국가수준학업성취도 평가는 국가적으로 시행되는 평가이다. 본 연구에서는 국가수준학업성취도 평가를 이용하여 학생들의 성취도와 더불어 이해정도와 오답반응을 중심으로 학생들의 개념을 분석하고자 한다. 2004~2008년도 국가수준학업성취도 평가 중 중학교 3학년을 대상으로 혼합물의 분리 단원에 대한 개념을 조사하였다. 혼합물의 분리는 우선 물질의 특성을 이용하여 순물질과 혼합물을 구분하는 문제(순물질, 균일혼합물, 불균일 혼합물)와 분리하는 문제(끓는점 차, 밀도 차, 용해도 차, ...
국가수준학업성취도 평가는 국가적으로 시행되는 평가이다. 본 연구에서는 국가수준학업성취도 평가를 이용하여 학생들의 성취도와 더불어 이해정도와 오답반응을 중심으로 학생들의 개념을 분석하고자 한다. 2004~2008년도 국가수준학업성취도 평가 중 중학교 3학년을 대상으로 혼합물의 분리 단원에 대한 개념을 조사하였다. 혼합물의 분리는 우선 물질의 특성을 이용하여 순물질과 혼합물을 구분하는 문제(순물질, 균일혼합물, 불균일 혼합물)와 분리하는 문제(끓는점 차, 밀도 차, 용해도 차, 크로마토그래피)로 나뉜다. 각 문항마다 상 수준의 학생의 경우 문항에 대한 이해도가 상당히 높았으며 밀도에 대한 이해가 특히 높았다. 그리고 실생활과 관련하여 자신의 상식을 이용하는 모습을 보였다. 중수준의 학생들의 경우 개념은 이해하였지만 상식부분에 있어서 부족함을 보였으며 적용하는데 어려움을 보였다. 하 수준의 학생들의 경우에는 개념의 이해는 물론 실생활에 활용되는 문제는 거의 해결하지 못하였다. 따라서 본 연구는 혼합물의 분리 단원을 공부하는 학생들에게 실생활에 적용되는 많은 예를 같이 공부한다면 높은 점수를 얻고 개념정리에도 도움이 된다고 제언한다.
국가수준학업성취도 평가는 국가적으로 시행되는 평가이다. 본 연구에서는 국가수준학업성취도 평가를 이용하여 학생들의 성취도와 더불어 이해정도와 오답반응을 중심으로 학생들의 개념을 분석하고자 한다. 2004~2008년도 국가수준학업성취도 평가 중 중학교 3학년을 대상으로 혼합물의 분리 단원에 대한 개념을 조사하였다. 혼합물의 분리는 우선 물질의 특성을 이용하여 순물질과 혼합물을 구분하는 문제(순물질, 균일혼합물, 불균일 혼합물)와 분리하는 문제(끓는점 차, 밀도 차, 용해도 차, 크로마토그래피)로 나뉜다. 각 문항마다 상 수준의 학생의 경우 문항에 대한 이해도가 상당히 높았으며 밀도에 대한 이해가 특히 높았다. 그리고 실생활과 관련하여 자신의 상식을 이용하는 모습을 보였다. 중수준의 학생들의 경우 개념은 이해하였지만 상식부분에 있어서 부족함을 보였으며 적용하는데 어려움을 보였다. 하 수준의 학생들의 경우에는 개념의 이해는 물론 실생활에 활용되는 문제는 거의 해결하지 못하였다. 따라서 본 연구는 혼합물의 분리 단원을 공부하는 학생들에게 실생활에 적용되는 많은 예를 같이 공부한다면 높은 점수를 얻고 개념정리에도 도움이 된다고 제언한다.
Program for National Students assessment is national assessment. This study assesses students' achievement and understanding according to the response of the incorrect answer by using "Program for National Students assessment". This study assesses the concept of the "mixture separation" chapter of t...
Program for National Students assessment is national assessment. This study assesses students' achievement and understanding according to the response of the incorrect answer by using "Program for National Students assessment". This study assesses the concept of the "mixture separation" chapter of the 3rd grade middle school students while they get "Program for National Students assessment". Questions about "Mixture separation" is compose by two questions about how to classify the pure substance from mixture(pure substance, homogeneous mixture and non-uniformed mixture) and divide it(difference of boiling spot, density, solubility and chromatography). In each question, understanding of high level students is quite high, specially about density. They even apply their knowledge to real life. Low level students can't understand the concept of question and solve the question about how to apply to real life. So in this study, Studying examples to apply in real life can help the students, who study "Mixture separation" chapter, to understand concept and get a to score.
Program for National Students assessment is national assessment. This study assesses students' achievement and understanding according to the response of the incorrect answer by using "Program for National Students assessment". This study assesses the concept of the "mixture separation" chapter of the 3rd grade middle school students while they get "Program for National Students assessment". Questions about "Mixture separation" is compose by two questions about how to classify the pure substance from mixture(pure substance, homogeneous mixture and non-uniformed mixture) and divide it(difference of boiling spot, density, solubility and chromatography). In each question, understanding of high level students is quite high, specially about density. They even apply their knowledge to real life. Low level students can't understand the concept of question and solve the question about how to apply to real life. So in this study, Studying examples to apply in real life can help the students, who study "Mixture separation" chapter, to understand concept and get a to score.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.