제주지역 공립미술관 전시활동 활성화 방안 연구 : 기획전시를 중심으로 Strategy for Invigorating the Exhibition Program of Public Art Museum in Jeju Area : Focused on the Project Exhibition원문보기
우리나라는 1999년부터 공립미술관 건립을 추진하고 있다. 2006년까지 총 30,755 백만 원을 투입해 13개소의 미술관 건립을 지원하였으며, 2007년에도 3,758백만 원을 투입하여 7개소(계속 3개소, 신규 4개소)의 미술관 건립을 지원할 예정이고, 향후 미술 인프라 부족지역에 지속적인 미술관 건립 및 지원과 함께 공립미술관의 운영 활성화를 위한 다각적인 지원방안을 마련하여 미술인구의 저변확대와 미술에 대한 감상기회 확대를 통한 국민들의 문화 향수권 신장 및 미술문화의 지역 균형발전을 위해추진 할 계획이다. 이러한 국가적 정책의 변화와 발전에 발맞추어 제주지역은 2007년 제주 현대미술관 개관, 2009년 제주도립미술관 개관을 통해 총4개의 공립 미술관이 운영되고 있다. 본 논문에서는 ‘제주지역 공립 미술관 전시활동 활성화 방안 연구'를 주제로 현재 제주도 소재의 공립미술관의 전시활동의 문제점을 해결하고 발전적인 방향으로 나아가기 위한 기획전시 방향을 제시하고자 한다.
전국 광역도시 및 도 이상 규모의 행정구역의 대표적인 공립(지역자치)미술관을 선정하여 미술관들의 전반적인 운영상황, 미술관에서 시행되는 기획전시사례를 미술관별로 비교적 공통적으로 개최되는 4가지 유형을 선정하여 이를 중심으로 공통점 및 취약점을 분석하여 제주지역 공립미술관의 좀 더 계획적인 기획전시 운영을 위한 대안을 제시하였다. 선정된 공립 미술관 및 기획전시를 조사하고 분석한 결과 서울시립미술관과 서귀포기당미술관을 제외한 나머지 미술관들은 1992년부터 2009년 사이에 본격적으로 설립되었고 설립취지 및 목표 또한 지역민의 문화향유, 문화교육을 위한 종합문화공간제공, 지역미술의 정립, 우리나라 현대미술의 발전에 기여 등으로 공통된 양상 을 보이고 있다. 각 미술관들의 기획전시는 연간 약15회 정도의 기획전시를 개최하고 있다. 지역을 대표하는 공립 미술관인 만큼 전시의 대부분을 지역의 특징과 지역작가들을 중심으로 기획되고 있다.
사례로 선정된 미술관들의 전시를 미술관 별로 하나씩 때어놓고 보았을 때에는 각각의 특징을 가지고 전시활동이 이루어지고 있는 듯 해보이나 이를 몇 가지의 유형 으로 묶어 살펴보았을 때 미술관별로 뚜렷한 특징들이 구체적으로 드러나지 않았다. 그것은모든 미술관이 비슷한 형태와 구성으로 전시를 진행하고 있기 때문이라고 사려 된다.전시 사례의 특징과 장 . 단점을 중심으로 제주지역 공립 미술관 기획전시의 방향을 4가지의 유형으로 제언하였습니다. 첫째, 제주의 사회, 문화, 역사의 계승과 재해석, 현재 제주의 이슈를 예술과 접목 시킨 전시를 기획, 진행함으로서 미술관 이미지를 구축하고 제주의 문화향유 및 전시 활동의 ...
우리나라는 1999년부터 공립미술관 건립을 추진하고 있다. 2006년까지 총 30,755 백만 원을 투입해 13개소의 미술관 건립을 지원하였으며, 2007년에도 3,758백만 원을 투입하여 7개소(계속 3개소, 신규 4개소)의 미술관 건립을 지원할 예정이고, 향후 미술 인프라 부족지역에 지속적인 미술관 건립 및 지원과 함께 공립미술관의 운영 활성화를 위한 다각적인 지원방안을 마련하여 미술인구의 저변확대와 미술에 대한 감상기회 확대를 통한 국민들의 문화 향수권 신장 및 미술문화의 지역 균형발전을 위해추진 할 계획이다. 이러한 국가적 정책의 변화와 발전에 발맞추어 제주지역은 2007년 제주 현대미술관 개관, 2009년 제주도립미술관 개관을 통해 총4개의 공립 미술관이 운영되고 있다. 본 논문에서는 ‘제주지역 공립 미술관 전시활동 활성화 방안 연구'를 주제로 현재 제주도 소재의 공립미술관의 전시활동의 문제점을 해결하고 발전적인 방향으로 나아가기 위한 기획전시 방향을 제시하고자 한다.
전국 광역도시 및 도 이상 규모의 행정구역의 대표적인 공립(지역자치)미술관을 선정하여 미술관들의 전반적인 운영상황, 미술관에서 시행되는 기획전시사례를 미술관별로 비교적 공통적으로 개최되는 4가지 유형을 선정하여 이를 중심으로 공통점 및 취약점을 분석하여 제주지역 공립미술관의 좀 더 계획적인 기획전시 운영을 위한 대안을 제시하였다. 선정된 공립 미술관 및 기획전시를 조사하고 분석한 결과 서울시립미술관과 서귀포기당미술관을 제외한 나머지 미술관들은 1992년부터 2009년 사이에 본격적으로 설립되었고 설립취지 및 목표 또한 지역민의 문화향유, 문화교육을 위한 종합문화공간제공, 지역미술의 정립, 우리나라 현대미술의 발전에 기여 등으로 공통된 양상 을 보이고 있다. 각 미술관들의 기획전시는 연간 약15회 정도의 기획전시를 개최하고 있다. 지역을 대표하는 공립 미술관인 만큼 전시의 대부분을 지역의 특징과 지역작가들을 중심으로 기획되고 있다.
사례로 선정된 미술관들의 전시를 미술관 별로 하나씩 때어놓고 보았을 때에는 각각의 특징을 가지고 전시활동이 이루어지고 있는 듯 해보이나 이를 몇 가지의 유형 으로 묶어 살펴보았을 때 미술관별로 뚜렷한 특징들이 구체적으로 드러나지 않았다. 그것은모든 미술관이 비슷한 형태와 구성으로 전시를 진행하고 있기 때문이라고 사려 된다.전시 사례의 특징과 장 . 단점을 중심으로 제주지역 공립 미술관 기획전시의 방향을 4가지의 유형으로 제언하였습니다. 첫째, 제주의 사회, 문화, 역사의 계승과 재해석, 현재 제주의 이슈를 예술과 접목 시킨 전시를 기획, 진행함으로서 미술관 이미지를 구축하고 제주의 문화향유 및 전시 활동의 랜드 마크 적 인 역할을 하도록 한다.
둘째, 제주지역의 문화를 이끌 차세대 작가 발굴 프로젝트 형식의 전시 및 중견, 원로 작가들 전시 활동 지원을 위한 초대전 및 프로젝트 기획전시를 개최한다. 전시된 작가의 작품은 미술관 자체 데이터베이스를 구축하여 제주제역 미술의 발전과 작가지원 방안의 다양성에 기여 할 수 있도록 한다.
셋째, 타 지역과 문화 공유를 위한 교류전시를 통해 지역 공립미술관과의 네트워크 구축이다.
넷째, 세계화에 대응하는 국제적 경쟁력 강화를 위한 국제대형전시 개최이다. 위와 같은 제주지역 공립미술관 전시활동 방향에 대한 제언은 제주지역 공립 미술관기획전시 활동 활성화를 위한 기초 자료를 제공하는데 의의를 두고 있으며, 제주지역의 공립미술관이 다양한 전시활동을 통해 제주지역의 미술의 발전과 더 나아가 대한민국 미술의 발전에 기여하기를 기대 한다.
우리나라는 1999년부터 공립미술관 건립을 추진하고 있다. 2006년까지 총 30,755 백만 원을 투입해 13개소의 미술관 건립을 지원하였으며, 2007년에도 3,758백만 원을 투입하여 7개소(계속 3개소, 신규 4개소)의 미술관 건립을 지원할 예정이고, 향후 미술 인프라 부족지역에 지속적인 미술관 건립 및 지원과 함께 공립미술관의 운영 활성화를 위한 다각적인 지원방안을 마련하여 미술인구의 저변확대와 미술에 대한 감상기회 확대를 통한 국민들의 문화 향수권 신장 및 미술문화의 지역 균형발전을 위해추진 할 계획이다. 이러한 국가적 정책의 변화와 발전에 발맞추어 제주지역은 2007년 제주 현대미술관 개관, 2009년 제주도립미술관 개관을 통해 총4개의 공립 미술관이 운영되고 있다. 본 논문에서는 ‘제주지역 공립 미술관 전시활동 활성화 방안 연구'를 주제로 현재 제주도 소재의 공립미술관의 전시활동의 문제점을 해결하고 발전적인 방향으로 나아가기 위한 기획전시 방향을 제시하고자 한다.
전국 광역도시 및 도 이상 규모의 행정구역의 대표적인 공립(지역자치)미술관을 선정하여 미술관들의 전반적인 운영상황, 미술관에서 시행되는 기획전시사례를 미술관별로 비교적 공통적으로 개최되는 4가지 유형을 선정하여 이를 중심으로 공통점 및 취약점을 분석하여 제주지역 공립미술관의 좀 더 계획적인 기획전시 운영을 위한 대안을 제시하였다. 선정된 공립 미술관 및 기획전시를 조사하고 분석한 결과 서울시립미술관과 서귀포기당미술관을 제외한 나머지 미술관들은 1992년부터 2009년 사이에 본격적으로 설립되었고 설립취지 및 목표 또한 지역민의 문화향유, 문화교육을 위한 종합문화공간제공, 지역미술의 정립, 우리나라 현대미술의 발전에 기여 등으로 공통된 양상 을 보이고 있다. 각 미술관들의 기획전시는 연간 약15회 정도의 기획전시를 개최하고 있다. 지역을 대표하는 공립 미술관인 만큼 전시의 대부분을 지역의 특징과 지역작가들을 중심으로 기획되고 있다.
사례로 선정된 미술관들의 전시를 미술관 별로 하나씩 때어놓고 보았을 때에는 각각의 특징을 가지고 전시활동이 이루어지고 있는 듯 해보이나 이를 몇 가지의 유형 으로 묶어 살펴보았을 때 미술관별로 뚜렷한 특징들이 구체적으로 드러나지 않았다. 그것은모든 미술관이 비슷한 형태와 구성으로 전시를 진행하고 있기 때문이라고 사려 된다.전시 사례의 특징과 장 . 단점을 중심으로 제주지역 공립 미술관 기획전시의 방향을 4가지의 유형으로 제언하였습니다. 첫째, 제주의 사회, 문화, 역사의 계승과 재해석, 현재 제주의 이슈를 예술과 접목 시킨 전시를 기획, 진행함으로서 미술관 이미지를 구축하고 제주의 문화향유 및 전시 활동의 랜드 마크 적 인 역할을 하도록 한다.
둘째, 제주지역의 문화를 이끌 차세대 작가 발굴 프로젝트 형식의 전시 및 중견, 원로 작가들 전시 활동 지원을 위한 초대전 및 프로젝트 기획전시를 개최한다. 전시된 작가의 작품은 미술관 자체 데이터베이스를 구축하여 제주제역 미술의 발전과 작가지원 방안의 다양성에 기여 할 수 있도록 한다.
셋째, 타 지역과 문화 공유를 위한 교류전시를 통해 지역 공립미술관과의 네트워크 구축이다.
넷째, 세계화에 대응하는 국제적 경쟁력 강화를 위한 국제대형전시 개최이다. 위와 같은 제주지역 공립미술관 전시활동 방향에 대한 제언은 제주지역 공립 미술관기획전시 활동 활성화를 위한 기초 자료를 제공하는데 의의를 두고 있으며, 제주지역의 공립미술관이 다양한 전시활동을 통해 제주지역의 미술의 발전과 더 나아가 대한민국 미술의 발전에 기여하기를 기대 한다.
Korea government has been pushed the public museum project since 1999. As of 2006, the program has financed for 13 museums investing ₩ 30,755 million, and 7 more museums (continuing project: 3, new project:4) were going to be financed in 2007 with ₩ 3,758 million. Also, it is planned to expand gover...
Korea government has been pushed the public museum project since 1999. As of 2006, the program has financed for 13 museums investing ₩ 30,755 million, and 7 more museums (continuing project: 3, new project:4) were going to be financed in 2007 with ₩ 3,758 million. Also, it is planned to expand governmental investment for the museum construction as well as developing diversified supporting plan for where the infrastructure of the fine arts is insufficient to expand the base population who enjoys art and promote citizen's cultural right through the regionally balanced development of the art. With such change in direction of the governmental policy, four public museums, including the Hyundai Art Museum opened in 2007 and the Jeju Museum of Art opened in 2009, are operated in Jeju area.
In this study on the 'strategy for invigorating the exhibition program of public art museum in Jeju area', we want to examine the existing problems of the public art museums in Jeju area and suggest the direction for the project exhibition as a solution.
Selecting representative public art museums of the administrative district which is larger than the megalopolis (gwang-yeok city) or the province (do), we chose four common type of the project exhibitions and analyzed the strengths and weaknesses of each to suggest the strategy for the project exhibition in Jeju area's public art museums. As a result of the analysis, except the Seoul Museum of Art and the Seogwipo Gidang Art Museum, most of the surveyed museums were established during 1992 to 2009, and share the similar purpose of establishment; promoting the residents' appreciation of the art, providing the comprehensive cultural space for the art education, establishing the regional art, and contributing to the development of contemporary Korean art. The project exhibitions of each art museum were held 15 times per year on average. And with the characteristic as the local public art museum, such exhibitions were focused on the regional characteristics and the local artists.
When separately considering the exhibitions of the selected art museum, on the surface, it seems that the exhibitions are unique to each art museum. However, when they are categorized into several types, distinctive characteristics were not found very much. Based on the strengths and weaknesses found during the survey, we suggested the 4 types of project exhibition for the public art museums of the Jeju area.
First, by planning the exhibitions incorporating the succession and reinterpretation of Jeju's societal , cultural and historical issues with the art, we recommend to promote the art museum's image while acting as a landmark for culture and exhibition of the Jeju area.
Second, we suggest to host the invitation and project exhibit for discovery and support of the next generation artists as well as the support of the artists of medium standing and/or doyen artists. With the works exhibited at the exhibition, the museums could establish their own database, which would ultimately contribute to the development of the Jeju;s art and the diversification of the support for the artists.
Third, establishing the network with other local public art museums through the exchange exhibitions would be helpful in sharing the culture with other geographical regions.
Forth, hosting of the international mega exhibit might also promote the strengthening of the international competitiveness of the Jeju.
Our recommendations for the direction of the exhibition of Jeju area's public art museum have meaning for providing the basic information to activate the Jeju's public art museum's exhibits. Further, we hope the public art museums of the Jeju area would contribute to the development of the regional art culture as well as the Korean art.
Korea government has been pushed the public museum project since 1999. As of 2006, the program has financed for 13 museums investing ₩ 30,755 million, and 7 more museums (continuing project: 3, new project:4) were going to be financed in 2007 with ₩ 3,758 million. Also, it is planned to expand governmental investment for the museum construction as well as developing diversified supporting plan for where the infrastructure of the fine arts is insufficient to expand the base population who enjoys art and promote citizen's cultural right through the regionally balanced development of the art. With such change in direction of the governmental policy, four public museums, including the Hyundai Art Museum opened in 2007 and the Jeju Museum of Art opened in 2009, are operated in Jeju area.
In this study on the 'strategy for invigorating the exhibition program of public art museum in Jeju area', we want to examine the existing problems of the public art museums in Jeju area and suggest the direction for the project exhibition as a solution.
Selecting representative public art museums of the administrative district which is larger than the megalopolis (gwang-yeok city) or the province (do), we chose four common type of the project exhibitions and analyzed the strengths and weaknesses of each to suggest the strategy for the project exhibition in Jeju area's public art museums. As a result of the analysis, except the Seoul Museum of Art and the Seogwipo Gidang Art Museum, most of the surveyed museums were established during 1992 to 2009, and share the similar purpose of establishment; promoting the residents' appreciation of the art, providing the comprehensive cultural space for the art education, establishing the regional art, and contributing to the development of contemporary Korean art. The project exhibitions of each art museum were held 15 times per year on average. And with the characteristic as the local public art museum, such exhibitions were focused on the regional characteristics and the local artists.
When separately considering the exhibitions of the selected art museum, on the surface, it seems that the exhibitions are unique to each art museum. However, when they are categorized into several types, distinctive characteristics were not found very much. Based on the strengths and weaknesses found during the survey, we suggested the 4 types of project exhibition for the public art museums of the Jeju area.
First, by planning the exhibitions incorporating the succession and reinterpretation of Jeju's societal , cultural and historical issues with the art, we recommend to promote the art museum's image while acting as a landmark for culture and exhibition of the Jeju area.
Second, we suggest to host the invitation and project exhibit for discovery and support of the next generation artists as well as the support of the artists of medium standing and/or doyen artists. With the works exhibited at the exhibition, the museums could establish their own database, which would ultimately contribute to the development of the Jeju;s art and the diversification of the support for the artists.
Third, establishing the network with other local public art museums through the exchange exhibitions would be helpful in sharing the culture with other geographical regions.
Forth, hosting of the international mega exhibit might also promote the strengthening of the international competitiveness of the Jeju.
Our recommendations for the direction of the exhibition of Jeju area's public art museum have meaning for providing the basic information to activate the Jeju's public art museum's exhibits. Further, we hope the public art museums of the Jeju area would contribute to the development of the regional art culture as well as the Korean art.
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