본 연구는 발달장애 아동을 대상으로 학교현장에서의 감각통합 훈련프로그램의 적용을 통해 학교에서의 기능적인 과제수행 능력에 미치는 영향에 대해 알아보고자 실시하였다. 연구 대상자는 울산, 인천, 경남 지역에 소재한 초등학교에 재학 중이며 연구 대상자 선정 기준에 따라 발달장애로 진단을 받은 아동 30명을 대상으로 감각통합 훈련프로그램을 시행한 실험군 15명, 시행하지 않은 대조군 15명으로 나누어 6주간 실시하였다. 프로그램 중재 전․후의 감각처리능력을 비교하기 위해 SSP를 적용하였고, 학교에서의 기능적인 과제수행능력을 비교하기 위하여 SFA를 시행하였다. 치료 중재 전․후와 집단 내 평균차이는 ...
본 연구는 발달장애 아동을 대상으로 학교현장에서의 감각통합 훈련프로그램의 적용을 통해 학교에서의 기능적인 과제수행 능력에 미치는 영향에 대해 알아보고자 실시하였다. 연구 대상자는 울산, 인천, 경남 지역에 소재한 초등학교에 재학 중이며 연구 대상자 선정 기준에 따라 발달장애로 진단을 받은 아동 30명을 대상으로 감각통합 훈련프로그램을 시행한 실험군 15명, 시행하지 않은 대조군 15명으로 나누어 6주간 실시하였다. 프로그램 중재 전․후의 감각처리능력을 비교하기 위해 SSP를 적용하였고, 학교에서의 기능적인 과제수행능력을 비교하기 위하여 SFA를 시행하였다. 치료 중재 전․후와 집단 내 평균차이는 대응 표본 T검정을 이용하였고, 중재 전․후와 집단의 상호작용을 알아보기 위해 이원분산분석을 이용하여 얻은 결과는 다음과 같았다. 첫째, 감각통합 훈련프로그램을 시행한 실험군과 시행하지 않은 대조군의 중재 전․후의 발달장애아동의 감각처리능력은 두 집단 모두 통계학적으로 유의한 차이를 보였고(p< .05), 실험군이 대조군에 비해 통계학적으로 유의하게 감각처리능력이 향상되었다(p< .05). 둘째, 감각통합 훈련프로그램을 시행한 실험군과 시행하지 않은 대조군의 중재 전․후의 학교에서의 기능적인 과제수행 능력은 통계학적으로 유의한 차이를 보였고(p< .05), 실험군이 대조군에 비해 통계학적으로 유의하게 기능적인 과제수행능력이 향상되었다(p< .05). 본 연구의 결과를 종합해 볼 때 감각통합 훈련프로그램은 발달장애아동의 감각처리능력을 향상시키고, 학교에서의 기능적인 과제수행능력을 향상시킨다는 것을 알 수 있었다. 따라서 학교작업치료사의 모니터링을 통한 학교현장에서의 감각통합 훈련프로그램은 발달장애아동의 감각처리능력의 향상과 기능적인 과제수행능력의 향상을 위한 중재방법으로 학교현장에서 유용하게 적용될 것으로 사료된다.
본 연구는 발달장애 아동을 대상으로 학교현장에서의 감각통합 훈련프로그램의 적용을 통해 학교에서의 기능적인 과제수행 능력에 미치는 영향에 대해 알아보고자 실시하였다. 연구 대상자는 울산, 인천, 경남 지역에 소재한 초등학교에 재학 중이며 연구 대상자 선정 기준에 따라 발달장애로 진단을 받은 아동 30명을 대상으로 감각통합 훈련프로그램을 시행한 실험군 15명, 시행하지 않은 대조군 15명으로 나누어 6주간 실시하였다. 프로그램 중재 전․후의 감각처리능력을 비교하기 위해 SSP를 적용하였고, 학교에서의 기능적인 과제수행능력을 비교하기 위하여 SFA를 시행하였다. 치료 중재 전․후와 집단 내 평균차이는 대응 표본 T검정을 이용하였고, 중재 전․후와 집단의 상호작용을 알아보기 위해 이원분산분석을 이용하여 얻은 결과는 다음과 같았다. 첫째, 감각통합 훈련프로그램을 시행한 실험군과 시행하지 않은 대조군의 중재 전․후의 발달장애아동의 감각처리능력은 두 집단 모두 통계학적으로 유의한 차이를 보였고(p< .05), 실험군이 대조군에 비해 통계학적으로 유의하게 감각처리능력이 향상되었다(p< .05). 둘째, 감각통합 훈련프로그램을 시행한 실험군과 시행하지 않은 대조군의 중재 전․후의 학교에서의 기능적인 과제수행 능력은 통계학적으로 유의한 차이를 보였고(p< .05), 실험군이 대조군에 비해 통계학적으로 유의하게 기능적인 과제수행능력이 향상되었다(p< .05). 본 연구의 결과를 종합해 볼 때 감각통합 훈련프로그램은 발달장애아동의 감각처리능력을 향상시키고, 학교에서의 기능적인 과제수행능력을 향상시킨다는 것을 알 수 있었다. 따라서 학교작업치료사의 모니터링을 통한 학교현장에서의 감각통합 훈련프로그램은 발달장애아동의 감각처리능력의 향상과 기능적인 과제수행능력의 향상을 위한 중재방법으로 학교현장에서 유용하게 적용될 것으로 사료된다.
This study was aimed to find out the impact of sensory integration training program in schools on the functional ability in task performance of the children with developmental disabilities. 30 children, were diagnosed with developmental disabilities who were in the elementary schools in Ulsan, Inche...
This study was aimed to find out the impact of sensory integration training program in schools on the functional ability in task performance of the children with developmental disabilities. 30 children, were diagnosed with developmental disabilities who were in the elementary schools in Ulsan, Incheon, Gyeongnam area. They were selected complying with selection criteria and divided into test group and control group for a 6-week test. Those subjects were put to SSP to compare their sensory processing ability with before and after the program intervention, and then SFA was conducted to compare their functional ability in task performance in school. The results of this study were as follows : First, the sensory processing skills of the children with developmental disorder between the test group with sensory integration training applied and the control group which not applied had a significant different(p< .05), and the sensory processing ability of the test group had more significant(p< .05) than control group. Second, the functional ability in task practice in school of the children with developmental disorder between the test group which applied sensory integration training and the control group not applied had significant difference(p< .05), and the functional ability of the test group had more significant(p< .05) than control group. The results from this study proved that sensory integration training increase the sensory processing ability and the functional ability of the children with developmental disabilities, in task performance in school. Accordingly, the sensory integration training through occupational therapists' monitoring would be useful in schools as an intervention in improving the sensory processing ability and functional ability in task performance of the children with developmental disorder.
This study was aimed to find out the impact of sensory integration training program in schools on the functional ability in task performance of the children with developmental disabilities. 30 children, were diagnosed with developmental disabilities who were in the elementary schools in Ulsan, Incheon, Gyeongnam area. They were selected complying with selection criteria and divided into test group and control group for a 6-week test. Those subjects were put to SSP to compare their sensory processing ability with before and after the program intervention, and then SFA was conducted to compare their functional ability in task performance in school. The results of this study were as follows : First, the sensory processing skills of the children with developmental disorder between the test group with sensory integration training applied and the control group which not applied had a significant different(p< .05), and the sensory processing ability of the test group had more significant(p< .05) than control group. Second, the functional ability in task practice in school of the children with developmental disorder between the test group which applied sensory integration training and the control group not applied had significant difference(p< .05), and the functional ability of the test group had more significant(p< .05) than control group. The results from this study proved that sensory integration training increase the sensory processing ability and the functional ability of the children with developmental disabilities, in task performance in school. Accordingly, the sensory integration training through occupational therapists' monitoring would be useful in schools as an intervention in improving the sensory processing ability and functional ability in task performance of the children with developmental disorder.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.