본 연구는 실내 모래놀이 활동이 유아의 창의성과 정서지능에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적을 위해 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 1. 실내 모래놀이 활동이 유아의 창의성에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 실내 모래놀이 활동이 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 전남 G시에 있는 사립유치원의 만 5세 반 2학급의 유아 44명으로 실험집단 22명, 통제집단 22명으로 각각 배정하였다. 연구에 사용된 검사 도구는 유아의 창의성을 분석하기 위해 전경원(2005)이 표준화한 ‘유아종합창의성 검사’를 사용하였으며 창의성 하위영역은 유창 성, 융통성, 독창성, 상상력으로 4가지 영역으로 구성되어 있다. 유아의 정서지능 검사 도구는 이병래(1997)가 개발한 정서지능 교사용 체크리스트를 사용하였으며, 4가지 하위 영역인 ...
본 연구는 실내 모래놀이 활동이 유아의 창의성과 정서지능에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적을 위해 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 1. 실내 모래놀이 활동이 유아의 창의성에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 실내 모래놀이 활동이 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 전남 G시에 있는 사립유치원의 만 5세 반 2학급의 유아 44명으로 실험집단 22명, 통제집단 22명으로 각각 배정하였다. 연구에 사용된 검사 도구는 유아의 창의성을 분석하기 위해 전경원(2005)이 표준화한 ‘유아종합창의성 검사’를 사용하였으며 창의성 하위영역은 유창 성, 융통성, 독창성, 상상력으로 4가지 영역으로 구성되어 있다. 유아의 정서지능 검사 도구는 이병래(1997)가 개발한 정서지능 교사용 체크리스트를 사용하였으며, 4가지 하위 영역인 자기인식표현능력, 자기조절능력, 타인인식능력, 타인조절능력으로 구성되어 있다. 본 연구는 예비검사 및 예비실험, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 창의성과 정서지능에 대한 사전검사에서 실험집단과 통제집단 간에 유의미한 차이가 나타나지 않아 두 집단이 동질집단임을 확인할 수 있었다. 실험처치는 8주 동안 일주일에 2회씩 총 15회로 실험집단은 실내 모래놀이 활동을, 통제집단은 실내 자유놀이를 실시하였다. 실내 모래놀이 활동이 유아의 창의성과 정서지능에 미치는 영향을 알아보기 위해 실험집단과 통제집단의 창의성과 정서지능을 검사하였다. 두 집단 간 사전 ․ 사후 검사에서 수집된 자료를 SPSS 12.0 통계 프로그램을 이용하여 t검증으로 비교 ․ 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 실내 모래놀이 활동에 참여한 실험집단의 유아가 실내 자유놀이 활동에 참여한 통제집단의 유아들보다 창의성에 있어서 통계적으로 유의미하게 향상되었다. 4가지 창의성의 하위영역 유창 성, 융통성, 독창성, 상상력에서 실험집단의 유아가 통계적으로 유의미하게 더 높은 점수를 획득하여 실내 모래놀이 활동이 유아의 창의성 향상에 효과가 있음을 알 수 있었다. 둘째, 실내 모래놀이 활동에 참여한 실험집단의 유아가 실내 자유놀이 활동에 참여한 통제집단의 유아들보다 정서지능에 있어서 통계적으로 유의미하게 향상되었다. 정서지능의 하위 영역인 타인인식능력에서 실험집단의 유아와 통제집단 유아 간에 차이가 나타나지 않았다. 그러나, 자기인식 표현능력, 자기조절능력, 타인조절능력에서 실험집단의 유아가 통계적으로 유의미하게 더 높은 점수를 획득하여 실내 모래놀이 활동이 유아의 정서지능 향상에 효과가 있음을 알 수 있었다. 본 연구의 결과는 실내 모래놀이 활동이 유아의 창의성과 정서지능을 향상시킨 것으로 나타났다. 따라서 본 연구 결과는 실내 모래놀이 활동이 유아의 창의성과 정서지능을 향상에 의미 있는 교수-학습 방법으로 유아교육현장에서 활용해 볼 가치가 있음을 시사하고 있다.
본 연구는 실내 모래놀이 활동이 유아의 창의성과 정서지능에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적을 위해 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 1. 실내 모래놀이 활동이 유아의 창의성에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 실내 모래놀이 활동이 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 전남 G시에 있는 사립유치원의 만 5세 반 2학급의 유아 44명으로 실험집단 22명, 통제집단 22명으로 각각 배정하였다. 연구에 사용된 검사 도구는 유아의 창의성을 분석하기 위해 전경원(2005)이 표준화한 ‘유아종합창의성 검사’를 사용하였으며 창의성 하위영역은 유창 성, 융통성, 독창성, 상상력으로 4가지 영역으로 구성되어 있다. 유아의 정서지능 검사 도구는 이병래(1997)가 개발한 정서지능 교사용 체크리스트를 사용하였으며, 4가지 하위 영역인 자기인식 표현능력, 자기조절능력, 타인인식능력, 타인조절능력으로 구성되어 있다. 본 연구는 예비검사 및 예비실험, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 창의성과 정서지능에 대한 사전검사에서 실험집단과 통제집단 간에 유의미한 차이가 나타나지 않아 두 집단이 동질집단임을 확인할 수 있었다. 실험처치는 8주 동안 일주일에 2회씩 총 15회로 실험집단은 실내 모래놀이 활동을, 통제집단은 실내 자유놀이를 실시하였다. 실내 모래놀이 활동이 유아의 창의성과 정서지능에 미치는 영향을 알아보기 위해 실험집단과 통제집단의 창의성과 정서지능을 검사하였다. 두 집단 간 사전 ․ 사후 검사에서 수집된 자료를 SPSS 12.0 통계 프로그램을 이용하여 t검증으로 비교 ․ 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 실내 모래놀이 활동에 참여한 실험집단의 유아가 실내 자유놀이 활동에 참여한 통제집단의 유아들보다 창의성에 있어서 통계적으로 유의미하게 향상되었다. 4가지 창의성의 하위영역 유창 성, 융통성, 독창성, 상상력에서 실험집단의 유아가 통계적으로 유의미하게 더 높은 점수를 획득하여 실내 모래놀이 활동이 유아의 창의성 향상에 효과가 있음을 알 수 있었다. 둘째, 실내 모래놀이 활동에 참여한 실험집단의 유아가 실내 자유놀이 활동에 참여한 통제집단의 유아들보다 정서지능에 있어서 통계적으로 유의미하게 향상되었다. 정서지능의 하위 영역인 타인인식능력에서 실험집단의 유아와 통제집단 유아 간에 차이가 나타나지 않았다. 그러나, 자기인식 표현능력, 자기조절능력, 타인조절능력에서 실험집단의 유아가 통계적으로 유의미하게 더 높은 점수를 획득하여 실내 모래놀이 활동이 유아의 정서지능 향상에 효과가 있음을 알 수 있었다. 본 연구의 결과는 실내 모래놀이 활동이 유아의 창의성과 정서지능을 향상시킨 것으로 나타났다. 따라서 본 연구 결과는 실내 모래놀이 활동이 유아의 창의성과 정서지능을 향상에 의미 있는 교수-학습 방법으로 유아교육현장에서 활용해 볼 가치가 있음을 시사하고 있다.
The purpose of this study was to investigate the effects of indoor sand play on young children's creativity and emotion intelligence. For this purpose two research questions were established as the following: 1. What are the effects of indoor sand play on young children's creativity? 2. What are the...
The purpose of this study was to investigate the effects of indoor sand play on young children's creativity and emotion intelligence. For this purpose two research questions were established as the following: 1. What are the effects of indoor sand play on young children's creativity? 2. What are the effects of indoor sand play on young children's emotion intelligence? The subjects of this study were 44 five year old children from J kindergarten located in Gwang-yang city. They were divided into an experiment group and a control group. The instrument used in this study to analysis for children’s creativity was adapted from “The Check of Children’s Total Creativity” standard by Jeon Kyeong-won(2005). Out of 4 sub-areas of creativity consist in fluency, flexibility, originality and imagination. The instrument used in this study to measure children`s emotionally intelligence was adopted from Lee`s(1997) study. Out of 4 sub-area consist of ability of expressivity to self-recognition, ability of self-control, ability of others-recognition and ability of others-control. The two groups were regarded as homogeneous groups because they did not indicate significant differences in Creativity and Emotion Intelligence. In total, 15 experimental treatments of Indoor Sand Play were given to the experiment group twice a week for 8 weeks. The control group took ordinary free choice activities for the 8 weeks. Creativity and Emotion Intelligence of an experiment group and a control group were measure to estimate the effect of Indoor Sand Play program. The data of measurement were analyzed with t-test, using SPSS 12.0 program. The followings are the observations and results of this study: First, the experiment group that took indoor sand play program obtained a statistically higher score than indoor free play in the creativity area. Out of 4 sub-areas of the creativity, the experiment group obtained statistically higher score for creativity, flexibility, originality and imagination. Second, the experiment group that took indoor sand play program obtained a statistically higher score than indoor free choice activities in the emotional intelligence area. Out of sub-areas of the emotional intelligence, there is no differences between two groups about the ability of others awareness. However the experiment group obtained statistically higher score for the ability of expressivity about self recognition and ability of self-control and others-control. The result of this study imply that activities of discussion using Indoor Sand play is worth utilizing at early childhood education programs as an appropriate and meaningful teaching-learning methods to improve young children's creativity and emotion intelligence.
The purpose of this study was to investigate the effects of indoor sand play on young children's creativity and emotion intelligence. For this purpose two research questions were established as the following: 1. What are the effects of indoor sand play on young children's creativity? 2. What are the effects of indoor sand play on young children's emotion intelligence? The subjects of this study were 44 five year old children from J kindergarten located in Gwang-yang city. They were divided into an experiment group and a control group. The instrument used in this study to analysis for children’s creativity was adapted from “The Check of Children’s Total Creativity” standard by Jeon Kyeong-won(2005). Out of 4 sub-areas of creativity consist in fluency, flexibility, originality and imagination. The instrument used in this study to measure children`s emotionally intelligence was adopted from Lee`s(1997) study. Out of 4 sub-area consist of ability of expressivity to self-recognition, ability of self-control, ability of others-recognition and ability of others-control. The two groups were regarded as homogeneous groups because they did not indicate significant differences in Creativity and Emotion Intelligence. In total, 15 experimental treatments of Indoor Sand Play were given to the experiment group twice a week for 8 weeks. The control group took ordinary free choice activities for the 8 weeks. Creativity and Emotion Intelligence of an experiment group and a control group were measure to estimate the effect of Indoor Sand Play program. The data of measurement were analyzed with t-test, using SPSS 12.0 program. The followings are the observations and results of this study: First, the experiment group that took indoor sand play program obtained a statistically higher score than indoor free play in the creativity area. Out of 4 sub-areas of the creativity, the experiment group obtained statistically higher score for creativity, flexibility, originality and imagination. Second, the experiment group that took indoor sand play program obtained a statistically higher score than indoor free choice activities in the emotional intelligence area. Out of sub-areas of the emotional intelligence, there is no differences between two groups about the ability of others awareness. However the experiment group obtained statistically higher score for the ability of expressivity about self recognition and ability of self-control and others-control. The result of this study imply that activities of discussion using Indoor Sand play is worth utilizing at early childhood education programs as an appropriate and meaningful teaching-learning methods to improve young children's creativity and emotion intelligence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.