초등영어교육에서 동화의 효과적인 활용
이하림
전주우석교육대학원
영어교육전공
(지도교수 김 경 순)
<초록>
세계를 향한 무한한 가능성의 문을 열기 위해서 필요한 열쇠는 무엇보다도 의사소통이다. 이런 영어의 학습능력은 이 시대를 살아가는데 반드시 필요한 요소가 되어버린 것이다. 이는 부정할 수 없는 현실로 실제 영어 학습능력의 향상을 위한 여러 연구와 방법이 진행 되고 있다. 본 연구자 또한 이러한 현실을 반영하여 영어 학습에 대한 실질적인 활용 방법을 제시 하고자 한다.
본 연구의 시작함에 가장 먼저 언어에 대한 의미를 생각해 보았다. 언어란 그 언어를 사용하는 사회의 문화, 사고방식, 가치관등을 모두 담아내는 그릇이라 생각하였다. 그 중 동화는 언어를 활용한 사회의 반영이다. 이런 동화의 활용을 통한 영어 학습 활용에 대한 당위성을 먼저 제시 하였다.
본 연구의 제 2장에서는 초등학교 영어교육의 과정을 세분화하여 현재 시행되는 초등영어교육에 동화 활용의 총체적인 의미를 제시하였다. 제 3장에는 동화를 활용한 초등영어 교육의 가치와 동화학습의 장점과 초등영어교육에 미치는 영향을 언어적, 인지․ 정서적, 문화이해적 측면으로 구분하여 제시 요약하였다. 제 4장에서는 동화를 활용한 교수학습 방법으로 동화의 선정기준과 읽기 지도 과정을 읽기 전 그리고 읽는 과정 읽은 후로 나누어 요약하였다. 제 5장에서는 동화를 활용한 실제 수업모형과 지도안을 제시하였다. 동화는 학습자에게 배경지식을 활용 할 수 있는 『개미와 배짱이』『시골 쥐와 도시쥐』를 제시하였다.
마지막으로 본 연구자는 동화를 통한 영어 학습이 교육현장에 실질적으로 학습자의 영어에 대한 흥미, 자신감, 창의성, 사회성을 실현하는 효과를 이룰 수 있길 바란다. 아울러 영어를 학습하는데 활용할 수 있는 여러 연구가 후속적으로 이루어지기를 기대한다.
초등영어교육에서 동화의 효과적인 활용
이하림
전주우석교육대학원
영어교육전공
(지도교수 김 경 순)
<초록>
세계를 향한 무한한 가능성의 문을 열기 위해서 필요한 열쇠는 무엇보다도 의사소통이다. 이런 영어의 학습능력은 이 시대를 살아가는데 반드시 필요한 요소가 되어버린 것이다. 이는 부정할 수 없는 현실로 실제 영어 학습능력의 향상을 위한 여러 연구와 방법이 진행 되고 있다. 본 연구자 또한 이러한 현실을 반영하여 영어 학습에 대한 실질적인 활용 방법을 제시 하고자 한다.
본 연구의 시작함에 가장 먼저 언어에 대한 의미를 생각해 보았다. 언어란 그 언어를 사용하는 사회의 문화, 사고방식, 가치관등을 모두 담아내는 그릇이라 생각하였다. 그 중 동화는 언어를 활용한 사회의 반영이다. 이런 동화의 활용을 통한 영어 학습 활용에 대한 당위성을 먼저 제시 하였다.
본 연구의 제 2장에서는 초등학교 영어교육의 과정을 세분화하여 현재 시행되는 초등영어교육에 동화 활용의 총체적인 의미를 제시하였다. 제 3장에는 동화를 활용한 초등영어 교육의 가치와 동화학습의 장점과 초등영어교육에 미치는 영향을 언어적, 인지․ 정서적, 문화이해적 측면으로 구분하여 제시 요약하였다. 제 4장에서는 동화를 활용한 교수학습 방법으로 동화의 선정기준과 읽기 지도 과정을 읽기 전 그리고 읽는 과정 읽은 후로 나누어 요약하였다. 제 5장에서는 동화를 활용한 실제 수업모형과 지도안을 제시하였다. 동화는 학습자에게 배경지식을 활용 할 수 있는 『개미와 배짱이』『시골 쥐와 도시쥐』를 제시하였다.
마지막으로 본 연구자는 동화를 통한 영어 학습이 교육현장에 실질적으로 학습자의 영어에 대한 흥미, 자신감, 창의성, 사회성을 실현하는 효과를 이룰 수 있길 바란다. 아울러 영어를 학습하는데 활용할 수 있는 여러 연구가 후속적으로 이루어지기를 기대한다.
A study on Effective Way to Use Fairy Tales
in Elementary English Education
Lee, Ha Rim
Major in English Education
The Graduate Shcool of Education
Woosuk University
Communication is the key for opening the window towards the infinite possibilities in the world .So ...
A study on Effective Way to Use Fairy Tales
in Elementary English Education
Lee, Ha Rim
Major in English Education
The Graduate Shcool of Education
Woosuk University
Communication is the key for opening the window towards the infinite possibilities in the world .So this English abilities for English has become necessary element for living in the present times. As part of the reality that cannot be denied, various researches and methods are being progressed for the improvement of English learning abilities.
I has also reflected upon such reality to present the practical utilization method for learning English.
In beginning this study, the significance of language was taken into consideration. Language is thought to be the container that holds the culture, the way of thinking and the values of society. Among them, the fairy tales are viewed as the reflection of society using language. The appropriateness of English learning abilities through using such fairy tales were presented in advance.
In Chapter 2 of the present study, the process for elementary English education was subdivided to present the general significance of fairy tale usage in the elementary English education that is currently conducted. Moreover, Chapter 3 was presented the summary for the value of elementary English education using fairy tales, the advantages of fairy tale learning and the effects placed on elementary English education into linguistic, cognitive, emotional and cultural aspects. With the teaching-learning method using fairy tales, Chapter 4 has been summarized the selection standards of fairy tales as well as the before and after of reading "The Ants and the Grasshopper" the instructional process for reading. In Chapter 5, an actual class model and the guidance plans using the fairy tales were suggested. The fairy tales, "The Ants and the Grasshopper, Town Mouse and the Country Mouse" were presented so that the learners are able to use their background knowledge.
Lastly, I sincerely hope that the English learning through fairy tales has effect on fulfilling the learner's interest, confidence, creativity and sociality for English.At the same time, I anticipate that many researches are conducted to be used continuously for learning English.
A study on Effective Way to Use Fairy Tales
in Elementary English Education
Lee, Ha Rim
Major in English Education
The Graduate Shcool of Education
Woosuk University
Communication is the key for opening the window towards the infinite possibilities in the world .So this English abilities for English has become necessary element for living in the present times. As part of the reality that cannot be denied, various researches and methods are being progressed for the improvement of English learning abilities.
I has also reflected upon such reality to present the practical utilization method for learning English.
In beginning this study, the significance of language was taken into consideration. Language is thought to be the container that holds the culture, the way of thinking and the values of society. Among them, the fairy tales are viewed as the reflection of society using language. The appropriateness of English learning abilities through using such fairy tales were presented in advance.
In Chapter 2 of the present study, the process for elementary English education was subdivided to present the general significance of fairy tale usage in the elementary English education that is currently conducted. Moreover, Chapter 3 was presented the summary for the value of elementary English education using fairy tales, the advantages of fairy tale learning and the effects placed on elementary English education into linguistic, cognitive, emotional and cultural aspects. With the teaching-learning method using fairy tales, Chapter 4 has been summarized the selection standards of fairy tales as well as the before and after of reading "The Ants and the Grasshopper" the instructional process for reading. In Chapter 5, an actual class model and the guidance plans using the fairy tales were suggested. The fairy tales, "The Ants and the Grasshopper, Town Mouse and the Country Mouse" were presented so that the learners are able to use their background knowledge.
Lastly, I sincerely hope that the English learning through fairy tales has effect on fulfilling the learner's interest, confidence, creativity and sociality for English.At the same time, I anticipate that many researches are conducted to be used continuously for learning English.
주제어
#초등영어 동화
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.