인터랙티브 미디어아트는 테크놀로지를 이용하여 작품과 관객의 관계를 연결시켜 의사소통이 이루어지게 하는 수단으로 제작된 작품이고, 연구자 본인의 작품 중에 미디어 아트와 인터랙티브 아트의 원리로 제작된 작품들을 통해 작품과 관객의 소통에 관한 제반 이론적 접근을 정리하고 제시했다. 이로써 보다 풍부한 현대미술의 유형을 다양한 각도에서 살펴보고, 작품과 관객 사이에서 이루어지는 상호소통(尙弧疏通)의 본질에 좀 더 가까이 접근하는 데 연구의 초점을 맞추었다. 인터랙티브 아트가 가지는 복합적 특성을 연구하기 위하여 각각의 항목은 철학적 개념이나 미술사적 의미와 여타 연구 저술(著述)들을 참고하여 그 이론적 배경으로 삼으려 한다. 또한 인터랙티브 미디어 아트에서 사운드와 영상 적용의 한 방법으로써 디지털 사운드의 청각적 요소들을 영상이나 미디어적 ...
인터랙티브 미디어아트는 테크놀로지를 이용하여 작품과 관객의 관계를 연결시켜 의사소통이 이루어지게 하는 수단으로 제작된 작품이고, 연구자 본인의 작품 중에 미디어 아트와 인터랙티브 아트의 원리로 제작된 작품들을 통해 작품과 관객의 소통에 관한 제반 이론적 접근을 정리하고 제시했다. 이로써 보다 풍부한 현대미술의 유형을 다양한 각도에서 살펴보고, 작품과 관객 사이에서 이루어지는 상호소통(尙弧疏通)의 본질에 좀 더 가까이 접근하는 데 연구의 초점을 맞추었다. 인터랙티브 아트가 가지는 복합적 특성을 연구하기 위하여 각각의 항목은 철학적 개념이나 미술사적 의미와 여타 연구 저술(著述)들을 참고하여 그 이론적 배경으로 삼으려 한다. 또한 인터랙티브 미디어 아트에서 사운드와 영상 적용의 한 방법으로써 디지털 사운드의 청각적 요소들을 영상이나 미디어적 오브제를 통해 시각적으로 표현하는 과정을 다루고 있다. 연구자의 논문은 제목의 부제에서 명시한 바와 같이 본인의 작품에서 영상과 사운드 설치 작품에 적용했던 요소들을 위주로 연구해 갈 것이다. 사운드적인 음향의 요소들을 시각적으로 본인의 작품에서 어떻게 표현하였는지 등등, 다소 주관적인 내용이 될 수 있으며, 따라서 어떤 객관적 기술의 표준이나 응용프로그램이라기보다는 유사한 표현이나 응용 방법을 찾고 있는 작가들에게 도움이 될 만한 인터랙티브 영상 또는 사운드 아트 작품에 응용 가능한 표현 방법을 제안하는 것에 중점을 두었다. 연구자 본인의 작품은 작가 일상의 병적인 주제로 작품을 진행하였고, 이를 통해 치유하는 과정을 사운드 아트와 인터랙티브 아트의 특성을 이용해서 나타내는 형식을 가지고 있었다. 관객과의 상호작용성으로 소통되는 작품의 의미는 본인이 가지고 있는 소리의 소음에 대학 경각심이며, 이런 맥락을 거쳐 미술이 사회적인 기능을 할 수 있다는 것을 제시한다. 인터랙티브 아트가 진정 추구해야 하는 것은 단순히 사용자가 작품을 컨트롤하여 예술 작품에 참여한다는 개념을 넘어서, 작품과의 소통을 통해 뭔가 또 하나의 예술 흐름을 만들어 낼 수 있어야 하는 것이다. 그래야지만 새로운 예술의 장르로서 인정받을 수 있을 것이다. 단지 기술적으로 시각적인 화려함만을 추구한다면 기존의 오락 게임과 다를 바 없다. 기술적인 화려함 보다는 이 매체를 활용하여 관객과의 소통을 통해 관객들이 뭔가를 생각하게 만들고, 나아가 소통을 통해 관객이 예술의 주체가 되며 새로운 예술을 만들어 낼 수 있어야 한다는 점이 가장 중요한 것이다.
인터랙티브 미디어아트는 테크놀로지를 이용하여 작품과 관객의 관계를 연결시켜 의사소통이 이루어지게 하는 수단으로 제작된 작품이고, 연구자 본인의 작품 중에 미디어 아트와 인터랙티브 아트의 원리로 제작된 작품들을 통해 작품과 관객의 소통에 관한 제반 이론적 접근을 정리하고 제시했다. 이로써 보다 풍부한 현대미술의 유형을 다양한 각도에서 살펴보고, 작품과 관객 사이에서 이루어지는 상호소통(尙弧疏通)의 본질에 좀 더 가까이 접근하는 데 연구의 초점을 맞추었다. 인터랙티브 아트가 가지는 복합적 특성을 연구하기 위하여 각각의 항목은 철학적 개념이나 미술사적 의미와 여타 연구 저술(著述)들을 참고하여 그 이론적 배경으로 삼으려 한다. 또한 인터랙티브 미디어 아트에서 사운드와 영상 적용의 한 방법으로써 디지털 사운드의 청각적 요소들을 영상이나 미디어적 오브제를 통해 시각적으로 표현하는 과정을 다루고 있다. 연구자의 논문은 제목의 부제에서 명시한 바와 같이 본인의 작품에서 영상과 사운드 설치 작품에 적용했던 요소들을 위주로 연구해 갈 것이다. 사운드적인 음향의 요소들을 시각적으로 본인의 작품에서 어떻게 표현하였는지 등등, 다소 주관적인 내용이 될 수 있으며, 따라서 어떤 객관적 기술의 표준이나 응용프로그램이라기보다는 유사한 표현이나 응용 방법을 찾고 있는 작가들에게 도움이 될 만한 인터랙티브 영상 또는 사운드 아트 작품에 응용 가능한 표현 방법을 제안하는 것에 중점을 두었다. 연구자 본인의 작품은 작가 일상의 병적인 주제로 작품을 진행하였고, 이를 통해 치유하는 과정을 사운드 아트와 인터랙티브 아트의 특성을 이용해서 나타내는 형식을 가지고 있었다. 관객과의 상호작용성으로 소통되는 작품의 의미는 본인이 가지고 있는 소리의 소음에 대학 경각심이며, 이런 맥락을 거쳐 미술이 사회적인 기능을 할 수 있다는 것을 제시한다. 인터랙티브 아트가 진정 추구해야 하는 것은 단순히 사용자가 작품을 컨트롤하여 예술 작품에 참여한다는 개념을 넘어서, 작품과의 소통을 통해 뭔가 또 하나의 예술 흐름을 만들어 낼 수 있어야 하는 것이다. 그래야지만 새로운 예술의 장르로서 인정받을 수 있을 것이다. 단지 기술적으로 시각적인 화려함만을 추구한다면 기존의 오락 게임과 다를 바 없다. 기술적인 화려함 보다는 이 매체를 활용하여 관객과의 소통을 통해 관객들이 뭔가를 생각하게 만들고, 나아가 소통을 통해 관객이 예술의 주체가 되며 새로운 예술을 만들어 낼 수 있어야 한다는 점이 가장 중요한 것이다.
The research intends to found its theoretical background on referring to philosophical concept, the meaning of art history and additional research writings for each item to study complex characteristics of interactive art. And Interactive media art includes the process of visual representation for a...
The research intends to found its theoretical background on referring to philosophical concept, the meaning of art history and additional research writings for each item to study complex characteristics of interactive art. And Interactive media art includes the process of visual representation for audible elements of digital sound with images or media objects as a method of applying sound and image. As specified in the subtitle, the elements applied in the image and sound works among those of researcher's own will be centered in the study. It can be subjective contents more or less to express the elements of sound and so on with the visual in the works of researcher's own, thus it focused on suggesting expression method being of help to be applied interactive image or sound art works for authors who are looking for the similar expression or applying method rather than some objective technical standards or application programs. The researcher's works were made as the diseased theme of everyday, and have the style which expresses the curing process through them with using the characteristics of sound art and interactive art. The meaning of works communicating by interactivity with audience is awareness about noise of researcher's own, and it is suggested the possibility that art can take the social rolls through this context. What interactive art should truly pursue can make another art stream beyond the concept that users participate art works with simple on it. When this is fufilled, it will be recognized as a new genre of art. If it pursues only the visual splendor technically, it will be no more than the existing video game. It is the most important point that it can make audience think something rather than splendor through the communication with audience by use of the media, furthermore, audience can be the subject of art, and it should be able to produce a new art.
The research intends to found its theoretical background on referring to philosophical concept, the meaning of art history and additional research writings for each item to study complex characteristics of interactive art. And Interactive media art includes the process of visual representation for audible elements of digital sound with images or media objects as a method of applying sound and image. As specified in the subtitle, the elements applied in the image and sound works among those of researcher's own will be centered in the study. It can be subjective contents more or less to express the elements of sound and so on with the visual in the works of researcher's own, thus it focused on suggesting expression method being of help to be applied interactive image or sound art works for authors who are looking for the similar expression or applying method rather than some objective technical standards or application programs. The researcher's works were made as the diseased theme of everyday, and have the style which expresses the curing process through them with using the characteristics of sound art and interactive art. The meaning of works communicating by interactivity with audience is awareness about noise of researcher's own, and it is suggested the possibility that art can take the social rolls through this context. What interactive art should truly pursue can make another art stream beyond the concept that users participate art works with simple on it. When this is fufilled, it will be recognized as a new genre of art. If it pursues only the visual splendor technically, it will be no more than the existing video game. It is the most important point that it can make audience think something rather than splendor through the communication with audience by use of the media, furthermore, audience can be the subject of art, and it should be able to produce a new art.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.