세계화가 가속화 될수록 관광산업이 성장할 기회가 많아지고 있다. 관광지를 선택하는 결정요인으로서 중요한 것 중의 하나는 해당 관광지에 대한 방문자들의 이미지이다. 이에 본 연구는 중국 하이난 방문객을 중심으로 하여 관광지 이미지의 중요성을 밝히고, 선행연구를 토대로 이미지요인을 추출하여 그 요인들이 관광지 방문객의 만족과 행동의도에 어떠한 영향을 미치는 가를 파악하고자 하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 관광지 이미지, 방문객 만족, 행동의도에 대한 기존의 연구결과를 토대로 가설을 설정하였으며, 이를 실증적으로 검증하기 위해 중국 하이난을 방문중(4월14일부터 4월23일까지)인 중국인 관광객 300명을 대상으로 하이난의 관광이미지에 따라 관광객들의 만족도 및 행동의도를 중심으로 설문조사를 하였다. 수집된 자료를 ...
세계화가 가속화 될수록 관광산업이 성장할 기회가 많아지고 있다. 관광지를 선택하는 결정요인으로서 중요한 것 중의 하나는 해당 관광지에 대한 방문자들의 이미지이다. 이에 본 연구는 중국 하이난 방문객을 중심으로 하여 관광지 이미지의 중요성을 밝히고, 선행연구를 토대로 이미지요인을 추출하여 그 요인들이 관광지 방문객의 만족과 행동의도에 어떠한 영향을 미치는 가를 파악하고자 하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 관광지 이미지, 방문객 만족, 행동의도에 대한 기존의 연구결과를 토대로 가설을 설정하였으며, 이를 실증적으로 검증하기 위해 중국 하이난을 방문중(4월14일부터 4월23일까지)인 중국인 관광객 300명을 대상으로 하이난의 관광이미지에 따라 관광객들의 만족도 및 행동의도를 중심으로 설문조사를 하였다. 수집된 자료를 SPSS 16.0(통계분석프로그램)을 활용하여 차이분석, 빈도분석, 요인분석, 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과들을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성(성별, 연령, 직업, 학력, 월평균 소득, 결혼여부)에 따라 관광객의 만족도가 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 응답자의 여행 특성(방문목적, 동반형태, 여행횟수, 여행형태, 정보수집경로) 중 동반형태에 따라 관광 만족은 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 감정적 이미지 요인(행복함, 불편함, 매력도)이 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 인식적 이미지 요인(관광적 환경, 경제적 환경, 지역적 환경)이 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 관광 만족도는 행동의도/재방문의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 토대로 관광지 이미지가 방문객 만족에 영향을 미치며, 방문객 만족이 행동의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 위와 같은 연구결과를 가지고 있으나 몇 가지 한계점을 지니고 있다. 첫째, 하이난을 방문 중인 관광객을 대상으로 연구하였기에, 하이난 관광에 대한 외래 관광객의 일반적 결론으로 하기에는 부족함이 있다. 그러므로 하이난 관광 전, 관광중, 관광후에 대한 연구가 추후에 계속되어야 할 것이다. 둘째, 연구 대상자를 중국 관광객으로 한정하였기에 본 연구는 하이난 관광객 일반에 대한 연구로 하기에는 부족함이 있다. 중국 관광객 외 한국, 일본 등 다른 나라 관광객에 대한 연구도 추후에 계속되어야 할 것이다. 셋째, 본 연구는 단순히 여행 중의 만족도에 대한 연구이다. 그러므로 추후에는 여행 전, 여행 중, 여행 후 전 과정 따른 만족도에 대한 연구가 계속되어야 할 것이다. 넷째, 4월14일부터 4월23일까지(일주일간) 하이난 외래 중국 관광객을 대상으로 하였기에 이 기간 외의 결과에 대한 추후 연구가 계속되어야 할 것으로 생각한다. 다섯째, 수집된 설문결과가 250부 이하이므로, 이를 전체의 결과로 보기에는 부족함이 있다. 그러므로 이후에는 양적인 면에서, 질적인 면에서 다양한 설문의 자료를 바탕으로 한 연구가 진행되어야 할 것으로 생각한다.
세계화가 가속화 될수록 관광산업이 성장할 기회가 많아지고 있다. 관광지를 선택하는 결정요인으로서 중요한 것 중의 하나는 해당 관광지에 대한 방문자들의 이미지이다. 이에 본 연구는 중국 하이난 방문객을 중심으로 하여 관광지 이미지의 중요성을 밝히고, 선행연구를 토대로 이미지요인을 추출하여 그 요인들이 관광지 방문객의 만족과 행동의도에 어떠한 영향을 미치는 가를 파악하고자 하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 관광지 이미지, 방문객 만족, 행동의도에 대한 기존의 연구결과를 토대로 가설을 설정하였으며, 이를 실증적으로 검증하기 위해 중국 하이난을 방문중(4월14일부터 4월23일까지)인 중국인 관광객 300명을 대상으로 하이난의 관광이미지에 따라 관광객들의 만족도 및 행동의도를 중심으로 설문조사를 하였다. 수집된 자료를 SPSS 16.0(통계분석프로그램)을 활용하여 차이분석, 빈도분석, 요인분석, 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과들을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성(성별, 연령, 직업, 학력, 월평균 소득, 결혼여부)에 따라 관광객의 만족도가 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 응답자의 여행 특성(방문목적, 동반형태, 여행횟수, 여행형태, 정보수집경로) 중 동반형태에 따라 관광 만족은 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 감정적 이미지 요인(행복함, 불편함, 매력도)이 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 인식적 이미지 요인(관광적 환경, 경제적 환경, 지역적 환경)이 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 관광 만족도는 행동의도/재방문의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 토대로 관광지 이미지가 방문객 만족에 영향을 미치며, 방문객 만족이 행동의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 위와 같은 연구결과를 가지고 있으나 몇 가지 한계점을 지니고 있다. 첫째, 하이난을 방문 중인 관광객을 대상으로 연구하였기에, 하이난 관광에 대한 외래 관광객의 일반적 결론으로 하기에는 부족함이 있다. 그러므로 하이난 관광 전, 관광중, 관광후에 대한 연구가 추후에 계속되어야 할 것이다. 둘째, 연구 대상자를 중국 관광객으로 한정하였기에 본 연구는 하이난 관광객 일반에 대한 연구로 하기에는 부족함이 있다. 중국 관광객 외 한국, 일본 등 다른 나라 관광객에 대한 연구도 추후에 계속되어야 할 것이다. 셋째, 본 연구는 단순히 여행 중의 만족도에 대한 연구이다. 그러므로 추후에는 여행 전, 여행 중, 여행 후 전 과정 따른 만족도에 대한 연구가 계속되어야 할 것이다. 넷째, 4월14일부터 4월23일까지(일주일간) 하이난 외래 중국 관광객을 대상으로 하였기에 이 기간 외의 결과에 대한 추후 연구가 계속되어야 할 것으로 생각한다. 다섯째, 수집된 설문결과가 250부 이하이므로, 이를 전체의 결과로 보기에는 부족함이 있다. 그러므로 이후에는 양적인 면에서, 질적인 면에서 다양한 설문의 자료를 바탕으로 한 연구가 진행되어야 할 것으로 생각한다.
The acceleration of globalization has increased the opportunities for growth in the tourism industry. The image of a tourist destination, an intangible asset, is one of the most important factors that influence a tourist’s decision to visit a destination. Tourists evaluate a destination based on fac...
The acceleration of globalization has increased the opportunities for growth in the tourism industry. The image of a tourist destination, an intangible asset, is one of the most important factors that influence a tourist’s decision to visit a destination. Tourists evaluate a destination based on factors such as comfort or discomfort and satisfaction or dissatisfaction experienced during their stay. As a result, travel behavior varies from one tourist to another. It is possible for tourists who stay in the same destination to have different perceptions of the place and thus to have different behavior. There are three types of behavior that travelers experience after a tourism encounter; expressing dissatisfaction, switching to another destination, and deciding to no longer travel. This study examined the impact of tourist image on the satisfaction and behavior of Chinese tourists in Haina Province, China. The study questionnaire was administered to tourists who visited Hainan Island from April 14 to April 23, 2011. Multiple regression analysis was applied to test the hypotheses of this study. The results showed several things. First, there were not any significant differences for satisfaction in terms of demographic characteristics of the sample. Second, unlike demographic characteristics, there were differences in tourist satisfaction in terms of characteristics of the trip. Third, the three influential factors of emotional image (happiness, comfort, and attractiveness) have been found to have a positive impact on the visitor satisfaction level. Fourth, the three influential factors of the cognitive images (tourist environment, economic environment, and regional environment) have also been found to positively influence the level of visitor satisfaction. Fifth, visitor satisfaction with regional festivals was believed to positively influence behavioral intentions. Therefore this study was an attempt to examine the relationships between regional festival images, visitor satisfaction, and behavioral intentions. However, the result of the current study should be interpreted with caution in terms of its limitations. First, the study examined the relationship between festival images, visitor satisfaction, and behavioral intentions in a single region. Second, this study examined a single nationality; Chinese tourists. Third, this study tested a simple satisfaction model of visitors who had already visited Hainan before. Fourth, the data collection period for this study lasted only one week, from April 14 to April 23. Fifth, the number of collected surveys was less than 250. A future study could consider the impact of tourist image on the satisfaction and behavior of foreign tourists, especially Japanese and Korean, in Haian Province, China. Also, the formation of the satisfaction response could be surveyed prior to travel, during the travel, and after the travel period. Finally, a study could test a larger sample size, and implement both qualitative and quantitative research.
The acceleration of globalization has increased the opportunities for growth in the tourism industry. The image of a tourist destination, an intangible asset, is one of the most important factors that influence a tourist’s decision to visit a destination. Tourists evaluate a destination based on factors such as comfort or discomfort and satisfaction or dissatisfaction experienced during their stay. As a result, travel behavior varies from one tourist to another. It is possible for tourists who stay in the same destination to have different perceptions of the place and thus to have different behavior. There are three types of behavior that travelers experience after a tourism encounter; expressing dissatisfaction, switching to another destination, and deciding to no longer travel. This study examined the impact of tourist image on the satisfaction and behavior of Chinese tourists in Haina Province, China. The study questionnaire was administered to tourists who visited Hainan Island from April 14 to April 23, 2011. Multiple regression analysis was applied to test the hypotheses of this study. The results showed several things. First, there were not any significant differences for satisfaction in terms of demographic characteristics of the sample. Second, unlike demographic characteristics, there were differences in tourist satisfaction in terms of characteristics of the trip. Third, the three influential factors of emotional image (happiness, comfort, and attractiveness) have been found to have a positive impact on the visitor satisfaction level. Fourth, the three influential factors of the cognitive images (tourist environment, economic environment, and regional environment) have also been found to positively influence the level of visitor satisfaction. Fifth, visitor satisfaction with regional festivals was believed to positively influence behavioral intentions. Therefore this study was an attempt to examine the relationships between regional festival images, visitor satisfaction, and behavioral intentions. However, the result of the current study should be interpreted with caution in terms of its limitations. First, the study examined the relationship between festival images, visitor satisfaction, and behavioral intentions in a single region. Second, this study examined a single nationality; Chinese tourists. Third, this study tested a simple satisfaction model of visitors who had already visited Hainan before. Fourth, the data collection period for this study lasted only one week, from April 14 to April 23. Fifth, the number of collected surveys was less than 250. A future study could consider the impact of tourist image on the satisfaction and behavior of foreign tourists, especially Japanese and Korean, in Haian Province, China. Also, the formation of the satisfaction response could be surveyed prior to travel, during the travel, and after the travel period. Finally, a study could test a larger sample size, and implement both qualitative and quantitative research.
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