음악은 인간의 전반적인 현상, 즉 감정 뿐 아니라 사상과 사고를 나타낼 수 있게 하며, 인간이 생활하는데 좀 더 윤택하고 명랑하게 생활할 수 있도록 도와주는 역할을 한다. 더구나 한국 청소년들은 첨단 정보통신 기술 국가 속에 살아가면서 정보의 바다와 풍성한 멀티미디어 환경 속에 산다. 이러한 환경은 이 땅의 청소년들에게 수많은 정보를 쉽게 얻도록 해주는 반면, 청소년들의 정체성을 흔들고 그들을 개인적인 삶의 좁은 공간에 가두어 버렸으며, 그들의 인격 형성을 왜곡시키고 있다. 따라서 ...
음악은 인간의 전반적인 현상, 즉 감정 뿐 아니라 사상과 사고를 나타낼 수 있게 하며, 인간이 생활하는데 좀 더 윤택하고 명랑하게 생활할 수 있도록 도와주는 역할을 한다. 더구나 한국 청소년들은 첨단 정보통신 기술 국가 속에 살아가면서 정보의 바다와 풍성한 멀티미디어 환경 속에 산다. 이러한 환경은 이 땅의 청소년들에게 수많은 정보를 쉽게 얻도록 해주는 반면, 청소년들의 정체성을 흔들고 그들을 개인적인 삶의 좁은 공간에 가두어 버렸으며, 그들의 인격 형성을 왜곡시키고 있다. 따라서 음악교육의 중요성은 그 어느 때보다 중요하고 그 필요성 역시 절실하다 하겠다. 이렇게 볼 때 음악교육의 중요성 및 필요성이 강조된다. 음악교육은 음악의 경험을 통해 음악의 아름다움을 깊이 느끼고 그 아름다움을 표현할 수 있는 능력을 길러 풍부한 인격을 갖춘 전인 교육에 중점을 두고 있다. 오늘날 교육의 근본적인 목적이 긍정적인 자질과 품위 있는 인격형성, 독창적이고 창의적인 인간 육성이라고 볼 때, 음악교육의 목적과 일맥상통한다고 할 수 있다. 또한 인생을 살아가면서 몸과 마음이 건강한 사람이 되기 위한 방법과 인격이 형성되는 과정은 분명히 관계가 있을 것 이라고 본다. 그러므로 음악교육에 대한 이론적 고찰을 통해 음악교육의 중요성이 인격형성에 영향을 주는 점들을 검증해보고 그에 따른 음악교육의 문제점을 찾아 개선 방법을 모색하여야 할 필요가 있다. 따라서 본 연구는 청소년들에게 적절한 음악 환경과 체험을 제공하여 전인적인 인간이 되도록 하는데 목적을 두고 음악 교육에 대하여 연구해 보고자 한다. 첫째, 고대 그리스에서부터 오늘날에 이르기 까지 음악교육이 실행되어 온 과정에서 음악이 인간의 전인교육에 가치가 있음을 고찰하였다. 둘째, 역사의 흐름 속에 음악 교육이 얼마나 중요했던가를 보아 음악교육의 목적과 본질을 살펴보고 궁극적으로 음악교육이 인격형성에 얼마나 영향을 미치는지와 문헌조사를 토대로 음악교육의 당위성을 기술 하였다. 셋째, 음악교육은 생리적, 심리적, 사회적, 문화적인 면에 영향을 미치고 있다는 인식에서 그 상관관계를 연구하였다. 결과적으로 학생들에게 어떠한 음악을 하게 하느냐 하는 것은 그들이 성장하여 어떠한 인간이 되느냐에 전적인 영향을 가진다. 그러므로 현대사회가 요구하는 전인적 인간을 형성하기 위해서는 단순한 정서 교육이 아닌 인간성의 발전을 위한 즉, 전인적 인간을 위한 기초능력을 배양하는 음악교육으로 나아가야 한다는 결론을 얻게 되었다.
음악은 인간의 전반적인 현상, 즉 감정 뿐 아니라 사상과 사고를 나타낼 수 있게 하며, 인간이 생활하는데 좀 더 윤택하고 명랑하게 생활할 수 있도록 도와주는 역할을 한다. 더구나 한국 청소년들은 첨단 정보통신 기술 국가 속에 살아가면서 정보의 바다와 풍성한 멀티미디어 환경 속에 산다. 이러한 환경은 이 땅의 청소년들에게 수많은 정보를 쉽게 얻도록 해주는 반면, 청소년들의 정체성을 흔들고 그들을 개인적인 삶의 좁은 공간에 가두어 버렸으며, 그들의 인격 형성을 왜곡시키고 있다. 따라서 음악교육의 중요성은 그 어느 때보다 중요하고 그 필요성 역시 절실하다 하겠다. 이렇게 볼 때 음악교육의 중요성 및 필요성이 강조된다. 음악교육은 음악의 경험을 통해 음악의 아름다움을 깊이 느끼고 그 아름다움을 표현할 수 있는 능력을 길러 풍부한 인격을 갖춘 전인 교육에 중점을 두고 있다. 오늘날 교육의 근본적인 목적이 긍정적인 자질과 품위 있는 인격형성, 독창적이고 창의적인 인간 육성이라고 볼 때, 음악교육의 목적과 일맥상통한다고 할 수 있다. 또한 인생을 살아가면서 몸과 마음이 건강한 사람이 되기 위한 방법과 인격이 형성되는 과정은 분명히 관계가 있을 것 이라고 본다. 그러므로 음악교육에 대한 이론적 고찰을 통해 음악교육의 중요성이 인격형성에 영향을 주는 점들을 검증해보고 그에 따른 음악교육의 문제점을 찾아 개선 방법을 모색하여야 할 필요가 있다. 따라서 본 연구는 청소년들에게 적절한 음악 환경과 체험을 제공하여 전인적인 인간이 되도록 하는데 목적을 두고 음악 교육에 대하여 연구해 보고자 한다. 첫째, 고대 그리스에서부터 오늘날에 이르기 까지 음악교육이 실행되어 온 과정에서 음악이 인간의 전인교육에 가치가 있음을 고찰하였다. 둘째, 역사의 흐름 속에 음악 교육이 얼마나 중요했던가를 보아 음악교육의 목적과 본질을 살펴보고 궁극적으로 음악교육이 인격형성에 얼마나 영향을 미치는지와 문헌조사를 토대로 음악교육의 당위성을 기술 하였다. 셋째, 음악교육은 생리적, 심리적, 사회적, 문화적인 면에 영향을 미치고 있다는 인식에서 그 상관관계를 연구하였다. 결과적으로 학생들에게 어떠한 음악을 하게 하느냐 하는 것은 그들이 성장하여 어떠한 인간이 되느냐에 전적인 영향을 가진다. 그러므로 현대사회가 요구하는 전인적 인간을 형성하기 위해서는 단순한 정서 교육이 아닌 인간성의 발전을 위한 즉, 전인적 인간을 위한 기초능력을 배양하는 음악교육으로 나아가야 한다는 결론을 얻게 되었다.
The music plays a role to express the human overall phenomena such as emotions as well as ideas and thoughts, and to help people to live a more bountiful and cheerful. Moreover, Korean adolescents live in advanced information and communication technology powerhouse and, therefore they live in a sea ...
The music plays a role to express the human overall phenomena such as emotions as well as ideas and thoughts, and to help people to live a more bountiful and cheerful. Moreover, Korean adolescents live in advanced information and communication technology powerhouse and, therefore they live in a sea of information and a rich multimedia environment. While these environments get young people to get a lot of information easily, they are getting confused about the identity, get their personal lives confined in small spaces and distort the formation of personality. Therefore, the importance of music education is increasing more than ever and the necessity is also desperate. In this context, the importance and necessity of music education is being emphasized. Music education is focused on whole person education to have enriched personality by growing the ability to deeply feel the beauty of music through music experience and to express the beauty. When we acknowledge that the fundamental purpose of today?s education is to form the personality with a positive qualification and dignity and to nurture unique and creative person, it is consistent with the purpose of music education. In addition, we assume that there must be relationship between the way to become a person with both healthy body and healthy mind, and the process to form the personality while they live. Thus, we need to verify the influence of importance of music education on the formation of personality through theoretical review on music education and accordingly, find problems of music education and ways to improve the issues of music education. Therefore, the purpose of music education is to nurture the whole person by providing the appropriate music environment and experience. Based on this purpose, we would like to conduct this study. First, we investigate that the music has a value on whole person education in process to conduct music education from ancient Greece to the present. Second, we investigate the purpose and the essence of music education by examining how important is the music education in the course of history and describe the fundamental influence of music education on the formation of personality and the appropriateness of music education based on literature search. Third, we investigate the correlation with the perception of which music education affects physiological, psychological, social, and cultural aspects. As a result, what kind of music is provided to students entirely affects what kind of person they will become later. Thus, we gain the conclusion that we have to provide not simple emotional education but music education to nurture the basic abilities to develop the personality or become the whole person with the purpose of formation of the whole person that the modern society needs.
The music plays a role to express the human overall phenomena such as emotions as well as ideas and thoughts, and to help people to live a more bountiful and cheerful. Moreover, Korean adolescents live in advanced information and communication technology powerhouse and, therefore they live in a sea of information and a rich multimedia environment. While these environments get young people to get a lot of information easily, they are getting confused about the identity, get their personal lives confined in small spaces and distort the formation of personality. Therefore, the importance of music education is increasing more than ever and the necessity is also desperate. In this context, the importance and necessity of music education is being emphasized. Music education is focused on whole person education to have enriched personality by growing the ability to deeply feel the beauty of music through music experience and to express the beauty. When we acknowledge that the fundamental purpose of today?s education is to form the personality with a positive qualification and dignity and to nurture unique and creative person, it is consistent with the purpose of music education. In addition, we assume that there must be relationship between the way to become a person with both healthy body and healthy mind, and the process to form the personality while they live. Thus, we need to verify the influence of importance of music education on the formation of personality through theoretical review on music education and accordingly, find problems of music education and ways to improve the issues of music education. Therefore, the purpose of music education is to nurture the whole person by providing the appropriate music environment and experience. Based on this purpose, we would like to conduct this study. First, we investigate that the music has a value on whole person education in process to conduct music education from ancient Greece to the present. Second, we investigate the purpose and the essence of music education by examining how important is the music education in the course of history and describe the fundamental influence of music education on the formation of personality and the appropriateness of music education based on literature search. Third, we investigate the correlation with the perception of which music education affects physiological, psychological, social, and cultural aspects. As a result, what kind of music is provided to students entirely affects what kind of person they will become later. Thus, we gain the conclusion that we have to provide not simple emotional education but music education to nurture the basic abilities to develop the personality or become the whole person with the purpose of formation of the whole person that the modern society needs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.