미(美)에 대한 산업이 부각되고 급속 성장한 만큼 미학(美學)에 대한 관심이 고조되고 있어 미학을 깊이 있고 전문적으로 배우고자 하는 학생들이 미용학과에 진학하고 있다. 학생들마다 관심, 흥미, 가치, 동기, 행동 등의 다양성은 Jung에 의하면 일관성이 보인다는 것이다. 기능적인 미용 학습과제 성취에 필요한 행동을 조직하고 실천하는 실력을 판단하는 것을 학업 수행능력이라 한다. 이 학업 수행능력의 변인중 하나가 성격이라고 하여 연구는 미용학과 학생의 성격을 분류하고 성격유형과 학업 수행능력의 관계를 알아보고자 한다. 서울, 경인, 충남, 충북 지역의 미용과에 재학 중인 대학생 190명을 대상으로 Briggs & Mayers 고안한 ...
미(美)에 대한 산업이 부각되고 급속 성장한 만큼 미학(美學)에 대한 관심이 고조되고 있어 미학을 깊이 있고 전문적으로 배우고자 하는 학생들이 미용학과에 진학하고 있다. 학생들마다 관심, 흥미, 가치, 동기, 행동 등의 다양성은 Jung에 의하면 일관성이 보인다는 것이다. 기능적인 미용 학습과제 성취에 필요한 행동을 조직하고 실천하는 실력을 판단하는 것을 학업 수행능력이라 한다. 이 학업 수행능력의 변인중 하나가 성격이라고 하여 연구는 미용학과 학생의 성격을 분류하고 성격유형과 학업 수행능력의 관계를 알아보고자 한다. 서울, 경인, 충남, 충북 지역의 미용과에 재학 중인 대학생 190명을 대상으로 Briggs & Mayers 고안한 MBTI 검사도구와 학업수행 능력을 알아보기 위하여 김아영, 박인영이 개발한 학업적 자기효능감 척도를 사용하였다. 본 연구의 빈도분석 결과 MBTI 16가지 유형 중 친선 도모형인 ESFJ(21.6%)유형이 가장 많이 분포 하였다. 학업적 자기효능감 평균은 3.67로 보통이상의 높은 수준을 보인다. MBTI 4가지의 선호 경향에 따른 학업적 자기효능감 척도차이를 알아보기 위하여 t-test와 일원변량분석을 실시한 결과 외향형(E)을 선호하는 활동적이고 적극적인 학생들이 학업적 자기효능감이 높게 나왔다. 감각형(S)- 직관형(N)과 사고형(T)- 감정형(F)들은 학업적 자기효능감의 차이가 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 목적의식이 분명한 판단형(J)이 학업적 자기효능감이 높게 나타났다. 문제를 인식하고 해결하는 데 작용하는 기능유형의 학업적 자기효능감 차이가 유의미하지 않는 것으로 나타났다. 선천적 형태인 기질유형 중 합리적인 면을 지닌 NT유형이 학업적 자기효능감이 가장 높게 나타났다. 인식기능과 태도지표를 조합한 4분할유형 중 내향적 직관형인 IN유형이 학업적 자기효능감이 높게 나타났다. 태도지표 유형 중 결단력이 빠르고 확고한 외향적 판단형인 EJ유형이 학업적 자기효능감이 높게 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 미용직업과 맞는 성격유형이 미용학과에 많은 학생들이 재학 중인 것으로 나타났으며, 이들의 학업수행 능력이 보통 이상으로 높은 것으로 나타나 학업에 만족하고 있음을 나타낸다. 미용학과 학생들이 학과를 선택할 때 근시안적으로 선택하는 경향 보다는 학생이 뚜렷한 주관을 가지고 미용학과에 진학한 것으로 사료된다. 본 연구는 미용학과 학생들의 성격유형을 파악하여 성격유형에 따른 학업 수행능력을 신장시킬 수 있도록 보다 효율적이고 체계적인 수업방법 및 지도 개발에 목적을 둔다.
미(美)에 대한 산업이 부각되고 급속 성장한 만큼 미학(美學)에 대한 관심이 고조되고 있어 미학을 깊이 있고 전문적으로 배우고자 하는 학생들이 미용학과에 진학하고 있다. 학생들마다 관심, 흥미, 가치, 동기, 행동 등의 다양성은 Jung에 의하면 일관성이 보인다는 것이다. 기능적인 미용 학습과제 성취에 필요한 행동을 조직하고 실천하는 실력을 판단하는 것을 학업 수행능력이라 한다. 이 학업 수행능력의 변인중 하나가 성격이라고 하여 연구는 미용학과 학생의 성격을 분류하고 성격유형과 학업 수행능력의 관계를 알아보고자 한다. 서울, 경인, 충남, 충북 지역의 미용과에 재학 중인 대학생 190명을 대상으로 Briggs & Mayers 고안한 MBTI 검사도구와 학업수행 능력을 알아보기 위하여 김아영, 박인영이 개발한 학업적 자기효능감 척도를 사용하였다. 본 연구의 빈도분석 결과 MBTI 16가지 유형 중 친선 도모형인 ESFJ(21.6%)유형이 가장 많이 분포 하였다. 학업적 자기효능감 평균은 3.67로 보통이상의 높은 수준을 보인다. MBTI 4가지의 선호 경향에 따른 학업적 자기효능감 척도차이를 알아보기 위하여 t-test와 일원변량분석을 실시한 결과 외향형(E)을 선호하는 활동적이고 적극적인 학생들이 학업적 자기효능감이 높게 나왔다. 감각형(S)- 직관형(N)과 사고형(T)- 감정형(F)들은 학업적 자기효능감의 차이가 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 목적의식이 분명한 판단형(J)이 학업적 자기효능감이 높게 나타났다. 문제를 인식하고 해결하는 데 작용하는 기능유형의 학업적 자기효능감 차이가 유의미하지 않는 것으로 나타났다. 선천적 형태인 기질유형 중 합리적인 면을 지닌 NT유형이 학업적 자기효능감이 가장 높게 나타났다. 인식기능과 태도지표를 조합한 4분할유형 중 내향적 직관형인 IN유형이 학업적 자기효능감이 높게 나타났다. 태도지표 유형 중 결단력이 빠르고 확고한 외향적 판단형인 EJ유형이 학업적 자기효능감이 높게 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 미용직업과 맞는 성격유형이 미용학과에 많은 학생들이 재학 중인 것으로 나타났으며, 이들의 학업수행 능력이 보통 이상으로 높은 것으로 나타나 학업에 만족하고 있음을 나타낸다. 미용학과 학생들이 학과를 선택할 때 근시안적으로 선택하는 경향 보다는 학생이 뚜렷한 주관을 가지고 미용학과에 진학한 것으로 사료된다. 본 연구는 미용학과 학생들의 성격유형을 파악하여 성격유형에 따른 학업 수행능력을 신장시킬 수 있도록 보다 효율적이고 체계적인 수업방법 및 지도 개발에 목적을 둔다.
As the industry of beauty has emerged and developed rapidly, more people are having interest in cosmetology and more students are entering schools to major in cosmetology, hoping to learn it deeply and professionally. According to Jung, the diversity of the students' attention, interest, value, moti...
As the industry of beauty has emerged and developed rapidly, more people are having interest in cosmetology and more students are entering schools to major in cosmetology, hoping to learn it deeply and professionally. According to Jung, the diversity of the students' attention, interest, value, motivation, behaviors has consistency. Ability to perform studies is judgment of skills for organizing and practicing actions required for completing functional beauty tasks, and one of its variables is personality. Therefore, this research utilized MBTI devised by Briggs and Myres and academic self-efficiency scale developed by Ah-yeong Kim and In-yeong Park, aiming at 190 cosmetology-majored students in Seoul, Kyeongin, Chungnam, and Chungbuk area to classify the students' personalities and to discover the relationship between personality type and ability to perform studies. As a result of the frequency analysis of the research, ESFJ type of 16 types of MBTI, which is the type of promoting goodwill, accounted for the biggest part with the figure of 21.6%. The average of academic self-efficiency scale was 3.67, which is at relatively high level. In the research, t-test and one way analysis of variance was conducted to find the difference of academic self-efficiency scale depending on the four preferences of MBTI, and the following result was that active and aggressive students with the preference of extraversion (E) showed high academic self-efficiency scale. The difference of the scale of those with sensing (S), intuition (N), thinking (T), and feeling turned insignificant. The scale appeared high for students with the preference of judging (J), who has a strong sense of purpose. The difference of the scale was pointless for the functional type of perceiving and solving problems. Among the temperament types of the preferences, NT type, which is the type of the most rationality, displayed the highest academic self-efficiency scale. In the quadrant combined by perceiving functions and attitudes, high academic self-efficiency scale appeared for IN type, which is the type of intraversion and intuition. Resolutive and firm EJ type, which is the type of extraversion and judging, was also found to have high academic self-efficiency scale among the type of attitudes. This research proved that many students with the personality types that fit beauty professions are majoring in cosmetology, and they were considered to be satisfied with their studies as seen from their relatively high ability to perform studies. Cosmetology-majored students are regarded as having chosen to major in cosmetology with their clear view, rather than with short-sighted mind. This research intends to develop more effective and systematic teaching method and instruction by identifying cosmetology-majored students' personality types to improve their ability to perform studies according to the types.
As the industry of beauty has emerged and developed rapidly, more people are having interest in cosmetology and more students are entering schools to major in cosmetology, hoping to learn it deeply and professionally. According to Jung, the diversity of the students' attention, interest, value, motivation, behaviors has consistency. Ability to perform studies is judgment of skills for organizing and practicing actions required for completing functional beauty tasks, and one of its variables is personality. Therefore, this research utilized MBTI devised by Briggs and Myres and academic self-efficiency scale developed by Ah-yeong Kim and In-yeong Park, aiming at 190 cosmetology-majored students in Seoul, Kyeongin, Chungnam, and Chungbuk area to classify the students' personalities and to discover the relationship between personality type and ability to perform studies. As a result of the frequency analysis of the research, ESFJ type of 16 types of MBTI, which is the type of promoting goodwill, accounted for the biggest part with the figure of 21.6%. The average of academic self-efficiency scale was 3.67, which is at relatively high level. In the research, t-test and one way analysis of variance was conducted to find the difference of academic self-efficiency scale depending on the four preferences of MBTI, and the following result was that active and aggressive students with the preference of extraversion (E) showed high academic self-efficiency scale. The difference of the scale of those with sensing (S), intuition (N), thinking (T), and feeling turned insignificant. The scale appeared high for students with the preference of judging (J), who has a strong sense of purpose. The difference of the scale was pointless for the functional type of perceiving and solving problems. Among the temperament types of the preferences, NT type, which is the type of the most rationality, displayed the highest academic self-efficiency scale. In the quadrant combined by perceiving functions and attitudes, high academic self-efficiency scale appeared for IN type, which is the type of intraversion and intuition. Resolutive and firm EJ type, which is the type of extraversion and judging, was also found to have high academic self-efficiency scale among the type of attitudes. This research proved that many students with the personality types that fit beauty professions are majoring in cosmetology, and they were considered to be satisfied with their studies as seen from their relatively high ability to perform studies. Cosmetology-majored students are regarded as having chosen to major in cosmetology with their clear view, rather than with short-sighted mind. This research intends to develop more effective and systematic teaching method and instruction by identifying cosmetology-majored students' personality types to improve their ability to perform studies according to the types.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.