본 연구는 태권도 품새의 경기화에 대하여 품새 전문 지도자들의 인식을 알아보고 이들이 중요하게 생각하는 지도방법 특성에 대하여 질적접근으로 체계화 하는 것에 목적이 있었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 품새 전문지도자 3명을 선정하였다. 연구참여자는 품새대회에서 다수의 입상경력을 가지고 있고, 우수 품새 선수들을 양성한 대표적인 품새 전문가를 대상으로 하였다. 이들 연구참여자를 대상으로 품새 경기화에 대한 인식과 품새 지도방법에 대한 자료수집을 위하여 심층면담을 실시하였다. 질적자료의 신뢰성과 타당성 확보를 위해서 귀납적 ...
본 연구는 태권도 품새의 경기화에 대하여 품새 전문 지도자들의 인식을 알아보고 이들이 중요하게 생각하는 지도방법 특성에 대하여 질적접근으로 체계화 하는 것에 목적이 있었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 품새 전문지도자 3명을 선정하였다. 연구참여자는 품새대회에서 다수의 입상경력을 가지고 있고, 우수 품새 선수들을 양성한 대표적인 품새 전문가를 대상으로 하였다. 이들 연구참여자를 대상으로 품새 경기화에 대한 인식과 품새 지도방법에 대한 자료수집을 위하여 심층면담을 실시하였다. 질적자료의 신뢰성과 타당성 확보를 위해서 귀납적 내용분석과 요인을 대표하는 사례를 정리하는 과정에서 연구자의 질적연구에 대하여 지속적으로 학습하였고, 삼각검증법을 활용하여 질적자료가 연구자의 주관성 개입을 최소화하기 위한 노력을 기울였다. 이러한 과정을 통해 다음과 같은 결론에 도달할 수 있었다. 첫째, 태권도 품새 전문 지도자의 경기화에 대한 인식은 13개의 인식 요인과 206개의 인식 빈도를 나타냈다. 품새 전문 지도자들은 품새 경기화는 심판교육(40, 19.42%), 채점방식(32, 15.53%), 형식적 동작(20, 9.71%), 평준화(19, 9.22%), 경기규칙(15, 7.28%), 노하우(12, 5.83%), 승패(12, 5.83%), 경험(10, 4.85%), 저변확대(10, 4.85%), 고수와 하수(10, 4.85%), 도장 활성화(10, 4.85%), 허실(8, 3.89%), 상해(8, 3.89%)에 대하여 중요하게 인식하고 있다. 즉 품새의 경기화는 주로 심판교육, 채점방식, 경기규칙의 개선이 필요하고 경기화에 따른 형식적 동작과 평준화에 대한 개선책이 필요하다. 둘째, 태권도 품새 전문 지도자가 사용하는 지도방법의 특성은 총 22개의 요인과 435개의 응답빈도를 나타냈다. 품새 전문지도자의 지도방법은 주로 잡아당기기(14, 3.21%), 손목(26, 5.98%), 대표기술 지도(13, 2.99%), 정신교육(14, 3.21%), 기본기(31, 7.13%), 발차기(25, 5.75%), 하체훈련(15, 3.45%), 힘쓰기(빼기)(35, 8.05%), 부드러움(15, 3.45%), 강유완급(32, 7.35%), 호흡(35, 8.05%), 이론(15, 3.45%), 리더역할(10, 2.30%), 교육형태 배분(10, 2.30%), 심상(32, 7.35%), 원리(10, 2.30%), 허리쓰기(32, 7.35%), 실전성(15, 3.45%), 기술순서(10, 2.30%), 분습법(15, 3.45%), 중심잡기(21, 4.83%), 가속도(10, 2.30%) 등으로 나타났다. 즉 품새 전문 지도자는 지도방법 중 기본기, 호흡, 강유완급, 심상, 허리쓰기를 지도하는 것을 중요하게 인식하고 있고, 손목, 발차기 지도방법 또한 중요하게 인식하고 있었다. 그리고 잡아당기기, 대표기술 지도, 정신교육, 하체훈련, 부드러움, 이론, 리더역할, 교육형태 배분, 원리, 실전성, 기술순서, 분습법, 가속도 등에 대하여 중요하게 인식하고 있었고, 이러한 기술을 현장에서 지도하고 있다.
본 연구는 태권도 품새의 경기화에 대하여 품새 전문 지도자들의 인식을 알아보고 이들이 중요하게 생각하는 지도방법 특성에 대하여 질적접근으로 체계화 하는 것에 목적이 있었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 품새 전문지도자 3명을 선정하였다. 연구참여자는 품새대회에서 다수의 입상경력을 가지고 있고, 우수 품새 선수들을 양성한 대표적인 품새 전문가를 대상으로 하였다. 이들 연구참여자를 대상으로 품새 경기화에 대한 인식과 품새 지도방법에 대한 자료수집을 위하여 심층면담을 실시하였다. 질적자료의 신뢰성과 타당성 확보를 위해서 귀납적 내용분석과 요인을 대표하는 사례를 정리하는 과정에서 연구자의 질적연구에 대하여 지속적으로 학습하였고, 삼각검증법을 활용하여 질적자료가 연구자의 주관성 개입을 최소화하기 위한 노력을 기울였다. 이러한 과정을 통해 다음과 같은 결론에 도달할 수 있었다. 첫째, 태권도 품새 전문 지도자의 경기화에 대한 인식은 13개의 인식 요인과 206개의 인식 빈도를 나타냈다. 품새 전문 지도자들은 품새 경기화는 심판교육(40, 19.42%), 채점방식(32, 15.53%), 형식적 동작(20, 9.71%), 평준화(19, 9.22%), 경기규칙(15, 7.28%), 노하우(12, 5.83%), 승패(12, 5.83%), 경험(10, 4.85%), 저변확대(10, 4.85%), 고수와 하수(10, 4.85%), 도장 활성화(10, 4.85%), 허실(8, 3.89%), 상해(8, 3.89%)에 대하여 중요하게 인식하고 있다. 즉 품새의 경기화는 주로 심판교육, 채점방식, 경기규칙의 개선이 필요하고 경기화에 따른 형식적 동작과 평준화에 대한 개선책이 필요하다. 둘째, 태권도 품새 전문 지도자가 사용하는 지도방법의 특성은 총 22개의 요인과 435개의 응답빈도를 나타냈다. 품새 전문지도자의 지도방법은 주로 잡아당기기(14, 3.21%), 손목(26, 5.98%), 대표기술 지도(13, 2.99%), 정신교육(14, 3.21%), 기본기(31, 7.13%), 발차기(25, 5.75%), 하체훈련(15, 3.45%), 힘쓰기(빼기)(35, 8.05%), 부드러움(15, 3.45%), 강유완급(32, 7.35%), 호흡(35, 8.05%), 이론(15, 3.45%), 리더역할(10, 2.30%), 교육형태 배분(10, 2.30%), 심상(32, 7.35%), 원리(10, 2.30%), 허리쓰기(32, 7.35%), 실전성(15, 3.45%), 기술순서(10, 2.30%), 분습법(15, 3.45%), 중심잡기(21, 4.83%), 가속도(10, 2.30%) 등으로 나타났다. 즉 품새 전문 지도자는 지도방법 중 기본기, 호흡, 강유완급, 심상, 허리쓰기를 지도하는 것을 중요하게 인식하고 있고, 손목, 발차기 지도방법 또한 중요하게 인식하고 있었다. 그리고 잡아당기기, 대표기술 지도, 정신교육, 하체훈련, 부드러움, 이론, 리더역할, 교육형태 배분, 원리, 실전성, 기술순서, 분습법, 가속도 등에 대하여 중요하게 인식하고 있었고, 이러한 기술을 현장에서 지도하고 있다.
The purpose of this study was to find recognitions of Poomsae experts according to Poomsae competition and factors of teaching method to teach poomsae based on qualitative study method. To get the purpose participants were 3 Taekwondo Poomsae specialists who got many gold medals and members of Pooms...
The purpose of this study was to find recognitions of Poomsae experts according to Poomsae competition and factors of teaching method to teach poomsae based on qualitative study method. To get the purpose participants were 3 Taekwondo Poomsae specialists who got many gold medals and members of Poomsae national team. In this study in-depth interview was used to get information about recognitions according to Poomsae competition and teaching method to teach Poomsae competitors. Selected data were used to qualitative data analysis. The conclusion from the result according to above the process is as follows: First, there were explored 206 frequency and 13 factors on the recognitions according to Poomsae competition. the specialists of Poomsae stressed out that they recognized Taekwondo Poomsae competition based on judge education(40, 19.42%), scoring system(32, 15.53%), formal form(20, 9.71%), equalization(19, 9.22%), rule(15, 7.28%), know-how(12, 5.83%), victory and defeat(12, 5.83%), experience(10, 4.85%), popularization(10, 4.85%), excellence skills and unskillfulness(10, 4.85%), dojang popularization(10, 4.85%), truth and falsehood(8, 3.89%), injury(8, 3.89%). That is, according to Poomsae competition specialists pointed out to change judge education, scoring system, scoring system, rule and improve equalization, popularization of Poomsae competition. Second, there were explored 435 frequency and 22 factors on the teaching method according to Poomsae competition. the specialists of Poomsae stressed out that they used teaching method such as grab and pull(14, 3.21%), wrist(26, 5.98%), teaching core skills(13, 2.99%), mental training(14, 3.21%), foundation(31, 7.13%), kicks(25, 5.75%), training of the lower part of body(15, 3.45%), losing power(35, 8.05%), softness(15, 3.45%), sturdiness and gentleness(32, 7.35%), breathing(35, 8.05%), theory(15, 3.45%), role of leader(10, 2.30%), separation of education(10, 2.30%), imagery(32, 7.35%), principle(10, 2.30%), using waist(32, 7.35%), practical aspect(15, 3.45%), order of skills(10, 2.30%), part task practice(15, 3.45%), center maintenance(21, 4.83%), acceleration(10, 2.30%). That is, Poomsae experts recognized importance teaching methods such as grab and pull, wrist, teaching core skills, mental training, foundation, kicks, training of the lower part of body, losing power, softness, sturdiness and gentleness, breathing, theory, role of leader, separation of education, imagery, principle, using waist, practical aspect, order of skills, part task practice, center maintenance, acceleration. They are using those above teaching method in the field.
The purpose of this study was to find recognitions of Poomsae experts according to Poomsae competition and factors of teaching method to teach poomsae based on qualitative study method. To get the purpose participants were 3 Taekwondo Poomsae specialists who got many gold medals and members of Poomsae national team. In this study in-depth interview was used to get information about recognitions according to Poomsae competition and teaching method to teach Poomsae competitors. Selected data were used to qualitative data analysis. The conclusion from the result according to above the process is as follows: First, there were explored 206 frequency and 13 factors on the recognitions according to Poomsae competition. the specialists of Poomsae stressed out that they recognized Taekwondo Poomsae competition based on judge education(40, 19.42%), scoring system(32, 15.53%), formal form(20, 9.71%), equalization(19, 9.22%), rule(15, 7.28%), know-how(12, 5.83%), victory and defeat(12, 5.83%), experience(10, 4.85%), popularization(10, 4.85%), excellence skills and unskillfulness(10, 4.85%), dojang popularization(10, 4.85%), truth and falsehood(8, 3.89%), injury(8, 3.89%). That is, according to Poomsae competition specialists pointed out to change judge education, scoring system, scoring system, rule and improve equalization, popularization of Poomsae competition. Second, there were explored 435 frequency and 22 factors on the teaching method according to Poomsae competition. the specialists of Poomsae stressed out that they used teaching method such as grab and pull(14, 3.21%), wrist(26, 5.98%), teaching core skills(13, 2.99%), mental training(14, 3.21%), foundation(31, 7.13%), kicks(25, 5.75%), training of the lower part of body(15, 3.45%), losing power(35, 8.05%), softness(15, 3.45%), sturdiness and gentleness(32, 7.35%), breathing(35, 8.05%), theory(15, 3.45%), role of leader(10, 2.30%), separation of education(10, 2.30%), imagery(32, 7.35%), principle(10, 2.30%), using waist(32, 7.35%), practical aspect(15, 3.45%), order of skills(10, 2.30%), part task practice(15, 3.45%), center maintenance(21, 4.83%), acceleration(10, 2.30%). That is, Poomsae experts recognized importance teaching methods such as grab and pull, wrist, teaching core skills, mental training, foundation, kicks, training of the lower part of body, losing power, softness, sturdiness and gentleness, breathing, theory, role of leader, separation of education, imagery, principle, using waist, practical aspect, order of skills, part task practice, center maintenance, acceleration. They are using those above teaching method in the field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.