VIP 마케팅은 귀족마케팅, 프레스티지(Prestige) 마케팅 등으로 사용되고 있다. 이러한 VIP 마케팅은 특정 소비층을 겨냥하여 그들만을 위한 마케팅을 벌이는 일련의 활동을 의미한다. 이는 개성을 중요하게 생각하는 소비성향에 맞추기 위해 생겨난 것으로 1980년대 시장세분화 개념이 형성된 시기와 같다. 이전의 마케팅 활동이 매스 마케팅으로 불특정 다수를 ...
VIP 마케팅은 귀족마케팅, 프레스티지(Prestige) 마케팅 등으로 사용되고 있다. 이러한 VIP 마케팅은 특정 소비층을 겨냥하여 그들만을 위한 마케팅을 벌이는 일련의 활동을 의미한다. 이는 개성을 중요하게 생각하는 소비성향에 맞추기 위해 생겨난 것으로 1980년대 시장세분화 개념이 형성된 시기와 같다. 이전의 마케팅 활동이 매스 마케팅으로 불특정 다수를 타깃으로 하는 것 이었다면 VIP마케팅은 특정 집단을 타깃하고 선정된 집단내의 소비자들을 대상으로 제품의 제작과 홍보 활동을 하여 구매행위를 발생시키는 요소로써 중요한 마케팅 기법으로 자리 잡고 있다. 또한, VIP 마케팅은 구매자 혹은 잠재구매자들 간에 소속감과 우월감을 갖게 해 상품의 구입이 바로 자신의 지위 향상으로 이어지는 만족감을 느낄 수 있도록 한다.
삼성경제연구소에서 발간한 연구보고서 ‘고급소비와 기업들의 대응’을 보면, 1997년부터 시작된 한국의 IMF 시기 이후 각 계층 간 소득의 양극화 현상이 급격하게 심화되면서 소비의 양극화 현상도 더욱 뚜렷해지고 있으며, 이는 고소득층의 소비행위 촉진을 가져와 결과적으로 시장 전체의 고급화 현상을 촉진시켰다고 한다. 이와 함께 이탈리아의 경제학자 파레토의 20대 80의 법칙이 소비 시장에서 입증되는 예가 백화점, 은행, 호텔 등의 명품 브랜드에서 목격되면서 고소득층을 대상으로 한 고가 명품 시장에서의 VIP 마케팅이 새로운 화두로 떠오르고 있다.
하지만, 이러한 VIP 마케팅은 다양한 문제점들을 안고 있다. 첫째, 계층 간의 위화감을 조성한다. 우리 사회의 평등성 개념에 대한 반발이 거세다는 것으로 부유층 고객들이 누리는 각종 혜택의 마케팅 비용의 증가분이 그 외의 고객들에게 전가된다는 우려, 그리고 상대적으로 부유층이 아닌 다수의 사람들의 정서를 자극하는 문제점이다.
둘째, 소비의 양극화를 조장한다. 소득계층간의 소비격차의 양극단화 형상을 일컫는 것으로 소득수준이 높은 계층일수록 고급사치재나 외제품의 소비가 커 상대적으로 저가생필품 소비를 주로 하는 저소득계층에 비해 높은 소비수준을 유지하게 되고 그에 따른 소득과 소비의 ‘부익부 빈익빈’ 현상이 심화된다.
셋째, 과소비를 조장한다. VIP 마케팅의 가장 큰 장점은 상위계층의 소비를 따라하려는 하위계층의 시장 편입으로 기존의 타깃으로 세그멘테이션 했던 시장보다 더 넓은 시장을 확보할 수 있다는 것이었다. 이러한 장점을 달리 말하면 하위계층은 이러한 사회 전반적으로 만연해 있는 상위계층의 소비행동을 모방함으로써 가용 범위를 넘어서는 소비행위로 인해 과소비를 조장한다.
이러한 VIP 마케팅의 문제점들에 대해 본 연구에서는 기업의 내적 문제점에 대한 개선전략과 기업의 외적 문제점에 대한 개선전략을 통해 해결방안을 모색해 보았다.
첫째, 기업의 내적 문제점에 대한 개선전략으로는 새로운 블루오션으로 떠오르고 있는 신흥 부유층을 유치하는 전략과 부유층 자녀를 대상으로 한 VIP 마케팅을 펼치는 방안으로 새로운 시장을 개척하는 방안이 있다. 또, 기존의 VIP 고객을 대상으로 자신이 가진 브랜드를 뽐내는 것 보다 명품 브랜드에 대한 자기만족을 중요하게 생각하는 VIP 고객의 특성에 맞게 브랜드를 숨기는 전략, 제품의 판매 수량을 한정적으로 판매해 제품의 희소성을 높이는 전략, 마지막으로 VIP 고객과의 긴밀한 유대관계를 형성함으로써 새롭게 변해가는 그들의 트렌드에 맞는 제품을 생산하는 방안이 있다.
둘째, 기업의 외적 문제점에 대한 개선전략으로는 VIP 고객과 일반 고객을 위한 다양한 마케팅을 추진하는 전략으로 일반고객의 소비행위가 빈번하게 발생되는 일반 소비재의 경우에는 저렴한 제품의 가격에 포커스를 맞춰 마케팅을 펼치고 이와 더불어 VIP 고객의 소비행위가 빈번하게 발생되는 명품 소비재의 경우에는 VIP 고객의 특성에 맞춰 프레스티지를 강조한 마케팅을 펼치는 방안을 제시 했다. 또한, 명품의 프레스티지와 일반 제품의 가격 경쟁력을 갖는 매스티지(Masstige) 제품 시장의 활성화를 통해 일반 고객과 VIP 고객 간의 소비의 양극화를 줄이는 방안을 모색해 보았다. 마지막으로 VIP 고객의 명품의 소비에 대한 우호적인 사회적 환경 조성 전략으로 기업이 우호적인 사회적 환경 조성을 위해 각종 사회사업에 관심을 갖고 적극적으로 투자함으로써 상대적 박탈감에 부정적인 정서를 가질 수 있는 사회적 분위기를 우호적으로 개선시키기 위한 노력을 펼치는 전략을 제시했다.
VIP 마케팅은 귀족마케팅, 프레스티지(Prestige) 마케팅 등으로 사용되고 있다. 이러한 VIP 마케팅은 특정 소비층을 겨냥하여 그들만을 위한 마케팅을 벌이는 일련의 활동을 의미한다. 이는 개성을 중요하게 생각하는 소비성향에 맞추기 위해 생겨난 것으로 1980년대 시장세분화 개념이 형성된 시기와 같다. 이전의 마케팅 활동이 매스 마케팅으로 불특정 다수를 타깃으로 하는 것 이었다면 VIP마케팅은 특정 집단을 타깃하고 선정된 집단내의 소비자들을 대상으로 제품의 제작과 홍보 활동을 하여 구매행위를 발생시키는 요소로써 중요한 마케팅 기법으로 자리 잡고 있다. 또한, VIP 마케팅은 구매자 혹은 잠재구매자들 간에 소속감과 우월감을 갖게 해 상품의 구입이 바로 자신의 지위 향상으로 이어지는 만족감을 느낄 수 있도록 한다.
삼성경제연구소에서 발간한 연구보고서 ‘고급소비와 기업들의 대응’을 보면, 1997년부터 시작된 한국의 IMF 시기 이후 각 계층 간 소득의 양극화 현상이 급격하게 심화되면서 소비의 양극화 현상도 더욱 뚜렷해지고 있으며, 이는 고소득층의 소비행위 촉진을 가져와 결과적으로 시장 전체의 고급화 현상을 촉진시켰다고 한다. 이와 함께 이탈리아의 경제학자 파레토의 20대 80의 법칙이 소비 시장에서 입증되는 예가 백화점, 은행, 호텔 등의 명품 브랜드에서 목격되면서 고소득층을 대상으로 한 고가 명품 시장에서의 VIP 마케팅이 새로운 화두로 떠오르고 있다.
하지만, 이러한 VIP 마케팅은 다양한 문제점들을 안고 있다. 첫째, 계층 간의 위화감을 조성한다. 우리 사회의 평등성 개념에 대한 반발이 거세다는 것으로 부유층 고객들이 누리는 각종 혜택의 마케팅 비용의 증가분이 그 외의 고객들에게 전가된다는 우려, 그리고 상대적으로 부유층이 아닌 다수의 사람들의 정서를 자극하는 문제점이다.
둘째, 소비의 양극화를 조장한다. 소득계층간의 소비격차의 양극단화 형상을 일컫는 것으로 소득수준이 높은 계층일수록 고급사치재나 외제품의 소비가 커 상대적으로 저가생필품 소비를 주로 하는 저소득계층에 비해 높은 소비수준을 유지하게 되고 그에 따른 소득과 소비의 ‘부익부 빈익빈’ 현상이 심화된다.
셋째, 과소비를 조장한다. VIP 마케팅의 가장 큰 장점은 상위계층의 소비를 따라하려는 하위계층의 시장 편입으로 기존의 타깃으로 세그멘테이션 했던 시장보다 더 넓은 시장을 확보할 수 있다는 것이었다. 이러한 장점을 달리 말하면 하위계층은 이러한 사회 전반적으로 만연해 있는 상위계층의 소비행동을 모방함으로써 가용 범위를 넘어서는 소비행위로 인해 과소비를 조장한다.
이러한 VIP 마케팅의 문제점들에 대해 본 연구에서는 기업의 내적 문제점에 대한 개선전략과 기업의 외적 문제점에 대한 개선전략을 통해 해결방안을 모색해 보았다.
첫째, 기업의 내적 문제점에 대한 개선전략으로는 새로운 블루오션으로 떠오르고 있는 신흥 부유층을 유치하는 전략과 부유층 자녀를 대상으로 한 VIP 마케팅을 펼치는 방안으로 새로운 시장을 개척하는 방안이 있다. 또, 기존의 VIP 고객을 대상으로 자신이 가진 브랜드를 뽐내는 것 보다 명품 브랜드에 대한 자기만족을 중요하게 생각하는 VIP 고객의 특성에 맞게 브랜드를 숨기는 전략, 제품의 판매 수량을 한정적으로 판매해 제품의 희소성을 높이는 전략, 마지막으로 VIP 고객과의 긴밀한 유대관계를 형성함으로써 새롭게 변해가는 그들의 트렌드에 맞는 제품을 생산하는 방안이 있다.
둘째, 기업의 외적 문제점에 대한 개선전략으로는 VIP 고객과 일반 고객을 위한 다양한 마케팅을 추진하는 전략으로 일반고객의 소비행위가 빈번하게 발생되는 일반 소비재의 경우에는 저렴한 제품의 가격에 포커스를 맞춰 마케팅을 펼치고 이와 더불어 VIP 고객의 소비행위가 빈번하게 발생되는 명품 소비재의 경우에는 VIP 고객의 특성에 맞춰 프레스티지를 강조한 마케팅을 펼치는 방안을 제시 했다. 또한, 명품의 프레스티지와 일반 제품의 가격 경쟁력을 갖는 매스티지(Masstige) 제품 시장의 활성화를 통해 일반 고객과 VIP 고객 간의 소비의 양극화를 줄이는 방안을 모색해 보았다. 마지막으로 VIP 고객의 명품의 소비에 대한 우호적인 사회적 환경 조성 전략으로 기업이 우호적인 사회적 환경 조성을 위해 각종 사회사업에 관심을 갖고 적극적으로 투자함으로써 상대적 박탈감에 부정적인 정서를 가질 수 있는 사회적 분위기를 우호적으로 개선시키기 위한 노력을 펼치는 전략을 제시했다.
The term ‘VIP Marketing’ is often used as mixture of Noble Marketing, Prestige Marketing and so on. VIP marketing targets certain specific consumers’ level to do a series of marketing activities for them only. It has been introduced in order to meet consuming trends based on individu...
The term ‘VIP Marketing’ is often used as mixture of Noble Marketing, Prestige Marketing and so on. VIP marketing targets certain specific consumers’ level to do a series of marketing activities for them only. It has been introduced in order to meet consuming trends based on individuality, which shared the time of birth of 1980s’market segmentation concept. While the typical marketing activities was for unspecific majority as mass marketing, VIP marketing as the target of specific groups produces and promotes items for consumers in the groups to raise purchasing, which eventually takes a place as a major marketing method. In addition, VIP marketing let the purchasers or potential purchasers have belonging and superiority complex to feel satisfaction as the purchase of items means the rise of their status. According to the materials of Samsung Economy Center ‘High-ranking Consumption and the Countermeasure of Enterprises,’as the polarization of income between classes since IMF has been radically progressing the polarization of consumption also has apparently been revealed resulting in high income bracket’s leading consumption to promote high grading phenomenon in general consumption market. Along with this, the rule of 20 versus 80 named by Italian economist Pareto has been proved and shown in various cases of brand-name products in departments, banks, hotels and etc. that VIP marketing is rising as the new keyword in expensive brand-name product market targeting high income bracket. However, such VIP marketing has various problems. First, it creates the disharmony between classes. Korea is strongly attached to egalitarianism. There will be concerns that non-VIP customers should bear costs to provide various benefits for higher classes. And this will affect the feelings of majority people who do not belong to higher classes. Second, it will cause bipolarization of consumption, which describes bipolarization resulting from an income gap. High-income classes will consume more as they can buy luxurious goods while low-income classes will spend money mainly on low-priced goods. This will lead to a growing gap between the haves and the have-nots. Third, it will facilitate overconsumption. The biggest merit of VIP marketing is it is possible to expand the market bigger than the original target as lower classes emulate higher classes. This means lower classes will fall into overconsumption as they copy higher classes' consumption. In this study, to solve VIP marketing issues, improvement strategies for both company's internal and external problems are discussed. First, to improve company's internal problems, we can think of attracting the new rich classes who are recognized as new blue ocean and conducting VIP marketing for their children. Also, as existing VIP customers seek self-satisfaction rather than showing off what they have, we can hide the brand, enhance brand rarity with limited editions and offer products tailored to VIP customers' trends through close relationship with them. Second, to improve company's external problems, we can think of various marketing for both VIP customers and general customers. For general consumer goods, marketing should be focused on low-priced products. For goods frequently consumed by VIP customers, marketing focus should be placed on prestige. Also, we suggest a way to reduce a gap between VIP customers and general customers by promoting masstige products which have prestige of luxury goods and competitive price of general goods. And lastly, to create the amicable environment for VIP consumption, the company should make active investments in various social projects to remove negative feelings toward VIP customers' consumption.
The term ‘VIP Marketing’ is often used as mixture of Noble Marketing, Prestige Marketing and so on. VIP marketing targets certain specific consumers’ level to do a series of marketing activities for them only. It has been introduced in order to meet consuming trends based on individuality, which shared the time of birth of 1980s’market segmentation concept. While the typical marketing activities was for unspecific majority as mass marketing, VIP marketing as the target of specific groups produces and promotes items for consumers in the groups to raise purchasing, which eventually takes a place as a major marketing method. In addition, VIP marketing let the purchasers or potential purchasers have belonging and superiority complex to feel satisfaction as the purchase of items means the rise of their status. According to the materials of Samsung Economy Center ‘High-ranking Consumption and the Countermeasure of Enterprises,’as the polarization of income between classes since IMF has been radically progressing the polarization of consumption also has apparently been revealed resulting in high income bracket’s leading consumption to promote high grading phenomenon in general consumption market. Along with this, the rule of 20 versus 80 named by Italian economist Pareto has been proved and shown in various cases of brand-name products in departments, banks, hotels and etc. that VIP marketing is rising as the new keyword in expensive brand-name product market targeting high income bracket. However, such VIP marketing has various problems. First, it creates the disharmony between classes. Korea is strongly attached to egalitarianism. There will be concerns that non-VIP customers should bear costs to provide various benefits for higher classes. And this will affect the feelings of majority people who do not belong to higher classes. Second, it will cause bipolarization of consumption, which describes bipolarization resulting from an income gap. High-income classes will consume more as they can buy luxurious goods while low-income classes will spend money mainly on low-priced goods. This will lead to a growing gap between the haves and the have-nots. Third, it will facilitate overconsumption. The biggest merit of VIP marketing is it is possible to expand the market bigger than the original target as lower classes emulate higher classes. This means lower classes will fall into overconsumption as they copy higher classes' consumption. In this study, to solve VIP marketing issues, improvement strategies for both company's internal and external problems are discussed. First, to improve company's internal problems, we can think of attracting the new rich classes who are recognized as new blue ocean and conducting VIP marketing for their children. Also, as existing VIP customers seek self-satisfaction rather than showing off what they have, we can hide the brand, enhance brand rarity with limited editions and offer products tailored to VIP customers' trends through close relationship with them. Second, to improve company's external problems, we can think of various marketing for both VIP customers and general customers. For general consumer goods, marketing should be focused on low-priced products. For goods frequently consumed by VIP customers, marketing focus should be placed on prestige. Also, we suggest a way to reduce a gap between VIP customers and general customers by promoting masstige products which have prestige of luxury goods and competitive price of general goods. And lastly, to create the amicable environment for VIP consumption, the company should make active investments in various social projects to remove negative feelings toward VIP customers' consumption.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.