스마트폰의 등장과 활용은 사용자들에게 정보와 지식의 습득은 물론 다양한 애플리케이션의 활용을 통해 일상생활에 많은 편리성을 느끼게 하였다. 그러나 스마트폰의 사용자가 확대됨에 따라 애플리케이션 사용에 어려움을 느끼게 되는 정보소외계층도 발생하게 되었다. 또한 스마트폰 종류별 OS의 호환성이 보장되지 못하고 그에 따른 기준이 마련되지 않아 애플리케이션 개발에도 어려움이 있는 상황이다. 이러한 소외계층의 스마트폰 사용자와 애플리케이션 개발자의 접근성을 향상시키기 위한 UI디자인의 개발이 필요하게 되었다. 스마트폰 애플리케이션의 UI디자인 가이드라인에 대한 연구는 효율적인 애플리케이션 개발을 유도하고, 더 많은 사용자와 개발자 확보를 위해서도 필요하다. 이에 본 연구에서는 스마트폰 UI 접근성 향상을 위해 앱 컬러에 대한 가이드라인을 제시함에 있어서 사용자가 실질적으로 많이 사용하고 있는 금융분야의 접근이 중요하다고 판단되어 그와 관련된 카드와 뱅킹서비스의 애플리케이션을 연구의 범위로 선정하였다. 현재 스마트폰 시장의 대표주자라 할 수 있는 ...
스마트폰의 등장과 활용은 사용자들에게 정보와 지식의 습득은 물론 다양한 애플리케이션의 활용을 통해 일상생활에 많은 편리성을 느끼게 하였다. 그러나 스마트폰의 사용자가 확대됨에 따라 애플리케이션 사용에 어려움을 느끼게 되는 정보소외계층도 발생하게 되었다. 또한 스마트폰 종류별 OS의 호환성이 보장되지 못하고 그에 따른 기준이 마련되지 않아 애플리케이션 개발에도 어려움이 있는 상황이다. 이러한 소외계층의 스마트폰 사용자와 애플리케이션 개발자의 접근성을 향상시키기 위한 UI디자인의 개발이 필요하게 되었다. 스마트폰 애플리케이션의 UI디자인 가이드라인에 대한 연구는 효율적인 애플리케이션 개발을 유도하고, 더 많은 사용자와 개발자 확보를 위해서도 필요하다. 이에 본 연구에서는 스마트폰 UI 접근성 향상을 위해 앱 컬러에 대한 가이드라인을 제시함에 있어서 사용자가 실질적으로 많이 사용하고 있는 금융분야의 접근이 중요하다고 판단되어 그와 관련된 카드와 뱅킹서비스의 애플리케이션을 연구의 범위로 선정하였다. 현재 스마트폰 시장의 대표주자라 할 수 있는 아이폰(iphone)의 개발 업체인 애플에서 애플리케이션을 제공하는 앱스토어의 11개 카데고리 중 금융분야의 애플리케이션 5개(KB스타뱅킹, 외환M뱅크, 우리은행스마트뱅킹, 신한 스마트폰S뱅킹, 시티은행 시티모바일)과 카드서비스관련 애플리케이션 5개(현대카드, 비씨카드, KB카드, 신한카드, 삼성카드)의 메인페이지에 대한 메인(main), 배경(background), 아이콘(icon), 텍스트(text)에 대한 컬러 분석을 실시하였다. 그에 따른 컬러의 분석 결과로 각각의 애플리케이션 배경컬러가 브랜드 아이덴티티이미지 구축을 위해 사용됨을 알 수 있었다. 하지만 메뉴를 나타내는 아이콘컬러와 위치가 브랜드마다 서로 다르기 때문에 사용자의 실수나 불편함을 유발될 수 있음을 알았다. 스마트폰 애플리케이션의 사용성 향상에 대한 연구의 가설과 연구모형을 세우고 이를 바탕으로 사용자가 애플리케이션에서 레이아웃, 이미지, 배경컬러와 아이콘컬러, 텍스트의 사용자의 요구분석을 하였고, 이에 따라 레이아웃, 이미지, 폰트에 대한 앱 컬러를 I.R.I Hue & Tone 898 system을 통해 컬러에 대한 가이드라인 범위를 제시하였다. 먼저 하나의 서비스를 이용하는 사용자가 다른 서비스를 사용할 때 불편함을 느끼지 않도록 해야 한다는 분석결과를 도출하였다. 이러한 분석결과를 바탕으로 제안한 가이드라인은 다음과 같다. 첫째, 레이아웃과 메뉴에 해당하는 아이콘의 위치는 각각의 브랜드 별 일관성을 주어 통일 시킬 것을 제안하였다. 둘째, 배경컬러는 브랜드컬러를 나타내는 동시에 메뉴의 주목성을 높일 수 있는 컬러를 사용할 것을 제안하였다. 셋째, 아이콘은 단순한 이미지를 사용하여 주목성을 높이고, 배경의 색상, 채도, 명도의 차이를 주어 눈에 쉽게 들어올 수 있는 컬러 사용을 제안하였다. 네째, 텍스트의 컬러는 배경색과의 차이를 주되 동일한 색상과 서체를 사용하여 브랜드별 통일성을 높일 것을 제안하였다. 이러한 앱 컬러 가이드라인을 통해 일반사용자를 비롯한 각 계층의 사용자를 고려한 앱 컬러 인터페이스 개발의 필요성을 각인시키고, 향후 연구를 통한 애플리케이션 사용자의 편의성 증가, 디자인 설계에 있어 효율성 제고, 활용성 및 이용자 증가 등의 혜택이 있을 것으로 예상하며, 이를 통해 앞으로 나올 관련연구에 있어 선행자료로의 역할이 되기를 기대한다. 향후 금융 이외의 다양한 분야의 스마트폰 애플리케이션에 대한 UI디자인 개발이 필요할 것이다.
스마트폰의 등장과 활용은 사용자들에게 정보와 지식의 습득은 물론 다양한 애플리케이션의 활용을 통해 일상생활에 많은 편리성을 느끼게 하였다. 그러나 스마트폰의 사용자가 확대됨에 따라 애플리케이션 사용에 어려움을 느끼게 되는 정보소외계층도 발생하게 되었다. 또한 스마트폰 종류별 OS의 호환성이 보장되지 못하고 그에 따른 기준이 마련되지 않아 애플리케이션 개발에도 어려움이 있는 상황이다. 이러한 소외계층의 스마트폰 사용자와 애플리케이션 개발자의 접근성을 향상시키기 위한 UI디자인의 개발이 필요하게 되었다. 스마트폰 애플리케이션의 UI디자인 가이드라인에 대한 연구는 효율적인 애플리케이션 개발을 유도하고, 더 많은 사용자와 개발자 확보를 위해서도 필요하다. 이에 본 연구에서는 스마트폰 UI 접근성 향상을 위해 앱 컬러에 대한 가이드라인을 제시함에 있어서 사용자가 실질적으로 많이 사용하고 있는 금융분야의 접근이 중요하다고 판단되어 그와 관련된 카드와 뱅킹서비스의 애플리케이션을 연구의 범위로 선정하였다. 현재 스마트폰 시장의 대표주자라 할 수 있는 아이폰(iphone)의 개발 업체인 애플에서 애플리케이션을 제공하는 앱스토어의 11개 카데고리 중 금융분야의 애플리케이션 5개(KB스타뱅킹, 외환M뱅크, 우리은행스마트뱅킹, 신한 스마트폰S뱅킹, 시티은행 시티모바일)과 카드서비스관련 애플리케이션 5개(현대카드, 비씨카드, KB카드, 신한카드, 삼성카드)의 메인페이지에 대한 메인(main), 배경(background), 아이콘(icon), 텍스트(text)에 대한 컬러 분석을 실시하였다. 그에 따른 컬러의 분석 결과로 각각의 애플리케이션 배경컬러가 브랜드 아이덴티티이미지 구축을 위해 사용됨을 알 수 있었다. 하지만 메뉴를 나타내는 아이콘컬러와 위치가 브랜드마다 서로 다르기 때문에 사용자의 실수나 불편함을 유발될 수 있음을 알았다. 스마트폰 애플리케이션의 사용성 향상에 대한 연구의 가설과 연구모형을 세우고 이를 바탕으로 사용자가 애플리케이션에서 레이아웃, 이미지, 배경컬러와 아이콘컬러, 텍스트의 사용자의 요구분석을 하였고, 이에 따라 레이아웃, 이미지, 폰트에 대한 앱 컬러를 I.R.I Hue & Tone 898 system을 통해 컬러에 대한 가이드라인 범위를 제시하였다. 먼저 하나의 서비스를 이용하는 사용자가 다른 서비스를 사용할 때 불편함을 느끼지 않도록 해야 한다는 분석결과를 도출하였다. 이러한 분석결과를 바탕으로 제안한 가이드라인은 다음과 같다. 첫째, 레이아웃과 메뉴에 해당하는 아이콘의 위치는 각각의 브랜드 별 일관성을 주어 통일 시킬 것을 제안하였다. 둘째, 배경컬러는 브랜드컬러를 나타내는 동시에 메뉴의 주목성을 높일 수 있는 컬러를 사용할 것을 제안하였다. 셋째, 아이콘은 단순한 이미지를 사용하여 주목성을 높이고, 배경의 색상, 채도, 명도의 차이를 주어 눈에 쉽게 들어올 수 있는 컬러 사용을 제안하였다. 네째, 텍스트의 컬러는 배경색과의 차이를 주되 동일한 색상과 서체를 사용하여 브랜드별 통일성을 높일 것을 제안하였다. 이러한 앱 컬러 가이드라인을 통해 일반사용자를 비롯한 각 계층의 사용자를 고려한 앱 컬러 인터페이스 개발의 필요성을 각인시키고, 향후 연구를 통한 애플리케이션 사용자의 편의성 증가, 디자인 설계에 있어 효율성 제고, 활용성 및 이용자 증가 등의 혜택이 있을 것으로 예상하며, 이를 통해 앞으로 나올 관련연구에 있어 선행자료로의 역할이 되기를 기대한다. 향후 금융 이외의 다양한 분야의 스마트폰 애플리케이션에 대한 UI디자인 개발이 필요할 것이다.
The appearance and use of smart phone made the users feel much convenience in usual life through various application uses as well as gaining the information and knowledge. But, as the users of smart phone increase, there emerged the information-neglected people who have problems in using application...
The appearance and use of smart phone made the users feel much convenience in usual life through various application uses as well as gaining the information and knowledge. But, as the users of smart phone increase, there emerged the information-neglected people who have problems in using application. And, as the compatibility of OS per kind of smart phone couldn't be guaranteed, and its standard has not been yet prepared, the development of application also is in difficult situation. So, the development of UI design to improve the accessibility of smart phone users in neglected group and application developers became necessary. The study on UI design guideline of smart phone application is also needed to lead an effective development of application, and to secure more users and developers. Hence, in this study, to suggest the guideline of app color for improvement of smart phone UI's accessibility, as the approach to financial area which users are actually frequently using is judged important, the application of card and banking service in relation with it was selected as a scope of study. Among 11 categories of App store provided by Apple, a development company of iphone that can be considered as a representative runner in the present smart phone market, I carried out the color analysis on main, background, icon, and text of the main pages of 5 application in financial area(KB star banking, Foreign Exchange M bank, Woori bank Smart banking, Shinhan Smart phone S banking, Citibank Citimobile), and 5 applications related with card service(Hyundai card, BC card, Shinhan card, Samsung card). As a result of the color analysis, I could know the background color of each application is used for establishing a brand identity image. But, I knew also that it might cause mistake or inconvenience of user as the icon colors and positions showing menu are different at each brand. I set up a hypothesis of study and study model regarding the improvement of usability of smart phone application, and based on it, analysed the user's demands on layout, image, background color, icon color, text, hereunder, suggested the guideline range of color through I.R.I Hue & Tone 899 system for app color of layout, image and pont. I drew an analysis result that an user using a service should not feel inconvenience when using another service. The guideline suggested on the basis of this analysis result is as follows. First, I suggested that the position of icon conforming to layout and menu should be united giving a consistency at each brand. Second, I suggested that for background, the color that can represent the brand color and attract more the attention of menu should be used. Third, I suggested that the icone should attract attention more by using simple image, Fourth, I suggested that text color should have a difference from that of background, but, raise the unity at each brand by using the same color and typeface. It is expected that a need of development of app color interface considering the users of each class including general users will be imprinted through this app color guideline, and there will be benefits such as increased convenience of application user through future study, an improvement of efficiency, increase of usability and users etc. in planning design, and expected also it will be a role of precedent data in the future relevant study. In future, a development of UI design for smart phone application in various fields except finance will be needed.
The appearance and use of smart phone made the users feel much convenience in usual life through various application uses as well as gaining the information and knowledge. But, as the users of smart phone increase, there emerged the information-neglected people who have problems in using application. And, as the compatibility of OS per kind of smart phone couldn't be guaranteed, and its standard has not been yet prepared, the development of application also is in difficult situation. So, the development of UI design to improve the accessibility of smart phone users in neglected group and application developers became necessary. The study on UI design guideline of smart phone application is also needed to lead an effective development of application, and to secure more users and developers. Hence, in this study, to suggest the guideline of app color for improvement of smart phone UI's accessibility, as the approach to financial area which users are actually frequently using is judged important, the application of card and banking service in relation with it was selected as a scope of study. Among 11 categories of App store provided by Apple, a development company of iphone that can be considered as a representative runner in the present smart phone market, I carried out the color analysis on main, background, icon, and text of the main pages of 5 application in financial area(KB star banking, Foreign Exchange M bank, Woori bank Smart banking, Shinhan Smart phone S banking, Citibank Citimobile), and 5 applications related with card service(Hyundai card, BC card, Shinhan card, Samsung card). As a result of the color analysis, I could know the background color of each application is used for establishing a brand identity image. But, I knew also that it might cause mistake or inconvenience of user as the icon colors and positions showing menu are different at each brand. I set up a hypothesis of study and study model regarding the improvement of usability of smart phone application, and based on it, analysed the user's demands on layout, image, background color, icon color, text, hereunder, suggested the guideline range of color through I.R.I Hue & Tone 899 system for app color of layout, image and pont. I drew an analysis result that an user using a service should not feel inconvenience when using another service. The guideline suggested on the basis of this analysis result is as follows. First, I suggested that the position of icon conforming to layout and menu should be united giving a consistency at each brand. Second, I suggested that for background, the color that can represent the brand color and attract more the attention of menu should be used. Third, I suggested that the icone should attract attention more by using simple image, Fourth, I suggested that text color should have a difference from that of background, but, raise the unity at each brand by using the same color and typeface. It is expected that a need of development of app color interface considering the users of each class including general users will be imprinted through this app color guideline, and there will be benefits such as increased convenience of application user through future study, an improvement of efficiency, increase of usability and users etc. in planning design, and expected also it will be a role of precedent data in the future relevant study. In future, a development of UI design for smart phone application in various fields except finance will be needed.
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