[학위논문]광고지를 활용한 마인드 맵 언어중재 프로그램이 언어발달지체 아동의 어휘력 향상에 미치는 효과 A Study on the Effect of the Mind Map Language Mediation Program using Advertising Leaflet on the Vocabulary of Language Development Impaired.원문보기
본 연구에서는 광고지를 활용한 마인드 맵 언어중재 프로그램은 취학 전 언어발달지체 아동의 어휘다양도 및 내용어 사용 능력에 미치는 효과를 알아보기 위한 것으로 5-6세 언어발달지체 아동 3명을 대상으로 실시하였다. 광고지를 활용한 마인드 맵 언어중재 프로그램은 주 2회씩 총 19회기로 진행 되었으며, 연구결과는 사전·사후 설계를 통해 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 광고지를 활용한 마인드 맵 언어중재 프로그램은 취학 전 언어...
본 연구에서는 광고지를 활용한 마인드 맵 언어중재 프로그램은 취학 전 언어발달지체 아동의 어휘다양도 및 내용어 사용 능력에 미치는 효과를 알아보기 위한 것으로 5-6세 언어발달지체 아동 3명을 대상으로 실시하였다. 광고지를 활용한 마인드 맵 언어중재 프로그램은 주 2회씩 총 19회기로 진행 되었으며, 연구결과는 사전·사후 설계를 통해 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 광고지를 활용한 마인드 맵 언어중재 프로그램은 취학 전 언어발달지체 아동의 어휘다양도 변화에 긍정적인 영향을 보였다. 주제어와 관련하여 연상되는 활동을 함으로써 새로운 어휘를 확장시키는데 도움을 주었으며, 대체적으로 대상 아동들은 같은 낱말을 반복적으로 사용하는 경향이 많았다. 둘째, 광고지를 활용한 마인드 맵 언어중재 프로그램은 내용어 사용능력에는 큰 변화는 없었으나 어휘 수가 증가하는 데는 긍정적인 영향을 보였다. 어휘 수는 증가 하였는데, 내용어 사용능력에 큰 변화가 없는 이유는 대부분의 대상 아동들이 단어 및 어휘 수를 반복적으로 사용하는 특성 때문이었다. 본 연구에서 실시한 광고지를 활용한 마인드 맵 언어중재 프로그램은 취학 전 언어발달지체 아동의 어휘다양도 향상에는 효과가 있었으나 내용어 사용 능력에는 큰 변화가 없었다. 따라서 광고지를 활용한 마인드 맵은 취학 전 언어발달지체 아동의 어휘다양도 향상을 위한 언어중재 프로그램으로 활용할 수 있음을 시사한다.
본 연구에서는 광고지를 활용한 마인드 맵 언어중재 프로그램은 취학 전 언어발달지체 아동의 어휘다양도 및 내용어 사용 능력에 미치는 효과를 알아보기 위한 것으로 5-6세 언어발달지체 아동 3명을 대상으로 실시하였다. 광고지를 활용한 마인드 맵 언어중재 프로그램은 주 2회씩 총 19회기로 진행 되었으며, 연구결과는 사전·사후 설계를 통해 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 광고지를 활용한 마인드 맵 언어중재 프로그램은 취학 전 언어발달지체 아동의 어휘다양도 변화에 긍정적인 영향을 보였다. 주제어와 관련하여 연상되는 활동을 함으로써 새로운 어휘를 확장시키는데 도움을 주었으며, 대체적으로 대상 아동들은 같은 낱말을 반복적으로 사용하는 경향이 많았다. 둘째, 광고지를 활용한 마인드 맵 언어중재 프로그램은 내용어 사용능력에는 큰 변화는 없었으나 어휘 수가 증가하는 데는 긍정적인 영향을 보였다. 어휘 수는 증가 하였는데, 내용어 사용능력에 큰 변화가 없는 이유는 대부분의 대상 아동들이 단어 및 어휘 수를 반복적으로 사용하는 특성 때문이었다. 본 연구에서 실시한 광고지를 활용한 마인드 맵 언어중재 프로그램은 취학 전 언어발달지체 아동의 어휘다양도 향상에는 효과가 있었으나 내용어 사용 능력에는 큰 변화가 없었다. 따라서 광고지를 활용한 마인드 맵은 취학 전 언어발달지체 아동의 어휘다양도 향상을 위한 언어중재 프로그램으로 활용할 수 있음을 시사한다.
The purpose of this research is to study the effect of mind map language mediation program using advertising leaflet on the diversity of language development impaired pre-schoolers' vocabulary and ability to use the words. The study was conducted targeting three language development impaired pre-sch...
The purpose of this research is to study the effect of mind map language mediation program using advertising leaflet on the diversity of language development impaired pre-schoolers' vocabulary and ability to use the words. The study was conducted targeting three language development impaired pre-schoolers between the ages of five and six. Two sessions of the mind map language mediation program using advertising leaflet were conducted every week, for a total of 19 sessions. The research results were identified through pre and post design. The results of this research are as follows. First, mind map language mediation program using advertising leaflet exerted positive effect on the change in the diversity of language development impaired pre-schoolers' vocabulary. By repeating the activities that are conjured up in relation to the theme words, the ability to use new vocabularies improved. In general, there was a tendency for the target children to use the same words repeatedly. Second, there was no significant change in the ability to use the words after using the mind map language mediation program using advertising leaflet. However, positive effect was manifested for the increase in the number of vocabularies. Number of vocabularies increased, but the reason that the ability to use the words is not change significantly is because most of the target children tend to use words and number of vocabularies repeatedly. Mind map language mediation program using advertising leaflet conducted by this research was effective for increasing the diversity of language development impaired pre-schoolers' vocabulary, but there was no significant change in the ability to use the words. Accordingly, this research implied that the mind map using advertising leaflet can be used as a language mediation program to increase the diversity of language development impaired pre-schoolers' vocabulary.
The purpose of this research is to study the effect of mind map language mediation program using advertising leaflet on the diversity of language development impaired pre-schoolers' vocabulary and ability to use the words. The study was conducted targeting three language development impaired pre-schoolers between the ages of five and six. Two sessions of the mind map language mediation program using advertising leaflet were conducted every week, for a total of 19 sessions. The research results were identified through pre and post design. The results of this research are as follows. First, mind map language mediation program using advertising leaflet exerted positive effect on the change in the diversity of language development impaired pre-schoolers' vocabulary. By repeating the activities that are conjured up in relation to the theme words, the ability to use new vocabularies improved. In general, there was a tendency for the target children to use the same words repeatedly. Second, there was no significant change in the ability to use the words after using the mind map language mediation program using advertising leaflet. However, positive effect was manifested for the increase in the number of vocabularies. Number of vocabularies increased, but the reason that the ability to use the words is not change significantly is because most of the target children tend to use words and number of vocabularies repeatedly. Mind map language mediation program using advertising leaflet conducted by this research was effective for increasing the diversity of language development impaired pre-schoolers' vocabulary, but there was no significant change in the ability to use the words. Accordingly, this research implied that the mind map using advertising leaflet can be used as a language mediation program to increase the diversity of language development impaired pre-schoolers' vocabulary.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.