이 연구는 칭찬을 활용한 프로그램의 훈련 효과에 관해 연구된 논문들을 대상으로 연구의 통합적 분석 방법인 메타분석을 통하여, 칭찬프로그램의 효과에 관한 종합적인 결론을 도출하는데 목적을 두고 있다. 이러한 연구의 목적과 문제를 해결하기 위한 선정 자료 국내의 논문 24편과 학술지 1편(사례수 44)을 대상으로 메타분석을 실시하여, 첫째, 칭찬프로그램의 전체 평균 효과크기...
이 연구는 칭찬을 활용한 프로그램의 훈련 효과에 관해 연구된 논문들을 대상으로 연구의 통합적 분석 방법인 메타분석을 통하여, 칭찬프로그램의 효과에 관한 종합적인 결론을 도출하는데 목적을 두고 있다. 이러한 연구의 목적과 문제를 해결하기 위한 선정 자료 국내의 논문 24편과 학술지 1편(사례수 44)을 대상으로 메타분석을 실시하여, 첫째, 칭찬프로그램의 전체 평균 효과크기를, 둘째, 칭찬프로그램의 목적별(종속변인) 효과크기를, 셋째, 각 변인에 따른 칭찬프로그램의 평균 효과크기를 검정하였다. 각 변인이란 대상학년, 표본크기, 집단유형, 자발적 참여 여부, 프로그램 참여 유형, 훈련기간, 검사 도구를 일컫는다. 첫째, 칭찬프로그램의 전체 평균 효과크기는 1.010로 큰 효과가 있었으며 이 결과로 학교에서 칭찬프로그램을 적절하게 개발 사용할 수 있다면 많은 효과를 거둘 수 있을 것이라고 예상할 수 있다. 둘째, 칭찬 프로그램은 목적별 학교생활 1.484 , 사회성 1.057로 큰 효과크기를 보였고, 또한 학교별 중․고등학교 1.263 , 초등4~6년 1.034로 매우 큰 효과크기를 나타내고 있다. 이는 칭찬프로그램이 청소년기의 학생에게 학교생활과 사회성 향상에 큰 도움을 줄 수 있다는 것을 의미한다. 그러므로 효과가 비교적 적은 시기보다 큰 효과를 나타내는 초등학교 고학년부터 고등학생 시기에 학교생활 및 사회성 향상과 관련한 칭찬프로그램을 실시하는 것이 더욱 경제적이라는 점을 시사한다. 셋째, 21∼40명 인원으로 운영된 칭찬프로그램의 효과크기가 1.355로 가장 우수한 것으로 나타났으며, 일반학생 집단이 다른 집단에 비해 통계적으로 효과크기가 크며 비자발참여의 효과크기가 더 큰 것으로 나타났다. 넷째, 훈련기간은 0∼8주미만 , 40분 이하 , 15∼19회기가 가장 큰 효과를 나타냈으며, 칭찬프로그램 실시 총 기간에 따른 효과크기를 알아본 결과 모두 큰 효과크기를 내고 있는 것으로 나타났으나 훈련기간별, 회기수별, 집단의 1회기 시간별 차이는 유의미하지 않았다. 다섯째, 학급 내에서 학생들이 서로 함께 참여하여 운영된 칭찬 프로그램의 평균 효과크기는 1.108이고, 교사와 학생 학부모가 함께 진행한 경우는 1.104로 유의한 차이를 보였다. U₃로 환산하였을 경우 교사와 학생은 86.62%로 교사와 학생 외에 부모가 함께한 경우는 86.52%로 두 집단 간에 큰 차이를 보이지 않았다. 여러 변인에 대한 효과크기를 구한 결과 칭찬프로그램은 변인에 큰 차이가 없이 전체적으로 효과가 매우 크다는 것을 확인하였다. 이 연구는 올바른 칭찬의 방법이 중요해지는 현 시점에서 칭찬을 활용한프로그램들을 최초로 메타분석이라는 방법을 통해 체계적으로 통합하였고, 실제적 측면에서 칭찬프로그램의 효과를 가시적으로 입증하였다는 점에서 의미를 찾을 수 있다. 칭찬을 활용한 프로그램의 전체 효과크기는 1.010로 매우 크다고 할 수 있다. 또한 초등학교 고학년부터 고등학생까지는 매우 큰 효과크기를 보이고 있어 이 시기에 칭찬프로그램을 실시하는 것이 더욱 효과적이라는 점을 시사한다. 이는 학교나 상담 장면에서 칭찬프로그램을 개발하거나 적극적으로 활용할 수 있는 근거를 제공해준다.
이 연구는 칭찬을 활용한 프로그램의 훈련 효과에 관해 연구된 논문들을 대상으로 연구의 통합적 분석 방법인 메타분석을 통하여, 칭찬프로그램의 효과에 관한 종합적인 결론을 도출하는데 목적을 두고 있다. 이러한 연구의 목적과 문제를 해결하기 위한 선정 자료 국내의 논문 24편과 학술지 1편(사례수 44)을 대상으로 메타분석을 실시하여, 첫째, 칭찬프로그램의 전체 평균 효과크기를, 둘째, 칭찬프로그램의 목적별(종속변인) 효과크기를, 셋째, 각 변인에 따른 칭찬프로그램의 평균 효과크기를 검정하였다. 각 변인이란 대상학년, 표본크기, 집단유형, 자발적 참여 여부, 프로그램 참여 유형, 훈련기간, 검사 도구를 일컫는다. 첫째, 칭찬프로그램의 전체 평균 효과크기는 1.010로 큰 효과가 있었으며 이 결과로 학교에서 칭찬프로그램을 적절하게 개발 사용할 수 있다면 많은 효과를 거둘 수 있을 것이라고 예상할 수 있다. 둘째, 칭찬 프로그램은 목적별 학교생활 1.484 , 사회성 1.057로 큰 효과크기를 보였고, 또한 학교별 중․고등학교 1.263 , 초등4~6년 1.034로 매우 큰 효과크기를 나타내고 있다. 이는 칭찬프로그램이 청소년기의 학생에게 학교생활과 사회성 향상에 큰 도움을 줄 수 있다는 것을 의미한다. 그러므로 효과가 비교적 적은 시기보다 큰 효과를 나타내는 초등학교 고학년부터 고등학생 시기에 학교생활 및 사회성 향상과 관련한 칭찬프로그램을 실시하는 것이 더욱 경제적이라는 점을 시사한다. 셋째, 21∼40명 인원으로 운영된 칭찬프로그램의 효과크기가 1.355로 가장 우수한 것으로 나타났으며, 일반학생 집단이 다른 집단에 비해 통계적으로 효과크기가 크며 비자발참여의 효과크기가 더 큰 것으로 나타났다. 넷째, 훈련기간은 0∼8주미만 , 40분 이하 , 15∼19회기가 가장 큰 효과를 나타냈으며, 칭찬프로그램 실시 총 기간에 따른 효과크기를 알아본 결과 모두 큰 효과크기를 내고 있는 것으로 나타났으나 훈련기간별, 회기수별, 집단의 1회기 시간별 차이는 유의미하지 않았다. 다섯째, 학급 내에서 학생들이 서로 함께 참여하여 운영된 칭찬 프로그램의 평균 효과크기는 1.108이고, 교사와 학생 학부모가 함께 진행한 경우는 1.104로 유의한 차이를 보였다. U₃로 환산하였을 경우 교사와 학생은 86.62%로 교사와 학생 외에 부모가 함께한 경우는 86.52%로 두 집단 간에 큰 차이를 보이지 않았다. 여러 변인에 대한 효과크기를 구한 결과 칭찬프로그램은 변인에 큰 차이가 없이 전체적으로 효과가 매우 크다는 것을 확인하였다. 이 연구는 올바른 칭찬의 방법이 중요해지는 현 시점에서 칭찬을 활용한프로그램들을 최초로 메타분석이라는 방법을 통해 체계적으로 통합하였고, 실제적 측면에서 칭찬프로그램의 효과를 가시적으로 입증하였다는 점에서 의미를 찾을 수 있다. 칭찬을 활용한 프로그램의 전체 효과크기는 1.010로 매우 크다고 할 수 있다. 또한 초등학교 고학년부터 고등학생까지는 매우 큰 효과크기를 보이고 있어 이 시기에 칭찬프로그램을 실시하는 것이 더욱 효과적이라는 점을 시사한다. 이는 학교나 상담 장면에서 칭찬프로그램을 개발하거나 적극적으로 활용할 수 있는 근거를 제공해준다.
The purpose of this research come to reach the synthetic conclusion on the effects of compliment program by the integrated analysis method, meta analysis The subject of this research are theses on training effects of program applied compliment. To solve the program of this research, I've analyzed 24...
The purpose of this research come to reach the synthetic conclusion on the effects of compliment program by the integrated analysis method, meta analysis The subject of this research are theses on training effects of program applied compliment. To solve the program of this research, I've analyzed 24 of domestic theses and 1 article 44 cases by Meta analysis. To examine first, the overall average effect size of compliment program, second, the effect size by purpose (dependent variables) and lastly, the average effect size of peer recognition program according to each variables. Each variables refer concerning grade, sample size, group type, voluntary participation, type of program participation , training time and test tools. First, the overall average effect size of compliment program showed 1.010 point which suggested that proper development and application of compliment program to schools would provide great effect. Second, school life by purpose showed 1.484 point, and sociality was 1.057 point which meant it has great effect size middle and high schools reached 1,263 point in the category of schools and elementary school fourth grade to sixth grade was 1.034 point which also meant great effect size. This result means that compliment program can be great help in enhancing students school life and sociality to students of adolescence. Therefore, it implicates that it would be more economical to practice compliment program from upper elementary to high school period the time when this program has greater effect than other period that creates less effectiveness. Third, the effect size of compliment in group size of 21 to 40 students showed the highest point of 1.355 point while general students group indicated larger effect size than other groups. In addition, students who participated involuntarily also showed larger effect size. Fourth, in terms of training period, less than 8 weeks, less than 40 minutes and 15 to 19 times showed the best effect. According to the effect size by the period of compliment program practice, the result showed that all of them had huge effectiveness according to the total practicing period however, there was no significant difference among training period, times of practicing and difference of the length of one practice by group. Lastly, there was a significant difference between the average effectiveness size of compliment program that was operated by all students in the same classroom of as high as 1.108 point and the program which were led including teachers, parents and students which result the point of 1.104 point. There was not a significant different between two groups, when converted to U₃, since the percentage in case of a teacher and students program was 86.62% while in case of a teacher, students and parents participated program 86.62%, respectively. The result of the present study suggested that compliment program had great effect in general since there was no significant different in the size of effectiveness according to different variables. This research is significant that it applied meta-analysis to systematically synthesize existing compliment programs and presented the effectiveness of compliment program at a time when methods of appropriate recognition become even more important. It is considered the overall effectiveness size is great of 1.010 point. It also implicates that it would be even more effective when applied to upper elementary to high school period since the result of the program showed higher effectiveness in those period. It also provides legitimate evidence with schools and counseling fields of development or active application of compliment program.
The purpose of this research come to reach the synthetic conclusion on the effects of compliment program by the integrated analysis method, meta analysis The subject of this research are theses on training effects of program applied compliment. To solve the program of this research, I've analyzed 24 of domestic theses and 1 article 44 cases by Meta analysis. To examine first, the overall average effect size of compliment program, second, the effect size by purpose (dependent variables) and lastly, the average effect size of peer recognition program according to each variables. Each variables refer concerning grade, sample size, group type, voluntary participation, type of program participation , training time and test tools. First, the overall average effect size of compliment program showed 1.010 point which suggested that proper development and application of compliment program to schools would provide great effect. Second, school life by purpose showed 1.484 point, and sociality was 1.057 point which meant it has great effect size middle and high schools reached 1,263 point in the category of schools and elementary school fourth grade to sixth grade was 1.034 point which also meant great effect size. This result means that compliment program can be great help in enhancing students school life and sociality to students of adolescence. Therefore, it implicates that it would be more economical to practice compliment program from upper elementary to high school period the time when this program has greater effect than other period that creates less effectiveness. Third, the effect size of compliment in group size of 21 to 40 students showed the highest point of 1.355 point while general students group indicated larger effect size than other groups. In addition, students who participated involuntarily also showed larger effect size. Fourth, in terms of training period, less than 8 weeks, less than 40 minutes and 15 to 19 times showed the best effect. According to the effect size by the period of compliment program practice, the result showed that all of them had huge effectiveness according to the total practicing period however, there was no significant difference among training period, times of practicing and difference of the length of one practice by group. Lastly, there was a significant difference between the average effectiveness size of compliment program that was operated by all students in the same classroom of as high as 1.108 point and the program which were led including teachers, parents and students which result the point of 1.104 point. There was not a significant different between two groups, when converted to U₃, since the percentage in case of a teacher and students program was 86.62% while in case of a teacher, students and parents participated program 86.62%, respectively. The result of the present study suggested that compliment program had great effect in general since there was no significant different in the size of effectiveness according to different variables. This research is significant that it applied meta-analysis to systematically synthesize existing compliment programs and presented the effectiveness of compliment program at a time when methods of appropriate recognition become even more important. It is considered the overall effectiveness size is great of 1.010 point. It also implicates that it would be even more effective when applied to upper elementary to high school period since the result of the program showed higher effectiveness in those period. It also provides legitimate evidence with schools and counseling fields of development or active application of compliment program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.