본 연구는 자기효능감 신장을 위한 집단상담의 결과들을 메타분석 접근방법에 의해 그 효과정도를 종합적으로 규명하였다. 본 연구의 목적은 자기효능감 신장을 여러 집단상담 프로그램 중 프로그램의 내용, 이론적 접근, 실험대상, 총회기수, 실험집단원 수에 따라 효과크기는 어떻게 달라지는지에 대해 비교하고자 하는데 있다. 본 연구를 위해서 2000년부터 2010년까지의 자기효능감 신장을 위한 집단상담 프로그램과 관련한 논문 총 140편을 수집하였다. 이 과정에서 메타분석이 가능한 논문 113편을 최종 ...
본 연구는 자기효능감 신장을 위한 집단상담의 결과들을 메타분석 접근방법에 의해 그 효과정도를 종합적으로 규명하였다. 본 연구의 목적은 자기효능감 신장을 여러 집단상담 프로그램 중 프로그램의 내용, 이론적 접근, 실험대상, 총회기수, 실험집단원 수에 따라 효과크기는 어떻게 달라지는지에 대해 비교하고자 하는데 있다. 본 연구를 위해서 2000년부터 2010년까지의 자기효능감 신장을 위한 집단상담 프로그램과 관련한 논문 총 140편을 수집하였다. 이 과정에서 메타분석이 가능한 논문 113편을 최종 분석대상으로 하여 코딩작업을 거친 후에 집단상담 프로그램이 자기효능감 향상에 미치는 전체 효과크기와 프로그램의 내용, 이론적 접근, 실험대상, 총 회기 수, 실험집단원 수에 따른 효과크기를 구하였다. 그 결과 분석대상 연구들의 종합적인 평균 효과크기는 1.54로서 즉, 실험집단의 평균점수가 93 퍼센타일에 해당하여 그동안 행해졌던 자기효능감 신장을 위한 집단상담 프로그램은 큰 효과가 있는 것으로 나타났다. 113개 프로그램을 코딩 하여 각 항목별로 평균효과크기를 비교한 결과는 다음과 같다. 집단 프로그램별로는 현실요법(1.70), 사회적 기술 향상 프로그램(1.68), REBT(1.50), 인간관계 훈련 및 프로그램(1.22), 자기관리 기술 훈련 및 자기조절학습(1.15), 독서치료(1.14), 자기주장훈련 및 자기표현훈련(1.13) 등의 집단상담 프로그램의 효과크기가 모두 1.00을 넘어 효과가 큰 것으로 분석 되었다. 이론적 접근에 따라서는 인지행동적 접근(1.50), 자기조절/자기관리 접근(0.99), 인본주의적 접근(1.27), 인지적 접근(1.60), 예술/미술 치료적 접근(2.56), 학습활동·수업방법적 접근(0.68)로 나타났다. 집단상담에 참여하는 집단원의 연령별로는 초등학생(1.22), 중학생(1.17), 고등학생(1.41)로 모두 효과가 높은 것으로 분석되었다. 총 회기수는 7~16회기의 집단상담 프로그램이 효과가 있는 것으로 분석되었다. 마지막으로 실험집단원수에 따른 평균 효과크기는 대체로 27명이하의 집단이면 만족할만한 프로그램의 효과가 있는 것으로 분석되었다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 자기효능감 신장을 위한 집단상담은 큰 효과가 있으며, 예술/미술 치료적 접근, 인지적 접근, 인지행동적 접근의 프로그램들이 보다 효과적으로 보이며, 현실치료(현실요법), 사회적 기술 향상 프로그램, REBT, 인간관계 훈련 및 프로그램, 자기관리 기술 훈련 및 자기조절학습, 독서치료, 자기주장훈련 및 자기표현훈련 등의 집단상담 프로그램이 자기효능감 신장에 큰 효과가 있음을 보여준다. 그리고 초등학생·중학생·고등학생의 경우 모두 효과가 크며, 총회기를 7~16회기로 실험집단원수를 20명 이내로 집단을 구성하였을 때, 프로그램이 안정된 효과를 얻을 수 있었다.
본 연구는 자기효능감 신장을 위한 집단상담의 결과들을 메타분석 접근방법에 의해 그 효과정도를 종합적으로 규명하였다. 본 연구의 목적은 자기효능감 신장을 여러 집단상담 프로그램 중 프로그램의 내용, 이론적 접근, 실험대상, 총회기수, 실험집단원 수에 따라 효과크기는 어떻게 달라지는지에 대해 비교하고자 하는데 있다. 본 연구를 위해서 2000년부터 2010년까지의 자기효능감 신장을 위한 집단상담 프로그램과 관련한 논문 총 140편을 수집하였다. 이 과정에서 메타분석이 가능한 논문 113편을 최종 분석대상으로 하여 코딩작업을 거친 후에 집단상담 프로그램이 자기효능감 향상에 미치는 전체 효과크기와 프로그램의 내용, 이론적 접근, 실험대상, 총 회기 수, 실험집단원 수에 따른 효과크기를 구하였다. 그 결과 분석대상 연구들의 종합적인 평균 효과크기는 1.54로서 즉, 실험집단의 평균점수가 93 퍼센타일에 해당하여 그동안 행해졌던 자기효능감 신장을 위한 집단상담 프로그램은 큰 효과가 있는 것으로 나타났다. 113개 프로그램을 코딩 하여 각 항목별로 평균효과크기를 비교한 결과는 다음과 같다. 집단 프로그램별로는 현실요법(1.70), 사회적 기술 향상 프로그램(1.68), REBT(1.50), 인간관계 훈련 및 프로그램(1.22), 자기관리 기술 훈련 및 자기조절학습(1.15), 독서치료(1.14), 자기주장훈련 및 자기표현훈련(1.13) 등의 집단상담 프로그램의 효과크기가 모두 1.00을 넘어 효과가 큰 것으로 분석 되었다. 이론적 접근에 따라서는 인지행동적 접근(1.50), 자기조절/자기관리 접근(0.99), 인본주의적 접근(1.27), 인지적 접근(1.60), 예술/미술 치료적 접근(2.56), 학습활동·수업방법적 접근(0.68)로 나타났다. 집단상담에 참여하는 집단원의 연령별로는 초등학생(1.22), 중학생(1.17), 고등학생(1.41)로 모두 효과가 높은 것으로 분석되었다. 총 회기수는 7~16회기의 집단상담 프로그램이 효과가 있는 것으로 분석되었다. 마지막으로 실험집단원수에 따른 평균 효과크기는 대체로 27명이하의 집단이면 만족할만한 프로그램의 효과가 있는 것으로 분석되었다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 자기효능감 신장을 위한 집단상담은 큰 효과가 있으며, 예술/미술 치료적 접근, 인지적 접근, 인지행동적 접근의 프로그램들이 보다 효과적으로 보이며, 현실치료(현실요법), 사회적 기술 향상 프로그램, REBT, 인간관계 훈련 및 프로그램, 자기관리 기술 훈련 및 자기조절학습, 독서치료, 자기주장훈련 및 자기표현훈련 등의 집단상담 프로그램이 자기효능감 신장에 큰 효과가 있음을 보여준다. 그리고 초등학생·중학생·고등학생의 경우 모두 효과가 크며, 총회기를 7~16회기로 실험집단원수를 20명 이내로 집단을 구성하였을 때, 프로그램이 안정된 효과를 얻을 수 있었다.
The purpose of this study is to identify comprehensively the effect of group counseling program for enhancing self-efficacy by meta-analysis. For this purpose, we set research questions as follows: what is the most effective type of group counseling for enhancing self-efficacy; and how different is ...
The purpose of this study is to identify comprehensively the effect of group counseling program for enhancing self-efficacy by meta-analysis. For this purpose, we set research questions as follows: what is the most effective type of group counseling for enhancing self-efficacy; and how different is the mean effect size according to program of the contents, theoretical approaches, test subjects, total number of sessions, number of subjects. In this study, from 2000 to 2010 in order to improve self-efficacy of group counseling program and related papers side by collecting a total of 140 meta-analysis papers. Through this process, we selected a total of 113 theses for final analysis, and then we coded a total of 113 theses for final analysis. After this study calculated the effect size according to program of the contents, theoretical approaches, test subjects, total number of sessions, number of subjects. The corrected overall effect size of the 113 programs was 1.54, which is equivalent to 93.82% in percentage. It showed that the counseling groups administered in the last decade were large effective. The 113 programs were coded and the mean effect size was compared for each item, and the results are as follows. Among the group counseling programs, reality therapy (1.70), the effects of social skills improvement program (1.68), REBT (1.50), Interpersonal Relationship Training (1.22), self-management training (1.15), Bibliotherapy (1.14), self assertiveness training (1.13) all of them is over 1.00 in the effect size. Depending on the theoretical approach of cognitive behavioral approach (1.50), self-regulation / self-management approach (0.99), humanistic approach (1.27), the cognitive approach (1.60), art/art therapeutic approach (2.56), and learning activities. Legal access to class rooms (0.68), respectively. According to test subjects, group counseling programs were elementary school students (1.22), middle school students (1.17), high school students (1.41) that was analyzed as both highly effective. According to the total number of sessions, the effect was highest when a group counseling program was applied through 7~16 sessions. Lastly, according to number of subjects, the size considered optimal for the experimental group was less than 27 people. The conclusion of this study is as follows. Efficacy for improving the large effect of group counseling, and art / art therapeutic approaches, cognitive approaches, cognitive behavioral approach seems more effective of the programs, reality therapy (reality therapy), social skills improvement program, REBT, Interpersonal Relationship Training and program relations, self-management skills training and self-regulated learning, Bibliotherapy, assertiveness training and self-expression and self-efficacy group counseling program that shows a large effect for enhancing self-efficacy. And elementary school students. Junior. high school students all have large effects, the total number of sessions in groups 7-16 and 20 people within the number of subjects, when a group of configuration, the program could benefit from stable.
The purpose of this study is to identify comprehensively the effect of group counseling program for enhancing self-efficacy by meta-analysis. For this purpose, we set research questions as follows: what is the most effective type of group counseling for enhancing self-efficacy; and how different is the mean effect size according to program of the contents, theoretical approaches, test subjects, total number of sessions, number of subjects. In this study, from 2000 to 2010 in order to improve self-efficacy of group counseling program and related papers side by collecting a total of 140 meta-analysis papers. Through this process, we selected a total of 113 theses for final analysis, and then we coded a total of 113 theses for final analysis. After this study calculated the effect size according to program of the contents, theoretical approaches, test subjects, total number of sessions, number of subjects. The corrected overall effect size of the 113 programs was 1.54, which is equivalent to 93.82% in percentage. It showed that the counseling groups administered in the last decade were large effective. The 113 programs were coded and the mean effect size was compared for each item, and the results are as follows. Among the group counseling programs, reality therapy (1.70), the effects of social skills improvement program (1.68), REBT (1.50), Interpersonal Relationship Training (1.22), self-management training (1.15), Bibliotherapy (1.14), self assertiveness training (1.13) all of them is over 1.00 in the effect size. Depending on the theoretical approach of cognitive behavioral approach (1.50), self-regulation / self-management approach (0.99), humanistic approach (1.27), the cognitive approach (1.60), art/art therapeutic approach (2.56), and learning activities. Legal access to class rooms (0.68), respectively. According to test subjects, group counseling programs were elementary school students (1.22), middle school students (1.17), high school students (1.41) that was analyzed as both highly effective. According to the total number of sessions, the effect was highest when a group counseling program was applied through 7~16 sessions. Lastly, according to number of subjects, the size considered optimal for the experimental group was less than 27 people. The conclusion of this study is as follows. Efficacy for improving the large effect of group counseling, and art / art therapeutic approaches, cognitive approaches, cognitive behavioral approach seems more effective of the programs, reality therapy (reality therapy), social skills improvement program, REBT, Interpersonal Relationship Training and program relations, self-management skills training and self-regulated learning, Bibliotherapy, assertiveness training and self-expression and self-efficacy group counseling program that shows a large effect for enhancing self-efficacy. And elementary school students. Junior. high school students all have large effects, the total number of sessions in groups 7-16 and 20 people within the number of subjects, when a group of configuration, the program could benefit from stable.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.