본 연구는 학습장애 학생과 일반학생을 대상으로 또래 집단을 조직하여 보육시간을 활용한 또래상담 프로그램을 실시하여 또래관계증진의 효과 성을 검증하는데 목적이 있으며 연구 문제는 첫째, 또래상담 프로그램이 학습장애 학생의 또래관계 증진에 어떠한 효과를 미치는가? 둘째, 또래상담 프로그램이 학습장애 학생의 학급 내 행동 변화에 어떠한 영향을 미치는가?로 설정하였다. 연구대상은 5학년 P학급의 학습장애 학생 1명이며, 상담프로그램에 참여할 지원자중에서 부모의 동의서를 받은 학생 11명을 상담집단으로 선정하였다. 실험설계에서 장애학생은 ABA를 이용하였다. 실험처지 단계에서 기초선(A1)기간에는 ‘또래관계 질문지’를 3회에 걸쳐 투여하였고, 행동변화 체크리스트를 3회 기록하였다. 중재(B)기간에는 초등학생용 또래상담 프로그램을 주 2회씩 보육시간에 한 회기 당 40분 정도로 10회기를 진행하였다. 또래상담 회기 별 종료 후 2일 동안 ‘또래관계 질문지’조사와 ‘행동변화 체크리스트’를 실시하였다. 기초선(A2)기간에는 실험 처치가 끝나고 5주의 기간을 두어 기초선(A1) 과 동일한 질문지와 방법으로 3회 실시하였으며 행동변화 체크리스트 역시 기초선(A1)과 같은 방법으로 실시하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 또래상담 프로그램이 또래관계를 증진 시키는데 효과가 있었다. 둘째, 또래상담 프로그램이 학습장애 학생의 긍정적인 행동변화에 영향을 주었다. 셋째, 학습장애 학생에게 또래의 지지적인 분위기로 인해서 자신감과 자존 감이 향상되어 적극적인 태도로 학급 생활을 하게 되었다. 넷째, 장애학생과 일반학생에게 교사의 적극적인 지원과 개입이 아닌 집단 성원들의 자율적이고 적극적인 상호작용에 의한 또래상담 활동으로 또래관계가 증진 된 것은 매우 의의가 있다고 본다. 본 연구 결과를 바탕으로 교육현장에서 또래상담 프로그램을 좀 더 다양한 활동 중심의 상담활동을 적용하는데 기초적인 자료를 제공하여 일반학생과 학습장애 학생의 또래관계 증진을 통한 ...
본 연구는 학습장애 학생과 일반학생을 대상으로 또래 집단을 조직하여 보육시간을 활용한 또래상담 프로그램을 실시하여 또래관계증진의 효과 성을 검증하는데 목적이 있으며 연구 문제는 첫째, 또래상담 프로그램이 학습장애 학생의 또래관계 증진에 어떠한 효과를 미치는가? 둘째, 또래상담 프로그램이 학습장애 학생의 학급 내 행동 변화에 어떠한 영향을 미치는가?로 설정하였다. 연구대상은 5학년 P학급의 학습장애 학생 1명이며, 상담프로그램에 참여할 지원자중에서 부모의 동의서를 받은 학생 11명을 상담집단으로 선정하였다. 실험설계에서 장애학생은 ABA를 이용하였다. 실험처지 단계에서 기초선(A1)기간에는 ‘또래관계 질문지’를 3회에 걸쳐 투여하였고, 행동변화 체크리스트를 3회 기록하였다. 중재(B)기간에는 초등학생용 또래상담 프로그램을 주 2회씩 보육시간에 한 회기 당 40분 정도로 10회기를 진행하였다. 또래상담 회기 별 종료 후 2일 동안 ‘또래관계 질문지’조사와 ‘행동변화 체크리스트’를 실시하였다. 기초선(A2)기간에는 실험 처치가 끝나고 5주의 기간을 두어 기초선(A1) 과 동일한 질문지와 방법으로 3회 실시하였으며 행동변화 체크리스트 역시 기초선(A1)과 같은 방법으로 실시하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 또래상담 프로그램이 또래관계를 증진 시키는데 효과가 있었다. 둘째, 또래상담 프로그램이 학습장애 학생의 긍정적인 행동변화에 영향을 주었다. 셋째, 학습장애 학생에게 또래의 지지적인 분위기로 인해서 자신감과 자존 감이 향상되어 적극적인 태도로 학급 생활을 하게 되었다. 넷째, 장애학생과 일반학생에게 교사의 적극적인 지원과 개입이 아닌 집단 성원들의 자율적이고 적극적인 상호작용에 의한 또래상담 활동으로 또래관계가 증진 된 것은 매우 의의가 있다고 본다. 본 연구 결과를 바탕으로 교육현장에서 또래상담 프로그램을 좀 더 다양한 활동 중심의 상담활동을 적용하는데 기초적인 자료를 제공하여 일반학생과 학습장애 학생의 또래관계 증진을 통한 통합교육의 활성화 계기가 되었으면 한다.
본 연구는 학습장애 학생과 일반학생을 대상으로 또래 집단을 조직하여 보육시간을 활용한 또래상담 프로그램을 실시하여 또래관계증진의 효과 성을 검증하는데 목적이 있으며 연구 문제는 첫째, 또래상담 프로그램이 학습장애 학생의 또래관계 증진에 어떠한 효과를 미치는가? 둘째, 또래상담 프로그램이 학습장애 학생의 학급 내 행동 변화에 어떠한 영향을 미치는가?로 설정하였다. 연구대상은 5학년 P학급의 학습장애 학생 1명이며, 상담프로그램에 참여할 지원자중에서 부모의 동의서를 받은 학생 11명을 상담집단으로 선정하였다. 실험설계에서 장애학생은 ABA를 이용하였다. 실험처지 단계에서 기초선(A1)기간에는 ‘또래관계 질문지’를 3회에 걸쳐 투여하였고, 행동변화 체크리스트를 3회 기록하였다. 중재(B)기간에는 초등학생용 또래상담 프로그램을 주 2회씩 보육시간에 한 회기 당 40분 정도로 10회기를 진행하였다. 또래상담 회기 별 종료 후 2일 동안 ‘또래관계 질문지’조사와 ‘행동변화 체크리스트’를 실시하였다. 기초선(A2)기간에는 실험 처치가 끝나고 5주의 기간을 두어 기초선(A1) 과 동일한 질문지와 방법으로 3회 실시하였으며 행동변화 체크리스트 역시 기초선(A1)과 같은 방법으로 실시하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 또래상담 프로그램이 또래관계를 증진 시키는데 효과가 있었다. 둘째, 또래상담 프로그램이 학습장애 학생의 긍정적인 행동변화에 영향을 주었다. 셋째, 학습장애 학생에게 또래의 지지적인 분위기로 인해서 자신감과 자존 감이 향상되어 적극적인 태도로 학급 생활을 하게 되었다. 넷째, 장애학생과 일반학생에게 교사의 적극적인 지원과 개입이 아닌 집단 성원들의 자율적이고 적극적인 상호작용에 의한 또래상담 활동으로 또래관계가 증진 된 것은 매우 의의가 있다고 본다. 본 연구 결과를 바탕으로 교육현장에서 또래상담 프로그램을 좀 더 다양한 활동 중심의 상담활동을 적용하는데 기초적인 자료를 제공하여 일반학생과 학습장애 학생의 또래관계 증진을 통한 통합교육의 활성화 계기가 되었으면 한다.
In this study, students with learning disabilities and the general organization of peer groups for students using the childcare time by conducting peer counseling program to verify the effectiveness of promoting peer relationships is the purpose. Research questions: First, peer counseling training p...
In this study, students with learning disabilities and the general organization of peer groups for students using the childcare time by conducting peer counseling program to verify the effectiveness of promoting peer relationships is the purpose. Research questions: First, peer counseling training program to promote peer relationships of students with disabilities have any effect on? Second, the peer counseling program for students with learning disabilities in the class is to influence behavior change? was established as a goal. The subjects of the 5th grade students with learning disabilities in P classes, participate in counseling programs to applicants from among students who received parental consent for 11 patients were selected for group counseling. Students with disabilities in the experimental design was used for the ABA. Baseline in the experimental stage position (A1) in terms 'peer relations questionnaire' was administered 3 times, changes in behavior checklists were recorded 3 times. Intervention (B) during the week counseling program for elementary age students two times a day care hours, 40 minutes per session, 10 sessions were conducted. Generally, two days after the completion of sessional 'peer relations questionnaire' survey and 'changes in behavior checklist' was conducted. Baseline (A2) treatment during the experiment a couple of weeks after the 5 baseline (A1) and the same questionnaire and the method was performed three times baseline behavioral changes, a checklist also (A1) and was conducted in the same way. The results of this study are as follows. First, the peer counseling program was effective in promoting peer relationships. Second, the peer counseling program for students with learning disabilities had a positive effect on behavior change. Third, the peer support of students with learning disabilities because of atmosphere of confidence and self esteem improved. Students with learning disabilities was living with a positive attitude in class. Fourth, students with disabilities and the general student teachers' active support and intervention, autonomy and non-group members actively interact with their peer counseling activities by promoting the peer relationships has been very meaningful. Based on the results of this study, peer counseling programs in educational activities and more focused consultation activities, provides basic data to apply the general students and students with learning disabilities through the promotion of integrated education of peer relationships will be activated.
In this study, students with learning disabilities and the general organization of peer groups for students using the childcare time by conducting peer counseling program to verify the effectiveness of promoting peer relationships is the purpose. Research questions: First, peer counseling training program to promote peer relationships of students with disabilities have any effect on? Second, the peer counseling program for students with learning disabilities in the class is to influence behavior change? was established as a goal. The subjects of the 5th grade students with learning disabilities in P classes, participate in counseling programs to applicants from among students who received parental consent for 11 patients were selected for group counseling. Students with disabilities in the experimental design was used for the ABA. Baseline in the experimental stage position (A1) in terms 'peer relations questionnaire' was administered 3 times, changes in behavior checklists were recorded 3 times. Intervention (B) during the week counseling program for elementary age students two times a day care hours, 40 minutes per session, 10 sessions were conducted. Generally, two days after the completion of sessional 'peer relations questionnaire' survey and 'changes in behavior checklist' was conducted. Baseline (A2) treatment during the experiment a couple of weeks after the 5 baseline (A1) and the same questionnaire and the method was performed three times baseline behavioral changes, a checklist also (A1) and was conducted in the same way. The results of this study are as follows. First, the peer counseling program was effective in promoting peer relationships. Second, the peer counseling program for students with learning disabilities had a positive effect on behavior change. Third, the peer support of students with learning disabilities because of atmosphere of confidence and self esteem improved. Students with learning disabilities was living with a positive attitude in class. Fourth, students with disabilities and the general student teachers' active support and intervention, autonomy and non-group members actively interact with their peer counseling activities by promoting the peer relationships has been very meaningful. Based on the results of this study, peer counseling programs in educational activities and more focused consultation activities, provides basic data to apply the general students and students with learning disabilities through the promotion of integrated education of peer relationships will be activated.
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