집단음악치료가 일 초등학교 학생의 자기효능감 및 교우관계에 미치는 영향 The Effects of Group Music Therapy on the Self-Efficacy and the Peer Relationship of Students in an Elementary School원문보기
본 연구의 목적은 집단음악치료가 초등학생의 자기효능감과 교우관계에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 본 연구의 대상자는 J시 D초등학교 3학년에 재학 중인 전체 아동 58명 중 25명을 선정하여 실험집단 13명, 통제집단 12명으로 구성하였다. 실험집단에게 매주 1회씩 40분씩 14회 집단음악치료를 시행하였으며, 통제집단은 무 처치하였다. 집단음악치료의 효과를 알아보기 위한 평가 척도로는 일반적 자기효능감 척도와 교우관계 척도를 사용하여 사전검사와 사후검사를 두 집단 모두에게 실시하였다. 실험집단과 통제집단의 사전 사후의 차이를 보기 위하여 2x2 반복측정설계로 혼합변량 분석을 하여 집단 간의 차이, 측정시기 간의 차이, 집단과 측정시기 간의 상호작용을 확인하였고, 집단음악치료를 시행한 경우 측정시기의 효과를 검증하기 위하여 ...
본 연구의 목적은 집단음악치료가 초등학생의 자기효능감과 교우관계에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 본 연구의 대상자는 J시 D초등학교 3학년에 재학 중인 전체 아동 58명 중 25명을 선정하여 실험집단 13명, 통제집단 12명으로 구성하였다. 실험집단에게 매주 1회씩 40분씩 14회 집단음악치료를 시행하였으며, 통제집단은 무 처치하였다. 집단음악치료의 효과를 알아보기 위한 평가 척도로는 일반적 자기효능감 척도와 교우관계 척도를 사용하여 사전검사와 사후검사를 두 집단 모두에게 실시하였다. 실험집단과 통제집단의 사전 사후의 차이를 보기 위하여 2x2 반복측정설계로 혼합변량 분석을 하여 집단 간의 차이, 측정시기 간의 차이, 집단과 측정시기 간의 상호작용을 확인하였고, 집단음악치료를 시행한 경우 측정시기의 효과를 검증하기 위하여 음악치료를 실시한 실험집단의 사전-사후의 검사결과를 paired t-검정을 통하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1) 집단음악치료를 실시한 실험집단과 통제집단의 사전 동질성은 성별, 생활수준, 학업성적, 자기효능감, 교우관계에서 유의한 차이가 없었다. 2) 집단음악치료를 실시한 실험집단이 통제집단에 비하여 자기효능감은 집단 간의 차이는 유의하지 않았으나, 측정시기, 집단과 측정시기 간의 상호작용 효과는 모두 유의하였다. 집단 음악치료를 실시한 실험집단의 사전-사후의 자기효능 점수를 비교한 결과, 통계적으로 유의하게 증진하였다. 3) 집단음악치료를 실시한 실험집단이 통제집단에 비하여 교우관계는 집단 간의 차이는 유의하지 않았으나, 측정시기, 집단과 측정시기 간의 상호작용 효과는 모두 유의하였다. 집단 음악치료를 실시한 실험집단의 사전-사후의 교우관계 점수를 비교한 결과, 통계적으로 유의하게 증진하였다. 이러한 결과는 집단음악치료가 초등학생의 자기효능감의 증가와 교우관계를 증진시키는데 대부분 효과가 있음을 알 수 있었다. 따라서 집단음악치료가 초등학생의 자기효능감의 수준을 높이고 원만한 교우관계에 긍정적인 영향을 주어 학교 현장에서 음악치료 프로그램으로 유용하게 적용될 수 있을 것이라고 여겨진다. 중심단어 : 집단음악치료, 자기효능감, 교우관계
본 연구의 목적은 집단음악치료가 초등학생의 자기효능감과 교우관계에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 본 연구의 대상자는 J시 D초등학교 3학년에 재학 중인 전체 아동 58명 중 25명을 선정하여 실험집단 13명, 통제집단 12명으로 구성하였다. 실험집단에게 매주 1회씩 40분씩 14회 집단음악치료를 시행하였으며, 통제집단은 무 처치하였다. 집단음악치료의 효과를 알아보기 위한 평가 척도로는 일반적 자기효능감 척도와 교우관계 척도를 사용하여 사전검사와 사후검사를 두 집단 모두에게 실시하였다. 실험집단과 통제집단의 사전 사후의 차이를 보기 위하여 2x2 반복측정설계로 혼합변량 분석을 하여 집단 간의 차이, 측정시기 간의 차이, 집단과 측정시기 간의 상호작용을 확인하였고, 집단음악치료를 시행한 경우 측정시기의 효과를 검증하기 위하여 음악치료를 실시한 실험집단의 사전-사후의 검사결과를 paired t-검정을 통하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1) 집단음악치료를 실시한 실험집단과 통제집단의 사전 동질성은 성별, 생활수준, 학업성적, 자기효능감, 교우관계에서 유의한 차이가 없었다. 2) 집단음악치료를 실시한 실험집단이 통제집단에 비하여 자기효능감은 집단 간의 차이는 유의하지 않았으나, 측정시기, 집단과 측정시기 간의 상호작용 효과는 모두 유의하였다. 집단 음악치료를 실시한 실험집단의 사전-사후의 자기효능 점수를 비교한 결과, 통계적으로 유의하게 증진하였다. 3) 집단음악치료를 실시한 실험집단이 통제집단에 비하여 교우관계는 집단 간의 차이는 유의하지 않았으나, 측정시기, 집단과 측정시기 간의 상호작용 효과는 모두 유의하였다. 집단 음악치료를 실시한 실험집단의 사전-사후의 교우관계 점수를 비교한 결과, 통계적으로 유의하게 증진하였다. 이러한 결과는 집단음악치료가 초등학생의 자기효능감의 증가와 교우관계를 증진시키는데 대부분 효과가 있음을 알 수 있었다. 따라서 집단음악치료가 초등학생의 자기효능감의 수준을 높이고 원만한 교우관계에 긍정적인 영향을 주어 학교 현장에서 음악치료 프로그램으로 유용하게 적용될 수 있을 것이라고 여겨진다. 중심단어 : 집단음악치료, 자기효능감, 교우관계
Objectives : The purpose of the study is to examine the effects of the group music therapy on the Self-Efficacy and the Peer Relationship among students of an elementary school. Methods : The subject of the study includes 25 third graders from an elementary school in Jeonbuk Province, South Korea. T...
Objectives : The purpose of the study is to examine the effects of the group music therapy on the Self-Efficacy and the Peer Relationship among students of an elementary school. Methods : The subject of the study includes 25 third graders from an elementary school in Jeonbuk Province, South Korea. The students were divided into two groups: the experimental group (GMT; 13 students) and the control group (12 students). Students in the experimental group were subjected to the group music therapy, which consists of 14-week therapy, 40 minutes per session per week. The General Self-Efficacy (GSE) and the Peer Relationship (PRS) were scaled prior to and after the therapy. The comparison of two groups was made through the paired t-test in order to determine the effects of the therapy. Results : 1) Sex, economic status, level of school performance, Self-Efficacy and Peer Relationship were not significantly different between the two subjected groups. 2) Self-Efficacy did not significantly differ between the experimental and the control group prior to the treatment. However, the difference between the groups were statistically significant after the treatment; the GSE improved in the experimental group whereas that of the control group remained unimproved. 3) Peer Relationship did not significantly differ between the experimental and the control group prior to the treatment. However, the difference between the groups were statistically significant after the treatment; the PRS improved in the experimental group whereas that of the control group remained unimproved. Conclusion : These results prove that the group music therapy significantly improve the Self-Efficacy and the Peer Relationship among students of the elementary school. The group music therapy could be considering an elementary school students intervention programs to promote Self-Efficacy and Peer Relationship. Key word : Group music therapy, Self-Efficacy, Peer Relationship
Objectives : The purpose of the study is to examine the effects of the group music therapy on the Self-Efficacy and the Peer Relationship among students of an elementary school. Methods : The subject of the study includes 25 third graders from an elementary school in Jeonbuk Province, South Korea. The students were divided into two groups: the experimental group (GMT; 13 students) and the control group (12 students). Students in the experimental group were subjected to the group music therapy, which consists of 14-week therapy, 40 minutes per session per week. The General Self-Efficacy (GSE) and the Peer Relationship (PRS) were scaled prior to and after the therapy. The comparison of two groups was made through the paired t-test in order to determine the effects of the therapy. Results : 1) Sex, economic status, level of school performance, Self-Efficacy and Peer Relationship were not significantly different between the two subjected groups. 2) Self-Efficacy did not significantly differ between the experimental and the control group prior to the treatment. However, the difference between the groups were statistically significant after the treatment; the GSE improved in the experimental group whereas that of the control group remained unimproved. 3) Peer Relationship did not significantly differ between the experimental and the control group prior to the treatment. However, the difference between the groups were statistically significant after the treatment; the PRS improved in the experimental group whereas that of the control group remained unimproved. Conclusion : These results prove that the group music therapy significantly improve the Self-Efficacy and the Peer Relationship among students of the elementary school. The group music therapy could be considering an elementary school students intervention programs to promote Self-Efficacy and Peer Relationship. Key word : Group music therapy, Self-Efficacy, Peer Relationship
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.