화장품시장의 성장과 지속적인 경쟁 심화 속에서 사용자의 감성적 요구가 반영된 컬러 마케팅은 제품의 성공 여부를 결정하는 중요한 요소이며, 제품 차별화 전략 중 하나이다. 그러나 우리나라 화장품산업은 화장품시장의 규모, 유통 현황 및 소비자 구매실태 등의 정확한 통계정보가 없으므로, 산업 경쟁력을 강화하기 위해서는 정확한 시장 정보를 파악할 수 있는 기초자료 정리가 시급하다. 이러한 연구배경을 바탕으로, 제품 차별화 전략을 세울 기초자료를 제공하고자 본 연구에서는 전체 화장품의 생산액과 기초화장품 생산액의 통계자료를 정리하였으며 수요를 예측하였다. 추가로 국내기업 중 점유율이 가장 큰 A사를 기준으로 컬러 트렌드를 고찰하고, 생산액과 컬러와의 상관관계를 파악하였다. 이를 통하여 화장품 생산액과 용기의 컬러 요소와의 상관관계에서 나타난 유형적 측면을 고려하여 현황을 분석한 자료를 토대로 컬러를 정리하고, 컬러 트렌드 예측 방향을 제안하였다. 소비자 실증분석 및 실험을 통해 도출된 컬러 트렌드가 실제 소비자의 구매행동과 욕구를 충족할 수 있는지, 컬러마케팅 전략이 옳은지를 확인하였다. 생산액과 컬러와의 ...
화장품시장의 성장과 지속적인 경쟁 심화 속에서 사용자의 감성적 요구가 반영된 컬러 마케팅은 제품의 성공 여부를 결정하는 중요한 요소이며, 제품 차별화 전략 중 하나이다. 그러나 우리나라 화장품산업은 화장품시장의 규모, 유통 현황 및 소비자 구매실태 등의 정확한 통계정보가 없으므로, 산업 경쟁력을 강화하기 위해서는 정확한 시장 정보를 파악할 수 있는 기초자료 정리가 시급하다. 이러한 연구배경을 바탕으로, 제품 차별화 전략을 세울 기초자료를 제공하고자 본 연구에서는 전체 화장품의 생산액과 기초화장품 생산액의 통계자료를 정리하였으며 수요를 예측하였다. 추가로 국내기업 중 점유율이 가장 큰 A사를 기준으로 컬러 트렌드를 고찰하고, 생산액과 컬러와의 상관관계를 파악하였다. 이를 통하여 화장품 생산액과 용기의 컬러 요소와의 상관관계에서 나타난 유형적 측면을 고려하여 현황을 분석한 자료를 토대로 컬러를 정리하고, 컬러 트렌드 예측 방향을 제안하였다. 소비자 실증분석 및 실험을 통해 도출된 컬러 트렌드가 실제 소비자의 구매행동과 욕구를 충족할 수 있는지, 컬러마케팅 전략이 옳은지를 확인하였다. 생산액과 컬러와의 상관분석 결과 가장 높은 성장률을 보인 1992년도와 1993년도에는 YR5-6계열과 Y5-7 등의 밝고 부드러운 컬러가 사용되었다. 하지만 1995년도와 1998년도에는 다크(dark)한 black과 grayish 계열의 사용이 많았으며 마이너스 성장률을 보이고 있다. 2000년도∼2009년도의 기초화장품 용기의 컬러는 전체적으로 밝고 부드러운 톤과 중간톤들이 늘어났으며 이것이 최근의 트렌드이다. 소비자 컬러성향에 관한 설문조사 및 실험결과에서도 화사하고 밝은 파스텔 톤 컬러를 선호하는 것으로 조사되었다. 특히 핑크 컬러와 블루와 라이트 그린 등의 화사한 컬러의 선호도가 높은 것으로 파악되었다. 용기별, 용도별 특성을 잘 살리면서, 당분간 부드러운 파스텔 톤과 화사한 컬러를 적용하여 홍보 전략을 세운다면 소비자의 선호도를 더욱 높일 수 있을 것이라 사료된다.
화장품시장의 성장과 지속적인 경쟁 심화 속에서 사용자의 감성적 요구가 반영된 컬러 마케팅은 제품의 성공 여부를 결정하는 중요한 요소이며, 제품 차별화 전략 중 하나이다. 그러나 우리나라 화장품산업은 화장품시장의 규모, 유통 현황 및 소비자 구매실태 등의 정확한 통계정보가 없으므로, 산업 경쟁력을 강화하기 위해서는 정확한 시장 정보를 파악할 수 있는 기초자료 정리가 시급하다. 이러한 연구배경을 바탕으로, 제품 차별화 전략을 세울 기초자료를 제공하고자 본 연구에서는 전체 화장품의 생산액과 기초화장품 생산액의 통계자료를 정리하였으며 수요를 예측하였다. 추가로 국내기업 중 점유율이 가장 큰 A사를 기준으로 컬러 트렌드를 고찰하고, 생산액과 컬러와의 상관관계를 파악하였다. 이를 통하여 화장품 생산액과 용기의 컬러 요소와의 상관관계에서 나타난 유형적 측면을 고려하여 현황을 분석한 자료를 토대로 컬러를 정리하고, 컬러 트렌드 예측 방향을 제안하였다. 소비자 실증분석 및 실험을 통해 도출된 컬러 트렌드가 실제 소비자의 구매행동과 욕구를 충족할 수 있는지, 컬러마케팅 전략이 옳은지를 확인하였다. 생산액과 컬러와의 상관분석 결과 가장 높은 성장률을 보인 1992년도와 1993년도에는 YR5-6계열과 Y5-7 등의 밝고 부드러운 컬러가 사용되었다. 하지만 1995년도와 1998년도에는 다크(dark)한 black과 grayish 계열의 사용이 많았으며 마이너스 성장률을 보이고 있다. 2000년도∼2009년도의 기초화장품 용기의 컬러는 전체적으로 밝고 부드러운 톤과 중간톤들이 늘어났으며 이것이 최근의 트렌드이다. 소비자 컬러성향에 관한 설문조사 및 실험결과에서도 화사하고 밝은 파스텔 톤 컬러를 선호하는 것으로 조사되었다. 특히 핑크 컬러와 블루와 라이트 그린 등의 화사한 컬러의 선호도가 높은 것으로 파악되었다. 용기별, 용도별 특성을 잘 살리면서, 당분간 부드러운 파스텔 톤과 화사한 컬러를 적용하여 홍보 전략을 세운다면 소비자의 선호도를 더욱 높일 수 있을 것이라 사료된다.
Amid the growth of the cosmetic market and the continuous deepening of competition, the color marketing that reflects the users' emotional needs is an important factor in the success of a product and a key strategy for product diversification. Unfortunately, the Korean cosmetic industry has no accur...
Amid the growth of the cosmetic market and the continuous deepening of competition, the color marketing that reflects the users' emotional needs is an important factor in the success of a product and a key strategy for product diversification. Unfortunately, the Korean cosmetic industry has no accurate statistical information on the size of the market, the distribution channels, and the current factors surrounding the point of sale for consumers. Therefore, to strengthen industry competition, there is an urgent requirement to survey, assess, and record the basic data with which to dertermine accurate statistical market information. Based on such an understanding, this study aims to provide the basic data on which to establish product diversification strategies by surveying the production cost of total cosmetic goods, and estimating the demand. Additionally, this study observes color trends based on empirical data from A company, whose market share is the largest among Korean companies, and determines the correlation between production cost and color. Based on the analysis of the current situation of such typical aspects shown in the correlation between the cosmetic production cost and the color elements of the containers, this study determined the colors and proposed a direction of the color trends for the cosmetic industry. Furthermore, this study verified whether the color trends derived from the empirical analysis and tests on consumers satisfy the purchase behavior and desire of the consumers and whether the color market strategies are accurate. The result of the correlative analysis between production cost and color showed that in 1992 and 1993 where the market showed the highest growth rate, bright and smooth colors, such as the YR5-6 group and Y5-7 group, were utilized. However in 1995 to 1998, when the market showed the negative growth rate, dark colors like black or grayish colors were often used. The colors of containers for basic cosmetics between 2000 and 2009 were generally bright, smooth-toned and mid-toned colors, which is also the current color trend. The survey on consumer color preferences and test results also evidenced that consumers prefer bright, warm, pastel-toned colors. In particular, bright colors such as pink, blue, and light green were preferred. It is believe that the color strategies that promote not only the characteristics of containers and product purposes but also the current color trends, smooth pastel-tone and bright colors, will increase consumers' preferences.
Amid the growth of the cosmetic market and the continuous deepening of competition, the color marketing that reflects the users' emotional needs is an important factor in the success of a product and a key strategy for product diversification. Unfortunately, the Korean cosmetic industry has no accurate statistical information on the size of the market, the distribution channels, and the current factors surrounding the point of sale for consumers. Therefore, to strengthen industry competition, there is an urgent requirement to survey, assess, and record the basic data with which to dertermine accurate statistical market information. Based on such an understanding, this study aims to provide the basic data on which to establish product diversification strategies by surveying the production cost of total cosmetic goods, and estimating the demand. Additionally, this study observes color trends based on empirical data from A company, whose market share is the largest among Korean companies, and determines the correlation between production cost and color. Based on the analysis of the current situation of such typical aspects shown in the correlation between the cosmetic production cost and the color elements of the containers, this study determined the colors and proposed a direction of the color trends for the cosmetic industry. Furthermore, this study verified whether the color trends derived from the empirical analysis and tests on consumers satisfy the purchase behavior and desire of the consumers and whether the color market strategies are accurate. The result of the correlative analysis between production cost and color showed that in 1992 and 1993 where the market showed the highest growth rate, bright and smooth colors, such as the YR5-6 group and Y5-7 group, were utilized. However in 1995 to 1998, when the market showed the negative growth rate, dark colors like black or grayish colors were often used. The colors of containers for basic cosmetics between 2000 and 2009 were generally bright, smooth-toned and mid-toned colors, which is also the current color trend. The survey on consumer color preferences and test results also evidenced that consumers prefer bright, warm, pastel-toned colors. In particular, bright colors such as pink, blue, and light green were preferred. It is believe that the color strategies that promote not only the characteristics of containers and product purposes but also the current color trends, smooth pastel-tone and bright colors, will increase consumers' preferences.
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