본 연구에서는 함수의 극한개념 지도에 관한 선행 연구 결과를 기초로 하여 고등학생들의 극한 개념에 대한 오 개념을 알아보고, 극한에 관한 문제풀이과정에서 발생할 수 있는 학생들의 오류 유형을 분석하여 극한 개념에 대한 올바른 이해를 위한 효과적이고도 유의미한 여러 가지 학습 지도 방안을 연구해 보고자 한다. 따라서, 다음과 같은 두 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, ...
본 연구에서는 함수의 극한개념 지도에 관한 선행 연구 결과를 기초로 하여 고등학생들의 극한 개념에 대한 오 개념을 알아보고, 극한에 관한 문제풀이과정에서 발생할 수 있는 학생들의 오류 유형을 분석하여 극한 개념에 대한 올바른 이해를 위한 효과적이고도 유의미한 여러 가지 학습 지도 방안을 연구해 보고자 한다. 따라서, 다음과 같은 두 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 수열의 극한 단원의 학습에서 극한에 관한 개념 및 문제풀이 과정에서 개념을 이해하고 풀이를 하고 있는가? 만일 이해하지 못하고 있다면 학생들이 범하는 오 개념과 오류는 무엇인가? 둘째, 수열의 극한 단원의 학습에서 학생들에게 나타나는 오 개념과 오류 교정을 위한 지도방안은 무엇인가? 본 연구의 결과 및 분석을 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 이러한 오 개념과 오류를 교정하기 위한 지도방안은 극한의 개념을 지도할 때에는 직관적인 정의와 형식적인 정의를 함께 학생들에게 전달해야 한다. 둘째로, 여러 기호를 예를 통해서 서로 비교하여 설명함으로써 기호를 정확히 이해하고 문제 상황에 적용할 수 있게 해야 한다. 셋째로 극한값을 계산할 때 빠르게 계산할 수 있는 방법을 먼저 지도하기보다는 식의 전개에 있어서 극한의 성질이 적용되는 절차적 상황을 자세하게 설명함으로써 극한의 개념적 성질을 충분히 이해시켜야 한다.
본 연구에서는 함수의 극한 개념 지도에 관한 선행 연구 결과를 기초로 하여 고등학생들의 극한 개념에 대한 오 개념을 알아보고, 극한에 관한 문제풀이과정에서 발생할 수 있는 학생들의 오류 유형을 분석하여 극한 개념에 대한 올바른 이해를 위한 효과적이고도 유의미한 여러 가지 학습 지도 방안을 연구해 보고자 한다. 따라서, 다음과 같은 두 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 수열의 극한 단원의 학습에서 극한에 관한 개념 및 문제풀이 과정에서 개념을 이해하고 풀이를 하고 있는가? 만일 이해하지 못하고 있다면 학생들이 범하는 오 개념과 오류는 무엇인가? 둘째, 수열의 극한 단원의 학습에서 학생들에게 나타나는 오 개념과 오류 교정을 위한 지도방안은 무엇인가? 본 연구의 결과 및 분석을 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 이러한 오 개념과 오류를 교정하기 위한 지도방안은 극한의 개념을 지도할 때에는 직관적인 정의와 형식적인 정의를 함께 학생들에게 전달해야 한다. 둘째로, 여러 기호를 예를 통해서 서로 비교하여 설명함으로써 기호를 정확히 이해하고 문제 상황에 적용할 수 있게 해야 한다. 셋째로 극한값을 계산할 때 빠르게 계산할 수 있는 방법을 먼저 지도하기보다는 식의 전개에 있어서 극한의 성질이 적용되는 절차적 상황을 자세하게 설명함으로써 극한의 개념적 성질을 충분히 이해시켜야 한다.
In this research, we tried to make the error analysis on the limit concept in high school students, and then analysed the error types and tried to suggest the effective teaching method of the limit concept in high school students. Thus we will set the two research problems as follows. First, How doe...
In this research, we tried to make the error analysis on the limit concept in high school students, and then analysed the error types and tried to suggest the effective teaching method of the limit concept in high school students. Thus we will set the two research problems as follows. First, How does students understand the limit concepts in solving problems? If students does not understand the limit concepts properly, What kind of error concepts and the error types students does occur? Second, what is the effective teaching method of the limit concept in the limit of sequence chapter? From the analysis of the error types and empirical research, we suggested the effective teaching method of the limit concept in high school students as follows. First, it is necessary for students to coordinate the intuitive definitions and formal definitions using student's existent knowledges and materials relevant to the limit concepts. Second, it is necessary to explicitly teach the students the mathematical meanings of symbolic expressions used in limit concepts. Third, it is necessary to instruct students to understand the close relationships between conceptual knowledges and procedural knowledges related to the limit concept.
In this research, we tried to make the error analysis on the limit concept in high school students, and then analysed the error types and tried to suggest the effective teaching method of the limit concept in high school students. Thus we will set the two research problems as follows. First, How does students understand the limit concepts in solving problems? If students does not understand the limit concepts properly, What kind of error concepts and the error types students does occur? Second, what is the effective teaching method of the limit concept in the limit of sequence chapter? From the analysis of the error types and empirical research, we suggested the effective teaching method of the limit concept in high school students as follows. First, it is necessary for students to coordinate the intuitive definitions and formal definitions using student's existent knowledges and materials relevant to the limit concepts. Second, it is necessary to explicitly teach the students the mathematical meanings of symbolic expressions used in limit concepts. Third, it is necessary to instruct students to understand the close relationships between conceptual knowledges and procedural knowledges related to the limit concept.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.