요양보호사의 직무스트레스가 직무만족에 미치는 영향 : 방문요양보호사와 시설요양보호사 비교 Effect of Long-Term Care Staffs' Job Stress on Job Satisfaction : In-Home Service Staffs vs. Institutional Care Service Staffs원문보기
본 연구는 방문요양보호사와 시설요양보호사의 직무스트레스가 직무만족에 미치는 영향에 어떠한 차이가 나타나는지 비교한 연구로서, 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 방문요양보호사 집단과 시설요양보호사 집단의 직무만족의 차이는 어떠한가?
[연구문제 2] 일반적 특성이 방문요양보호사 집단과 시설요양보호사 집단의 직무 만족 에 미치는 영향에는 어떠한 차이가 있을 것인가?
[연구문제 3] 직무스트레스가 방문요양보호사 집단과 시설요양보호사 집단의 직무만족에 미치는 영향에는 어떠한 차이가 있을 것인가? 이상의 연구문제를 규명하기위해 영등포구의 시설요양보호사 95명, 방문요양보호사 95명 총190명을 대상으로 설문조사를 하여 독립표본 ...
본 연구는 방문요양보호사와 시설요양보호사의 직무스트레스가 직무만족에 미치는 영향에 어떠한 차이가 나타나는지 비교한 연구로서, 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 방문요양보호사 집단과 시설요양보호사 집단의 직무만족의 차이는 어떠한가?
[연구문제 2] 일반적 특성이 방문요양보호사 집단과 시설요양보호사 집단의 직무 만족 에 미치는 영향에는 어떠한 차이가 있을 것인가?
[연구문제 3] 직무스트레스가 방문요양보호사 집단과 시설요양보호사 집단의 직무만족에 미치는 영향에는 어떠한 차이가 있을 것인가? 이상의 연구문제를 규명하기위해 영등포구의 시설요양보호사 95명, 방문요양보호사 95명 총190명을 대상으로 설문조사를 하여 독립표본 T-검증과 회귀분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 방문요양보호사 집단과 시설요양보호사 집단의 직무만족의 차이는 어떠한지 알아보기 위해 독립표본 T-검증을 실시한 결과 직무만족 전체, 조직전체 요인, 직무환경 요인에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며, 구체적으로 직무만족 전체와 조직전체 요인 그리고 직무환경 요인에서 시설요양보호사 집단 보다 방문요양보호사 집단의 직무만족이 높았다. 둘째, 일반적 특성이 방문요양보호사 집단과 시설요양보호사 집단의 직무만족에 미치는 영향에는 어떠한 차이가 있을 것인지를 알아보기 위해 다중회귀분석을 실시한 결과 직무만족의 하위변인인 직무환경 요인에서 근로형태, 개인적 요인에서 급여에 따라 유의미한 차이가 나타났으나 모형의 적합도가 통계적으로 의미를 갖지 못하였다. 셋째, 직무스트레스가 방문요양보호사 집단과 시설요양보호사 집단의 직무만족에 미치는 영향에는 어떠한 차이가 있을 것인지를 알아보기 위해 회귀모형을 통하여 분석한 결과 두 집단 모두 직무스트레스가 직무만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편, 방문요양보호사 집단과 시설요양보호사 집단의 직무만족에 영향을 주는 요인들에 어떠한 공통점과 차이점을 갖고 있는지 알아보기 위해 회귀분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 먼저, 방문요양보호사 집단의 경우 직무스트레스 하위 변인인 역할모호성, 역할과다가 높을수록 직무만족은 낮았고, 시설요양보호사 집단의 경우에는 직무스트레스 하위변인인 역할모호성과 역할갈등이 높을수록 직무만족이 낮게 나타났다. 즉, 두 집단의 직무만족에 공통적으로 영향을 주는 유의미한 예측변수는 역할모호성이었다. 즉 방문요양보호사 집단과 시설요양보호사 집단은 역할모호성이 클수록 직무만족이 낮아지는 경향성을 보였다.
따라서 요양보호사들의 직무스트레스를 감소시키기 위해서는 그들이 전문적인 역할을 수행할 수 있도록 명확한 업무 전담이 필요하며, 이들의 직무만족을 높이기 위한 체계마련에 역할모호성이 중요한 변수로 고려되어야 할 것이다. 집단별로 살펴보면, 방문요양보호사의 경우에는 과중한 업무를 줄일 수 있는 방법을 강구하는 한편, 시설요양보호사들에게 역할갈등을 낮출 수 있는 방안을 마련해야 할 것이다.
본 연구는 방문요양보호사와 시설요양보호사의 직무스트레스가 직무만족에 미치는 영향에 어떠한 차이가 나타나는지 비교한 연구로서, 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 방문요양보호사 집단과 시설요양보호사 집단의 직무만족의 차이는 어떠한가?
[연구문제 2] 일반적 특성이 방문요양보호사 집단과 시설요양보호사 집단의 직무 만족 에 미치는 영향에는 어떠한 차이가 있을 것인가?
[연구문제 3] 직무스트레스가 방문요양보호사 집단과 시설요양보호사 집단의 직무만족에 미치는 영향에는 어떠한 차이가 있을 것인가? 이상의 연구문제를 규명하기위해 영등포구의 시설요양보호사 95명, 방문요양보호사 95명 총190명을 대상으로 설문조사를 하여 독립표본 T-검증과 회귀분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 방문요양보호사 집단과 시설요양보호사 집단의 직무만족의 차이는 어떠한지 알아보기 위해 독립표본 T-검증을 실시한 결과 직무만족 전체, 조직전체 요인, 직무환경 요인에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며, 구체적으로 직무만족 전체와 조직전체 요인 그리고 직무환경 요인에서 시설요양보호사 집단 보다 방문요양보호사 집단의 직무만족이 높았다. 둘째, 일반적 특성이 방문요양보호사 집단과 시설요양보호사 집단의 직무만족에 미치는 영향에는 어떠한 차이가 있을 것인지를 알아보기 위해 다중회귀분석을 실시한 결과 직무만족의 하위변인인 직무환경 요인에서 근로형태, 개인적 요인에서 급여에 따라 유의미한 차이가 나타났으나 모형의 적합도가 통계적으로 의미를 갖지 못하였다. 셋째, 직무스트레스가 방문요양보호사 집단과 시설요양보호사 집단의 직무만족에 미치는 영향에는 어떠한 차이가 있을 것인지를 알아보기 위해 회귀모형을 통하여 분석한 결과 두 집단 모두 직무스트레스가 직무만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편, 방문요양보호사 집단과 시설요양보호사 집단의 직무만족에 영향을 주는 요인들에 어떠한 공통점과 차이점을 갖고 있는지 알아보기 위해 회귀분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 먼저, 방문요양보호사 집단의 경우 직무스트레스 하위 변인인 역할모호성, 역할과다가 높을수록 직무만족은 낮았고, 시설요양보호사 집단의 경우에는 직무스트레스 하위변인인 역할모호성과 역할갈등이 높을수록 직무만족이 낮게 나타났다. 즉, 두 집단의 직무만족에 공통적으로 영향을 주는 유의미한 예측변수는 역할모호성이었다. 즉 방문요양보호사 집단과 시설요양보호사 집단은 역할모호성이 클수록 직무만족이 낮아지는 경향성을 보였다.
따라서 요양보호사들의 직무스트레스를 감소시키기 위해서는 그들이 전문적인 역할을 수행할 수 있도록 명확한 업무 전담이 필요하며, 이들의 직무만족을 높이기 위한 체계마련에 역할모호성이 중요한 변수로 고려되어야 할 것이다. 집단별로 살펴보면, 방문요양보호사의 경우에는 과중한 업무를 줄일 수 있는 방법을 강구하는 한편, 시설요양보호사들에게 역할갈등을 낮출 수 있는 방안을 마련해야 할 것이다.
This is a comparative study that illustrates differences in how job stress of in-home services staffs and institutional care service staffs affect their job satisfaction. The research questions are as follows:
[Research Question 1] Are there differences in job satisfaction between in-home services ...
This is a comparative study that illustrates differences in how job stress of in-home services staffs and institutional care service staffs affect their job satisfaction. The research questions are as follows:
[Research Question 1] Are there differences in job satisfaction between in-home services staffs and institutional care service staffs?
[Research Question 2] How differently do general characteristics affect job satisfaction of in-home services staffs and institutional care service staffs?
[Research Question 3] How differently does job stress affect job satisfaction of in-home services staffs and institutional care service staffs?
To examine the research questions, 95 in-home services staffs and 95 institutional care service staffs, 190 caregivers in total, were selected from Yeongdeunpo District as subjects for a survey. The results from t-test and regression analyses are as follows:
First, according to t-test to display the differences in job satisfaction of in-home services staffs and institutional care service staffs, there were statistically significant differences in the categories of overall job satisfaction, organizational factors, and work environment. More specifically, in-home service staffs perceived more job satisfaction in these three categories than institutional care service staffs.
Second, according to the analysis through regression model to verify the differences in the effect of job stress on their job satisfaction of in-home services staffs and institutional care service staffs, both groups’ job stress affected their job satisfaction. The results of regression analysis to investigate similarities and differences of factors influencing job satisfaction of in-home services staffs and institutional care service staffs are as follows. The group of in-home service staffs showed lower job satisfaction, as role ambiguity and role overload among sub-variables of job stress were higher. The group of institutional care service staffs showed lower job satisfaction, as role ambiguity and role conflict among sub-variables of job stress were higher. Therefore, the significant predictor that affects job satisfaction of both subject groups in common was role ambiguity. In other words, both groups of in-home services staffs and institutional care service staffs showed a tendency for lower job satisfaction when role ambiguity was greater.
In conclusion, it is necessary to reduce the job stress of long-term care staffs by assigning work responsibility precisely for the execution of professional roles and to regard role ambiguity of caregivers as an essential variable in developing a system to increase job satisfaction. In terms of specific groups, some measures should be developed to reduce work overload for in-home service staffs and to decrease role conflict for institutional care serive staffs.
This is a comparative study that illustrates differences in how job stress of in-home services staffs and institutional care service staffs affect their job satisfaction. The research questions are as follows:
[Research Question 1] Are there differences in job satisfaction between in-home services staffs and institutional care service staffs?
[Research Question 2] How differently do general characteristics affect job satisfaction of in-home services staffs and institutional care service staffs?
[Research Question 3] How differently does job stress affect job satisfaction of in-home services staffs and institutional care service staffs?
To examine the research questions, 95 in-home services staffs and 95 institutional care service staffs, 190 caregivers in total, were selected from Yeongdeunpo District as subjects for a survey. The results from t-test and regression analyses are as follows:
First, according to t-test to display the differences in job satisfaction of in-home services staffs and institutional care service staffs, there were statistically significant differences in the categories of overall job satisfaction, organizational factors, and work environment. More specifically, in-home service staffs perceived more job satisfaction in these three categories than institutional care service staffs.
Second, according to the analysis through regression model to verify the differences in the effect of job stress on their job satisfaction of in-home services staffs and institutional care service staffs, both groups’ job stress affected their job satisfaction. The results of regression analysis to investigate similarities and differences of factors influencing job satisfaction of in-home services staffs and institutional care service staffs are as follows. The group of in-home service staffs showed lower job satisfaction, as role ambiguity and role overload among sub-variables of job stress were higher. The group of institutional care service staffs showed lower job satisfaction, as role ambiguity and role conflict among sub-variables of job stress were higher. Therefore, the significant predictor that affects job satisfaction of both subject groups in common was role ambiguity. In other words, both groups of in-home services staffs and institutional care service staffs showed a tendency for lower job satisfaction when role ambiguity was greater.
In conclusion, it is necessary to reduce the job stress of long-term care staffs by assigning work responsibility precisely for the execution of professional roles and to regard role ambiguity of caregivers as an essential variable in developing a system to increase job satisfaction. In terms of specific groups, some measures should be developed to reduce work overload for in-home service staffs and to decrease role conflict for institutional care serive staffs.
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