오늘날 물질문명이 발달하고 경제가 성장함에 따라 스포츠산업 또한 한국사회의 경제구조를 이루는 주요 산업으로 성장하였다. 스포츠산업의 한 영역으로 관람스포츠의 대표적인 형태인 프로스포츠가 있다. 프로스포츠는 지금까지 사회통합, 지역적 연대감 고취, 아마추어 선수의 진로개척, 스포츠 인구의 저변확대, 스포츠의 대중화에 기여 등 다양한 사회적 기능을 수행하고 있다. 한국에서 본격적으로 프로스포츠가 발전한 것은 1982년 한국프로야구리그가 출범하면서 부터이고 1997년 한국프로농구연맹이 출범하면서 비로소 야구, 축구, 농구의 3대 프로스포츠리그를 구축하게 되었다. 이와 같은 프로스포츠의 발전에 영향을 미치는 대표적인 사회적 요인으로 스포츠미디어를 들 수 있다. 스포츠미디어는 스포츠와 일반 ...
오늘날 물질문명이 발달하고 경제가 성장함에 따라 스포츠산업 또한 한국사회의 경제구조를 이루는 주요 산업으로 성장하였다. 스포츠산업의 한 영역으로 관람스포츠의 대표적인 형태인 프로스포츠가 있다. 프로스포츠는 지금까지 사회통합, 지역적 연대감 고취, 아마추어 선수의 진로개척, 스포츠 인구의 저변확대, 스포츠의 대중화에 기여 등 다양한 사회적 기능을 수행하고 있다. 한국에서 본격적으로 프로스포츠가 발전한 것은 1982년 한국프로야구리그가 출범하면서 부터이고 1997년 한국프로농구연맹이 출범하면서 비로소 야구, 축구, 농구의 3대 프로스포츠리그를 구축하게 되었다. 이와 같은 프로스포츠의 발전에 영향을 미치는 대표적인 사회적 요인으로 스포츠미디어를 들 수 있다. 스포츠미디어는 스포츠와 일반 매스미디어가 결합하여 스포츠에 관한 지식이나 정보를 스포츠팬에게 전달하는 것을 의미하며, 이러한 스포츠와 미디어의 결합은 서로 많은 기능을 수행하고 있다. 1997년 출범한 프로농구 역시 미디어와 결합하여 다양한 형태로 수용자에게 제공되고 있다. 이러한 스포츠미디어는 정보통신 기술의 발달로 인한 미디어의 발전 양상에 따라 여러 형태로 변화하고 있다. 신문, 라디오, TV 등으로 대표되는 전통적 미디어와 스포츠가 결합한 형태에서부터 인터넷, 케이블/위성방송, IPTV, 인터넷 UCC, 지상파/위성 DMB, 3G 이동통신 등의 뉴미디어와 스포츠가 결합한 형태로 변화되어 가고 있다. 따라서 프로농구와 스포츠미디어의 관계를 규명하고 미래를 예측하기 위해서는 이러한 프로농구와 결합한 미디어플랫폼의 변화를 함께 연구하는 것이 필요하여 이 연구가 수행되었다. 프로농구와 스포츠미디어의 결합형태를 살펴본 결과는 다음과 같다. 가장 오래된 스포츠미디어의 형태인 인쇄매체와의 결합은 단순히 경기결과와 일정 등의 소식을 전하는 정도이며 지역 일간지 등과 결합하려는 노력은 미비한 것으로 판단된다. 지상파방송과 프로농구가 결합한 형태를 살펴본 결과 프로농구 시청률이 저조한 점, 프로농구가 열리는 시간 때가 평일 저녁시간, 주말 낮 시간이라는 점 등으로 인해 결합 자체가 미비한 것으로 판단된다. 위성/케이블방송과 프로농구는 스포츠마케팅 회사인 IB스포츠와 프로농구가 중계권 조인식을 가진 후 다양하게 결합하고 있음을 알 수 있다. 기타매체와 프로농구가 결합한 형태를 살펴보면 2005-2006시즌 불교방송인 원음방송에서 프로농구가 라디오 방송을 한 예가 있으며 2006년부터는 인터넷을 통해 생중계를 진행해 오고 있다. 그리고 2009-2010시즌부터는 스마트폰 이용자에게 KBL모바일 어플리케이션을 개발해 제공해주고 있다. 프로농구와 스포츠미디어가 결합한 과정을 살펴본 결과는 다음과 같다. 프로농구는 출범과 함께 다른 스포츠 종목과 마찬가지로 가장 먼저 인쇄매체와 TV 등의 전통적 미디어와 결합이 이루어졌다. 이처럼 전통적 미디어와 프로농구가 결합한 과정을 도입기라 할 수 있는데 이 시기는 프로농구의 낮은 상업적 가치 등으로 인해 프로농구가 미디어에 종속적인 위치를 차지하고 있다. 케이블/위성방송을 통해 본격적으로 프로농구가 중계된 시기를 확장기라 할 수 있다. 이 시기에는 지상파방송과 스포츠마케팅 회사인 IB스포츠가 중계권 분쟁을 일으킨 후 IB스포츠가 중계권을 획득하고 이를 케이블TV등에 재판매함으로써 방송량이 증가하였고 다양한 형태의 중계가 시도되었다. 마지막으로 인터넷과 프로농구가 결합한 단계를 발전기라 할 수 있다. 이 시기에서 프로농구는 쌍방향으로 수용자와 정보를 주고받을 수 있게 됨으로써 수용자에게 능동적 권리를 부여하는 등 좀 더 진일보한 형태의 미디어를 제공하게 된 시기라 할 수 있다.
오늘날 물질문명이 발달하고 경제가 성장함에 따라 스포츠산업 또한 한국사회의 경제구조를 이루는 주요 산업으로 성장하였다. 스포츠산업의 한 영역으로 관람스포츠의 대표적인 형태인 프로스포츠가 있다. 프로스포츠는 지금까지 사회통합, 지역적 연대감 고취, 아마추어 선수의 진로개척, 스포츠 인구의 저변확대, 스포츠의 대중화에 기여 등 다양한 사회적 기능을 수행하고 있다. 한국에서 본격적으로 프로스포츠가 발전한 것은 1982년 한국프로야구리그가 출범하면서 부터이고 1997년 한국프로농구연맹이 출범하면서 비로소 야구, 축구, 농구의 3대 프로스포츠리그를 구축하게 되었다. 이와 같은 프로스포츠의 발전에 영향을 미치는 대표적인 사회적 요인으로 스포츠미디어를 들 수 있다. 스포츠미디어는 스포츠와 일반 매스미디어가 결합하여 스포츠에 관한 지식이나 정보를 스포츠팬에게 전달하는 것을 의미하며, 이러한 스포츠와 미디어의 결합은 서로 많은 기능을 수행하고 있다. 1997년 출범한 프로농구 역시 미디어와 결합하여 다양한 형태로 수용자에게 제공되고 있다. 이러한 스포츠미디어는 정보통신 기술의 발달로 인한 미디어의 발전 양상에 따라 여러 형태로 변화하고 있다. 신문, 라디오, TV 등으로 대표되는 전통적 미디어와 스포츠가 결합한 형태에서부터 인터넷, 케이블/위성방송, IPTV, 인터넷 UCC, 지상파/위성 DMB, 3G 이동통신 등의 뉴미디어와 스포츠가 결합한 형태로 변화되어 가고 있다. 따라서 프로농구와 스포츠미디어의 관계를 규명하고 미래를 예측하기 위해서는 이러한 프로농구와 결합한 미디어플랫폼의 변화를 함께 연구하는 것이 필요하여 이 연구가 수행되었다. 프로농구와 스포츠미디어의 결합형태를 살펴본 결과는 다음과 같다. 가장 오래된 스포츠미디어의 형태인 인쇄매체와의 결합은 단순히 경기결과와 일정 등의 소식을 전하는 정도이며 지역 일간지 등과 결합하려는 노력은 미비한 것으로 판단된다. 지상파방송과 프로농구가 결합한 형태를 살펴본 결과 프로농구 시청률이 저조한 점, 프로농구가 열리는 시간 때가 평일 저녁시간, 주말 낮 시간이라는 점 등으로 인해 결합 자체가 미비한 것으로 판단된다. 위성/케이블방송과 프로농구는 스포츠마케팅 회사인 IB스포츠와 프로농구가 중계권 조인식을 가진 후 다양하게 결합하고 있음을 알 수 있다. 기타매체와 프로농구가 결합한 형태를 살펴보면 2005-2006시즌 불교방송인 원음방송에서 프로농구가 라디오 방송을 한 예가 있으며 2006년부터는 인터넷을 통해 생중계를 진행해 오고 있다. 그리고 2009-2010시즌부터는 스마트폰 이용자에게 KBL모바일 어플리케이션을 개발해 제공해주고 있다. 프로농구와 스포츠미디어가 결합한 과정을 살펴본 결과는 다음과 같다. 프로농구는 출범과 함께 다른 스포츠 종목과 마찬가지로 가장 먼저 인쇄매체와 TV 등의 전통적 미디어와 결합이 이루어졌다. 이처럼 전통적 미디어와 프로농구가 결합한 과정을 도입기라 할 수 있는데 이 시기는 프로농구의 낮은 상업적 가치 등으로 인해 프로농구가 미디어에 종속적인 위치를 차지하고 있다. 케이블/위성방송을 통해 본격적으로 프로농구가 중계된 시기를 확장기라 할 수 있다. 이 시기에는 지상파방송과 스포츠마케팅 회사인 IB스포츠가 중계권 분쟁을 일으킨 후 IB스포츠가 중계권을 획득하고 이를 케이블TV등에 재판매함으로써 방송량이 증가하였고 다양한 형태의 중계가 시도되었다. 마지막으로 인터넷과 프로농구가 결합한 단계를 발전기라 할 수 있다. 이 시기에서 프로농구는 쌍방향으로 수용자와 정보를 주고받을 수 있게 됨으로써 수용자에게 능동적 권리를 부여하는 등 좀 더 진일보한 형태의 미디어를 제공하게 된 시기라 할 수 있다.
Nowadays, development of material civilization with economic growth has driven sports industry to grow as one of major industries comprising economic structure of Korean society. Professional sport is a part of sport industry and is also typical of spectator sports. It has so far performed a variety...
Nowadays, development of material civilization with economic growth has driven sports industry to grow as one of major industries comprising economic structure of Korean society. Professional sport is a part of sport industry and is also typical of spectator sports. It has so far performed a variety of social functions such as social consolidation, encouraging a sense of regional solidarity, pioneering new careers of amateur players, extending the base of sports population, and contributing to popularization of sport. The foundation of the Korean Professional Baseball League in 1982 became the first opportunity to open up a full-scale development of professional sport in Korea, which was followed by the establishment of Korean Basketball League (KBL) in 1997 which came to build a system of major 3 professional sport leagues, i.e. baseball, football and basketball - in Korea. Sports media is a typical one of social factors that have influence on such a development of professional sport. It means that sport converges with general mass media to deliver to sports fan any knowledge or information regarding sport. And this convergence of sport with media has been working to perform many of their respective functions altogether. Professional Basketball League established in 1997 also converges with media to provide audience with related information and knowledge in a variety of forms. This sports media changes into various forms depending upon developmental aspects of media under the influence of advanced information and telecommunication technology, such as the convergence of sport with traditional media (e.g. newspaper, radio, TV, etc) and the convergence of sport with new media (e.g. Internet, cable TV / satellite TV broadcast, IPTV, Internet UCC, terrestrial / satellite DMB, 3G mobile telecom, etc). Accordingly, this study was motivated from needs to investigate variations of media platform converging with professional basketball as well in order to determine potential associations between professional basketball and sports media and forecast the future of their convergence. The results of analysis on various forms of convergence between professional basketball and sports media can be summed up as follows: It is found that the convergence of professional basketball with print media, one of oldest traditional sport media, is limited simply to delivery of news about sport event results or schedules and the like, and remains insufficient in efforts to converge with local daily newspapers. According to analysis on convergence of terrestrial TV broadcast with professional basketball, it is found that the convergence remains inadequate due to low audience rating of professional basketball, time of basketball games (evening hours in weekday or daytime in weekend). But it is found that satellite TV / cable TV broadcast converges with professional basketball in various forms after KBL signs on broadcasting right with IB Sports, a company specializing in sports marketing. According to analysis on the convergence of professional basketball with other media, it is found that Won Buddhism Broadcasting System (WBS), a Buddhist radio broadcasting company, showed an example of radio broadcasting service for major seasonal games of Korean Basketball League during 2005-2006 season, and has provided audience with live broadcasts on major seasonal games of basketball on the web since 2006. And WBS has developed and provided KBL mobile application for smart phone users since 2009- 2010 season. The historical process of convergence between professional basketball and sports media can be summarized as follows: In Korea, early professional basketball first converged with traditional media such as print media and TV in its foundation, as did other sports events. This convergence of professional basketball with traditional media refers to introduction period of convergence where professional basketball took its positions subject to media because of its low commercial values. Next, the introduction was followed by the expansion period where professional basketball games began to be broadcast on a full scale by way of cable TV / satellite TV channels. In this period, terrestrial broadcasting companies came into disputes about basketball game broadcasting rights with IB Sports, a company specializing in sports marketing. Then, IB Sports successfully acquired the broadcasting rights and resold them to cable TV channels. As a result, the amount of broadcasting service for professional basketball games increased in parallel with attempts to broadcast professional basketball games in many forms. Finally, the expansion period was followed by developmental period where professional basketball games converged with Internet. In this period, Korean professional basketball came to share any information with audience in two ways via broadcast and converged with more advanced form of media, so that audience could take positive rights to broadcasting service.
Nowadays, development of material civilization with economic growth has driven sports industry to grow as one of major industries comprising economic structure of Korean society. Professional sport is a part of sport industry and is also typical of spectator sports. It has so far performed a variety of social functions such as social consolidation, encouraging a sense of regional solidarity, pioneering new careers of amateur players, extending the base of sports population, and contributing to popularization of sport. The foundation of the Korean Professional Baseball League in 1982 became the first opportunity to open up a full-scale development of professional sport in Korea, which was followed by the establishment of Korean Basketball League (KBL) in 1997 which came to build a system of major 3 professional sport leagues, i.e. baseball, football and basketball - in Korea. Sports media is a typical one of social factors that have influence on such a development of professional sport. It means that sport converges with general mass media to deliver to sports fan any knowledge or information regarding sport. And this convergence of sport with media has been working to perform many of their respective functions altogether. Professional Basketball League established in 1997 also converges with media to provide audience with related information and knowledge in a variety of forms. This sports media changes into various forms depending upon developmental aspects of media under the influence of advanced information and telecommunication technology, such as the convergence of sport with traditional media (e.g. newspaper, radio, TV, etc) and the convergence of sport with new media (e.g. Internet, cable TV / satellite TV broadcast, IPTV, Internet UCC, terrestrial / satellite DMB, 3G mobile telecom, etc). Accordingly, this study was motivated from needs to investigate variations of media platform converging with professional basketball as well in order to determine potential associations between professional basketball and sports media and forecast the future of their convergence. The results of analysis on various forms of convergence between professional basketball and sports media can be summed up as follows: It is found that the convergence of professional basketball with print media, one of oldest traditional sport media, is limited simply to delivery of news about sport event results or schedules and the like, and remains insufficient in efforts to converge with local daily newspapers. According to analysis on convergence of terrestrial TV broadcast with professional basketball, it is found that the convergence remains inadequate due to low audience rating of professional basketball, time of basketball games (evening hours in weekday or daytime in weekend). But it is found that satellite TV / cable TV broadcast converges with professional basketball in various forms after KBL signs on broadcasting right with IB Sports, a company specializing in sports marketing. According to analysis on the convergence of professional basketball with other media, it is found that Won Buddhism Broadcasting System (WBS), a Buddhist radio broadcasting company, showed an example of radio broadcasting service for major seasonal games of Korean Basketball League during 2005-2006 season, and has provided audience with live broadcasts on major seasonal games of basketball on the web since 2006. And WBS has developed and provided KBL mobile application for smart phone users since 2009- 2010 season. The historical process of convergence between professional basketball and sports media can be summarized as follows: In Korea, early professional basketball first converged with traditional media such as print media and TV in its foundation, as did other sports events. This convergence of professional basketball with traditional media refers to introduction period of convergence where professional basketball took its positions subject to media because of its low commercial values. Next, the introduction was followed by the expansion period where professional basketball games began to be broadcast on a full scale by way of cable TV / satellite TV channels. In this period, terrestrial broadcasting companies came into disputes about basketball game broadcasting rights with IB Sports, a company specializing in sports marketing. Then, IB Sports successfully acquired the broadcasting rights and resold them to cable TV channels. As a result, the amount of broadcasting service for professional basketball games increased in parallel with attempts to broadcast professional basketball games in many forms. Finally, the expansion period was followed by developmental period where professional basketball games converged with Internet. In this period, Korean professional basketball came to share any information with audience in two ways via broadcast and converged with more advanced form of media, so that audience could take positive rights to broadcasting service.
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