창작 국악동요는 어린이 국악교육을 위한 가장 적합한 교육 자료이다. 창작 국악동요를 통한 국악교육으로 어린이들의 눈높이에 맞추어 우리 전통음악의 장단, 음계, 정서를 배울 수 있으며 국악을 쉽고 재미있게 접하게 도와주는 역할을 하고 있다 . 이러한 창작 국악동요가 초등학교 학생들의 실질적인 음악교육인 교과서 안에서 얼마나 많은 비중을 차지하고 있으며 어떻게 교육되며 또 어떠한 국악교육 효과를 얻을 수 있는지 에 대하여 연구 하였다. 본 연구의 범위는 초등학교에서 교육하고 있는 제 7차 교육과정의 4, 5, 6 학년 음악 교과서의 창작 국악동요 7곡을 연구 하였다. 연구 방법으로는 창작 국악동요 7곡의 사용 장단을 알아보고 창작 국악동요의 음계를 살펴보았으며 어떤 형식으로 작곡되어 있는지 음악 분석을 하였다. 그리고 국악적인 맛을 살리기 위하여 어떤 시김새를 가지고 있는지 연구 하였으며 마지막으로 국악동요를 통하여 배울 수 있는 국악 교육적 활용에 대하여 알아보았다. 본 논문에서 위와 같은 방법으로 제 7차 교육과정의 4, 5, 6 학년 음악 교과서 창작 국악동요 음악적 특징과 교육적 활용에 관한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 음악교과서에 수록된 창작 국악동요는 초등하교 4학년 음악교과서 ‘잠자리 따라서’ 1곡, 5학년 음악교과서 ‘봄이 가고 여름 오면’, ‘아침 해’, ‘맑은 물 흘러가니’, ‘방패연’ 4곡, 6학년 음악교과서 ‘개구리 소리’, ‘끼리끼리’ 2곡이 수록 되어 있음을 알 수 있다. 둘째, 초등학교 음악교과서 창작 국악동요의 장단에는 세마치 기본 장단과 변형 장단, 굿거리 기본 장단과 변형 장단, 느린 자진모리 기본 장단과 변형 장단, 중중모리 기본 장단과 변형 장단을 사용하고 있으며 전통음악의 기본 5음계 (라, 도, 레, 미, 솔)를 사용하고 있다. 셋째, 초등학교 음악교과서 창작 국악동요의 사설의 내용들은 국악적 요소를 담고 있는 한국적 단어 선택이 많았으며 우리음악 선율을 익히면서 자연스럽게 한국적 아름다움을 표현하는 동화적 내용이 담겨있다는 것을 알 수 있다. 넷째, 초등학교 음악교과서 창작 국악동요의 음악형식은 16마디의 기본 동요의 음악형식 가지고 있으며 대부분 전래동요나 민요의 형태를 모방한 창작 국악동요도 알아 볼 수 있다. 다섯째, 초등학교 음악교과서 창작 국악동요는 모두 국악적 시김새를 가지고 있다. 각 지방의 민요 ...
창작 국악동요는 어린이 국악교육을 위한 가장 적합한 교육 자료이다. 창작 국악동요를 통한 국악교육으로 어린이들의 눈높이에 맞추어 우리 전통음악의 장단, 음계, 정서를 배울 수 있으며 국악을 쉽고 재미있게 접하게 도와주는 역할을 하고 있다 . 이러한 창작 국악동요가 초등학교 학생들의 실질적인 음악교육인 교과서 안에서 얼마나 많은 비중을 차지하고 있으며 어떻게 교육되며 또 어떠한 국악교육 효과를 얻을 수 있는지 에 대하여 연구 하였다. 본 연구의 범위는 초등학교에서 교육하고 있는 제 7차 교육과정의 4, 5, 6 학년 음악 교과서의 창작 국악동요 7곡을 연구 하였다. 연구 방법으로는 창작 국악동요 7곡의 사용 장단을 알아보고 창작 국악동요의 음계를 살펴보았으며 어떤 형식으로 작곡되어 있는지 음악 분석을 하였다. 그리고 국악적인 맛을 살리기 위하여 어떤 시김새를 가지고 있는지 연구 하였으며 마지막으로 국악동요를 통하여 배울 수 있는 국악 교육적 활용에 대하여 알아보았다. 본 논문에서 위와 같은 방법으로 제 7차 교육과정의 4, 5, 6 학년 음악 교과서 창작 국악동요 음악적 특징과 교육적 활용에 관한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 음악교과서에 수록된 창작 국악동요는 초등하교 4학년 음악교과서 ‘잠자리 따라서’ 1곡, 5학년 음악교과서 ‘봄이 가고 여름 오면’, ‘아침 해’, ‘맑은 물 흘러가니’, ‘방패연’ 4곡, 6학년 음악교과서 ‘개구리 소리’, ‘끼리끼리’ 2곡이 수록 되어 있음을 알 수 있다. 둘째, 초등학교 음악교과서 창작 국악동요의 장단에는 세마치 기본 장단과 변형 장단, 굿거리 기본 장단과 변형 장단, 느린 자진모리 기본 장단과 변형 장단, 중중모리 기본 장단과 변형 장단을 사용하고 있으며 전통음악의 기본 5음계 (라, 도, 레, 미, 솔)를 사용하고 있다. 셋째, 초등학교 음악교과서 창작 국악동요의 사설의 내용들은 국악적 요소를 담고 있는 한국적 단어 선택이 많았으며 우리음악 선율을 익히면서 자연스럽게 한국적 아름다움을 표현하는 동화적 내용이 담겨있다는 것을 알 수 있다. 넷째, 초등학교 음악교과서 창작 국악동요의 음악형식은 16마디의 기본 동요의 음악형식 가지고 있으며 대부분 전래동요나 민요의 형태를 모방한 창작 국악동요도 알아 볼 수 있다. 다섯째, 초등학교 음악교과서 창작 국악동요는 모두 국악적 시김새를 가지고 있다. 각 지방의 민요 토리를 자연스럽게 창작 국악동요에 반영하여 작곡되어서 학생들에게 쉽고 즐거운 동요를 부르면서 우리 음악에 동화 될 수 있도록 한다. 이와 같은 연구를 통하여 현재 교육 현장에서의 창작 국악동요 교육이 더 풍부해지고 체계화, 전문화 되어 교육되어 국악을 어렵게 느끼는 학생들에게 좀 더 쉽고 재미있게 교육될 수 있는 효과적인 국악교육이 이루어지기를 바란다.
창작 국악동요는 어린이 국악교육을 위한 가장 적합한 교육 자료이다. 창작 국악동요를 통한 국악교육으로 어린이들의 눈높이에 맞추어 우리 전통음악의 장단, 음계, 정서를 배울 수 있으며 국악을 쉽고 재미있게 접하게 도와주는 역할을 하고 있다 . 이러한 창작 국악동요가 초등학교 학생들의 실질적인 음악교육인 교과서 안에서 얼마나 많은 비중을 차지하고 있으며 어떻게 교육되며 또 어떠한 국악교육 효과를 얻을 수 있는지 에 대하여 연구 하였다. 본 연구의 범위는 초등학교에서 교육하고 있는 제 7차 교육과정의 4, 5, 6 학년 음악 교과서의 창작 국악동요 7곡을 연구 하였다. 연구 방법으로는 창작 국악동요 7곡의 사용 장단을 알아보고 창작 국악동요의 음계를 살펴보았으며 어떤 형식으로 작곡되어 있는지 음악 분석을 하였다. 그리고 국악적인 맛을 살리기 위하여 어떤 시김새를 가지고 있는지 연구 하였으며 마지막으로 국악동요를 통하여 배울 수 있는 국악 교육적 활용에 대하여 알아보았다. 본 논문에서 위와 같은 방법으로 제 7차 교육과정의 4, 5, 6 학년 음악 교과서 창작 국악동요 음악적 특징과 교육적 활용에 관한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 음악교과서에 수록된 창작 국악동요는 초등하교 4학년 음악교과서 ‘잠자리 따라서’ 1곡, 5학년 음악교과서 ‘봄이 가고 여름 오면’, ‘아침 해’, ‘맑은 물 흘러가니’, ‘방패연’ 4곡, 6학년 음악교과서 ‘개구리 소리’, ‘끼리끼리’ 2곡이 수록 되어 있음을 알 수 있다. 둘째, 초등학교 음악교과서 창작 국악동요의 장단에는 세마치 기본 장단과 변형 장단, 굿거리 기본 장단과 변형 장단, 느린 자진모리 기본 장단과 변형 장단, 중중모리 기본 장단과 변형 장단을 사용하고 있으며 전통음악의 기본 5음계 (라, 도, 레, 미, 솔)를 사용하고 있다. 셋째, 초등학교 음악교과서 창작 국악동요의 사설의 내용들은 국악적 요소를 담고 있는 한국적 단어 선택이 많았으며 우리음악 선율을 익히면서 자연스럽게 한국적 아름다움을 표현하는 동화적 내용이 담겨있다는 것을 알 수 있다. 넷째, 초등학교 음악교과서 창작 국악동요의 음악형식은 16마디의 기본 동요의 음악형식 가지고 있으며 대부분 전래동요나 민요의 형태를 모방한 창작 국악동요도 알아 볼 수 있다. 다섯째, 초등학교 음악교과서 창작 국악동요는 모두 국악적 시김새를 가지고 있다. 각 지방의 민요 토리를 자연스럽게 창작 국악동요에 반영하여 작곡되어서 학생들에게 쉽고 즐거운 동요를 부르면서 우리 음악에 동화 될 수 있도록 한다. 이와 같은 연구를 통하여 현재 교육 현장에서의 창작 국악동요 교육이 더 풍부해지고 체계화, 전문화 되어 교육되어 국악을 어렵게 느끼는 학생들에게 좀 더 쉽고 재미있게 교육될 수 있는 효과적인 국악교육이 이루어지기를 바란다.
Creative Korean children’s songs are the most suitable educational resources for Korean music education for children. The Korean music education through the creative Korean children’s songs plays an important role in assisting the students to learn the Korean traditional music’s rhythms, scales and ...
Creative Korean children’s songs are the most suitable educational resources for Korean music education for children. The Korean music education through the creative Korean children’s songs plays an important role in assisting the students to learn the Korean traditional music’s rhythms, scales and sentimentality according the children’s level and approach it in a simple yet interesting ways. What is the weight of such creative Korean children’s songs places in the textbooks which is the actual music education for the elementary school students and what kind of effects would result have been examined. The scope of this study includes 7 creative Korean children’s songs in the music textbooks in Grade 4, 5, and 6 in the 7th Educational Curriculum being implemented elementary schools. As a research method, the rhythms and scales used in 7 creative children’s Korean songs were examined, and which format the songs used for the composition was musically analyzed. Furthermore, the living tones used to enliven the flavor of Korean music was studied and lastly, the use of Korean music for educational purpose through the Korean children’s songs was explored. The results in the study on the musical characteristics and educational application of creative Korean children’s songs in the musical textbooks in Grade 4, 5, and 6 in elementary schools for 7th Educational Curriculum, found according to the afore-mentioned methods are as follows. First, it was found that the creative Korean children’s songs listed in the musical textbooks in elementary schools include 1 song, ‘Dragonfly’ in the music textbooks for Grade 4, 4 songs such as ‘When spring goes and summer comes,’ ‘Morning sun,’ ‘Clear water flows,’ and ‘Square-shaped kite’ in the music textbooks for Grade 5 and 2 songs such as ‘Frog’s Croaking,’ and ‘Twos and threes’ in the music textbooks for Grade 6. Second, the rhythms used in the creative Korean children’s songs in music textbooks include three-bar basic rhythm and variant rhythms, basic rhythm and variant rhythms of the shaman songs, basic rhythm and variant rhythms of slow Jajinmori, basic rhythm and variant rhythms of Jungjungmori and it was shown that they used the traditional music’s basic 5 note scale (Ra, Do, Re, Mi, Sol). Third, it was found that the creative Korean children’s songs’ lyrics in the music textbooks in the elementary schools use the words that are quite authentically Korean with the elements of traditional Korean music, including very fairytale-like stories expressing authentic Korean beauty while learning the melodies of Korean traditional music. Fourth, it was observed that the music format for the creative Korean children’s songs in the music textbooks consists of the basic music format consisting of 16 bars and the majority of the songs imitated the nursery rhymes or folk songs. Fifth, the creative Korean children’s songs in music textbooks in the elementary schools all had the living tones used in Korean traditional music. By reflecting the repository for folk songs for each region was naturally reflected in the creative Korean children’s songs for compositions and students were encouraged to familiarize themselves with Korean music while listening to the simple and joyful children’s songs. Based on such findings, the study intends to enrich the creative Korean children’s songs in the actual educational places and songs and more effective Korean traditional music education would be implemented so Korean traditional music can be in more interesting and simple ways for those students who find Korean traditional music difficult.
Creative Korean children’s songs are the most suitable educational resources for Korean music education for children. The Korean music education through the creative Korean children’s songs plays an important role in assisting the students to learn the Korean traditional music’s rhythms, scales and sentimentality according the children’s level and approach it in a simple yet interesting ways. What is the weight of such creative Korean children’s songs places in the textbooks which is the actual music education for the elementary school students and what kind of effects would result have been examined. The scope of this study includes 7 creative Korean children’s songs in the music textbooks in Grade 4, 5, and 6 in the 7th Educational Curriculum being implemented elementary schools. As a research method, the rhythms and scales used in 7 creative children’s Korean songs were examined, and which format the songs used for the composition was musically analyzed. Furthermore, the living tones used to enliven the flavor of Korean music was studied and lastly, the use of Korean music for educational purpose through the Korean children’s songs was explored. The results in the study on the musical characteristics and educational application of creative Korean children’s songs in the musical textbooks in Grade 4, 5, and 6 in elementary schools for 7th Educational Curriculum, found according to the afore-mentioned methods are as follows. First, it was found that the creative Korean children’s songs listed in the musical textbooks in elementary schools include 1 song, ‘Dragonfly’ in the music textbooks for Grade 4, 4 songs such as ‘When spring goes and summer comes,’ ‘Morning sun,’ ‘Clear water flows,’ and ‘Square-shaped kite’ in the music textbooks for Grade 5 and 2 songs such as ‘Frog’s Croaking,’ and ‘Twos and threes’ in the music textbooks for Grade 6. Second, the rhythms used in the creative Korean children’s songs in music textbooks include three-bar basic rhythm and variant rhythms, basic rhythm and variant rhythms of the shaman songs, basic rhythm and variant rhythms of slow Jajinmori, basic rhythm and variant rhythms of Jungjungmori and it was shown that they used the traditional music’s basic 5 note scale (Ra, Do, Re, Mi, Sol). Third, it was found that the creative Korean children’s songs’ lyrics in the music textbooks in the elementary schools use the words that are quite authentically Korean with the elements of traditional Korean music, including very fairytale-like stories expressing authentic Korean beauty while learning the melodies of Korean traditional music. Fourth, it was observed that the music format for the creative Korean children’s songs in the music textbooks consists of the basic music format consisting of 16 bars and the majority of the songs imitated the nursery rhymes or folk songs. Fifth, the creative Korean children’s songs in music textbooks in the elementary schools all had the living tones used in Korean traditional music. By reflecting the repository for folk songs for each region was naturally reflected in the creative Korean children’s songs for compositions and students were encouraged to familiarize themselves with Korean music while listening to the simple and joyful children’s songs. Based on such findings, the study intends to enrich the creative Korean children’s songs in the actual educational places and songs and more effective Korean traditional music education would be implemented so Korean traditional music can be in more interesting and simple ways for those students who find Korean traditional music difficult.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.