생활수준의 향상과 더불어 식생활문화도 변화되고 다양화되면서 식생활에서 버려지는 음식물 쓰레기가 심각한 경제적 손실과 환경문제를 야기하고 있다. 학교 급식에서도 많은 양의 음식물 쓰레기가 발생되고 있으나 감량을 위한 체계적인 교육 프로그램 및 감량 대책에 대한 연구는 아직 미미한 편이어서, 본 연구에서는 학교 급식소에서 발생하는 잔반 감량을 위한 교육을 실시하고 학생이 직접 참여하여 잔반 줄이기 운동을 실시한 후 잔반 감량 효과를 연구하여 학교급식에서의 잔반 발생을 최소화하는데 그 목적을 두고자 한다. 본 연구는 경기도 분당에 소재한 B 초등학교 전 학년 1,165명을 대상으로 2010년 9월부터 2010년 11월까지 실시하였다. 잔반 감량을 위한 환경 교육을 실시한 후 의식변화 및 잔반량의 변화를 살펴보았고, 실천 교육으로 학생 참여 잔반 줄이기 운동(잔반통 개선, 푸르미활동, 매월 급식 우수반, 음식물 쓰레기 줄이기 학예행사)을 실시하여 의식변화 및 잔반량의 변화를 살펴보았다. 교육 전후 급식 잔반량을 측정 비교 분석하였다. 환경 교육과 학생 참여 잔반줄이기 운동효과를 설문지로 조사하였고, 잔반량 측정은 각 학년별 ...
생활수준의 향상과 더불어 식생활문화도 변화되고 다양화되면서 식생활에서 버려지는 음식물 쓰레기가 심각한 경제적 손실과 환경문제를 야기하고 있다. 학교 급식에서도 많은 양의 음식물 쓰레기가 발생되고 있으나 감량을 위한 체계적인 교육 프로그램 및 감량 대책에 대한 연구는 아직 미미한 편이어서, 본 연구에서는 학교 급식소에서 발생하는 잔반 감량을 위한 교육을 실시하고 학생이 직접 참여하여 잔반 줄이기 운동을 실시한 후 잔반 감량 효과를 연구하여 학교급식에서의 잔반 발생을 최소화하는데 그 목적을 두고자 한다. 본 연구는 경기도 분당에 소재한 B 초등학교 전 학년 1,165명을 대상으로 2010년 9월부터 2010년 11월까지 실시하였다. 잔반 감량을 위한 환경 교육을 실시한 후 의식변화 및 잔반량의 변화를 살펴보았고, 실천 교육으로 학생 참여 잔반 줄이기 운동(잔반통 개선, 푸르미활동, 매월 급식 우수반, 음식물 쓰레기 줄이기 학예행사)을 실시하여 의식변화 및 잔반량의 변화를 살펴보았다. 교육 전후 급식 잔반량을 측정 비교 분석하였다. 환경 교육과 학생 참여 잔반줄이기 운동효과를 설문지로 조사하였고, 잔반량 측정은 각 학년별 전자저울을 비치하여 각 학급 푸르미아동이 직접 잔반량을 측정하고 기록하게 하였다. 분석도구는 SPSS (Statistical Package for Social Science) ver 18.0 Program을 이용하여 분석하였다 본 연구의 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 1) 이론 교육으로 음식물쓰레기 줄이기 환경 교육을 실시한 결과는 교육내용을 고루 응답하여 교육내용이 인지되었음을 알 수 있었다. 2) 실천 교육으로 학생 참여 잔반 줄이기 운동을 잔반통 개선, 학생급식봉사단 푸르미’활동, 매월 급식우수반 시상, 음식물 쓰레기 줄이기 관련 학예행사로 실시하였다. 학생참여 잔반줄이기 운동을 실시한 결과 잔반줄이기에 도움여부는 잔반통 개선, 학생급식봉사단 ‘푸르미’활동, 매월 급식우수반 시상, 음식물 쓰레기 줄이기 관련 학예행사 모두 잔반 줄이기에 도움이 된다가 가장 높게 나타났고, 학생 참여 잔반줄이기 운동 후 좋아진 점은 잔반이 줄었다가 가장 높게 나타났다. 학생 참여 잔반 줄이기 운동 중 가장 효과가 좋았던 것으로는 매월 급식우수반 시상이 65.9%로 가장 높게 나타났다. 3) 교육 전 후의 급식 잔반량을 측정하여 비교한 결과, 잔반량이 교육 전(108.29kg) > 교육 후(16.81kg) > 잔반 줄이기 운동 후(0.81kg) 순으로 잔반량이 현저히 감소되었음을 알 수 있었다. 또한, 잔반 줄이기 운동 후에도 지속적으로 잔반이 줄어드는 것을 확인 할 수 있었다. 4) 학생참여 잔반 줄이기 운동 효과와 실제 급식 잔반량의 변화를 살펴 본 결과, 설문에서 잔반줄이기 운동이 도움이 되었다고 응답한 경우 실제 잔반량도 줄어들었음을 알 수 있었다. 본 연구결과, 초등학교 급식에서의 잔반 감량을 위해 실시한 교육 효과는 환경관련 이론 교육을 먼저 실시한 후에 학생 참여 잔반 줄이기 운동을 실시함에 따라 의식변화 및 잔반이 줄었음을 알 수 있었다. 잔반 감량을 위해 학교에서 지속적인 교육이 이루어져야 할 것으로 사료되며 이론 교육 뿐 아니라 실천적 교육이 함께 이루어진다면 잔반 감량에 더 좋은 결과를 가져 올 것이라 사료된다.
생활수준의 향상과 더불어 식생활문화도 변화되고 다양화되면서 식생활에서 버려지는 음식물 쓰레기가 심각한 경제적 손실과 환경문제를 야기하고 있다. 학교 급식에서도 많은 양의 음식물 쓰레기가 발생되고 있으나 감량을 위한 체계적인 교육 프로그램 및 감량 대책에 대한 연구는 아직 미미한 편이어서, 본 연구에서는 학교 급식소에서 발생하는 잔반 감량을 위한 교육을 실시하고 학생이 직접 참여하여 잔반 줄이기 운동을 실시한 후 잔반 감량 효과를 연구하여 학교급식에서의 잔반 발생을 최소화하는데 그 목적을 두고자 한다. 본 연구는 경기도 분당에 소재한 B 초등학교 전 학년 1,165명을 대상으로 2010년 9월부터 2010년 11월까지 실시하였다. 잔반 감량을 위한 환경 교육을 실시한 후 의식변화 및 잔반량의 변화를 살펴보았고, 실천 교육으로 학생 참여 잔반 줄이기 운동(잔반통 개선, 푸르미활동, 매월 급식 우수반, 음식물 쓰레기 줄이기 학예행사)을 실시하여 의식변화 및 잔반량의 변화를 살펴보았다. 교육 전후 급식 잔반량을 측정 비교 분석하였다. 환경 교육과 학생 참여 잔반줄이기 운동효과를 설문지로 조사하였고, 잔반량 측정은 각 학년별 전자저울을 비치하여 각 학급 푸르미아동이 직접 잔반량을 측정하고 기록하게 하였다. 분석도구는 SPSS (Statistical Package for Social Science) ver 18.0 Program을 이용하여 분석하였다 본 연구의 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 1) 이론 교육으로 음식물쓰레기 줄이기 환경 교육을 실시한 결과는 교육내용을 고루 응답하여 교육내용이 인지되었음을 알 수 있었다. 2) 실천 교육으로 학생 참여 잔반 줄이기 운동을 잔반통 개선, 학생급식봉사단 푸르미’활동, 매월 급식우수반 시상, 음식물 쓰레기 줄이기 관련 학예행사로 실시하였다. 학생참여 잔반줄이기 운동을 실시한 결과 잔반줄이기에 도움여부는 잔반통 개선, 학생급식봉사단 ‘푸르미’활동, 매월 급식우수반 시상, 음식물 쓰레기 줄이기 관련 학예행사 모두 잔반 줄이기에 도움이 된다가 가장 높게 나타났고, 학생 참여 잔반줄이기 운동 후 좋아진 점은 잔반이 줄었다가 가장 높게 나타났다. 학생 참여 잔반 줄이기 운동 중 가장 효과가 좋았던 것으로는 매월 급식우수반 시상이 65.9%로 가장 높게 나타났다. 3) 교육 전 후의 급식 잔반량을 측정하여 비교한 결과, 잔반량이 교육 전(108.29kg) > 교육 후(16.81kg) > 잔반 줄이기 운동 후(0.81kg) 순으로 잔반량이 현저히 감소되었음을 알 수 있었다. 또한, 잔반 줄이기 운동 후에도 지속적으로 잔반이 줄어드는 것을 확인 할 수 있었다. 4) 학생참여 잔반 줄이기 운동 효과와 실제 급식 잔반량의 변화를 살펴 본 결과, 설문에서 잔반줄이기 운동이 도움이 되었다고 응답한 경우 실제 잔반량도 줄어들었음을 알 수 있었다. 본 연구결과, 초등학교 급식에서의 잔반 감량을 위해 실시한 교육 효과는 환경관련 이론 교육을 먼저 실시한 후에 학생 참여 잔반 줄이기 운동을 실시함에 따라 의식변화 및 잔반이 줄었음을 알 수 있었다. 잔반 감량을 위해 학교에서 지속적인 교육이 이루어져야 할 것으로 사료되며 이론 교육 뿐 아니라 실천적 교육이 함께 이루어진다면 잔반 감량에 더 좋은 결과를 가져 올 것이라 사료된다.
As the improvement of life quality and the diversification of dietary culture, the food waste causes a serious economic loss and environmental problem. The study aims at minimizing the food waste in school food service by examining the effect of food waste reducing education and student participatio...
As the improvement of life quality and the diversification of dietary culture, the food waste causes a serious economic loss and environmental problem. The study aims at minimizing the food waste in school food service by examining the effect of food waste reducing education and student participation in reducing food waste movement on reducing food waste since there has been little study on the systematic educational program and food waste reduction scheme for decreasing the amount of food waste in school food service. The survey was conducted for 1,165 elementary school students in B elementary school located in Bundang, Gyeonggi province, regardless of school year, from September to November 2010. In the study, the author examines the changes in awareness and food waste amount upon the environmental education for reducing food waste, and identifies the changes in awareness and food waste amount by undertaking the practical education of student participation food waste reduction movement such as food waste basket improvement, Proomy activity, monthly food service excellent class, and food waste reduction school event. The author then compared the amounts of food waste before and after undertaking the educational programs. The effects of environmental education and student participation food waste reduction movement were collected through questionnaire survey sheets, and the amounts of food waste were measured and recorded directly by Proomy child in each class using an electronic scale prepared for each grade. Statistical Package for Social Science (SPSS) version 18.0 program was used for statistical analysis. The study reveals the following results. 1) The result of theoretical environmental education for reducing food waste reveals that the educational contents were well perceived since the students responded evenly to the questionnaire on educational contents concerned. 2) As practice educational programs, food waste basket improvement, Proomy activity, monthly food service excellent class, and food waste reduction school event were undertaken. According to the result of such student participation food waste reduction movements, food waste basket improvement, student food service volunteer 'Proomy' activity, monthly food service excellent class, and food waste reduction school event were found to most highly contribute to reducing food waste, and the subjects most frequently responded that the food waste was reduced after such student participation food waste reduction movements. In addition, monthly food service excellent class award appeared to have the most effective program among the student participation food waste reduction movements with the response rate of 65.9%. 3) In the comparison of food waste amounts before and after the education, the food waste amount was significantly decreased from 108.29g before education to 16.81g after education and to 0.81g after food waste reduction campaign movement. Furthermore, the food waste amount was found to decrease consistently after undertaking the food waste reduction campaign. 4) Examining the effect of student participation food waste reduction movement and the change in actual food waste amount, the actual food waste amount was found to be reduced in case where the students responded that food waste reduction movement was helpful. The study has an implication that food waste reducing education in elementary school food service had a positive impact on the change in student awareness and the reduction of food waste amount as the implementation of student participation food waste reduction movement after undertaking the theoretical education on environment. In order to reduce the food waste, the author expects that the practice education as well as theoretical education may lead to a better outcome in terms of reducing the food waste and that schools should educate students consistently.
As the improvement of life quality and the diversification of dietary culture, the food waste causes a serious economic loss and environmental problem. The study aims at minimizing the food waste in school food service by examining the effect of food waste reducing education and student participation in reducing food waste movement on reducing food waste since there has been little study on the systematic educational program and food waste reduction scheme for decreasing the amount of food waste in school food service. The survey was conducted for 1,165 elementary school students in B elementary school located in Bundang, Gyeonggi province, regardless of school year, from September to November 2010. In the study, the author examines the changes in awareness and food waste amount upon the environmental education for reducing food waste, and identifies the changes in awareness and food waste amount by undertaking the practical education of student participation food waste reduction movement such as food waste basket improvement, Proomy activity, monthly food service excellent class, and food waste reduction school event. The author then compared the amounts of food waste before and after undertaking the educational programs. The effects of environmental education and student participation food waste reduction movement were collected through questionnaire survey sheets, and the amounts of food waste were measured and recorded directly by Proomy child in each class using an electronic scale prepared for each grade. Statistical Package for Social Science (SPSS) version 18.0 program was used for statistical analysis. The study reveals the following results. 1) The result of theoretical environmental education for reducing food waste reveals that the educational contents were well perceived since the students responded evenly to the questionnaire on educational contents concerned. 2) As practice educational programs, food waste basket improvement, Proomy activity, monthly food service excellent class, and food waste reduction school event were undertaken. According to the result of such student participation food waste reduction movements, food waste basket improvement, student food service volunteer 'Proomy' activity, monthly food service excellent class, and food waste reduction school event were found to most highly contribute to reducing food waste, and the subjects most frequently responded that the food waste was reduced after such student participation food waste reduction movements. In addition, monthly food service excellent class award appeared to have the most effective program among the student participation food waste reduction movements with the response rate of 65.9%. 3) In the comparison of food waste amounts before and after the education, the food waste amount was significantly decreased from 108.29g before education to 16.81g after education and to 0.81g after food waste reduction campaign movement. Furthermore, the food waste amount was found to decrease consistently after undertaking the food waste reduction campaign. 4) Examining the effect of student participation food waste reduction movement and the change in actual food waste amount, the actual food waste amount was found to be reduced in case where the students responded that food waste reduction movement was helpful. The study has an implication that food waste reducing education in elementary school food service had a positive impact on the change in student awareness and the reduction of food waste amount as the implementation of student participation food waste reduction movement after undertaking the theoretical education on environment. In order to reduce the food waste, the author expects that the practice education as well as theoretical education may lead to a better outcome in terms of reducing the food waste and that schools should educate students consistently.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.