be meaningful in that it intensively examined social media which would be placed as marketing blue ocean for domestic business entities in the future and groped after its developmental direction. However, since the speed of development of online marketing techniques, including social media, is very fast, follow-up studies on it must be carried out according to its changes.
With the advent of smart phone, the connection with the Internet has no restriction of time and place and therefore, the influence of such social media as twitter and facebook increases. Comparing to conventional means of marketing, the speed and influence of social media's ripple effect are vast. So, social media-oriented business marketing became an essential factor for business entities. As consumers―the objects of marketing―develop into active ones by getting out of passive receivers of information given and then making and consuming contents, they become the leaders of marketing as well as the anti-forces. As the power of active prosumer who expresses their viewpoints freely anywhere, anytime increases day after day, business entities' positive reaction to these consumers will have a great influence upon their achievement of marketing. However carefully business entities plan and refine their message, it is not delivered to consumers as they expected and rather modified in the course of complex and predictable masses' conversation. In this course, numberless consumers diffuse their viewpoints actively to many and unspecified persons. In the era of social media, business entities must have the personality of living organism like individuals, share emotions with customers, communicate with consumers, and develop into living characters, thus approaching consumers with a friendly image. In addition, even to the consumers' negative viewpoints, they must react honestly and promptly, thus increasing their reliability. The purpose of this study was to examine representative social media which taking the lead the change of times and then look into the successful and unsuccessful examples of social media-used marketing intensively, together with the discussion on business entities' approaches to draw out successful marketing results. When business entities give consumers reliability with emotion and honesty, use the convergence marketing of mass media and social media actively, and create a mood for consumers to voluntarily make and distribute friendly contents for business entities, social media will achieve great results for business entities. This study seems to be meaningful in that it intensively examined social media which would be placed as marketing blue ocean for domestic business entities in the future and groped after its developmental direction. However, since the speed of development of online marketing techniques, including social media, is very fast, follow-up studies on it must be carried out according to its changes.
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