본 연구의 목적은 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 언어능력에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구 문제를 다음과 같이 설정하였다. 연구문제 : 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 언어능력에 어떠한 영향을 미치는가? 1. 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 어휘력에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 언어 이해력에 어떠한 영향을 미치는가? 3. 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 언어 표현력에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구대상은 G시에 위치한 사회문화적 배경과 경제 수준이 유사한 병설유치원 2학급의 만 5세 유아 40명으로 실험집단과 통제집단을 각각 20명으로 선정하였다. 유아들은 6주 동안 그림책을 활용한 언어활동을 매주 2회 60분씩 총 12회 실시하였다. 연구 도구는 장영애(1981)가 4~6세 유아의 수준에 맞게 제작하고 박애자(1996)가 수정 보완하여 사용한 언어능력 검사 도구를 사용하였다. 자료처리는 두 집단 간 사전․사후 검사의 수집된 자료를 SPSS/ pc 17.0 프로그램을 이용하여 ...
본 연구의 목적은 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 언어능력에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구 문제를 다음과 같이 설정하였다. 연구문제 : 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 언어능력에 어떠한 영향을 미치는가? 1. 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 어휘력에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 언어 이해력에 어떠한 영향을 미치는가? 3. 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 언어 표현력에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구대상은 G시에 위치한 사회문화적 배경과 경제 수준이 유사한 병설유치원 2학급의 만 5세 유아 40명으로 실험집단과 통제집단을 각각 20명으로 선정하였다. 유아들은 6주 동안 그림책을 활용한 언어활동을 매주 2회 60분씩 총 12회 실시하였다. 연구 도구는 장영애(1981)가 4~6세 유아의 수준에 맞게 제작하고 박애자(1996)가 수정 보완하여 사용한 언어능력 검사 도구를 사용하였다. 자료처리는 두 집단 간 사전․사후 검사의 수집된 자료를 SPSS/ pc 17.0 프로그램을 이용하여 t검증으로 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 언어능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 첫째, 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 어휘력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 언어 이해력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 언어 표현력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로, 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 언어능력에 미치는 영향이 있음을 확인하였다. 따라서 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 언어능력을 향상시키기 위한 교육 방법으로 사용되어지길 기대한다.
본 연구의 목적은 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 언어능력에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구 문제를 다음과 같이 설정하였다. 연구문제 : 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 언어능력에 어떠한 영향을 미치는가? 1. 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 어휘력에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 언어 이해력에 어떠한 영향을 미치는가? 3. 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 언어 표현력에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구대상은 G시에 위치한 사회문화적 배경과 경제 수준이 유사한 병설유치원 2학급의 만 5세 유아 40명으로 실험집단과 통제집단을 각각 20명으로 선정하였다. 유아들은 6주 동안 그림책을 활용한 언어활동을 매주 2회 60분씩 총 12회 실시하였다. 연구 도구는 장영애(1981)가 4~6세 유아의 수준에 맞게 제작하고 박애자(1996)가 수정 보완하여 사용한 언어능력 검사 도구를 사용하였다. 자료처리는 두 집단 간 사전․사후 검사의 수집된 자료를 SPSS/ pc 17.0 프로그램을 이용하여 t검증으로 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 언어능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 첫째, 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 어휘력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 언어 이해력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 언어 표현력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로, 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 언어능력에 미치는 영향이 있음을 확인하였다. 따라서 그림책을 활용한 언어활동이 유아의 언어능력을 향상시키기 위한 교육 방법으로 사용되어지길 기대한다.
The purpose of this study is to investigate the effects of language activities using picture books on children's language abilities. For the purpose, this study asks following questions: What effect does the language activities using picture books on children's language abilities? 1. What effect doe...
The purpose of this study is to investigate the effects of language activities using picture books on children's language abilities. For the purpose, this study asks following questions: What effect does the language activities using picture books on children's language abilities? 1. What effect does the language activities using picture books on children's vocabulary? 2. What effects does the language activities using picture books on children's language comprehension? 3. What effects does the language activities using picture books on children's verbal expression? For the study, 20 children attending at2 attached Kindergartens with socio-and cultural background and economic conditions in G city groups, a experimental group (20) and a control group (20). Children participated in language activities through six weeks 2 times per week for 60 minutes (total 12 times). The test for language abilities was revised by Park (1996), which was originally developed by Jang. (1981) T-test was used to test difference between experimental group and control group by spss. The results were as follows: Language activities using picture books are statistically significant difference in children's language abilities. First, language activities using picture books are statistically significant difference in children's vocabulary. Second, language activities using picture books are statistically significant difference in language comprehension. Third, language activities using picture books are statistically significant difference in children's verbal expression. In conclusion, language activities using picture books influenced on children's language abilities. Therefore language activities using picture books are expected to be used as teaching methods for the enhancement of children's language abilities.
The purpose of this study is to investigate the effects of language activities using picture books on children's language abilities. For the purpose, this study asks following questions: What effect does the language activities using picture books on children's language abilities? 1. What effect does the language activities using picture books on children's vocabulary? 2. What effects does the language activities using picture books on children's language comprehension? 3. What effects does the language activities using picture books on children's verbal expression? For the study, 20 children attending at2 attached Kindergartens with socio-and cultural background and economic conditions in G city groups, a experimental group (20) and a control group (20). Children participated in language activities through six weeks 2 times per week for 60 minutes (total 12 times). The test for language abilities was revised by Park (1996), which was originally developed by Jang. (1981) T-test was used to test difference between experimental group and control group by spss. The results were as follows: Language activities using picture books are statistically significant difference in children's language abilities. First, language activities using picture books are statistically significant difference in children's vocabulary. Second, language activities using picture books are statistically significant difference in language comprehension. Third, language activities using picture books are statistically significant difference in children's verbal expression. In conclusion, language activities using picture books influenced on children's language abilities. Therefore language activities using picture books are expected to be used as teaching methods for the enhancement of children's language abilities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.